Gå til innhold

Utgifter som selvstendig konsulent


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har alltid vært fast ansatt, men er nå blitt kontaktet for en jobb som selvstendig konsulent i IT-bransjen, og jeg har ikke fjerneste peiling på hvordan jeg sammenligner timeprisen som konsulent med lønn som ansatt.

Hvis jeg tar utgangspunkt i en årslønn som konsulent på 1000 kr/t og 1700 fakturerbare timer i året, er jo det 1,7 millioner, som er en del over min nåværende årslønn. Men jeg må vel beregne sykeforsikring, pensjonssparing, utgifter til regnskap (Fiken el.), og helt andre skatteregler (ikke sikker på hvordan det siste slår ut). Det vil ikke være noen som helst utgifter som konsulent i mitt tilfelle. Firmaet som tilbyr det, stiller med arbeidsplass og pc-utstyr.

Er det noen med erfaring fra lignende som kan hjelpe meg med sannsynlige tall her?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du fakturerer neppe 1700 timer i året. Du må trekke fra all tid du bruker på ferie, sykdom, barn, konferanser, etc. 1600 timer er kanskje realistisk. Men det kommer an på din livssituasjon.

Du har svært få kostnader som selvstendig konsulent. Den største kostnaden du har som du ikke ser som fast ansatt er arbeidsgiveravgift. Den er på 14,1% i sentrale strøk. Aga regnes på alle former for lønn og pensjon når du har et as.

Sykeforsikring er dyrt og gir deg svært lite. Den dekker aldri over 6G i lønn og du må betale en prosent av omsetningen for forsikringen. Ytelse vs kostnad samsvarer dermed dårlig om du fakturerer for 1.6 mill eller mer. Hvis du har et as får du uansett 6G i sykepenger ved sykdom over 16 dager.

Du er ikke pliktig til pensjonssparing som en-persons-as, men du bør vudere om du ønsker det alikevel.

For å sammenligne med hva du får nå så kan du gjøre sånn ca: (Lønn + pensjonssparing ) * 1,141. Legg så på kostnader til regnskap, både fiken (8k?) og evt regnskapsfører (20k?). Legg på kostnader til div faglig oppdatering og sånt. Da får du ca verdi av det du tjener nå.

For å se på inntekter så er kanskje 1600 timer * timepris fornuftig. Timepris på 1000 er veldig lavt, det høres ut som noen vil utnytte deg eller at du er ca rett fra skolebenken.
Siden du må betale aga som egen arbeidsgiver bør du begrense lønn til 7.1G. Da har du maksimal opptjening av rettigheter. Det du tjener over kan du investere i aksjer eller utbetale som utbytte. Da reduserer du kostnader til skatter og avgifter.

 

Vet ikke om dette var til hjelp, men du får bare spørre om det som er uklart eller om du lurer på noe mer.

 

Endret av nirolo
fikset noen stavefeil
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
nirolo skrev (11 timer siden):

For å sammenligne med hva du får nå så kan du gjøre sånn ca: (Lønn + pensjonssparing ) * 1,141. Legg så på kostnader til regnskap, både fiken (8k?) og evt regnskapsfører (20k?). Legg på kostnader til div faglig oppdatering og sånt. Da får du ca verdi av det du tjener nå.

(Lønn + pensjonssparing ) * 1,141 gir meg i dag ca 1,5 mill. Da kommer regnskap, faglig oppdatering, verdi av sykeforsikring osv. i tillegg. Ikke langt opp til 1600 timer * 1000 kr/t da.

nirolo skrev (11 timer siden):

For å se på inntekter så er kanskje 1600 timer * timepris fornuftig. Timepris på 1000 er veldig lavt, det høres ut som noen vil utnytte deg eller at du er ca rett fra skolebenken.

Hm, jeg har aldri vært selvstendig konsulent før, og aner ikke hva rett timepris er. Jeg har årslønn på over 1,2 mill der jeg jobber nå, og jeg er langt fra rett fra skolebenken. Tilbudet jeg fikk var fra en «headhunter» som fant meg på LinkedIn, og jeg aner ikke hvordan han jobber, han skal jo tjene på dette han også. Kan det være at han beholder deler av timeprisen, eller får han engangsbeløp?

Sitat

Siden du må betale aga som egen arbeidsgiver bør du begrense lønn til 7.1G. Da har du maksimal opptjening av rettigheter. Det du tjener over kan du invitere i aksjer eller utbetale som utbytte. Da reduserer du kostnader til skatter og avgifter.

Hvor mye må jeg da skatte av utbytte (det kan jeg sikkert finne ut av selv hvis du ikke vet).

Sitat

Vet ikke om dette var til hjelp, men du får bare spørre om det som er uklart eller om du lurer på noe mer.

Jo, det var absolutt til hjelp. Men jeg er fortsatt ganske usikker på dette, så må nok tenke noen runder til, og tar gjerne ekstra råd.

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (58 minutter siden):

(Lønn + pensjonssparing ) * 1,141 gir meg i dag ca 1,5 mill. Da kommer regnskap, faglig oppdatering, verdi av sykeforsikring osv. i tillegg. Ikke langt opp til 1600 timer * 1000 kr/t da.

Mtp at du tar risiko som selvstendig, så er det ikke å anbefale med disse økonomiske forutsettningene.

 

Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Hvor mye må jeg da skatte av utbytte (det kan jeg sikkert finne ut av selv hvis du ikke vet).

Hvis du summerer skatt på bedriften og privat så er skatten på utbytte 49,5% i år, blir vel noe høyere til neste år, ref https://www.skatteetaten.no/satser/maksimale-effektive-marginale-skattesatser/

 

Capitan Fracassa skrev (59 minutter siden):

Hm, jeg har aldri vært selvstendig konsulent før, og aner ikke hva rett timepris er. Jeg har årslønn på over 1,2 mill der jeg jobber nå, og jeg er langt fra rett fra skolebenken. Tilbudet jeg fikk var fra en «headhunter» som fant meg på LinkedIn, og jeg aner ikke hvordan han jobber, han skal jo tjene på dette han også. Kan det være at han beholder deler av timeprisen, eller får han engangsbeløp?

Å finne rett timepris er vanskelig. Jeg vet ikke hva du gjør eller hvor du bor, men hvis du jobber med programmering i Oslo-området er 1000 kr timen latterlig lavt for deg.

Det er vanlig med headhuntere som skal ha en høy cut. Ofte krever de at du fakturerer gjennom dem og de kan ta alt fra 10% til 30% av timeprisen. De tar heller ingen risiko og gir deg ingen ting ut over å kunne finne oppdrag, en tjeneste som ikke er verdt så mye. Hvis du spør hvor høy cut de tar så vil de ofte ikke svare, og det er jo ikke akkurat et godt tegn.

Hvis du tenker på å bli selvstendig og ikke nødvendigvis må ha akkurat dette oppdraget gjennom denne brokeren ville jeg heller meldt meg inn i https://www.brainbase.no/ og https://www.folq.no/ Spesiellt brainbase har et veldig aktivt miljø hvor du får mye hjelp og råd. Ingen krav om at du må si opp nåværende jobb eller noe før du melder deg inn heller. Begge disse er sentrert rundt Oslo, men jeg ser det kommer noen oppdrag i Bergen, Trondheim og Stavanger også - men det meste er i Oslo.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...