Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Størrelse på batteri og dynamo


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å få gang på en 40 år gammel VW T3. 
Nå er tiden inne for å bytte dynamo å sette inn nytt batteri.

For å gjøre det så rimelig som mulig, har jeg sett på en 60 amp dynamo + et batteri på 47ah. 

Bilen er strippet for ting som drar strøm. Selv stereoen er ute. Så det er kun start/stopp, samt vanlig drift (kjøling etc).

Men allikevel blir jeg alltid anbefalt større ting, sterkere dynamo og større batteri. Men hvorfor? "Ingen" støtter min 60 amp + 47 ah plan. 😜 Men jeg klarer ikke å se hvorfor jeg skal ha noe større enn det. Så da er vel spørsmålet... hvorfor er dette for lite? Hvorfor tar jeg feil? Eller, er det nok? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som det holder i massevis med tanke på dynamo. Batteriet høres kanskje litt lite ut. uten at jeg vet hva bilen er levert med originalt og hvor stort batteri det er plass til. 

Du kan sikkert slå opp regnummeret ditt på sider som selger bildeler også ser du der hva som er originalt. 

Lenke til kommentar

Ser ut til at de største motorene har godt av en 90 amp dynamo mens de mindre ligger på 65 amp (45/35). Siden du ikke har så mye som drar strøm ellers så er det jo starteren som bruker mest strøm.

Hvordan ser du for deg å bruke bilen? Antar at den som veteran ikke kommer til å brukes som hverdagsbil? Hvis mye småkjøring, start/stopp vil batteriet kunne tømmes fortere enn dynamoen på 60 amp klarer å fylle det. Om du setter inn en vedlikeholdslader og bruker den jevnlig vil jeg mene at du uansett ikke får problemer med en dynamo på 60 amp.

Lenke til kommentar

1,9 liter turbo diesel 

Aner ikke størrelsen på dynamoen som står i bilen nå. Er en svær klump fra Bosch som har tatt kvelden. Klistremerket som fortalte type og modell var umulig å lese av. 

Det sto et 47ah batteri fra Biltema i bilen fra før av.

https://www.batteri24.no/products/sa472-sonnak-powerline-bilbatteri-47ah

Tenkte å kjøpe dette. 

Bilen kommer ikke til å bli brukt på vinteren. Dette blir en campingbil til turbruk først å fremst. 

Det er trangt om plassen, er kjapt Google-søk viser at dette er dimensjonene jeg må forholde meg til.

Sitat
  • Length (L): 242;
  • Width (B): 175;
  • Height (H): 175.

Jeg kan altså ikke ha et veldig bredt batteri.

Ønsker heller ikke batterier fra Biltema. Kanskje 47ah er litt svakt. 

Lenke til kommentar

En slik gammeldags diesel krever sitt batteri for å starte, så selv om du ikke skal benytte den om vinteren vil jeg si du er i grenseland iallefall med tanke på kapasiteten på batteriet. Dynamoen kan godt mulig holde, spesielt om du er litt obs på forbruket og gjerne vedlikeholdslader innimellom. Men 47Ah batteri synes jeg hører veldig lite ut for en 1.9 diesel. Det er høy kompresjon i disse, så det krever endel juice. Klarer du å finne et batteri som passer som er i størrelsen 70 Ah? Se gjerne på CCA, kaldstartstrøm. Til sommerbruk på en diesel ville jeg sagt >500A, til vinterbruk >750A

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (28 minutter siden):

En slik gammeldags diesel krever sitt batteri for å starte, så selv om du ikke skal benytte den om vinteren vil jeg si du er i grenseland iallefall med tanke på kapasiteten på batteriet. Dynamoen kan godt mulig holde, spesielt om du er litt obs på forbruket og gjerne vedlikeholdslader innimellom. Men 47Ah batteri synes jeg hører veldig lite ut for en 1.9 diesel. Det er høy kompresjon i disse, så det krever endel juice. Klarer du å finne et batteri som passer som er i størrelsen 70 Ah? Se gjerne på CCA, kaldstartstrøm. Til sommerbruk på en diesel ville jeg sagt >500A, til vinterbruk >750A

Har søkt litt etter større batteri.... Finner lite som passer til oppgitt dimensjon.
Tror jeg skal gå ut å måle plassen selv i bilen. Men det får bli etter at uværet har lagt seg.  

