Hanhijnn Skrevet 11. oktober 2022 Del Skrevet 11. oktober 2022 Nimrad skrev (15 timer siden): Magefølelsen min sier at det er verre å kjøre en Twizy i 120 km/t enn tohjuling i maks 45 km/t? Det kommer nok av at du aldri har prøvd en Twizy. 🙃 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 11. oktober 2022 Del Skrevet 11. oktober 2022 Hanhijnn skrev (1 time siden): Det kommer nok av at du aldri har prøvd en Twizy. 🙃 Det stemmer, men kanskje du misforstod hva jeg mente? Den er nok bedre å kjøre enn en moped, men vi snakket om hvor farlig det var. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 11. oktober 2022 Del Skrevet 11. oktober 2022 Nimrad skrev (2 timer siden): Det stemmer, men kanskje du misforstod hva jeg mente? Den er nok bedre å kjøre enn en moped, men vi snakket om hvor farlig det var. Farlig å kjøre en Twizy? Jeg ville ikke brukt en Twizy til å pendle på motorveien med, men ellers har jeg ingen betenkeligheter med å kjøre de. Twizy er skikkelig morsomme kjøretøy. En moderne BIL er selvfølgelig sikrere, hvis man er av den trygghetssøkende typen. 😉 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 11. oktober 2022 Del Skrevet 11. oktober 2022 Hanhijnn skrev (33 minutter siden): Farlig å kjøre en Twizy? Jeg ville ikke brukt en Twizy til å pendle på motorveien med, men ellers har jeg ingen betenkeligheter med å kjøre de. Twizy er skikkelig morsomme kjøretøy. En moderne BIL er selvfølgelig sikrere, hvis man er av den trygghetssøkende typen. 😉 Ja, diskusjonen var risiko ved å la 16-åringer kjøre Twixy. Den scorer ganske elendig på sikkerhetstester. Er nok noe bedre enn en tohjuling, men mopeder cappes på 45 km/t så det vil jeg tro er tryggere. Hanhijnn skrev (37 minutter siden): Jeg ville ikke brukt en Twizy til å pendle på motorveien med Morsomt, det er nettopp det jeg ville brukt den til. Dødsulykker skjer vel knapt på motorvei, og jeg hadde vært alene i bilen uansett. Påkjøring bakfra blir vel sjeldent alvorlige ulykker. Men å kjøre 60-80 på svingete veier uten midtdeler og/eller med passasjer i bilen er det som gjør meg skeptisk. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 11. oktober 2022 Del Skrevet 11. oktober 2022 Simen1 skrev (På 7.10.2022 den 18.01): Livsfarlig lett. Kollisjon med omtrent hvilken som helst bil på offentlig vei med 30+ km/t kan bli en dødsulykke. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor den nye vektavgifta favoriserer L7e-biler. Det samme med bompengefritaket og 16 års aldersgrense for disse. Det er å be om at spesielt ungdommer kjøper og kjører disse i trafikken 99% sammen med biler som veier fra det dobbelte og oppover. Spesielt ungdom burde kjøre tryggere biler. Det samme gjelder folk som kjører i bomringene i rushen. En liten kjedekollisjon i lav hastighet og Microlino, Tazzari eller Twitzy har blitt til trekkspill og føreren til kjøttfarse. Det hadde vært mye bedre for trafikksikkerheten om disse fikk dobbel bompengesats og høyere vektavgift enn 1000 kg lette biler. 16-åringer burde heller få kjøre skikkelige biler mellom 1 og 2 tonn begrenset til 45-50 km/t og ikke på veier med over 60 km/t fartsgrense og uten henger. Vi har ingen å miste! L7e er en problematisk hindring mot nullvisjonen. NCAP test for Tazzari, Ligier og Twitzy. Jeg tror ikke Microlino er testet hos NCAP ennå. Nå bruker du vel samme argumenter som folk med skinnvest og bart, som kaller elbil for dildobil, og som faktisk tror at amerikanske SUVs er gode biler? Det er ikke disse L7e kjøretøyene som er for lette, men heller vanlige personbiler som er for tunge. En familiebil har jo nesten blitt 800-1000kg tyngre i løpet av 20 år, så da kan det jo være der feilen ligger. Forøvrig er ikke en L7e en bil, men verdens sikreste motorsykkel, og nei, de kan ikke kjøres av 16-åringer. 3 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 11. oktober 2022 Del Skrevet 11. oktober 2022 AL123 skrev (10 minutter siden): Nå bruker du vel samme argumenter som folk med skinnvest og bart, som kaller elbil for dildobil, og som faktisk tror at amerikanske SUVs er gode biler? Det er ikke disse L7e kjøretøyene som er for lette, men heller vanlige personbiler som er for tunge. En familiebil har jo nesten blitt 800-1000kg tyngre i løpet av 20 år, så da kan det jo være der feilen ligger. Forøvrig er ikke en L7e en bil, men verdens sikreste motorsykkel, og nei, de kan ikke kjøres av 16-åringer. Feilen som ga oss 70% færre drepte i trafikken - vekten. Tenker du at de to faktorene ikke henger sammen? Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 11. oktober 2022 Del Skrevet 11. oktober 2022 DrAlban3000 skrev (1 minutt siden): Feilen som ga oss 70% færre drepte i trafikken - vekten. Tenker du at de to faktorene ikke henger sammen? Nei, de gjør ikke det. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. oktober 2022 Del Skrevet 11. oktober 2022 @AL123 Jeg må gi deg rett i det med 18 år for å kjøre L7e. Jeg misforsto begrepene litt der ettersom det er en del firehjulsmopeder som kan kjøres av 16-åringer, men jeg satt meg ikke nok inn i hvilke det gjelder og at det ikke har direkte sammenheng med L7e-koden. Angående bart og skinnvest så tror jeg du misforstår hva jeg mener. Jeg mener ikke at biler bør veie mye. Jeg mener bare at de bør veie nogen lunde det samme og tok utgangspunkt i et intervall av egenvekt som er statistisk vanlig på veiene nå. Det er vanskelig å endre gjennomsnittet av egenvekt i bilparken vesentlig. Når det gjelder dildobil så bommer du fullstendig. Jeg har ingen ønske om å latterliggjøre elbiler. Det er et godt grønt skifte som bør støttes opp om (bedre enn Sp og Ap gjør nå). 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 11. oktober 2022 Del Skrevet 11. oktober 2022 AL123 skrev (14 minutter siden): Nei, de gjør ikke det. Vekten har økt på personbiler, før elektrifisering. Dette er utelukkende pga trafikksikkerhet da vi finner sterkere og lettere materialer i bilene idag - dette er ikke en diskusjon, men grunnen til at bilene er tyngre idag. https://thenewswheel.com/are-modern-cars-getting-heavier Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2022 (endret) On 10/10/2022 at 11:00 AM, bzzlink said: Husk at alternativet i distriktet for 16 åringer er Personlig er jeg der at førerkort og motorisert kjørtetøy på vei bør heve aldersgrensene. Innføre 18 år som laveste aldersgrense for motorisert kjøretøy på offentlig vei. Vurdere 25 år på Kl.B ol. for alt annet enn yrkessjåfører. Yrkessjåfører må da søke om unntak via arbeidsgiver (eks. buss/lastebil/drosje mm) Videre bør mopeder og mopedbiler avvikles Dette på bakgrunn av at alle motoriserte kjøretøy som ferdes på offentlig vei bør kunne holde gitt fartsgrense på all vei det har lov til å ferdes på. Unntak kan være næringsdrift som traktor ol. Endret 11. oktober 2022 av Theo343 (takk for meg) Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 11. oktober 2022 Del Skrevet 11. oktober 2022 (endret) Theo343 (takk for meg) skrev (1 time siden): Videre bør mopeder og mopedbiler avvikles Dette på bakgrunn av at alle motoriserte kjøretøy som ferdes på offentlig vei bør kunne holde gitt fartsgrense på all vei det har lov til å ferdes på. Unntak kan være næringsdrift som traktor ol. Virker som om du har misforstått fartsgrensene. Det er ikke en minimumsfart, men en max.fart. ☺️ Bør tråsykler også forbys å ferdes på trafikerte veier? De er enda mer saktegående enn mopeder, og bygger like mye i bredden. Hva med rulleski-løpere? Joggere? Gående med og uten hund? Etc. Mulig jeg satte det ørlite på spissen da men... 😉 Endret 11. oktober 2022 av Hanhijnn 2 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 11. oktober 2022 Del Skrevet 11. oktober 2022 16 minutes ago, Hanhijnn said: Virker som om du har misforstått fartsgrensene. Det er ikke en minimumsfart, men en max.fart. ☺️ Det er likevel slik at i 50 sone på gjennomgående veier ligger de fleste rundt 50. Da er det uheldig at mopeder i 45 forbikjøres med liten fartsforskjell, slik at forbikjøringen tar lang tid. Det kan derfor være gode grunner for å heve fartsgrensen for moped litt. Samtidig viser statistikken at lett motorsykkel har høye ulykkestall, så de burde gjerne fartsbegrenses, eller aldersgrensen settes til det samme som for bil - noe som ville holdt antallet nede. Jeg tror førerkort for bil for 16 åringer, med strenge begrensninger, ville gitt færre alvorlige ulykker i den aldersklassen totalt sett. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. oktober 2022 Del Skrevet 11. oktober 2022 Hanhijnn skrev (34 minutter siden): Det er ikke en minimumsfart, men en max.fart. Det er anbefalt fart. Staten har innført en avgift om du blir tatt i å kjøre fortere. Skulle vært en avgift for å kjøre saktere også. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2022 35 minutes ago, Hanhijnn said: Virker som om du har misforstått fartsgrensene. Det er ikke en minimumsfart, men en max.fart. ☺️ Bør tråsykler også forbys å ferdes på trafikerte veier? De er enda mer saktegående enn mopeder, og bygger like mye i bredden. Hva med rulleski-løpere? Joggere? Gående med og uten hund? Etc. Mulig jeg satte det ørlite på spissen da men... 😉 Da har du nok misforstått. Tråsykler er ikke motorisert kjøretøy. Motoriserte kjøretøy som ikke klarer å holde fartsgrensa er med på å skape farlige situasjoner i trafikken. Mopeder er en ting som burde vært fjernet fra trafikken for mange år siden. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. oktober 2022 Del Skrevet 11. oktober 2022 Theo343 (takk for meg) skrev (2 timer siden): Personlig er jeg der at førerkort og motorisert kjørtetøy på vei bør heve aldersgrensene. Innføre 18 år som laveste aldersgrense for motorisert kjøretøy på offentlig vei. Vurdere 25 år på Kl.B ol. for alt annet enn yrkessjåfører. Yrkessjåfører må da søke om unntak via arbeidsgiver (eks. buss/lastebil/drosje mm) Videre bør mopeder og mopedbiler avvikles Dette på bakgrunn av at alle motoriserte kjøretøy som ferdes på offentlig vei bør kunne holde gitt fartsgrense på all vei det har lov til å ferdes på. Unntak kan være næringsdrift som traktor ol. 18 år er passende alder for B. Traktor, elmoped og elmopedbil bør blokkeres på 60 for 16 åringer, og være uten blokkering fra 18 år. Fossile mopeder bør forbys. Fjerne begrensninger på elsykkel sånn at de kan være et alternativ til bil. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2022 Selv 60 er lavt på veier med 80. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. oktober 2022 Del Skrevet 11. oktober 2022 Theo343 (takk for meg) skrev (4 minutter siden): Selv 60 er lavt på veier med 80. Svært få veier med 80 sone at jeg har problemer med mopeder. Som oftest dasser de i 40 i 60 soner. