Gå til innhold

En helt lydløs PC..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er en 1.7 ghz P4 og tempen ligger på 45 grader :roll:

Ok, det er uheldigvis en willamette, og uheldigvis en som utvikler mye varme, og uheldigvis ikke lar seg underklokke.

Hvis hovedkortet er Socket 478 så kan du putte inn en nyere CPU og underklokke den. (dersom du kan stille ned CPU-spenninga en god del i biosen) F.eks en Pentium4 2,8GHz (200MHz FSB) @ 1,4GHz (100MHz FSB).

Hvis det er Socket 423 er det ikke noe særlig håp igjen. (bortsett fra en diger kjøleribbe med stor og stillegående vifte).

Da er det kanskje like greit å gå for en Athlon 2500+ @ 1100MHz og hovedkort. Den vil nok yte bedre enn både Pentium4 2,8@1,4GHz, og Pentium4 willamette 1,7GHz.

Lenke til kommentar

Nå er støy veldig subjektivt, men her er min løsning:

- Seagate og Samsung harddisker

- Mange vifter, alle regulerte ned til et minimum (enten med voltmod 7V eller Zalman FanMate)

- Dempematter

- 'Magic Vent' (Link)

- Effektiv kjøleribbe som krever mindre av viften (Har SLK800+19dB Papst regulert ned til under 2000 RPM)

- Heatpipe på skjermkort

- Regulert vifte i PSU (byttet ut den originale i Chieftec PSU'en)

En annen 'hemmelighet' er å ha en kjølig prosessor, den laveste klokkede på den aktuelle kjernen (som XP2500).

Både jeg og samboeren min er kresne på støy (synes vi..) og klarte ikke å se film mens PC'en sto på _før_ jeg investerte i støydemping. Nå har det skjedd flere ganger at jeg har glemt å slå maskinen av og vi har ikke merka det, selv om sofaen er en halv meter unna.

Endret av tyldum
Lenke til kommentar

sorry for off-topic, men det er en ting jeg har lurt på?

Er et vann-kjøling system mindre støyende enn et system som bruker vifter? Bråker ikke f.eks radiatoren og vannpumpa noe særlig?

sorry for min uvitenhet... :(

Endret av ridgea
Lenke til kommentar
sorry for off-topic, men det er en ting jeg har lurt på?

Er et vann-kjøling system mindre støyende enn et system som bruker vifter? Bråker ikke f.eks radiatoren og vannpumpa noe særlig?

sorry for min uvitenhet... :(

Som regel i et vannkjøling system bruker man 120mm vifter, som flytter mye luft med mindre støy. Man kan kjøpe en så stor radiator og kjøre passiv kjøling, da slipper man mye støy... Problemet er vel egentlig at som regel er det ikke cpu-vifta som støyer mest.

Vannpumpen er stille som en mus, med mindre den forplanter vibrasjoner...

Radiatorer har ikke en historie med å bråke :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...