Gå til innhold

Ny PC. Stille, stabil og relativt rask.

Anbefalte innlegg

Skal stort sett brukes til programering (mye progamering, skjerm viktig), og litt multimedia (ikke spilling!) Den vil stå natten over og gjøre tunge beregninger. Den må derfor være stabil og passe rask.

Magefølelsen min sier at P4 vil være et bedre valg enn A64. P4 er bra pga. av HT, slik at du kan gjøre andre ting mens den gjør tunge beregninger f.eks. I tillegg er hovedkortene til A64 helt nye, og jeg ville ikke satt penger på at de er mer stabile enn velprøvde chipset fra Intel. Det er nå bare min mening.

Og før jeg blir flamet: Jeg har AMD nå, og min forrige maskin var AMD og. Men i motsetning til en del andre har jeg evne til å se behovet i stedet for bare å skrike ut AMD når noen skriver at de skal ha P4... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jobbet endel på P4 (og veldig lite på AMD, ikke prøvd A64 i del hele tatt) og liker HT teknologien dårlig. Sånn som jeg har forstått det er det heller ikke "ekte" multitasking men en "simulering" bestående av å mate prosessene inn i en loop der de stadig avbrytes av hverandre. Selvfølgelig er ytelse, stabilitet osv. også avhengig av systemet som en helhet. A64 systemene ER nye og derav heller ikke så gjennomtestet som eksisterende løsninger, det er derfor alltid en liten sjangse å ta når man satser på ny teknologi. Det hadde derfor vært fint om noen har referanser til påstander som har blitt fremlagt?

Lenke til kommentar
Skal stort sett brukes til programering (mye progamering, skjerm viktig), og litt multimedia (ikke spilling!) Den vil stå natten over og gjøre tunge beregninger. Den må derfor være stabil og passe rask.

Magefølelsen min sier at P4 vil være et bedre valg enn A64. P4 er bra pga. av HT, slik at du kan gjøre andre ting mens den gjør tunge beregninger f.eks.

De nye A64 cpu'ene har jo HT de og da. Så pentium har en fordel mindre der, og med 64-bit buss, vil HT fungere mer effektivt en p4 systemet.

Lenke til kommentar

Microplex:

CI6926BB 1 stk. Compucase Miditower, Sort 600,80 744,99

W0010R 1 stk. Thermaltake, 480W, ATX12V, Sort 802,42 995,00

FUNC1030S 1 stk. fUnc surface 1030 musmatte, Sort/Sort 208,06 257,99

MCX478V 1 stk. Swiftech CPU-kjøler, u/vifte 442,74 549,00

SCLFZ1592M 1 stk. Smartcooler vifte, 62m³/time, 22 dB(A) 125,00 155,00

4412FGL 2 stk. Papst vifte, 94m³/time, 26 dB(A) 303,22 376,00

+ 200 i porto = 3277,-

Komplett:

117982 Asus P4C800 Hovedkort for S478/800mhz

- I875P, Dual DDR, S-ATA, GBLAN, LYD På lager: 20-49 1 451,45 1 451,45

117321 Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800

- Socket PGA478, 512KB cache På lager:

100+ 1 991,63 1 991,63

116120 Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB

- Kit w/two matched CMX512-3200LL DIMMs På lager:

100+ 2 452,44 2 452,44

122682 Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA

- S-ATA/150 8MB cache 7200RPM Antatt

21.01.2004 1 105,83 1 105,83

121053 Sony CD-brenner IDE48x/24x/48x/16 Combo

- Sort(CRX300EB2)Intern Bulk,uten software På lager: 20-49 541,44 541,44

122129 PowerColor Radeon 9800SE 128MB DDR

- AGP, ATI 9800SE, DVI-I, TV-Out, Bulk På lager:

100+ 1 542,44 1 542,44

121742 Microsoft Wireless Optical Desktop Elite

- (Norsk) USB/PS2, tastatur/mus, Retail På lager: 20-49 787,15 787,15

122561 LG 19" LCD L1910S TCO-99 Silver

- Skjerm

- Miljøavgifter kr 50,00 pr stk kommer i tillegg. På lager: 10-19 6 001,44 6 001,44

Avg.: 50,00

Totalt: 15 923,82 + porto max 210,- = 16134 avrunda

microplex : 3 277

komplett : 16 134

Totalt : 19 411

Men det er da hvis du satser på det Intel systemet du først tenkte deg...

Lydkortet på HK er mer enn bra nok hvis du ikke skal ha lyd i 10.000 klassen. Kabinettet er veldig solid og stille av seg, og alle harddiskene har lyddempende fester. (Har det selv og kan anbefales.)

Edit: wow 1000 inlegg...

Endret av traskas
Lenke til kommentar

Synes forslaget ditt ser meget godt ut. Ikke helt ulikt det jeg selv valgte for 1/2 år siden. Jeg er sikker på at du blir fornøyd med det nye systemet ditt. Om du går for en AMD er det også sikkert OK, men jeg personlig ville gått for Pentiumløsningen du har satt opp.

For å gjøre maskinen max. støysvak ville jeg slengt med et par 'henge harddisken opp i gummiklosser/strikker' dingser fra Microplex. De virker!

Dessuten ville jeg gått for den MIST moddede 350W Fortron-Source strømforsyningen til 100 spenn ekstra (den bråker ikke spesielt mye i orginalutførelse, men det er den komponenten som tross alt bråker mest i min PC iallefall!).

Du kunne jo også vurdert et ATI kort uten vifte, Sapphire 9600 Ultimate Edition f.eks., koster vel det samme som Matrox kortet i forslaget ditt, men det er smak og behag selvfølgelig, Matrox lager jo stødige 2D kort da.

Ville også vurdert behovet for 1GB minne og om du kan klare deg med 512MB (tusenlapp spart)? Det er stort sett videoredigering og tung CAD som krever 1GB minne.

Husk også at 16-19" LCDer kun kan vise 1280x1024 piksler og at du får en forholdsvis stor 'dot-pitch' (punktstørrelse) på en 19" LCD skjerm, mens en 19" CRT gjerne kan vise over 1600x1200 punkter. Hva med å kjøpe 2 stk. brukte Eizo F77 21" (Edit: rundt 2000,-/stk hos http://www.jmdata.as) i stedet for den ene 19"ern?

timtowtdi

Endret av timtowtdi
Lenke til kommentar

Gummioppheng på HDD er nok ingen dum ide. Går nok for Mist PSU ja. Grunnen til at jeg har satt opp Matrox i utgangspunktet er fordi jeg har hatt gode erfaringer med deres 2D-løsninger. Er ingen "gamer" og har ikke fått testet de nyere ATI kortene. Kan disse måle seg med Matrox på 2D? Valg av 19" LCD er pga: Tar lite plass. Ypperlig til "editor-arbeid" som er det jeg primært kommer til å bedrive. Har jobbet på en LCD skjerm det siste året og kommer aldri til å gå tilbake til CRT. Det er beklagelig at 19" ikke kan vise høyere oppløsninger, jeg ser heller ingen grunn til at de ikke skulle kunne det. Stor dot-pitch gjør jo også at man kan distansere seg mer fra skjermen, og i lange nattetimer tror jeg dette er mindre slitsomt for øynene. Har sett folk som har 1600x1200 på laptops, de sitter klin opp i skjermen. Kan umulig være helt bra i lengden, øynene må jo anstrenge seg veldig for å fokusere.

Lenke til kommentar

Skal jeg gi deg et JÆVLA godt tips??!

Styr unna alle tips du får fra andre mennesker. Bare du vet hvilke hardware som er bra. Dette gjelder hvis du har noe generell peiling.

Om du ikke har peiling på hardware eller noe liknende, så kan tips fra hw folk være bra.