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. oktober 2022 Del Skrevet 11. oktober 2022 (endret) Dubious skrev (1 time siden): Svært få veier med 80 sone at jeg har problemer med mopeder. Som oftest dasser de i 40 i 60 soner. Det betyr også at et forbud mot mopeder i 80-soner er et lite offer for mopedistene - de kjører sjeldent der uansett. Et problem er at mange distrikter har enten 60 eller 80, så et forbud mot å kjøre moped i 80-soner vil nødvendigvis bety at det nettverket av veier de kan bruke vil stykkes kraftig opp. Det vil bli mange "øyer" av veinett som det ikke er lov til å kjøre moped i mellom. Jeg er enig i at aldersgrensen kanskje er moden for å heves for 16-åringer, men neppe så mye som Theo ønsker. Det vil bli store protester å sette det helt opp til 25 år og i praksis ikke gjennomførbart. Men 17 år og forbud mot salg av nye fossile mopeder kan være en god start. Mopeder bør defineres som "klasse B light" opp til 2 tonn, med plombert fartssperre på 60 km/t og forbud mot bruk av tilhenger. Fartssperren bør kunne fjernes når man består fullverdig klasse B (og da selvsagt har fylt 18). Eventuelt kan fartssperren justeres til 110 fram til fylte 25 år og dermed senke forsikringskostnadene for denne gruppen. Et annet problem som bør ryddes opp i er at førerkort klasse B i utgangspunktet er evigvarende uten noe krav til oppdatering "rep-øvelse". Det er en hel del sjåfører som legger til seg uvaner i løpet av årene eller får helseutfordringer eller glemmer å øve seg på trafikkregler man ikke omgås daglig. Eller f.eks ikke kjører bil på mange år og så plutselig skal begynne å kjøre igjen, uten å føle seg helt trygg. Førerkort er et privilegie man bør gjøre seg fortjent til å beholde, ved jevnlige oppdateringer på teori og praksis. Ikke noe kjempestore greier, men teori kan fint taes på nett f.eks et par timer annenhvert år og praksis + helsesjekk bør tas litt sjeldnere, f.eks hvert 5 år. Endret 11. oktober 2022 av Simen1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 11. oktober 2022 Del Skrevet 11. oktober 2022 Theo343 (takk for meg) skrev (2 timer siden): Da har du nok misforstått. Tråsykler er ikke motorisert kjøretøy. Motoriserte kjøretøy som ikke klarer å holde fartsgrensa er med på å skape farlige situasjoner i trafikken. Mopeder er en ting som burde vært fjernet fra trafikken for mange år siden. Jeg sliter med å følge logikken din. FOrdi mopeder har fått for lav fartsgrense, som er et problem, så vil du heve fartsgrensen? Hva med å gjøre noe med fartsbegrensningen på kjøretøyet, som er satt for lavt? I andre land får ungdom lov å kjøre bil fra 15 eller 16 år. Der er det ingen fartsbegrensning. Jeg vil heller la ungdom faktisk kunne få kjøre seg selv til skole, men i et kjøretøy som er fornuftig begrenset, enn å isolere/blokkere ungdommen slik du ønsker. Mange i distriktene som knapt har alternativer som man har i sentrale strøk. Ja, ulykkestallene gikk endel opp i år, men bortsett fra det samme gnålet om fart og fy, har ingen kommet med noe statistikk som viser hvorfor tallene gikk opp, og hvilke årsaker som bidro. Det mest fornuftige jeg har sett, er den naturlige økningen i ulykker opp ti tilsvarende nivåer som trafikken har tatt seg opp til, etter nedgangen i trafikk og ulykker pga korona. La ungdommen, som forresten har langt mer opplæring enn vi hadde på vår tid (ingen, med mindre man kjørte opp ti lett MC), få erfaring med disse svakere motoriserte kjøretøyene før de slippes uerfarne på kraftigere redskap. Men gjør det tryggere ved at de faktisk klarer å følge farten ihvertfall på veier med 60-sone. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. oktober 2022 Del Skrevet 11. oktober 2022 (endret) Henger-loven kan forenkles. Alle med førerkort sammenhengende i 5 år får BE gratis, alle andre må ha BE, ingen kjøring med henger uten BE. Det er ikke akkurat noe hokus pokus å kjøre med henger, så hele loven kunen ha vært fjernet, sånn som det er i andre land, fritt fram å trekke så my man vil, så lenge bilen kan trekke hengeren. Men, nå ble det litt mye off-topic, men nå har jeg allerede skrevet dette. Endret 11. oktober 2022 av Dubious Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå