Star Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Hei! Lurer enormt på hva som er mest effektivt av at vifta drar vekk lufta, eller fører luft inn i ribba.... De fleste jeg kjenner mener jo at vifta bør trekke ut varmen, noe jeg egentlig er enig i, men så kom jeg over denne.. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Jeg har alltid tenkt at man blåser inn, for at den luften så kan bære med seg varmen den tar opp fra ribben. Det er i alle fall slik jeg alltid har montert det her. Lenke til kommentar
Star Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 Jeg har alltid tenkt at man blåser inn, for at den luften så kan bære med seg varmen den tar opp fra ribben. Det er i alle fall slik jeg alltid har montert det her. Ja, for jeg kjøpte en gang for lenge siden en EKL papst vifte som hadde EKL merket montert nedover. ( blåste inn) Kjøpte en AeroCool med merket utover, ( blåste ut ) Men da satser jeg på Innover... Hvis dette lønner seg? Lenke til kommentar
snole Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Lærte i alle fall på skolen (VK1 Elektronikk) at en kjøleribbe funker bedre når man blåser "kald" luft på den. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Det er uansett ikke store forskjellen i effektivitet. Den oppvarmede lufta blåses jo ut uansett om det er på sidene den kommer ut eller ut fra vifta. Man kan sikert regne aerodynamikk og varmeoverføring eller gjøre noen praktiske tester for å finne det ut. Men jeg tror det er viktigere å fokusere på f.eks bedre utlufting av kabinettet eller å unngå at den varme ut-lufta suges inn i vifta igjen. Lenke til kommentar
enmannen Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 En ting jeg har erfart er ivertfall at det er best at kabinettvifta suger luft ut! (men hvis man har to kan self. den ene blåse inn) Jeg har også satt cpu-vifta til å suge lufta fra cpu, funker best hos meg. Lenke til kommentar
snole Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Gjorde for en stund tilbake et forsøk. Og klarte å redusere CPU temp med 2-3 grader ved å la den blåse luft ned på ribba. Men er helt enig i at det er viktig å ha god kabinettkjøling. Etter hva jeg har skjønt er overtrykk det mest idelle. Dvs flere vifter som blåser inn, enn det er vifter som blåser ut. Lenke til kommentar
Star Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 Bytta om.. Maskina har tidligere vært oppe i 50c Nå ligger den på 40 load. Funker flott:) Har støydemping i kabinettet. Vurderer og kvitte meg med hele greia... Skal montere 2 vifter bak i kabinettet (chieftec) Lenke til kommentar
snole Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Så nå blåser den inn på ribba da? Lenke til kommentar
Pc_master Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Hum det har jeg ikke tenkt på.... Tror min gamle vifte Volcano 11 Blåste utover. Altså trakk varm luft fra kjøle ribba.. Kanskje jeg skal snu vifta. bytta til en vanelig kabinett vifte. men bruker fortatt samme kjøleribbe, forsdi vifta bråkte så ekstremt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå