MailMan13 Skrevet 12. oktober 2022 Del Skrevet 12. oktober 2022 (endret) Begynner å bli litt "fed up" av at det aldri blir riktig. Har 4 forskjellige biler til hjulstillingskontroll 5 ganger på 3 forskjellige verksteder de siste 10 årene, og får de alltid tilbake med rattet stående skjevt i en eller annen retning. Så blir det tilbake å klage og litt ymse reaksjoner på det hver j*vla gang. 1999 Honda verksted A: Har byttet bærearm og kule foran selv, de skal justere i etterkant. Får den tilbake med rattet ca kl 13:30, helt på tværke. Heldigvis er de hyggelige og tar den inn igjen neste dag uten problemer, men de vil ha den hele dagen to dager på rad. 2006 Subaru verksted B: Bytte endeledd og justere spissing på nytt. Får den tilbake med rattet ca kl 23:30. Klager, de tror ikke helt på meg men tar den tilbake igjen, og joda, spissing foran var satt feil. 2006 Subaru verksted B, bytte støtdempere foran: Får den helt skjev tilbake. Får melding tilbake om at det skal ikke være nødvendig å justere etter demperbytte, og ikke inkludert i tilbudet jeg har fått. Bilen har MacPherson foran, så det er absolutt nødvendig. Gir motvillig halv pris på hjulstilling. Får den tilbake, og rattet står ca 23:30 igjen. Klager, og de justerer på nytt, fremdeles litt feil. Jeg har fått nok, og finjusterer litt på endeledd slev. Siste gang jeg bruker Verksted B. 2002 Toyota verksted D : Oppstått liten skjevhet, de finner ingen feil. Gammel "banger" som uansett ikke overlever en EU til, så jeg gir litt f, og lever med det noen måneder til den skrotes. Og siste kapittel: 2013 Audi verksted D : De oppdager selv at de ikke klarer å justere den rett. Foreslår lade delekanonen med en ny bærearm som første steg. Tar den med til merkeveksted, de konkluderer med at verksted D ikke har vatret opp riktig før justering. Mest irriterende, her tar man kanskje oppunder 2000,- for noe som tydeligvis tar 20-40 minutter mens man venter, og så tar man seg ikke bryet med å prøvekjøre ihvertfall 50 meter på parkeringsplassen utenfor for å se at det ikke er helt ute ihvertfall. Hvorfor går ikke dette an å gjøre riktig? Endret 12. oktober 2022 av MailMan13 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 12. oktober 2022 Del Skrevet 12. oktober 2022 Jeg har aldri hatt problemer med dette. Bruker alltid verksted C! 7 1 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 12. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2022 Aha!, Da ser hva jeg har gjort feil alle disse årene Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 12. oktober 2022 Del Skrevet 12. oktober 2022 Aldri hatt noe problem med det. De skal jo ha utstyr for å låse rattet i rett posisjon før det begynner å justere. Med dagens 2-300 tusen kroners apparater, så burde ikke det være noe problem. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 (endret) Har vært borte i det problemet, ja… - ble til og med beskyldt for å lyve en gang jeg kom tilbake grytidlig neste dag, etter å ha hentet ut bilen to minutter før stengetid og fant rattets ‘kl. 12’-punkt omtrent ‘kl. 2’ når hjulene pekte rett frem. «Du har vel ikke kjørt på en fortauskant?’ 🤯😶🤯 (Dette var merkeverksted.) Etter flere runder hvor jeg klaget så fikk de rattet nesten men ikke helt ‘kl. 12’; «Det er ikke mulig å få det helt rett på en bil etter noen år.» 🤯 Man skulle tro at hvis verkstedet ‘bare bytter en liten del i forstillingen’ (som uansett krever firehjulskontroll) så burde det være 1:1 å få ting og rattposisjon tilbake slik det var men nei… Funny thing is — Et år eller to senere ble det skiftet styreservo på samme bil og da fikk jeg jammen tilbake bilen med rattet helt i vater. ➡️ Det er mulig å få det som det skal være sånn at rattet står riktig men da må verkstedet i verste fall løsne på ‘alt’ i forstillingen, sette rattet vannrett og skru til igjen. Og det koster verkstedet mer i tid (og mulig tapte penger) enn de gidder å bruke så da blir svaret til kunden fort «det er ikke mulig å få rattet 100% vannrett mer.» Endret 13. oktober 2022 av NoBo Stavekontroll. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 Basert på det siste du skriver om verksted D så ville jeg vurdert å bruke merkeverkstedet til eventuelle fremtidige justeringer, det er kanskje bedre kompetanse/verktøy hos de enn verksted D. Selv har jeg aldri opplevd problemer med dette (har hatt mange justeringer på en av bilene ifm. banekjøring), men jeg har stort sett brukt kun ett Meca-verksted de åtte årene jeg har hatt biler. Der er jeg inne og prater med verksmesteren mens han justerer, og vet at han er dyktig og at de har en proff rigg for justering (løftebukk med laseroppsett). Så hvis du kan få til noe lignende, f.eks. snakke med verksmester eller daglig leder på forhånd og fortelle litt om frustrasjonen fra de andre sakene og hva du forventer, så klarer du forhåpentligvis å luke vekk de inkompetente. Lenke til kommentar
Sommer2022 Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 (endret) MailMan13 skrev (14 timer siden): Aha!, Da ser hva jeg har gjort feil alle disse årene Jeg leverte bilen for 4hjulskontroll nå. Peugeot, 2019 modell. De gjorde kontrollen etter en Peugeot, 2007 modell. Mekonomen. Hva skal til for å bli bilmekaniker idag? 2 pils og en sigg? De sliter også mellom forskjellen mellom Venstre og høyre. Fantastisk. Endret 13. oktober 2022 av Sommer2022 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 Samme erfaring med både merkeverksted og uavhengige. Med dagens apparater skal det godt gjøres å bomme, men det krever at mekanikeren er fokusert. Selv har jeg hatt best erfaring det lokale Tesla sertifiserte karroseri verkstedet. Siste skrik innen kontroll apparat og mekanikerene har god erfaring med det. Fastpris og mulighet for å be om egne hjulvinkler er også positivt Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 Har ikke vært borti problemer med forstilling, men har vært borti at verksted ikke klarer å lufte bremser skikkelig. Altså at de stanser etter at de har fått trykk på pedalen, men før pedalen oppfører seg korrekt. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 Du kan ha helt korrekt hjulstilling med skjevt ratt, og omvendt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 På moderne biler er det viktig at rattet er helt rett pga. rattsensorer og elektronikk ifbm. ABS, antiskrens og lignende. På noen kreves det diagnoseapparat for å få rattet 100% i nøytral-posisjon. Lenke til kommentar
Musefella Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 Kan være at det noe galt eller slitt med bilen, f.eks etter den blir løftet opp for kalibrering så tar det unormalt lang tid før bilen "setter" seg igjen. Har opplevd dette med en av mine tidligere biler, den er perfekt rett etter 4hjulskontrollen men etter noen km så blir det galt Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 13. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2022 40 minutes ago, Mag ne said: Du kan ha helt korrekt hjulstilling med skjevt ratt, og omvendt. Nei. Oppmåling og låsing av rattet i vater, og samsvar mellom ratt, styreposisjonsensorer og stilling på hjulene er en selvfølgelig del av en hjulstillingskontroll av flere grunner. 1 Lenke til kommentar