Men som sagt, styr unna "sau" faktoren. Voks opp, bli individuell. Og om du tror et spørsmål ikke kan skade, så gjør det som oftest det, om du ikke ser objektivt på svaret og måten du spør på.

Følg mitt råd, og du er utrolig mye visere.

Lenke til kommentar
Skal jeg gi deg et JÆVLA godt tips??!

Styr unna alle tips du får fra andre mennesker. Bare du vet hvilke hardware som er bra. Dette gjelder hvis du har noe generell peiling.

....

Vel, sikker kunnskap oppnås gjennom erfaring. Innehar man ikke denne, kan det være lurt å forhøre seg med andre som har. Det er dette vi har et forum til. Det er jo også en grunn til at sauer går i flokk ... Selvfølgelig må alle svar tolkes objektivt, men en generell oppfattning er, vil jeg påstå, aldri langt fra tingenes virklighet.

Lenke til kommentar

Mine tanker:

19" lcd med 1280*1024 funker utmerket og på min sitter jeg minst 50 cm fra selve skjermen. Har hatt min samsun 191T nå i straks 1. år og har ikke stort å klage på.

Strømforsyning: Velger du en med en 120mm vifte i blir det nok uansett temmelig støydempet.

Hovedkort: Har dette en chipsettvifte så fjern denne og sett på en

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZMNB47J

slike småvifter er geniale i å klare å lage bråk.

Skjermkort:

Jeg holder på med litt grafikk i ny og ne og har ati 9500 kort på hjemmemaskinen. På skolen har de matrox på trinitron skjermer, men lcd skjermen gjør at jeg har bedre bilde uansett. Min mening er at i relativt lave oppløsninger som 1280*1024 faktisk er så vil du ikke merke store forskjellen uansett. Driverne til Ati er stabile og har ikke hatt problemer med de med mine kort (3 generasjon radeon på meg nå). Investerer du ikke i vannkjøling ta et fra sapphire uten vifte på. En normal skjermkortvifte ødelegger all støydemping om resten av komponentene er stille.

Prosessorkjøler:

Zalman har jeg selv hatt gode erfaringer med og cnps 7000 er en meget bra kjøler som du selv kan justere viftehastigheten din på.

Harddisker:

Enten samsung sin siste serie eller seagate sin 7200.7.

Jeg har 2 seagate disker i mitt kabinett og legger ikke merke til de. Jeg har vannkjøling på prosessor og skjermkort så minimalt med bråk.

ide enheter:

Dvd brenner kan være greit å ha.

Uansett ikke velg en 52x cd brenner eller leser da de jeg har vært borti bråker alt for mye. 40x brenneren fra plextor har jeg selv og er rask og behagelig i bruk.

Ps. om du er interessert i vannkjøling av komponentene så kommer du langt med en 120mm radiator. På min maskin kjøler jeg en xp2500 og ati 9500 med en papst 120mm vifte som går på 7 volt. På 12 volt bråker den 26db, men slik som jeg har den kan jeg ikke legge merke til den over noen andre deler av maskinen.

Det du vil trenge er:

Pumpe: eheim 1046 holder i lange baner.

Blokk for cpu og skjermkort, ca 3 meter slange så har du litt ekstra.

vanntank så lettere å fylle på og tømme systemet for luft.

litt småtteri som eventuelle slangeklemmer og overganger mellom eheim pumpen og til slangene.

Se på forumet for vannkjøling så kommer du nok godt i gang.

Hadde jeg hatt 20 000 til datamaskin hadde vannkjøling vært en naturlig del.

Ekstremt jevne temperaturer har jeg på min.

Lenke til kommentar

Fint med erfaringer fra 191T (Har prøvd den selv og var fornøyd). Har allerede bestillt denne. Har jo vurdert vannkjøling, men siden jeg stort sett har valgt vifteløse komponenter forkastet jeg dette. Vannkjølingen ville da kun ha kjølt CPU. Selfølgelig ville den jo også ha avlastet kabinettviftene ved å evt. transportere varme fra MB, HDD, GPU ut av systemet. Dette er noe jeg muligens kommer til å integrere senere, om jeg finner støynivået uakseptabelt. Har også en følelse av at en LCD skjem vil vise tilnærmet like bilder på et ok ATI vs. et ok Matrox skjermkort.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok også at du like gjerne kan gå for et ATi Radeon kort. Hva med dette, Et Radeon 9800XT Ultimate Edition. Dette kortet har ikke vifte, så da slipper du unna en potensiell støykilde ved valg av Radeon skjermkort.

Kjøleren du har valgt til prosessoren virker litt i "skrinneste" laget, men jeg har ikke prøvd den selv, så jeg vet jo ikke. Det står at den er spesifisert for 2.8GHz Pentium 4! Hva med Zalman's CNPS7000ACu. Jeg har den selv, og den er helt genial. Den bråker ikke i det hele tatt når fanmaten står på min. styrke.

Siden du allerede handler fra microplex, hvorfor ikke kjøpe med to stk Papst 19dB 80mm vifter? Det blir nemlig fort varmt inne i kabinettet ditt! De viftene som følger med LianLi kabinettet er nemlig ikke spesielt stillegående (egen erfaring).

Ellers ser oppsettet strålende ut!

EDIT; Jeg har en P4 2.6C som kjører på 3.3GHz, da står Zalman kjøleren på min. hastighet. Maskina er helt stabil, samtidig som jeg ikke hører den når den er i bruk.

Endret av vladnag
Lenke til kommentar

Matrox kortet er også uten GPU-vifte. Kjøleren må nok byttes ut ja, i alle fall om A64 skal monteres. Blir enten Salman eller Swiftech. Mest sannsynlig Swiftech, med en 19dB Papst påmontert. Men passer Swiftechs kjøler, beregnet på A-socket, til socket 754?

De viftene som følger med LianLi kabinettet er nemlig ikke spesielt stillegående (egen erfaring).

Er det PC6070A du har erfaring fra, eller andre Lian Li kabinetter? Tror viftene på PC6070A er stillegående (80 mm), det er i allefall oppgitt. Dersom ikke skal jeg nok spe på med Papst 19dB etterhvert ja!

Endret av kenny
Lenke til kommentar

Ja, jeg vet Matrox kortet er vifteløst! Det jeg mente var at de aller fleste Radeon kortene har vifte.

I mitt kabinett sitter det ADDA-vifter, det står at de skal gi fra seg 22.5 dB, men det virker ikke slik. De "hviner" litt, så støyen er så påtrengende! Riktignok står de ikke i et lyddempet kabinett, men lyden er jo lik samme hva slags kabinett de er i. Jeg har byttet dem ut med papst 19dB vifter, og er veldig fornøyd.

Zalman kjøleren støtter AMD Athlon 64, det følger med festemekanisme for den, men om Swiftechen gjør det har jeg ikke peiling på!

Lenke til kommentar
De nye A64 cpu'ene har jo HT de og da. Så pentium har en fordel mindre der, og med 64-bit buss, vil HT fungere mer effektivt en p4 systemet.

Det er jo bare tull da. Litt spent på hvor du har lest/hørt det. AMD har valgt å ikke satse på hyperthreading...

Lenke til kommentar

En stor takk kenny for å ha startet denne tråden.

Jeg endte opp med å følge din initsielle konfigurasjon, med unntak av hd (valgte samsung sitede), cpu kjøler (valgte swiftech med papst vifte), mem (valgte twinx1024 corsair) og skjermkort (har Matrox Parhelia).

Takk til dere andre som har bidratt til å gjøre denne tråden interessant lesing.

Lenke til kommentar

Det er jo bare tull da. Litt spent på hvor du har lest/hørt det. AMD har valgt å ikke satse på hyperthreading...

A64 har HT (HyperTransport)

P4 har HT (HyperThreading)

Lenke til kommentar
Jo, må bare føye meg in i rekken av folk her, A64 er kjøligere en XP cpuene og p4 (korrekt meg hvis jeg tar feil, men er rimlig sikker), det betyr jo stillere maskin.

Så må du se på ytelsen og til beregninger som ikke er forutsigbare som encoding e l. er A64 mye raskere en p4. Og med ditt budsjett kan jeg faktisk ikke se en eneste grunn til at p4 2.8 er et alternativ til A64 med mindre det er følelser og ikke fakta som styrer valget ditt.

edit: driver selv endel med overnevnte ting (studerer ved ntnu) og jeg sikler også på ny maskin og idag hadde det klart blitt A64

Jo det stemmer nok bra. A64 er mye kjøligere enn P4 og trenger derfor ikke like støyende kjøleløsninger.

P4 (med NW-kjernen) på 2,8GHz er oppgitt å gi fra seg max 85W varme. P4 (med den nye Prescott-kjernen som kommer i februar) på 2,8GHz var tidligere ryktet å gi fra seg inntil 105W, men det var kun ES (Enginering Samples) og den endelige utgaven er oppgitt å gi fra seg max 74W varme.

A64 har ikke noe offisiellt oppgitt forbruk, men hovedkortene er designet for å takle inntil 89W. Det betyr at A64 3400+ yter i hvertfall mindre enn det, og A64 3000+ som er mer sammenlignbar med P4 2,8GHz prismessig yter ennå lavere varmeutvikling. Tester med kjølere har vist at det faktiske tallet ligger nærmere 40-50W i praksis når CPU'en kjøres max (Prime95, Seti og slikt). I tillegg til dette har AMD noe som de kaller "cool & quiet". Det er sammenlignbart med det Intel har på sine CPU'er for bærbare: "Speedstep". Det "cool & quiet" gjør er å underklokke CPU'en dynamisk når all kraften ikke trengs slik at varmeutviklingen synker til et betydelig lavere nivå. "Dynamisk" betyr at den justerer hastigheten i løpet av millisekunder dersom det skull oppstå behov for mer kraft, eller omvendt. Om man har en CPU-vifte som justerer seg etter temperaturen så betyr det at vifta vil kunne slåes helt av når man jobber med vanlige ikke-krevende office-ting.

Og, ja ytelsen er fullt på høyde med Pentium4. Les litt tester f.eks på www.anandtech.com eller www.aceshardware.com så ser du hvordan den yter i de programmene du bruker.

Lenke til kommentar

Konklusjon:

Fra MicroPlex:

Lian Li Alu. MidiTower PC6070A (styødempet) - 1995,-

Mist m/120mm Papst vifte, 350W - 695,-

Swiftech, CPU Kjøler - 549,-

- Noen som vet om denne kjøleren passer til A64 på undernevnte hovudkort?

Papst 80 mm (8412N2GML, CPU Vifte) - 155,-

- Hva med 8412N2GL (12 dB @ 1500rpm), blir det for liten airflow med denne?

Sunbeam HDD Silencer - 165,-

Func Surface 1030 Musmatte - 258,-

Porto - 200,-

Fra Komplett:

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz, Socket 754, 1 MB cache, OEM - 2528,-

Asus K8V DELUXE Hovedkort Socket 754 K8T800 - 1406,-

Corsair XMS PRO3200LL DDR-DIMM 512MB, 400MHz - 1364,-

Seagate Barracuda 7200 160 GB S-ATA - 1151,-

Logitech Ultra-X Flat-Keyboard - 341,-

Creative Audigy 2 - 723,-

Matrox Millenium P650 64 MB Dual Head Dual DVI - 1542,-

Sony DVD-spiller IDE 16x/40x - 341,-

Ms Wireless Optical Mouse, Blue Moon - 419,-

Avgift + porto 290,-

Samt:

Samsung SyncMaster 191T 19" LCD - ca. 6500,-

Sum: Overkant av 20k.

Endret av kenny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...