Fant en litt større dynamo på 90 amp som passer bilen til en fornuftig pris.

https://www.eurodel.no/dynamo-atl-autotechnik-l-38-100

Pris Norge 2200 kr,- 
Men tror jeg skal finne den i Tyskland for 120 euro.... (skal til Tyskland snart).

Edit: Jepp... 124 euro i Tyskland
https://www.bandel-online.de/elektrik/lichtmaschine-generator/atl-lichtmaschine-generator-90-a-vw-golf-ii-jetta-ii-passat-3a2-3a5-t3.html

Endret av Milhouse85
Lenke til kommentar

Ja, de batterimålene dine begrenser en hel del, men mål selv. Om du feks har plass til batteri som er litt høyere (19cm i stedet for 17,5) og noe lengre (27,5 i stedet for 24,2) så er utvalget større.
Kan det stemme at det er 1.6 diesel og ikke 1.9? Ikke at det spiller noen vesentlig rolle for batteriet sin del.

Får du tak i 90Ah dynamo vil det hjelpe på ift å få ladet batteriet opp igjen ved småkjøring, men det er når du skal starte en kald motor jeg tenker du først vil oppleve problemer, så jeg ville fokusert på størst mulig batteri, mest mulig CCA.
Samt gode kabler og forbindelser.
Aner meg at batterier også er rimeligere i Tyskland, om du kan frakte noe slikt med deg på turen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (1 time siden):

Kan det stemme at det er 1.6 diesel og ikke 1.9? Ikke at det spiller noen vesentlig rolle for batteriet sin del.

Har selv stusset over dette. Har blitt fortalt at det skal være 1,9 da motoren er byttet. Men får ikke det helt til å stemme selv. Har forsøkt å sett etter motornummeret, men har ikke funnet det. Ikke at jeg har gjort så stor innsats i å sjekke heller. Men det står på timeplanen. 

Edit: Har  forsøkt å finne motormodell uten hell. 

1587225843_WhatsAppImage2022-10-16at14_18_03.thumb.jpeg.88670ad74dd01119d5b954c74deae740.jpeg

.... fortsetter å prøve

 

Edit 2: Har lett i en drøy time nå..... finner ikke noe motorkode. Virker som det er en motor som ikke hører til T3 i det hele tatt. 

Endret av Milhouse85
Lenke til kommentar
El burro skrev (5 minutter siden):

Er du sikker på at dynamoen er gåen?.

Det er veldig enkelt å bytte børster på den der, er vel bare to skruer for å ta ut børstene.

h-preview.jpg.b79392a7a8f4793b7eb5d58a9c01d429.jpg

Ser ut som motoren er en 1.9 siden 1.6 literen ikke har det lokket for oljepåfylling på toppdekselet.

Takk for svar.

Vet du hvordan jeg finner nøyaktig hva type motor jeg har? 

Ang dynamoen, så gir den ingen spenning. Når vi målte var den helt død. Jeg er kjent med at man kan bytte børster og den hvite lille dingsen (hva den heter, vet jeg ikke). Men prismessig kostet det omtrent like mye som en helt ny dynamo. Jeg har heller ikke kompetanse til å gjøre noe slikt. Dette med strøm er vel det jeg har minst kompetanse på når det gjelder alt innen bil og lignende. 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (3 minutter siden):

Takk for svar.

Vet du hvordan jeg finner nøyaktig hva type motor jeg har? 

Ang dynamoen, så gir den ingen spenning. Når vi målte var den helt død. Jeg er kjent med at man kan bytte børster og den hvite lille dingsen (hva den heter, vet jeg ikke). Men prismessig kostet det omtrent like mye som en helt ny dynamo. Jeg har heller ikke kompetanse til å gjøre noe slikt. Dette med strøm er vel det jeg har minst kompetanse på når det gjelder alt innen bil og lignende. 

Tror at motorkodene er stemplet inn på framkanten av blokka rett under overgangen mellom blokka og toppen, men det er på den siden som vender nedover på din bil så du må sikkert under for å se.

Vil anbefale deg å bytte regulatoren først siden det veldig mye billigere og enklere enn å bytte dynamo, trenger ingen kompetanse siden det er to skruer. Biltema har regulator til 130 kroner men er ikke helt sikker på om den passer til din dynamo.

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/laderegulatorer/laderele-2000029654

Lenke til kommentar
El burro skrev (2 minutter siden):

Tror at motorkodene er stemplet inn på framkanten av blokka rett under overgangen mellom blokka og toppen, men det er på den siden som vender nedover på din bil så du må sikkert under for å se.

Vil anbefale deg å bytte regulatoren først siden det veldig mye billigere og enklere enn å bytte dynamo, trenger ingen kompetanse siden det er to skruer. Biltema har regulator til 130 kroner men er ikke helt sikker på om den passer til din dynamo.

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/laderegulatorer/laderele-2000029654

Hva er "blokka"? Jeg ekstremt lite greie på slikt...

Ja, kanskje jeg burde sjekke regulatoren først. Men i og med at bilen er såpass gammel, og dynamoen ser ut til å være like gammel. Er det ikke tryggere å bare bytte hele dynamoen? 

Lenke til kommentar

Blokka er den store delen som er mellom toppen og bunnpanna, motornummeret står der jeg har merket av men på motsatt side så du må under bilen for å se det.

535076779_WhatsAppImage2022-10-16at14_18_03.jpeg.c8dabf1976d6a5419aac0035c8ec45a3.thumb.jpeg.8337f34f0faf7b8d9ec9679bdea264ed.jpeg

Hvis du tar ut regulatoren så ser du fort om den er slitt, gan også være gåen uten at det er synlig slitasje. Når regulatoren er tatt ut så kan du også ta av dynamoreima og snurre reimhjulet, da hører du om lagrene i dynamoen er gåen.

Jeg har hatt flere T3, andre VW, Volvo, SAAB, BMW og andre biler med samme dynamo og jeg hadde alltid ekstra regulator liggende i hanskerommet. Er ikke så veldig uvanlig at disse ryker men det er mye billigere å bytte regulator enn å kjøpe ny dynamo.

Lenke til kommentar
El burro skrev (4 minutter siden):

Blokka er den store delen som er mellom toppen og bunnpanna, motornummeret står der jeg har merket av men på motsatt side så du må under bilen for å se det.

535076779_WhatsAppImage2022-10-16at14_18_03.jpeg.c8dabf1976d6a5419aac0035c8ec45a3.thumb.jpeg.8337f34f0faf7b8d9ec9679bdea264ed.jpeg

Hvis du tar ut regulatoren så ser du fort om den er slitt, gan også være gåen uten at det er synlig slitasje. Når regulatoren er tatt ut så kan du også ta av dynamoreima og snurre reimhjulet, da hører du om lagrene i dynamoen er gåen.

Jeg har hatt flere T3, andre VW, Volvo, SAAB, BMW og andre biler med samme dynamo og jeg hadde alltid ekstra regulator liggende i hanskerommet. Er ikke så veldig uvanlig at disse ryker men det er mye billigere å bytte regulator enn å kjøpe ny dynamo.

Tusen takk for bra svar. 

Da forsøker jeg å bytte regulatoren først. :) Bilen har stått stille i flere år. Vet ikke om dette har noe å si, men det er i allefall naturlig at batteriet dør helt ut da. 
 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...