Sommer2022 Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 MailMan13 skrev (16 minutter siden): Nei. Oppmåling og låsing av rattet i vater, og samsvar mellom ratt, styreposisjonsensorer og stilling på hjulene er en selvfølgelig del av en hjulstillingskontroll av flere grunner. Lurer på hva greia er. Jeg har samme problem som deg med bilverksteder. Spesielt angående prøvekjøring. Det slår litt på høyre og venstre side foran. Sannsynligvisfjærbeinslager, men la gå; Mekonomen avd 2. sier at høyre bærekule er gåen. Jeg sier; hvorfor slår det da på venstre side også? Vet ikke, men vi har brukt spett. Samme som når rattet mitt sto til kl 14 etter hjulstillingskontroll. Svaret deres var "fordi det var så vanskelig". Veldig merkelig. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 Hjulmakeren i Bergen, avdeling Minde (et rent hjulstillingsverksted) har i mange år hatt rykte på seg for å være langt over normalen dyktige på hjulstilling. Såpass at folk tok med seg biler fra andre kanter av landet for å få jobben gjort der. Eiere av drosje-Mercer tok bilene sine der fordi da varte dekkene ekstra lenge Såvidt jeg har funnet ut var det da en godt voksen kar som jobbet der som var en tryllekunstner i faget. Når han så ga seg, og nye kom til, så gikk det skikkelig skeis. Jeg har brukt disse et ti-talls ganger, også med biler som andre verksteder bare ikke får til å justere korrekt, men etter at "gamlingen" ga seg så måtte jeg gi meg på tap. Værste historien jeg har var en helt ordinær '06 Focus C-Max, som hadde fått ny tannstang, foringer, fjører, dempere, igrunn det meste som beveger på seg. 3 ganger hadde jeg den bilen inne hos disse. Tilslutt kom påstanden at rattet skal stå noen grader til høyre, slik er det fra fabrikk! Jeg orket ikke mer, det var som å snakke med en vegg. Gikk til mitt lokale Mekonomen-verksted, som har et noe gammelt apparatur men i det minste er de fagfolk. De bare lo av det hele og fikset rattposisjon på noen minutter. 1 Lenke til kommentar
liehen Skrevet 14. oktober 2022 Del Skrevet 14. oktober 2022 Håper ikke dette var merkeverksteder? Ut fra prisen kan det jo tyde på at det var det, men.. Hadde nylig min 5 år gamle MB hos BOS for 4-hjulskontroll inkl. justering av spissing foran og bak. Ingen problemer der og kostet 1.760,- (veil. pris kr 2.200,-). Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 14. oktober 2022 Del Skrevet 14. oktober 2022 Jeg bruker alltid dekkmann til hjulstilling. De er veldig proffe. Opplever det som uproblematisk om jeg klager på noe der. De skapte opp noen felger når de balanserte de, fikk de lakkert opp igjen. Fikk rattet litt skeivt etter hjulstilling, fikk gratis omlegging av dekk og ny hjulstilling. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Opelduude skrev (På 12.10.2022 den 23.58): Aldri hatt noe problem med det. De skal jo ha utstyr for å låse rattet i rett posisjon før det begynner å justere. Med dagens 2-300 tusen kroners apparater, så burde ikke det være noe problem. Den maskina jeg låner i blant for å ta hjulstillingskontroll så går man jo trinnvis igjennom hele prosessen med en guide som er så enkel forklart at greier du å lese Donald, så forstår du den. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. oktober 2022 Del Skrevet 21. oktober 2022 Bryr meg ikke om rattet står litt skjevt så lenge bilen går rett frem og så lenge bilen blir EU-godkjent slik. Men, en kan kan kanskje risikere at ett annet verksted ikke vil godkjenne samme "feilen"? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 21. oktober 2022 Del Skrevet 21. oktober 2022 Mr.M skrev (7 minutter siden): Bryr meg ikke om rattet står litt skjevt så lenge bilen går rett frem og så lenge bilen blir EU-godkjent slik. Men, en kan kan kanskje risikere at ett annet verksted ikke vil godkjenne samme "feilen"? På biler med ESP er det helt nødvendig at rattet står rett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå