Marinade87 Skrevet 11. oktober 2022 Del Skrevet 11. oktober 2022 Jeg har en Peugeot boxer 2007 hvor det virker som at glødingen ikke fungerer. Den er veldig tungstartet på kald motor, og jeg må som regel vri nøkkelen først en gang og la starteren gå kanskje 3-4 sekunder, så vente ca 5 sekunder, og så vri en gang til hvor den da starter på 2. forsøk. Når jeg setter nøkkelen i og vrir til hakket rett før starteren går, så ser jeg at det gule glødesymbolet i dashboardet kun vises i kanskje et kvart sekund før det slukker. Jeg mener også en gang da jeg var ute og kjørte, at det kom en melding hvor det sto noe "Glow plu....." i tekstdisplayet som jeg ikke rakk å lese ferdig, men det er ingen feilmeldinger eller varsler hvis jeg sjekker nå. Kan man måle om det er pluggene, eller om det f.eks. er et relé eller annen styring som er gåent? f.eks. ved å ohme pluggene, og ved å se om det kommer spenning på de når bilen er ment å gløde? Jeg ser at det å komme til pluggene kan være enklere sagt enn gjort, og at man må demontere noe på toppen av motoren. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. oktober 2022 Del Skrevet 11. oktober 2022 Hvis du kommer til kontaktene til pluggene så mener jeg det skal være mulig å ohme de. Mulig du må ha noen tynne ledningsbiter eller noe for å komme inn i pluggen. Å skru de ut kan være risikosport. Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 11. oktober 2022 Del Skrevet 11. oktober 2022 (endret) sedsberg skrev (24 minutter siden): Å skru de ut kan være risikosport. Det sedsberg skriver er viktig. Glødeplugger sitter som sveiset etter flere år med varm motor/kald motor/varm motor etc. Et verksted vil kunne skifte dem men som privatperson uten mye erfaring ikke prøv. Vet faktisk om enkelte verksteder som nekter å gjøre denne jobbe pga faren for å ødelegge noe. Men for å teste dem 🔧 How to test Glow Plugs on diesel engine without removing them REBUILD - YouTube Stemmen er helt for jævlig men om du faktisk kommer til glødepluggene viser han enkelt hvordan du tester dem Edit: han forteller også innstillingene i multimeteret og resultatet du skal ha. Dette er universelt for alle glødere Aner ikke hvordan PSA sine dieselmotorer er når det kommer til tilgang. Men siden PSA på starten av 2000-tallet produserte dieselmotorene til over halvparten av alle dieselbiler i verden (alt fra toyota til volvo via PSA sine egene biler) regner jeg med at det skal være en kurant operasjon Endret 11. oktober 2022 av Eskove Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 11. oktober 2022 Del Skrevet 11. oktober 2022 Eskove skrev (2 timer siden): Aner ikke hvordan PSA sine dieselmotorer er når det kommer til tilgang. Men siden PSA på starten av 2000-tallet produserte dieselmotorene til over halvparten av alle dieselbiler i verden (alt fra toyota til volvo via PSA sine egene biler) regner jeg med at det skal være en kurant operasjon Varierer etter hvilken PSA-motor. Vil tro dette er en 1.6, der står de på baksiden inn mot torpedovegg, og pleier ikke å sitte som Per i Knut, men som alle glødeplugger er det å bruke rette verktøyet, gjerne på varm motor. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 11. oktober 2022 Del Skrevet 11. oktober 2022 Godt mulig at man kan hente ut status på glødepluggene med et diagnoseapparat via OBD II-porten. Hadde noe av de samme kaldstartsproblemene på en VW og da fikk jeg hentet ut status med diagnosedings. Se forøvrig eks. denne tråden her på forumet hvor spørsmål om- og tips for bytte av glødeplugger diskuteres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå