Gå til innhold

Er disse knivene lovlig?


Anbefalte innlegg

Er denne kniven lovlig å eie i Norge?

Jeg er en 15 åring fra Oslo og har en viss interesse i disse knivene. Jeg har lyst til å kjøpe dem for å bruke dem på f.eks. fisketurer, fjellsturer og skogsturer. Knivene kommer til å bli sent ut fra USA. Jeg kommer nok til å bare henge dem opp som pynt på veggen, og har ingen intensjoner om å ta dem med ut i byen, eller som ett våpen. Eneste ganger jeg kommer til å ha bruk til dem er ute i naturen. :)

https://www.karambit.com/black-fixed-blade-knife-set/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reglene rundt Karambit syns jeg er forvirrende, det er jo en knivtype som ofte blir brukt som eksempel for hvilken type kniv som ikke er lovelig, sammen med butterfly kniver. Men samtidig så er det og har alltid vært norske seriøse butikker som selger karambit, eksempelvis

https://kniveksperten.no/search.html?query=karambit

https://www.game-on.no/search_result?keywords=karambit#o=relevance

https://cdon.no/catalog/search?q=karambit

Og jeg kan fortsette ut i det uendelige med flere eksempler, dette er jo ikke små fillebutikker som opperer i grenser for hva som er lovlig og ikke, men ganske store og etablerte. Har selv en Fox Knives Karambit som er kjøpt i Norge og er trolig en av de mest brukte og praktiske knivene jeg har, et særdeles godt verktøy til det meste en måtte trenge en kniv til.

 

 

Lenke til kommentar

Springkniver og batangakniver nevnes bare som konkrete eksempler i våpenforskriften. Det er såkalte våpenkniver det er forbud mot å erverve, og siden en karambit ikke har noe aktverdig formål (jakt, fiske, spikke, tapetkniv, kokkekniv, bunadskniv etc.) utover å gjøre skade på andre mennesker, så regnes det som en våpenkniv.

Men jeg tror ikke myndighetene er så veldig fokusert på hvilken type kniv det er, men mer skadepotensialet, og hvem som bærer den på hvilket sted.

Sitat

§ 3-6.Ikkje tillatne gjenstandar som ikkje reknast som skytevåpen

Det er ikkje tillate å erverve, ha, tilverke, innføre eller omsette særskilt farlege gjenstandar som saknar eit lovleg bruksområde, og som står fram som eit valdsprodukt, som til dømes:

1. elektrosjokkvåpen,
2. peparspray, tåregasspray eller andre sjølvforsvarssprayar med tilsvarande verknad,
3. springknivar,
4. batangaknivar,
5. stilettar,
6. slåsthanskar,
7. batongar,
8. karatepinnar,
9. kastestjerner,
10. blåserør for å kunne skyte pilar eller andre gjenstandar, og
11. sprettertar.

Det er heller ikkje tillate å erverve eller ha knivar med bladlengde frå 25 centimeter, medrekna machetar. Første punktum gjeld ikkje for den som ervervar eller har slik kniv i samband med arbeid, næringsverksemd, friluftsliv, hushaldet, sport, kulturelle aktivitetar eller andre aktverdige føremål, eller som har løyve etter § 5-6 eller § 5-10 i denne forskrifta eller våpenlova § 10.

Første ledd gjeld ikkje for einskilde sprettertar eller andre ufarlege gjenstandar som er laga som leiketøy. Første ledd gjeld heller ikkje for den som har løyve i medhald av § 5-6 eller § 5-10 i denne forskrifta eller våpenlova § 10.

Denne føresegna gjeld ikkje for peparspray eller batongar som er bestemt for eller tilhøyrar Kriminalomsorga. Denne føresegna gjeld heller ikkje for peparspray som er bestemt for eller tilhøyrar Tolletaten.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
SilverShaded skrev (54 minutter siden):

Som sagt er ihvertfall to av dem ulovlige. Uansett er det neppe noe å ha, langt mindre å bruke....kvalitetskniver koster MYE mer.

Egentlig ikke. Kvalitetskniver fra Brusletto og Helle (som faktisk har en nytte som friluftsverktøy, i motsetning til knivene TS ønsker), får du fra 1000 kroner. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
SilverShaded skrev (16 minutter siden):

Tviler ikke på Brusletto og Helle, men her snakker vi om 3 kniver til under NOK400....

Hehe, godt poeng. Da er det faktisk (relativ) betydelig dyrere. Styr unna. 🙂

Lenke til kommentar

Lovlegheita av disse knivane er veldig avhengig av kontekst. 

Karambit kniven vil kunne være lovleg i nokre tilfeller. Som bukkniv så kan det være eit aktverdig formål at kniven skal brukast til storviltjakt, men som 15 åring skal det nok mykje til for at du blir trudd. Og sjølv om du blir trudd så er du ikkje sikkert at kniven blir vurdert som lovleg likevel, jobben med å gjere opp dyret vil nok kunne utførast like bra også med ein kniv som er mindre farleg. Generelt sett er terskelen lav for å bedømme knivar som ser "tøffe" ut som valdsprodukt utan aktverdig formål. I tillegg til det som står i våpenforskrifta så blir det også vurdert korleis kniven framstår totalt sett. Ein svart kniv med svart knivbladet vil fort bli rekna som valdsprodukt fordi den einaste grunnen til å ha ein mørk kniv vil være at du ikkje ønskjer at den du skal true/skade ser det blanke knivbladet før det er forseint. Sjølv til jaktbruk er det ingen grunn til å ha mørk kniv for å ikkje skremme dyret med refleksjon frå knivbladet, for kniven skal jo være i slira fram til dyret er skutt uansett. 

Så lovlegheita kan variere alt etter situasjon. Ein kniv som er lovleg for ein 50 åring på bygda som blir stoppa medan han driv med jakt kan fort bli vurdert som ulovleg hos ein 20 åring med eit par forelegg og som blir stoppa på ein fredagskveld med akkurat den same kniven. 

 

Det mest korrekte å gjere er å skrive ein søknad til politiet om å få eige ein slik kniv der du opplyser om kvifor du treng ein slik kniv. Om du berre bestiller kniven utan å ha sjekka opp så riskerer du at kniven blir stoppa i tollen og at du blir anmeldt. Om det skjer så kan du sjølvsagt ta saka til retten for å argumentere saka di, men det er nok tvilsomt at du vinner fram. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...