Gå til innhold

Er små og lette kjøretøy trafikkfarlige?


Theo343

Anbefalte innlegg

Hansien skrev (1 minutt siden):

Dette var ment som et rent sidenotat enn et argument for om det ene fungerer bedre enn det andre. Selv synes jeg det varierer fra butikk til butikk hvor enkelt det er å se, hvor engasjert de som har med kjøreutstyr er rundt å fortelle om dette og slikt.

Jeg har ved flere anledninger selv blitt presentert bilder av både ulykkessted, hvordan sykkelen så ut og ved et par anledninger bilder av den uheldige fra sykesengen. Men dette har jeg aldri sett ligge fremme og enkelt tilgjengelig. Jeg antar det er gjort bevisst da det kan være ekkelt for mange og se slikt. 

Ja, helt klart flere overveininger å ta når man skal presentere slikt. Sånn sett er jeg glad det endte opp med en gladhistorie, og ikke om noe som endte tragisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MailMan13 skrev (2 timer siden):

Bedre synlighet vil ikke påvirke den største dødsårsaken blant MC-førere; at de på egenhånd kjører av veien. Som oftest i venstresvinger under gode forhold midt på dagen. Det er tett på halvparten av ulykkene iflg tallene artikkelen over. At såpass mange av ulykkene er avkjøringer stiller også spørsmålet om hvor stor andel av de andre kategoriene som også skyldes at MC-føreren mister kontrollen og kjører på andre trafikanter.

Her er det kun kjøretekniske kurs som hjelper. Med kyndige instruktører.

Det som skjer er at folk som feilberegner svingen, og syns de har for stor fart inn i svingen får panikk og stivner / panikkbremser. Og de stirrer på grøfta, og dit du ser, der havner du.

Men kjøretekniske kurs så lærer du å håndtere sykkelen i h.t. både sykkelens og egne begrensninger under trygge forhold. Så neste gang du kommer litt for fort inn i en sving, så har du kunnskap OG erfaring om hvordan du trygt kommer deg gjennom svingen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Ungdommen kjører lett MC fordi de skal komme frem, ikke fordi de vil kjøre MC. Så om aldersgrensen heves til 18 år tipper jeg minst 90% faller fra og går for billappen isteden. Dermed forsvinner også de fleste dødsfallene.

Man får jo ikke billappen før man er 18 heller, så alternativet er ikke billappen men mopedførerbeviset, og ev. med utvidelse til mopedbil/quadbike-moped!

Det er jo ikke nødvendigvis noe sikrere!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Man får jo ikke billappen før man er 18 heller, så alternativet er ikke billappen men mopedførerbeviset, og ev. med utvidelse til mopedbil/quadbike-moped!

Det er jo ikke nødvendigvis noe sikrere!

Jo, risikoen for å bli drept eller hardt skadet er ca. 5 ganger så høy for førere av lett MC sammenlignet med moped. Fart dreper, det er stor forskjell på å kjøre av veien i 45km/t og i 80km/t.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Jo, risikoen for å bli drept eller hardt skadet er ca. 5 ganger så høy for førere av lett MC sammenlignet med moped. Fart dreper, det er stor forskjell på å kjøre av veien i 45km/t og i 80km/t.

Er ikke farta, men bråstoppen som dreper. Dessuten, mange som blir hardt skadet i mopedulykker også, men da kanskje i enda større grad av tullinger med 4-hjuls kjøretøy fordi de ikke klarer å holde fartsgrensene annet enn på flatmark!

Bilister med både vanlig bil, varebil og til og med med lastebil, som lar seg hisse opp i trafikken pga disse semi-trege trafikantene som må benytte veien. Både syklister, elsyklister og ståhjul-kjørende er tildels vel utsatt for det jeg kaller hensynsløse og farlige sjåfører!

Men fremfor å hele tiden skulle ha forbud, hvorfor ikke kjempe for at man kan senke aldersgrensen for billappen, og innføre en "Lett"-klasse for biler med redusert effekt?

Da sørger man ihvertfall for at fører er mer beskyttet, og de kan få lappen til noe de kan kjøre året rundt med.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 timer siden):

Er veldig usikker på om endring av aldersgrensa får så veldig stor betydning, og særleg når den berre blir endra med berre 2 år. Folk er så forskjellige at eg stiller meg tvilsom til om ein 18 åring er så mykje meir fornuftig enn ein 16 åring på MC.

Ser du bevisst helt bort fra hovedmotivasjonen for å skaffe seg moped? Ungdommen skaffer seg først og fremst moped fordi de har et transportbehov som de ønsker å dekke og siden førerkort for bil har 18 års aldersgrense så er moped den ene muligheten de har. Denne differansen i aldersgrense er hovedmotivasjonen for å velge moped. Når mopedistene fyller 18 så bytter de aller fleste ut mopeden med bil.

The Avatar skrev (7 timer siden):

Det store problemet med MC er manglande risikoforståing, det er også mange godt voksne MC førarar som med vårsolas fyste solstråler er litt for harde på gassen og drep seg sjølv ved å køyre ut i ein sving.

Modenhet er en faktor. Det ser man tydelig i alders-statistikkene i artikkelen.

Lenke til kommentar

Lett å kjøre ut i sving med mc, man stivner og greier ikkje gjere det som må til. Triks for å overvinne slikt, samt at man tør å "kjøre" mc utan å være usikker eller i tvil er dog viktig. Tross alt kan man sladde gjennom svingane med mc viss man gidder å lære seg det. Poenget er at mange lærer knapt det di trenger og presser seg ikkje til å bli ein betre fører. 

 

Er ikkje kjøretøyet som er hovedproblemet men heller mengda dårlige sjåfører som burde vore luka ut. Opplæring er og ein faktor som kunne vore betre. Har sjølv fått merke kor mykje det hjelper med mengdetrening både på lukka området og ute i trafikken. Spesiellt lett mc krever god opplæring pga mulighet for 120-140 km/t. Viktigaste grunnen for å gå for lett mc er at man kan holde flyt med resten av trafikken.

 

Syns det blir feil når moped/moped-bil skal begrensast til 45 km/t. Desse burde greie 60 km/t slik at di flyter med trafikken spesiellt i bynære områder, samt at moped-biler er bygde for kollisjon med trafikk opp til 80 km/t. Så får man heller få på plass betre opplæring og gjerne oppfriskingskurs kvart tiande år for alle førere av kjøretøy. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (24 minutter siden):

Syns det blir feil når moped/moped-bil skal begrensast til 45 km/t. Desse burde greie 60 km/t slik at di flyter med trafikken spesiellt i bynære områder, samt at moped-biler er bygde for kollisjon med trafikk opp til 80 km/t. Så får man heller få på plass betre opplæring og gjerne oppfriskingskurs kvart tiande år for alle førere av kjøretøy. 

Det med flyt er et godt argument. Nå har jeg akkurat fremført hvorfor aldersgrensen for bil og moped bør være like, uten å si hva den grensen burde være. Når man først skal tenke nytt kan man også vurdere forsikringer som er knyttet til person (ID-brikke e.l) og at brikken må brukes for å starte bilen. Da blir det naturlig med høyere forsikringspremie om man vil ha ubegrenset hastighet, noe lavere ved f.eks 120 km/t fartssperre og f.eks en ungdomsmodus med maks 60 eller 80 km/t. Alder og lengde på ungdomsmodus kan potensielt også påbys. Har man passert ungdomstida så kan man velge å spare forsikring ved frivillig fartssperre til en av nivåene. Eventuelt innføre en egentreningsmodus for de som øvelseskjører på egenhånd. F.eks begrenset til 45 km/t og ID-brikke som fås etter bestått teoriprøve og x antall timer med lærer. Det vil for eksempel redusere fattigdomsfella for de som ikke har foreldre å øvelsekjøre med.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 timer siden):

Jeg trenger ikke si så mye mer, jeg synes det var et godt forslag.

Hvis man er så opptatt av å sette opp aldersgrenser innenfor deler av førerkortopplæringen. Hvorfor bare MC? Allerede opp i 24 år for tung MC. En MC fører knuser stort sett seg selv.

Et vogntog på 50 tonn kan fint dra med seg og knuse en tre fire biler i samme slengen. Det får du anledning til å gjøre i en alder av 21 år. Dette er 0 visjonen til EU, (null skadde og døde i trafikk.) Pøh, jeg bare ler. Dette handler kun om økonomi. På bekostning av trafikksikkerhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Blir vel snart aldersgrense og "svømme/badekort-krav" for å få lov å bade ved norske strender, innsjøer og fra svaberg, fordi det er for mange drukningsulykker og nesten-ulykker!

Det hadde nok ikke vært dumt om det var et krav at man skulle ha svømmeknappen eller tilsvarende for å få lov å bade på steder med dypt vann uten redningsvest.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Det hadde nok ikke vært dumt om det var et krav at man skulle ha svømmeknappen eller tilsvarende for å få lov å bade på steder med dypt vann uten redningsvest.

Poenget mitt var at man ikke bare kan komme løpende med forbud, (økte) aldersgrenser og tilsvarende, bare fordi folk lever et fritt liv. Ulykker og uhell skjer. Og selvsagt skal man lære av det og gjøre hva man kan for å hindre at noen dør, lemlestes eller skades ved forskjellige aktiviteter.

Men som antydet, forbud og økte aldersgrenser er ikke løsningen på problemet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...