aQlol Skrevet 12. oktober 2022 Del Skrevet 12. oktober 2022 Jeg har endel vegger med tapet som nå er fjernet. Planen er å male på sponplatene, men hva må jeg huske på først? Sponplatene er behandlet tidligere, regner jeg med? Må jeg da grunne de på nytt før jeg maler? Hva bruker jeg i kantene, akryl? Skal også gå over å tette hull med sparkel.. Fint om noen har noen tips eller svar på spørsmålene mine, takk :) Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 12. oktober 2022 Del Skrevet 12. oktober 2022 Gå kjapt over med pussepapir, da fibrene til treet kan ha reist seg. Så grunner du med Kvist- og sperregrunning (https://www.jotun.com/no-no/jotun/decorative/interior/products/jotun-kvist-og-sperregrunning), når dette laget har tørket så pusser du platene. Gjenta forrige steg en gang til, så er du klar til maling/tapetsering. Hjørner og takovergang fuger du med akryl eller annen overmalbar fuge med god strekkevne. Lenke til kommentar
aQlol Skrevet 12. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2022 Fantomtegningen skrev (41 minutter siden): Gå kjapt over med pussepapir, da fibrene til treet kan ha reist seg. Så grunner du med Kvist- og sperregrunning (https://www.jotun.com/no-no/jotun/decorative/interior/products/jotun-kvist-og-sperregrunning), når dette laget har tørket så pusser du platene. Gjenta forrige steg en gang til, så er du klar til maling/tapetsering. Hjørner og takovergang fuger du med akryl eller annen overmalbar fuge med god strekkevne. Takk for respons! Pusser du med grovt eller fint sandpapir? Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 (endret) Vi slipte med 120 slipepapir på vårt soverom alle gangene, det er ikke noe behov for grovt papir da du vil slipe bort grunningen når du egentlig skal bare pusse bort "hårstrå" som har reist seg. Edit: Kan være greit å bruke litt grovt første gang du sliper, før grunning, men det avhenger av overflaten til sponplatene dine. Stryk over med hånden før du begynner, så kjenner du om det er for ru eller grei nok til 120 slipepapir. Endret 13. oktober 2022 av Fantomtegningen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå