AndersT2 Skrevet 7. oktober 2022 Del Skrevet 7. oktober 2022 Er det en enkel måte å kunne kjøre en nettleser, si firefox, fra ett annet LAN enn resten av PCen? Har både mulighet både fra kablet og wifi fra PCen. Helst uten å måtte drive med virituelle PCer på PCen. Grunnen er at vi på jobben har flere nettverk, og det ene trenger jeg tidvis å sjekke info på, og må da opp med egen PC. Alt jeg trenger å sjekke der kan gjøres fra en nettleser. Alt annet jeg gjør trenger jeg å gjøre på det andre LANet, hvor skriver mm er tilkoblet. Regner med at det ikke går, men tenkte å sjekke uansett. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 7. oktober 2022 Del Skrevet 7. oktober 2022 Hva er årsaken til at dere har flere separate nettverk? Er det for segmentering/isolering sikkerhetsmessig? Da er det nødvendigvis ikke en god ide å sette opp en klient PC som gir en sammenkobling av dem direkte... I utgangspunktet er vel det du prøver å oppnå ikke "vanskeligere" enn å ha to nettverksgrensesnitt og kontroll på routing metric og evt. tilpassing av rutingtabell. Men uten å vite hvordan nettverkene er satt opp, er det vanskelig å si om dette vil være komplisert. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 7. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2022 Er satt opp for å kunne skille mellom nettverks typer. Gjestenett har eget, og det nettet for elbil ladere har eget, som er det jeg ønsker kjappere tilgang til når det er noe. Har de som eget nett, da det er kablet nett til dem, og de står montert ute. Det for å hindre tilgang til lokale PCer utenfra bygget. Det er uansett ikke mye på lokale PCer, da alle jobber via eksternt skrivebord. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 7. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2022 Det var tydeligvis så enkelt som å sette wifi til det andre LANet, så kan jeg gå til begge LANs nettverksadresser i samme nettleser, bare forskjellige faner. Skriver funket også uten problem. Hadde trodd det var mer komplisert enn det. Kablet nett står som tildelt, da en er koblet mot det ene LANet, og satt fast IP på Wifi kortet. Dobbelt sjekker at det holder seg når jeg tar omstart av PCen neste gang. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. oktober 2022 Del Skrevet 7. oktober 2022 Jeg ville ha hørt med arbeidsgiver/IT-avdeling om dette var ok prasksis. Grunnen til at en skiller slike nett er ofte fordi en ikke skal ha risikoen for at noe kan komme fra det ene nettet inn på det andre uten nødvendig policy (og kontroll/scan). 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 10. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2022 Det er jeg som er IT avdelingen på jobben. Ikke noe avanserte greier for å si det mildt. Vi har ingenting lokalt annet en lokale PCer, som det ikke er noen som skal lagre noe på. Alt er i nettsky med 2 faktor innlogging. Egentlig eneste grunn til at vi har flere LAN er fordi vi kan, og tester ut noe nettverksutstyr og dens funksjonalitet i tilfellet noen av våre kunder skulle trenge det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå