Fromthemountain Skrevet 9. oktober 2022 Del Skrevet 9. oktober 2022 Hei! Spørsmål ang. lufttilførselen i peisovn. Ettersom jeg forstår skal hoved-/primærventilen stå helt åpen når man først fyrer opp, deretter kan man gradvis justere den ned etter behov. Vi har en peis fra Jøtul hvor hovedventilen sitter i bunnen (der hvor man legger ned ved). Viser til vedlagte bilder, jeg forstår ikke helt hvordan det kan se ut som ventilen faktisk er mer åpent når den står innstilt på 50% enn 100%? Eller bør jeg ikke forholde meg til hvordan dette ser ut? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. oktober 2022 Del Skrevet 9. oktober 2022 Noen som har montert noe feil. Åpen = Lukket Lukket = 50% 50% = Åpen Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. oktober 2022 Del Skrevet 9. oktober 2022 Jeg mener denne har absolutt ingenting med lufttilførsel å gjøre. Når man drar den frem og tilbake slipper man ned aske til skuffen som deretter kan tømmes. Luften justeres nok med en hendel på utsiden. Som regel skal denne være stengt når det fyres, bålet skal gjerne ha litt aske, da brenner det bedre og glør varer lengre. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. oktober 2022 Del Skrevet 9. oktober 2022 Uansett hva funksjonen er så er ikke åpen = lukket.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå