OKKOKK Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 (endret) Hei hei Jeg har en P4 pc som jeg vil ha ståendes på dag og natt Derfor lurer jeg på hvilke PC deler jeg bør bytte ut - hva kan jeg bytte ut CPU kjøleren med? En ribbe uten vifte eller lignenede? Hvilken strømforsyning lager minst lyd? Takker for svar på forhånd Endret 12. januar 2004 av OKKOKK Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 (endret) 0 kabinettvifter. Om du skal ha det så la det være 19dba Papst vifter. Seagate hardisk BeQuiet Strømforsyning Black Silent CPU vifte. Og kanskje kabinett som har luke å skyve ned forran cd-rom. Uhm... for guds skyld, finn aldri på å bytte ut CPU vifte mot bare en ribbe. Da ryker det. Den MÅ ha vifte. Endret 12. januar 2004 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
Musty Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 (endret) bruk heller 80x80 papst 12db vifter.. de er en del mindre støyende enn 19db. Finn en cpu kjøler som er stille, dvs under 20 db. F. eks Mist frostbite hos microplex. Med den får du en rpm-regulator, så den kommer helt ned i 16db.... Andre ting som kanskje burde byttes ut er skjermkortvifte. Kjøp en zalman heat-pipe, og evt en papst 12db vifte å kline på. Mist og Fortron/Source sine strømforsyninger skal være ganske stille. I tillegg kan du kjøpe du støydempende materiale til å lime på innsiden av kabinettet. alt finner du hos Microplex edit: omformulering Endret 12. januar 2004 av Musty Lenke til kommentar
Gtyrte Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Fluid 80*80mm vidter (9dB) Lenke til kommentar
OKKOKK Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 Helst ingen vifter på CPU'en tror jeg... Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Helst ingen vifter på CPU'en tror jeg... Isåfall bør du ha ein via c3 cpu.............. Eller vannkjøling. Lenke til kommentar
andjoha Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 anbefaller deg ihvertfall en pakke med http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...SD1924&toc=2660 må være det mest geniale jeg har kjøpt noen gang når det kommer til å dempe støy fra pc'en!!(harddisken) Lenke til kommentar
Swein Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Du må også sørge for en stillegående Harddisk... Jeg har det meste veldig stille i maskina mi.. men WD 120GB'n min høres godt ennå. Lenke til kommentar
julepynt Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 (endret) enkelt: 1. finn deg et komplett waterchill sett 2. klin på en av de superschtilige passive zalman raddisene, evt ha lange isolerte slanger og plasser en radiator ute (husk å isolere alle slanger, kjøleblokker og kort rundt der blokken er, og ha oppi frostvæske) 3. Klokk til du dør! ELLER Kjøp et Zalman Heatpipe kabbis (TN-500a) fra 3dfxcool.no Ang. HD, ta en (eller to i raid 0, evt 4 i raid0+1) Seagate Barracuda V/7200.7, heng i strikker, done. Aller helst 'cuda V, de er littegranne tregere, men stillere. Endret 12. januar 2004 av julepynt Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Helst ingen vifter på CPU'en tror jeg... Vel, da ryker den. Uansett, den cpu vifta jeg nettop nevnte er så og si totalt lydløs. Hører den kun visst jeg tar øret borti. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 (endret) Helst ingen vifter på CPU'en tror jeg... Isåfall bør du ha ein via c3 cpu............. Eller vannkjøling. * Via C3 1GHz = Intel/AMD 3-400MHz = alt alt for dårlig. * Vannkjøling = vifte på radiator + vannpumpe = støy likevel. Løsnsingen burde være enkel: UnderKlokk en Athlon 2500+ til 100MHz FSB (og dermed 1100MHz CPU). Skru så ned spenningen til minimum (1,1V på Abit-hovedkort). Da produserer CPU'en så lite varme at vifte skal være totalt unødvendig. (Jeg kjørte en Athlon 1000@800MHz og 1,1V uten vifte i lang tid før jeg oppgraderte. Uheldigvis kunne jeg ikke sette ned til 1,1V på det nye MSI-hovedkortet ) Endret 12. januar 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Simen1: Kommer alt ann på hva den skal brukes til. Vil faktisk anbefale å kjøpe enten en Celeron å underklokke den, eller den Duron og underklokke den. Eller smekke på den største ribben du får plass til. Du kan også sette på 120 mm vifter inn, de flytter mye luft på lave turtall. I tillegg kanskje isolere kabinettet? bruke 120 mm til kab. vifter? Dempe hardiskene slik at ingen vibrasjon forplanter seg i kabinettet. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Styøydempingsmatter = dårligere ventilering = må ha kabinettvifter = vinninga opp i spinninga? Lenke til kommentar
OKKOKK Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 Isåfall er vel denne ok...? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Simen1: Kommer alt ann på hva den skal brukes til. Vil faktisk anbefale å kjøpe enten en Celeron å underklokke den, eller den Duron og underklokke den. Eller smekke på den største ribben du får plass til. Du kan også sette på 120 mm vifter inn, de flytter mye luft på lave turtall. I tillegg kanskje isolere kabinettet? bruke 120 mm til kab. vifter? Dempe hardiskene slik at ingen vibrasjon forplanter seg i kabinettet. Du må huske at multiplieren på Celeron er låst og FSB'en på 100MHz (400MHz datarate) ikke kan stilles ned. Dermed er det umulig å underklokke celeron. Pentium4, Athlon XP, og Duron går nok mye bedre å stille ned. Jeg bare tok frem eksempelet om Athlon XP siden det er det jeg har god kjennskap til og siden de er billige og det er lett å stille ned spenninga på mange SocketA-hovedkort. JEg dro også frem spesiellt Athlon XP 2500+ siden den har lav multiplier, høy FSB og 512kB L2 cache. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Isåfall er vel denne ok...? Hva da? Du linker jo ikke til noe annet enn en forside. Lenke til kommentar
OKKOKK Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 "Isåfall er vel denne ok", mente jeg...? edit Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 "Isåfall er vel denne ok", mente jeg...? edit Jo, den skal nok være ganske stillegående... (men jeg synes 520kr er litt mye for bare en kjøler, og så har den jo vifte noe du ikke ville ha lengre opp i tråden her.) Hvilken Pentium4 er det du har? Hvis det er en med 133MHz eller 200MHz FSB så kan du jo alltids prøve det trikset jeg nevnte om underklokking... Og tempen fortsatt er i høyeste laget, prøv å lag en kanal som trekker inn kald og frisk luft rett ned til CPU-kjøleren. Det kan senke temperaturen en god del. (både med og uten vifte på den siden PSU lager gjennomtrekk i PC'n) Lenke til kommentar
OKKOKK Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 (endret) Det er en 1.7 ghz P4 og tempen ligger på 45 grader Endret 12. januar 2004 av OKKOKK Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 "Isåfall er vel denne ok", mente jeg...? edit Ja, den vil du ikke høre med mindre du putter øret intill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå