Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Offentlige og private psykologer


Delvis

Anbefalte innlegg

Omnia vincit amor skrev (På 13.10.2022 den 20.22):

Har tidligere gått til psykolog men det koster mye penger.. Hun jeg vanligvis går til koster 1000 kr timer og jeg tror hun nå tar 1250 kr timen..

Har ikke psykologen driftstilskudd? For da skal du få timene til kr 375 (mulig litt mer nå), men tror du må henvises av lege. Og så får du frikort etter en viss grense. Skal være en oversikt over psykologer som har avtale om ddrifttilskudd et sted. Ja her tror jeg: https://www.helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/betaling-hos-psykolog/#psykologar-med-avtale-om-driftstilskot

Psykologen min forklarte meg det der da begynte å gå til han, det er lenge siden nå. Ps. tror det er sånn at du kan gå 3 ganger før du trenger legehenvisning.

 

Innleggene i denne tråden er splittet fra følgende tråd:

 

Endret av Omnia vincit amor
la til melding om splitting.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Delvis skrev (13 minutter siden):

Har ikke psykologen driftstilskudd? For da skal du få timene til kr 375 (mulig litt mer nå), men tror du må henvises av lege. Og så får du frikort etter en viss grense. Skal være en oversikt over psykologer som har avtale om ddrifttilskudd et sted. Ja her tror jeg: https://www.helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/betaling-hos-psykolog/#psykologar-med-avtale-om-driftstilskot

Psykologen min forklarte meg det der da begynte å gå til han, det er lenge siden nå. Ps. tror det er sånn at du kan gå 3 ganger før du trenger legehenvisning.

Joda, men det er trangt om nåløye. Først må man jo legge ut ovenfor fastlegen sin (som paradoksalt nok, som allmennlege - har generelt lav forståelse av psykisk helse). Som igjen må skrive en henvisning. Som igjen må vurderes. Før man (dersom man er heldig) blir satt på venteliste, eller får et brutalt avslag rett i posten.

For noen år siden søkte jeg om offentlig psykolog. Legen min skrev en utfyllende og særdeles god henvisning. Men avslaget var brutalt. Det sto rett ut i brevet, at "etter å ha gått gjennom din journal, ser vi at du har forsøkt terapi flere ganger uten særlig nytte...", blablabla, "vi foreslår heller at du søker om en støttekontakt eller samtalepartner via din kommune". Det sto også noe svada om "siden du allerede er ufør..." osv osv.... Helt sykt i grunn. Å sende et brev med "å nei, deg er det ikke noe håp for" - rett i postkassa. Nå var det verken angst eller depresjon jeg var/er plaget med. Men jeg kunne bare tenke meg hvordan en angstfull, deprimert og kanskje suicidal person hadde følt dersom et slikt brev ble sendt direkte til pasient som er henvist. 

Jeg fikk noen terapitimer gjennom bedriftshelsetjenesten på min gamle arbeidsplass. Jeg ble ekstremt overrasket over hvor stor forskjell det var fra privatpraktiserende og det offentlige

Mange hevder det er stor mangel på psykologer her i landet.

https://apps.who.int/gho/data/view.main.MHHRv

Fakta er at vi ligger i verdenstoppen. Med 73 praktiserende psykologer pr 100 000 innbyggere. 
Vi er kun "slått" av Finland, Sveits, Nederland, Israel og Costa Rica. 

Omnia vincit amor skrev (12 timer siden):

Ble litt overrasket over at de må be folk om penger. Den tjenesten burde bli finansiert av staten. Ufattelig at det ikke blir det! Har ikke penger til å støtte den men dersom jeg hadde det ville jeg gjort det.

De som jobber der er ordinære arbeidstakere som får betalt for å ta telefonen og svare på chatten. De fleste er heller ikke faglærte - men vanlige folk som har fått et kurs eller to. Derfor er nok kvaliteten profesjonaliteten veldig varierende. Det sier i grunn seg selv. 

Dersom det var frivillige folk jobbet der tror jeg kvaliteten på samtalen og engasjementet i andre enden hadde blitt mer ektefølt.
Det er nok av pensjonerte sykepleiere og helsepersonell der ute, som helt sikkert kunne tatt en telefonvakt eller to i løpet av en måned. Inkludert undertegnede. 

Kvantitet gir manglende kvalitet. Slik er det med alt her i verden. Jeg tror derfor at mange som sliter psykisk "gjennomskuer" tjenesten. Tross alt; det er ingen som er flinkere til å vurdere om noe er ekte eller ikke. 

Når det er sagt - så kan det hjelpe mange å bare bli hørt & snakket til. Uansett hvem det er. Så bare man svarer og sier helt grunnleggende enkle ting. Er det (etter min mening) godt nok i 95% av alle tilfeller. Så har vi de siste 5% - som også kanskje er det mest alvorligste av alle. De fortjener mer enn som så. Enkelt og greit:

PS: Mine personlige meninger er ikke det samme som fakta. :)

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (22 minutter siden):

Joda, men det er trangt om nåløye. Først må man jo legge ut ovenfor fastlegen sin (som paradoksalt nok, som allmennlege - har generelt lav forståelse av psykisk helse). Som igjen må skrive en henvisning. Som igjen må vurderes. Før man (dersom man er heldig) blir satt på venteliste, eller får et brutalt avslag rett i posten.

Såpass. Javel, det foregikk på vanlig måte da jeg ble henvist ( 10 år siden). Legen var ikke vanskelig i det hele tatt, og det med at henvisningen skal vurderes etterpå, det kjenner jeg ikke til. Av hvem? Psykologen? Ps. Startet hos psykologen jeg dengang, som nevnt var det 3 timer man kunne ta med normal pris, før man trengte henvisning. Da kan man jo vise til at psykologen har gitt råd om å gå videre.

Iallefall, skjønner hvis det er vanskelig. Kan nevne at på legelisten er der både fastleger og psykologer, der man kan lese andres vurderinger hvis man tenker bytte/velge .

Lenke til kommentar
Delvis skrev (3 minutter siden):

Såpass. Javel, det foregikk på vanlig måte da jeg ble henvist ( 10 år siden). Legen var ikke vanskelig i det hele tatt, og det med at henvisningen skal vurderes etterpå, det kjenner jeg ikke til. Av hvem? Psykologen? Ps. Startet hos psykologen jeg dengang, som nevnt var det 3 timer man kunne ta med normal pris, før man trengte henvisning. Da kan man jo vise til at psykologen har gitt råd om å gå videre.

Iallefall, skjønner hvis det er vanskelig. Kan nevne at på legelisten er der både fastleger og psykologer, der man kan lese andres vurderinger hvis man tenker bytte/velge .

Kanskje er det forskjell fra kommune til kommune (eller hva man blir henvist til.) Jeg kan kun snakke for Stavanger. Jeg tror veien er enklere og mer direkte dersom man bor i en liten kommune.

Stavanger har en spesialisthelsetjeneste, en poliklinisk avdeling - der alle henvisninger kommer felles inn. Deretter er det opptil dem å sortere ut hva som skal prioriteres (eller ikke). Det var der jeg fikk avslaget på min henvisning fra fastlegen min. Er man "heldig" får man tildelt en tilfeldig offentlig tilsatt psykolog deretter. 

Noen private har avtale med det offentlige. Så da kan man i praksis starte direkte hos dem, før man siden ber om henvisning som du skriver @Delvis. Men disse har gjerne allerede fullbookede lister. I tillegg er det begrenset hvor mange "offentlige" timer de kan bruke. På slutten av et år, er det derfor enda trangere nåløye for å komme inn - fordi de som regel har brukt opp timene de har "solgt/fått".

Det største problemet med vårt helsetilbud er den byråkratiske suppa. Det er så mye dill & dall - bare for å "komme inn".... at mange gir opp før de allerede har begynt. Man må jo være ressurssterk bare for å krangle til seg hjelp. Noe de færreste av de svært alvorlig psykisk syke faktisk er. Så det er kun de "friskeste" av de syke som klarer å "komme inn". Etter mitt syn. De som virkelig trenger hjelp, er de som er lengst bak i køen. Eller helt utenfor køen. Bokstavelig talt. De orker ikke engang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Delvis skrev (2 timer siden):

Har ikke psykologen driftstilskudd? For da skal du få timene til kr 375 (mulig litt mer nå), men tror du må henvises av lege. Og så får du frikort etter en viss grense. Skal være en oversikt over psykologer som har avtale om ddrifttilskudd et sted. Ja her tror jeg: https://www.helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/betaling-hos-psykolog/#psykologar-med-avtale-om-driftstilskot

Psykologen min forklarte meg det der da begynte å gå til han, det er lenge siden nå. Ps. tror det er sånn at du kan gå 3 ganger før du trenger legehenvisning.

Dessverre ikke, og som @Milhouse85 poengterer er det svært få som har dette. Synes det er veldig synd. Psykologer burde seriøst vært som fastlegeordningen. Men jeg kan se for meg at de hadde blitt dyrt for staten men psykisk helse er noe man bør satse mer på! 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (3 minutter siden):

Dessverre ikke, og som @Milhouse85 poengterer er det svært få som har dette. Synes det er veldig synd. Psykologer burde seriøst vært som fastlegeordningen. Men jeg kan se for meg at de hadde blitt dyrt for staten men psykisk helse er noe man bør satse mer på! 


Okay, det har jeg visst lite om. 
På den annen side, vil jeg ikke overvurdere effekten en psykolog har, eller psykiatere ( har vært hos et par av dem også en gang i tiden).
Eneste nytte å snakke om jeg hadde, var å få noe på papiret som jeg trengte. for å si det sånn.
Kan vel så gjerne prate med noen man kjenner som oppleves givende. Har kjente et par før, den ene er borte nå og den andre har endret seg. Men fikk mye mer ut av det, eller rett og slett som her, skrive på forum syns jeg også kan gi mer enn å snakke med en psykolog. 
Hos psykologen følte jeg meg til tider ovenpå, sånn at føltes som at jeg lærte han mer enn han meg. men det føltes kanskje bare sånn.
Bortkastet var det ikke, men heller ikke noen vidundermedisin, langt i fra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Delvis skrev (Akkurat nå):

Okay, det har jeg visst lite om. 
På den annen side, vil jeg ikke overvurdere effekten en psykolog har, eller psykiatere ( har vært hos et par av dem også en gang i tiden).
Eneste nytte å snakke om jeg hadde, var å få noe på papiret som jeg trengte. for å si det sånn.
Kan vel så gjerne prate med noen man kjenner som oppleves givende. Har kjente et par før, den ene er borte nå og den andre har endret seg. Men fikk mye mer ut av det, eller rett og slett som her, skrive på forum syns jeg også kan gi mer enn å snakke med en psykolog. 
Hos psykologen følte jeg meg til tider ovenpå, sånn at føltes som at jeg lærte han mer enn han meg. men det føltes kanskje bare sånn.
Bortkastet var det ikke, men heller ikke noen vidundermedisin, langt i fra.

Ser hva du mener. Det ligger nok i kortene at samtaleterapi ikke fungerer for alle, men jeg tenker fremdeles de fleste burde ha en de kan snakke med og noen ganger ønsker du å snakke om ting du ikke klarer å snakke med familie og kjære. 

Jeg har fått mye bruk for psykolog men mest for å ventilere og få ut tankene. Jeg har egentlig aldri klart å få brukt "verktøyene" som hun har gitt meg, eller jo, til en vis grad. 

Jeg tenker alle trenger to ting: en boksebagg, og en psykolog som man kan ventilere til og få ut tankene man har som man ikke orker snakke om til andre. 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (1 time siden):

Kanskje er det forskjell fra kommune til kommune (eller hva man blir henvist til.) Jeg kan kun snakke for Stavanger. Jeg tror veien er enklere og mer direkte dersom man bor i en liten kommune.

Bor i en liten kommune å kan vel si at veien ikke er noe enkel og direkte her her hvert fall. Jeg ble henvist fra legen min til det kommunale psykiske helsevern tidlig i januar 2021, fikk først time med en helsesykepleier som skulle vurdere hvilken videre behandling jeg ville trenge i mai 2021 som fort kom frem til at jeg hadde akkutt behov for traume behandling og sendte en hastehenvisning til DPS hvor jeg derpå fikk min første time helt i slutten av september 2021. Så fra jeg søkte hjelp til hjelpen kom tok det nesten 9 måneder, og da er jeg en av de heldige de anser som verdt å prøve å hjelpe ettersom de trodde jeg hadde mulighet å komme meg tilbake i jobb igjen, de som helsenorge ser på som "lost cases" i forhold til fremtidig jobb får som oftest avslag hos poliklinikken.  

En annen bakside med å gå til behandling i hos DPS i en liten kommune er jo at DPSen dekker svært mange kommuner, og for å komme til DPSen må jeg kjøre 45 minutter hver vei, som jo er litt upraktisk om en går til behandling for en traume du har fått etter en bilulykke 😂.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

En annen bakside med å gå til behandling i hos DPS i en liten kommune er jo at DPSen dekker svært mange kommuner, og for å komme til DPSen må jeg kjøre 45 minutter hver vei, som jo er litt upraktisk om en går til behandling for en traume du har fått etter en bilulykke 😂.

Tja, det tvinger deg jo til å face your fears og overkomme unngåelsesatferd, så på en måte bra. Eksponeringsterapi t/r, og så traumebehandling i tillegg 

Lenke til kommentar

Hadde god erfaring med onlinepsykologene.no tidligere. Var ikke så ille med videochat som jeg trudde, faktisk litt mer avslappende siden jeg kunne fikle med et lite spill mens vi snakka, som førte til mindre angst. Men synes 700kr+ timen blir for dyrt i lengden, spesielt når man ikke aner hvor lenge det trengs.

Mulig jeg prøver på nytt senere hvis DPS ikke funker, har endelig kommet inn der etter nesten 10mnd vente tid, også blir jeg sendt til ny ventekø for videre utredning, ehh jaja. 

Var en artikkel på NRK om at det er for lite menn i psykiatrien, noe som var litt intressant. Jeg har kun gått til kvinner på dps, mens gjennom onlinepsykologene.no så var det en mann jeg snakka med, merka det var mye enklere å åpne opp om ting med han.

Men kan kanskje være måten han la opp timene på også, han fant fort ut at jeg likte gaming, serier osv så begynte alltid timene med å snakke om det, før det ble mer seriøst, mens på DPS begynner de alltid med, hvordan har du følt deg siste uka? Før jeg må fylle ut et skjema osv. Det er veldig mye spørsmål om hvordan jeg føler om ting, som jeg som regel sier vet ikke på, for jeg aner virkelig ikke, men det blir tolka som at jeg ikke vil snakke om det, når jeg bare ikke vet hvordan jeg skal snakke om det, som jeg også har prøvd å sakt. 

Jeg synes også 1 time på 45 minutt blir ofte for lite egentlig, det er den tida jeg trenger for å begynne å åpne opp, så er det ferdig. 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (16 timer siden):

Jeg tenker alle trenger to ting: en boksebagg, og en psykolog som man kan ventilere til og få ut tankene man har som man ikke orker snakke om til andre.

Ja det bør jo være noen man kan si til, sånt man ikke får til å si til andre. Som jeg opplever det, har akkurat det flere sider.
Dvs: Der er en del som går på det medisinske/helsemessige realtert til problemene, som er lettere å si til psykologen, og vanskelig si til andre/nære.
Men så er det de mer personlige, sjelelige, sære tingene som på et vis ligger i bunn, som er lettere å snakke om til noen man kjenner, og til gjengjeld vanskeligere å komme så mye inn på til en psykolog.
Det er sånn jeg opplevde det da, at det ble et skille der kan du si. Til sammen kunne begge deler ha hver sin nytte, men en kombinert løsning var verre å oppnå. Men alle har jo sin egen opplevelse som du er inne på.

Men det jeg stusset med her, eller ble litt interessert i: det at alle trenger en "boksebagg". Betyr det at man trenger noen(person) til å ta sin frustrasjon ut på, eller en bokstavelig boksebagg til å slå fysisk på?
Hvis det er det førstnevnte, ser jeg kanskje hva du mener. Selv nekter jeg å la noen frustrasjon gå ut over andre, det er blitt viktig for meg. Tror på karma i nokså vid forstand, og legger mye i å ikke gjøre noe som helst negativt mot noen andre. 
 

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Delvis skrev (7 timer siden):

Men det jeg stusset med her, eller ble litt interessert i: det at alle trenger en "boksebagg". Betyr det at man trenger noen(person) til å ta sin frustrasjon ut på, eller en bokstavelig boksebagg til å slå fysisk på?
Hvis det er det førstnevnte, ser jeg kanskje hva du mener. Selv nekter jeg å la noen frustrasjon gå ut over andre, det er blitt viktig for meg. Tror på karma i nokså vid forstand, og legger mye i å ikke gjøre noe som helst negativt mot noen andre. 

Det kommer faktisk fra en tidligere psykolog jeg hadde for mange år siden. Hun mente man burde ha en boksebagg som man kunne bokse de gangene man trengte å få frustrasjon ut. Og det er jeg enig i. Vi har alle i perioder øyeblikk hvor man bør få ut slik energi og da er en boksebagg perfekt. 

Mente nok ikke en person å slå, det blir feil 😅

Lenke til kommentar

Hehe, denne "boksebagen" bør ikke tolkes boks(!)tavelig. 😜 Det handler bare om å få utløp for negativ energi som samler seg opp. De fleste av oss har en hobby som gir et slags friminutt fra hverdagen. Det kan være seg alt fra dataspill, trening, turer, matlaging, yoga, reise, turer til den faste brune puben (da tenker jeg mer på det sosiale, ikke alkoholen), eller hva nå enn man skulle styre på. Jeg tror ikke det å slå løs på en bag i seg selv har så mye effekt. Kanskje; om det blir som en type trening. 

Jeg tror den såkalte Fight or Flight responsen, gjør at alt for mange dessverre stenger seg inne med følelsene sine. (Flight) istedenfor å få utløp for dem (Fight). https://www.psychologytools.com/resource/fight-or-flight-response/

@Curuion hadde et spennende innspill om psykolog over videochat. 700 kr,- pr time var ikke så alt for ille syns jeg. En egenandel koster 375 kr,- samt at man må dekke transport t/r. Men; en slik timesats fungerer nok kun for de som er i arbeid og har ordinær inntekt. 

Diskuterte dette med en kompis / tidligere kollega.  Hvor nyttig det hadde vært for mange å få samtaleterapi over videochat. Jeg skriver samtaleterapi istedenfor psykolog - fordi jeg tror veldig mange, ikke har behov for psykolog - men at det holder i lange baner med et vanlig medmenneske med litt livserfaring mellom øra, samt helsefaglig bakgrunn. Min erfaring via jobb, er at helsefagarbeidere, sykepleiere, vernepleiere og miljøarbeidere kan være vel så flinke samtalepartnere som psykologer. Med mindre man gjennomgår en konkret klinisk behandling for behandling av ymse komplekse diagnoser.

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2022/KMTE31009621

Denne episoden hadde jo et kontroversielt tema oppe. Der de henviste til at depresjon er en såpass vanlig tilstand som i de fleste tilfeller går over av seg selv, men allikevel - så har den (i likhet med moderat angst) blir ansett som en sykdom som krever behandling, fremfor en tilstand (som kan utløpe seg til sykdom, på lengre sikt). Der folk som fikk psykologhjelp relativt tidlig etter å ha fått en slik "normalt sett" - tilstand. Ble like fort friske, som de som bare lot det gå over av seg selv.... noe det gjør for det fleste av oss etter noen måneder. 

"Friske syke" - altså, de som har en slik tilstand - uten at det er isolert sett å se på som sykdom. Bruker derfor helseressurser som syke, diagnoserte pasienter burde få. Som totalt sett bare gir dårlig kvalitet over hele fjøla. 

Jeg tror mye kunne blitt gjort her. 

De som er syke - og helt åpenbart syke - burde selvsagt fått psykologhjelp på dagen.
De som kun har en depressive tilstand. Som følge av en livskrise eller annet.... de kunne fått enkel samtaleterapi på lavere nivå.

Nå er det bare de som skriker høyest, eller har størst lommebok som kommer gjennom. Mange som ikke engang trenger det. 

Langt innlegg nå..... beklager det.
Men ærlig talt, når jeg leser om influenser som legger ut om sosialangst og andre psykiske særdeles private ting.  Er det ikke da et paradoks at man eksponerer seg til de grader, når man bokstavelig talt skriver at man har angst for eksponering? Nåja... 

 

 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (32 minutter siden):

En egenandel koster 375 kr,- samt at man må dekke transport t/r.

Egenandelene teller jo med i frikort, det gjør jo ikke de private behandlingen. Det også muligheter for å dekket transport, jeg fikk dekket 3k gjennom pasientreiser i reiseutgifter med en erklæring fra psykologen på DPS da jeg gikk i traumebehandling. 

Dog med det sagt så har jeg full forståelse for hvorfor noen velger å benytte seg av videotjenester, det er jo uten tvil mye mer praktisk 

Lenke til kommentar
Delvis skrev (20 minutter siden):

Her ble jeg usikker, altså om jeg skjønte akkurat det rett. Men det kan jo ha skjedd endinger i reglene.

Avtalespesialister er unntaket. Mente de som er helt private, uten støtte gjennom det offentlige. Får gjerne raskere hjelp, men så koster det hinsides mye penger, og så teller det ikke som egenandel/går ikke på frikort. 

Lenke til kommentar

Jeg gikk til privat behandling i utlandet (innenfor EU) etter å ha blitt avvist av det offentlige i det landet jeg besøkte.

Når jeg kom hjem til Norge sende jeg kvitteringen til Helfo. (Siden jeg er kjent med at man kan velge å motta behandling i EU/EØS også. Noe som ikke er en veldig kjent rettighet.) Til min store overraskelse ble min søknad om refusjon godkjent og inkludert på opptjeningen av mitt Frikort. Selv om behandlingen skjedde på en privat helseklinikk. 

Så da kan man jo lure.... Dersom man går til psykolog i Sverige. Kan man da gå privat, betale og kreve inn dette fra Helfo i etterkant. Det står til og med svart på hvitt på Helse Norge sine nettsider: https://www.helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/betaling-hos-psykolog/

Sitat

image.png.568780ce17722dc9fa049d6b7c41b8f5.png

Selvfølgelig veldig lite praktisk og lite gjennomførbart for de aller fleste av oss. 

Men artig å vite at det er mulig. 

Endret av Milhouse85
Lenke til kommentar
Gjest 4569d...ed0

Min erfaring med DPS er at man går til fastlegen for å ha en ordinær samtale om den psykiske helsen og om det er hensiktsmessig å søke videre til DPS. Så skriver fastlegen en søknad, og her kan det være litt tilfeldig om man har en dyktig og nøye fastlege som bryr seg og skriver en godt begrunnet søknad, eller et generelt, lite notat som omtrent blir automatisk avslått. Men selv med en god søknad fra fastlegen er det fortsatt mulig å få avslag. Dette kommer litt an på hvor alvorlig tilstanden er for pasienten og om DPS har lav eller god kapasitet. Det kan ta et par måneder før man får svar men dette varierer mellom kommunene.

Så får man et svar der det enten er avslag eller innkallelse til et møte. Dette møtet er et evalueringsmøte for å se om du har behov og nytte av DPS. Jeg mener de ofte kan være lite grundig her, fordi de gjerne bare bruker en liten halvtime med generelle spørsmål for å avgjøre om du trenger hjelp eller ikke. En pasient kan selvfølgelig ha et mer komplekst problembilde som ikke kan ses på en så kort tid. Får man godkjent videre hjelp så er det ikke slik at man får en psykolog med det første. Man kan bli tilbudt samtaletimer for kognitiv terapi med en miljøterapeut, sykepleier eller til og med generell eller tilpasset gruppeterapi. Skal man fastsette en mer alvorlig diagnose, som for eksempel PTSD, er det mer naturlig med ett eller flere møter med en psykolog, psykiater eller psykologspesialist.

Deretter skal man betale vanlig egenandel som hos fastlegen. Man fyller opp samme frikort også.

Som TS påpeker, har DPS lite kapasitet men du har rett på nødvendig hjelp, kan DPS bruke private psykologer gjennom OPS - Offentlig Privat Samarbeid. Det koster det samme, med samme egenandel.

Har man veldig god råd og kan betale et par tusenlapper i timen for privat psykolog, så kan man naturligvis slippe alt dette byråkratiske forhåndsarbeidet.

Anonymous poster hash: 4569d...ed0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...