Simen1 Skrevet 8. oktober 2022 Del Skrevet 8. oktober 2022 (endret) https://www.tu.no/artikler/toi-forsker-overrasket-tror-budsjettet-forer-til-lavere-elbilandel/522776 Det er helt enkel matematikk logikk. Mindre lønnsomt å eie elbil = redusert kjøpelyst = lavere salg. Dette vil nok påvirke både nybilsalget (antall og andel) og bruktbilsalget (pris). Riktignok anekdotisk men jeg kjenner det godt på min egen kjøpelyst på elbil. Endret 8. oktober 2022 av Simen1 4 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. oktober 2022 Del Skrevet 8. oktober 2022 2022 - starten på det sorte skiftet 2 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. oktober 2022 Del Skrevet 8. oktober 2022 Jeg har ventet på den alternative CO2-komponenten ganske lenge, så vil ikke kalle meg overrasket. Biler har alltid vært melkekua til statsbudsjettet. 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 8. oktober 2022 Del Skrevet 8. oktober 2022 Det er helt skandale! Jeg mener de hvertfall må vente til 2025 med disse avgiftene. Hvorfor? Jo, 2025 er uttalt som et år hvor privatpersoner skal slutte å kjøpe (fabrikkny) fossilbil. Om det løses ved totalforbud mot de kjøretøyene, eller bare hinsides store avgifter, aner jeg ikke. Men det er nå hvertfall et årstall vi har fått i fanget titt og ofte. Grepene vi nå ser, gjør fossilbil plutselig mer attraktivt igjen. Gapet mellom de to drivlinjen endres, i den fossile bilparken sin favør. Dette er merkelig! Selvfølgelig vil fossil- og hybridbiler få et lite oppsving fremover. De er tross alt billigere å produsere, og kan kjøres vesentlig lengre mellom hver fylling (med mindre man har råd til å kjøpe bilene med ekstreme batteripakker. Det har de færreste.) Trist! Og direkte miljøfiendtlig politikk. Hvor har de fått disse ideene fra? Prøver vi ikke lenger å redusere forurensning fra transportsektoren? 🤔 5 1 Lenke til kommentar
Memento scientiam (takk for meg) Skrevet 8. oktober 2022 Del Skrevet 8. oktober 2022 (endret) qualbeen skrev (9 minutter siden): Dette er merkelig! Nei, ikke i det hele tatt. Det var dette SP sa gjennom hele valgkampen at de skulle gjøre, så noen overraskelse bør det jo ikke være. Simen1 skrev (1 time siden): Det er helt enkel matematikk. Logikk, ikke matematikk. Sånne unøyaktigheter må du være forsiktig med, for ellers vil TUM irritere seg over usakligheten din, og kreve fullt navn av deg. Endret 8. oktober 2022 av Memento scientiam 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2022 Memento scientiam skrev (10 minutter siden): Logikk, ikke matematikk. Sånne unøyaktigheter må du være forsiktig med, for ellers vil TUM irritere seg over usakligheten din, og kreve fullt navn av deg. Du har helt rett, men TU Media har ingen herredømme over diskusjon.no og tydeligvis ingen kontakt med admin/moderator-teamet heller. De kan trykke Rapporter innlegg-knappen og hevde seg krenket, som vanlig bruker. 3 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 10. oktober 2022 Del Skrevet 10. oktober 2022 Nå er jo dette et forslag til budsjett fra en mindrretallsregjering, så endelig er det jo ikke. Imidlertid er det nok ingen grunn til å tro at noen skatter eller avgifter vil skrus ned etter forhandlinger i stortinget så lenge de har SV som foretrukken budsjettpartner, så jeg har vansker for å tro at dette forhandlingsinnspill som er ment å fjernes slik det ville vært med f.eks venstre som potensiell budsjettpartner. Konskvensen forventer jeg er et vesentlig fall i omsetningen av BEV 1h 2023 som dels er trukket fremover til i år og dels bortfalt. Jeg regner ikke med at det blir noen vesentlig økning i salget av ICE biler i første omgang siden mange nok vil være usikre og heller venter. Så kommer nok noe salg tilbake fra 2h, men vi må forvente et lavere totalt bilsalg med tilhørende økende gjennomsnittsalder i bilflåten, og lavere andel elbilsalg totalt. En ytterligere skjerpelse av PHEV samt vektavgift som rammer elbiler inkl. PHEV relativt hardere vil gjerne få mange av de potensielle salgene over på mild hybrid eller ICE (Det er neppe noen som vurderer BEV som erstatning for PHEV, da ville man sett etter BEV i første omgang), så det vil nok også bidra en del til økning i snittutslippene i nybilflåten. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 10. oktober 2022 Del Skrevet 10. oktober 2022 qualbeen skrev (På 8.10.2022 den 23.12): Jeg mener de hvertfall må vente til 2025 med disse avgiftene. Hvorfor det? Er ikke elbil et likeverdig alternativ til drivstoffbiler i 2022, på nybilfronten? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 10. oktober 2022 Del Skrevet 10. oktober 2022 2 hours ago, Sjørøver said: Hvorfor det? Er ikke elbil et likeverdig alternativ til drivstoffbiler i 2022, på nybilfronten? Ikke når pris (før avgifter) tas i betraktning. 4 1 1 Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 21. oktober 2022 Del Skrevet 21. oktober 2022 Sjørøver skrev (På 10.10.2022 den 23.21): Hvorfor det? Er ikke elbil et likeverdig alternativ til drivstoffbiler i 2022, på nybilfronten? Om målet er at 100% nybilsalg skal være nullutslipp i 2025 da holder det ikke med likeverdig. Da er det ikke noe initiativ for tvilere å kjøpe elbil med de begrensningene eller fordelene det gir. 5 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 22. oktober 2022 Del Skrevet 22. oktober 2022 Er jo fremdeles endel dyrere å produsere elbil. Dersom man plutselig skal øke avgiftene masse blir jo ikke elbil av en viss størrelse så attraktiv lengre. 1 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 24. oktober 2022 Del Skrevet 24. oktober 2022 Mer anekdotisk her. Men jeg reagerte på at firmabilbeskatningen skal bli lik mellom BEV og PHEV. De som har firmabil har null insentiv til å velge el, siden arb giver dekker drivstoff og service kostnader. 2 kompiser som har spurt meg om hvilken elbil de skulle velge, dropper nå og ta valget, og bare velger seg en ny PHEV 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 26. oktober 2022 Del Skrevet 26. oktober 2022 Sjørøver skrev (På 10.10.2022 den 23.21): Hvorfor det? Er ikke elbil et likeverdig alternativ til drivstoffbiler i 2022, på nybilfronten? De er overlegne I dag er det kun el biler som kan gå på kull. Biler med damp maskin kunne også det men her er elbilene enestående. Kull har verden nok av. Har nettop bestillt en slik. Lenke til kommentar
Ekspertkommentator Skrevet 23. november 2022 Del Skrevet 23. november 2022 Spikeren i kista for elbil? Forslag til ny elbilavgift fra skatteetaten og statens vegvesen! https://www.nettavisen.no/okonomi/vil-innfore-ny-elbilavgift-tre-kroner-for-hver-mil-du-kjorer/s/5-95-773759 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. november 2022 Forfatter Del Skrevet 23. november 2022 (endret) Definitivt spikeren i kista for mange, deriblant meg. Siste spiker var egentlig satt med mva-avgiften og økning av bompengesatsen, men om det var noen resterende tvil så ble den i hvert fall fjernet nå. PHEV står på ønskelista. Endret 23. november 2022 av Simen1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 23. november 2022 Del Skrevet 23. november 2022 Simen1 skrev (12 minutter siden): PHEV står på ønskelista. Det har egentlig stått på ønskelisten her også, men sliter virkelig med å finne fristende å biler. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. november 2022 Forfatter Del Skrevet 23. november 2022 Jeg satser i det lavere sjiktet og sikter meg inn på en Outlander 2014-2016. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 23. november 2022 Del Skrevet 23. november 2022 (endret) Kommer det ikke en avgiftsøkning på plug-in hybrid på nyåret? Da blir det uansett dyrere å kjøpe bil, uansett hvilken bil man velger. Biler er og blir en melkeku for staten. Det er uansett ikke Norge som produserer biler, og dermed vil ikke avgiftene være særlig viktig på hvilke biler som selges i Norge. Det blir opp til produsentene, og de fleste går mot mindre CO2 utslipp (for hele salgsflåten til sammen) Endret 23. november 2022 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 24. november 2022 Del Skrevet 24. november 2022 Simen1 skrev (7 timer siden): Jeg satser i det lavere sjiktet og sikter meg inn på en Outlander 2014-2016. Det er skremmende kort el-rekkevidde på dem. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. november 2022 Forfatter Del Skrevet 24. november 2022 Hanhijnn skrev (4 timer siden): Det er skremmende kort el-rekkevidde på dem. Noe som gjør dem uaktuelle for mange, og dertil lave bruktpriser. Jeg klarer ca 70% elektrisk med en sånn og ville ikke klart mer enn ca 75% selv med 100 km elektrisk rekkevidde, fordi det er langkjøringa som tar de siste 30%. Derfor koster det i mitt tilfelle veldig lite bensin å gå ned fra 100 til 35 km elektrisk rekkevidde. Jeg kunne kanskje spart 1000 kr/år i bensin på en PHEV som kostet meg 200 000 mer i innkjøp. Det er det ikke verdt - for meg. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå