Gå til innhold

Strømforbruk varmtvannsbereder

Wall Dorf

Anbefalte innlegg

Har nettopp skiftet ut vår trofaste 40 år gamle varmtvannsbereder på 150 l som plutselig sluttet å virke med en ny 200l med ekspansjons tank. At den gamle sluttet å virke var for så vidt ikke så rart, jeg trodde at det enten var termostaten eller varmeelementene som var årsak. Den hadde en bryter med 0 - 1 - 2 - 3 innstilling, jeg lot den alltid stå på 3 siden det forlenger elementets levetid og sikrer hurtig oppvarming av varmtvann. Den nye hadde bare ledning med stikkontakt som skal klippes av for fast montering med en av/på bryter. Før elektriker kunne komme måtte jeg bruke en annen kurs som bare er på 10A. Det går jo fint da berederen ikke trekker mer enn 2000w og ikke har andre ting som trekker noe særlig mye strøm. Jeg leste av forbruk jevnlig når den nye berederen gikk på og merket meg at den dro mer strøm enn den gamle. Kanskje ikke så rart siden den må holde 50l mer vann varmt, men til gjengjeld er termostaten på ny bereder innstilt på 75 grader og kan stilles mellom 55 og 85 grader, mens den gamle kun hadde fast termostat på 90 grader! Så jeg trodde dette forholdet ville jevne ut forbruket. Intervallene mellom hver gang berederen slår seg på om natten når det ikke er forbruk av vann var i begynnelsen ca 4-5 timer, mens den gamle gikk oftere på, ca 2 timer mellom hver gang den koblet seg på. Den hadde jeg snekret en kasse utenpå med ytterligere isolasjon som hadde like god effekt som nye beredere har.

Da elektriker endelig kom for å koble den nye berederen viste det seg at det bare var strøm i den ene ledningen til bryteren, og innmaten i sikringsskapet var blitt skiftet ut for 2 år siden, og bereder og komfyr deler samme kurs direkte fra sikringsskapet, så ingen tvil om hva årsaken var for at den trofaste gamle berederen ikke klarte å varme vann da den ikke fikk strøm. 

Etter at strømmen var fikset og den nye berederen hadde fått fast installasjon var det bare å følge med på nattforbruk igjen, her kommer det merkelige jeg registrerte, strømforbruket gikk ned etter at den fikk 16A kurs, og nå stemte det bedre med at 200 l med 75 grader utlignet strømforbruk med 150 l med 90 grader. Her må det være kvadratforholdet i ledningene som utgjør forskjellen i strømforbruk mellom 10A og 16A, noen som vet mer om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har ikkje noko forklaring på forskjellen, det kan vere tilfeldig eller avhengig av temperatur i rommet beredaren står i, men om du har 10A eller 16A betyr ingenting for forbruket til berederen. Om det er tilførsel frå 1.5 mm² eller 2.5 mm² har ingen praktisk effekt. Det er små forskjellar i motstand i ledningane, som igjen påverkar spenningsfall, men det er neglisjerbart.

Lenke til kommentar

Vel, merkelig var det at strømforbruket gikk ned på berederen samtidig med at det ble skiftet til en sterkere kurs. Temperaturen i rommet den står i er konstant, så dette kan en se bort i fra. Vi har for øvrig lagt merke til at det tar lengre tid å lage middagen på komfyren (som har samme kurs som berederen) mellom kl16 og 18-19, da mange kommer hjem fra arbeid og sysler med det samme. Altså at spenningen i nettet går ned når forbruket blir større. Det resulterer i høyere forbruk av strøm fordi oppvarming/steking tar lengre tid når spenningen i nettet går ned. Det er noe vi har registrert i lengre tid uten å ha større greie på beregninger av motstand og  effekt.  Nå skal det også sies at vi ligger nesten i enden av et nettstrekk om det har noe å bety. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det finnes mange smarte strømstøpler med tidsstyring, av/på og måling av kwh forbruk og volt - alt on line via app. F.eks. Shelly eller Deltaco. Det var store arbeider i mitt hytteområdet i sommer og volt varierte voldsomt (218-249), men innenfor det som linjeselskapet sa var OK. Nå har det stabilisert seg på ca. 220, dessverre. (1/23 mindre enn gjsn. blir det høyere strømregning av, ihvertfall på strøm til varme).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...