Gå til innhold

Mens vi venter på at bilen skal bli ladet opp...


NorsknRev

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (23 minutter siden):

Ja toget fungerer bra. Særlig kjekt når det er storm i den engelske kanal.

Begge fungerte bra men ferje er åpenbart litt væravhengig ja. Ikke noe problem for vår del, det var bortimot havblikk på overfarten. Dessuten var vi tilbake på kontinentet en uke før den engelske fellesferien. Vi kjørte i praksis rett ombord på ferja uten kø mens uka etter måtte engelskmennene stå timesvis i kø. Litt forvirring med brexit og bemanning hos tollvesen og bilettkontor.

Toget var litt dyrere og litt raskere. TM3 er såpass lav under at den behandles spesielt, betyr bare at den kjører sammen med større kjøretøyer samt andre biler med dårlig bakkeklaring. Med litt bedre bakkeklaring kunne den kjørt med de øvrige personbilene i to etasjes vogn. Tror det er billigere bilettpriser for de som kan fraktes i dobbeltdekkeren. Artig opplevelse, har aldri kjørt biltog før. Man for øvrig kan forlate bilen under overfarten, det er WC i togsettet(men ikke kiosk :p ).  :) 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Jo men kun for tog. Bil-tog that is. Du kjører bilen ombord på toget, og blir fraktet over kanalen UNDER kanalen. 😉 Du må sitte i bilen under hele turen.

Aah. Jeg har tatt hurtigtoget fra London til Paris(uten bil) en gang og fyy for en god opplevelse. Mye raskere enn å fly hvis man skal sentrum til sentrum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

Begge fungerte bra men ferje er åpenbart litt væravhengig ja. Ikke noe problem for vår del, det var bortimot havblikk på overfarten.

Vi tok kanaltoget når det var orkan i kanalen. 😊 Smart move, for vi hadde med folk i følget som ble lett sjøsyke.

Kahuna skrev (3 timer siden):

Man for øvrig kan forlate bilen under overfarten, det er WC i togsettet(men ikke kiosk :p ).  :) 

Man kunne ikke det når vi reiste der, men det er jo mange år siden. så det har tydeligvis vært produktforbedring siden da. 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Man kunne ikke det når vi reiste der, men det er jo mange år siden. så det har tydeligvis vært produktforbedring siden da. 👍

Vi ble som nevnt plassert i et vogn for store kjøretøy, hvor du bare parkerer på et nivå. De 'vanlige' bilene blir plassert på vogner med parkering i 2 etasjer. Mulig det har noe å si for hvorvidt du kan forlate bilen og gå på do.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Vi ble som nevnt plassert i et vogn for store kjøretøy, hvor du bare parkerer på et nivå. De 'vanlige' bilene blir plassert på vogner med parkering i 2 etasjer. Mulig det har noe å si for hvorvidt du kan forlate bilen og gå på do.

Ja det er godt mulig. Langtransportsjåfører har vel gjerne et mer presserende behov for avtrede i en sådann stund. 🙂

Lenke til kommentar

bruker tiden bilen lader på å spise og kanskje handle litt om jeg fortsatt har tid etter å ha spist, etter 40 mil+ på veien er det uansett på tide med en liten pause og opplever ikke at jeg bruker noe mer tid i elbil kontra når jeg kjørte fossilbil, da min tid hvor jeg kjørte 70+ mil uten stopp for å strekke på bena for lengs er over :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Hanhijnn said:

What? Jeg er glad jeg er kvitt både dieselbilen og den ladbare hybrid bensinbilen. Tesla'en er sømløs på langtur. Digger den bilen. Beste bilen jeg noensinne har hatt.

Ikke alle som har Tesla :) Skal sies jeg er ganske glad i BMW i3en, og den gjør mye småkjøring - men impulsive turer til IKEA Slependen fra Porsgrunn er den ikke helt egnet til 🤪

  • Liker 2
Lenke til kommentar
LabWeiler skrev (1 minutt siden):

Ikke alle som har Tesla :) Skal sies jeg er ganske glad i BMW i3en, og den gjør mye småkjøring - men impulsive turer til IKEA Slependen fra Porsgrunn er den ikke helt egnet til 🤪

Da pirker du borti forskjellen på kortrekkeviddebil og langrekkeviddebil. Det er nesten ikke sammenliknbart. Jeg gikk fra å kjøre 7500km i året og hurtilade 1% av energien(med andre ord, kun lokal småkjøring) til å kjøre 15000km i året og hurtiglade 15%. Langkjøring med kortrekkeviddebil er virkelig noe for spesielt interesserte og om ikke partneren din også er spesielt interessert ryker du fort på et samlivsbrudd også. Langkjøring med langrekkeviddebil som er støttet av et godt utbygd ladenettverk er bare marginalt 'tyngre' enn med fossilbil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
LabWeiler skrev (3 timer siden):

Ikke alle som har Tesla :) Skal sies jeg er ganske glad i BMW i3en, og den gjør mye småkjøring - men impulsive turer til IKEA Slependen fra Porsgrunn er den ikke helt egnet til 🤪

Ser den... 😊 Vi har en 2012 Leaf til mye av den lokale småkjøringen. Egner seg ikke til noen langtur den heller.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 14.10.2022 den 12.28):

Da pirker du borti forskjellen på kortrekkeviddebil og langrekkeviddebil. Det er nesten ikke sammenliknbart. Jeg gikk fra å kjøre 7500km i året og hurtilade 1% av energien(med andre ord, kun lokal småkjøring) til å kjøre 15000km i året og hurtiglade 15%. Langkjøring med kortrekkeviddebil er virkelig noe for spesielt interesserte og om ikke partneren din også er spesielt interessert ryker du fort på et samlivsbrudd også. Langkjøring med langrekkeviddebil som er støttet av et godt utbygd ladenettverk er bare marginalt 'tyngre' enn med fossilbil.

Tror dette er hoppet jeg snart gjør, skeptisk på 2014/2015 tesla'er men er ganske dritlei dieselbil samtidig som prisen på diesel/bensin går til himmels så å si ukentlig. Ser stadig 2013, 2014 og 2015 biler overalt der jeg bor. Tror ikke det blir så lenge før jeg bytter til Tesla, kan huske jeg var litt imot men så hoppet drivstoff prisen opp samtidig som bommen alltid kommer inn, ergrer meg på at jeg ikke har hoppet mye tidligere.

Trenger ikke en stasjonsvogn lenger og skulle jeg trenge en større bil har familen det, Tesla ser ut til og være den rette bilen med god rekkevidde hvor angsten ikke trenger å sette inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, MultiGamerClub said:

Tror dette er hoppet jeg snart gjør, skeptisk på 2014/2015 tesla'er men er ganske dritlei dieselbil samtidig som prisen på diesel/bensin går til himmels så å si ukentlig. Ser stadig 2013, 2014 og 2015 biler overalt der jeg bor. Tror ikke det blir så lenge før jeg bytter til Tesla, kan huske jeg var litt imot men så hoppet drivstoff prisen opp samtidig som bommen alltid kommer inn, ergrer meg på at jeg ikke har hoppet mye tidligere.

Trenger ikke en stasjonsvogn lenger og skulle jeg trenge en større bil har familen det, Tesla ser ut til og være den rette bilen med god rekkevidde hvor angsten ikke trenger å sette inn.

Burde prøve å strekke deg til en nyere da, helst en Model 3. Den gamle S'en (spesielt de med 85 batteri) er ikke akkurat feilfrie, og uten garanti vil det gjerne koste mere enn det smaker.

Men de nyere bilene er vesentlig bedre.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 9.10.2022 den 18.03):
ITtraktor skrev (På 9.10.2022 den 17.33):

Hvorfor må vi anta det? Om det var det trådstarter mente, får han skrive det! 

Det står: “Edit: lading på bensinstasjon, var det.”, så det er ikkje urimeleg å anta at det er snakk om hurtig- og lydlading.

Det ble skrevet etter min kommentar. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...