Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elbileiere vil tilbake til drivstoff? - Når økonomisk fordel reduseres.


plankeby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg tror nok ikke så mange av de som har El-Bil i dag, kommer til å bytte tilbake/bytte til Bensin eller Dieselbil, men for de som har Bensinbil eller Dieselbil i dag eller Hybrid for den saks skyld, kanskje tenker seg litt om når de tenker på å kjøpe en El-Bil. Spessielt hvis man tenker på de dyrere modellene. De tenker kanskje at det er like greit og holde seg til det de har når de fleste El-bil fordelene blir borte.

Endret av wil
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (32 minutter siden):

Skjørøver kjører gjerne Performance biler. Forsikringselskaper har høyere pris på dem. Model 3 Performance,  Polestar 2 Performance osv koster nok en del mere enn de andre modellene. Litt som at alle R motorsykler koster mye mere å ha forsikret enn andre.

Sjekket Storebrand sin kalkulator, og jeg fikk samme forsikringspris på alle Polestar 2 utgavene de har, fra 224hk SR single motor til 408 hk long range dual motor. Med unntak av en BST spesial-utgave som krevde at jeg kontaktet Storebrand for tilbud. Jeg fant ikke noe alternativ i kalkulatoren for de som kjøper programvareoppgraderingen for long range dual motor som øker hk fra 402 bhk til 469 bhk, mulig den oppgraderingen påvirker forsikringen? 

XC90 T8 456hk og T8 390hk var for meg 3000 kr dyrere å forsikre enn Polestar 2. B5-utgaven 235hk 700 kr dyrere enn Polestar 2.

Polestar 2 1000kr billigere enn ikke-performance-utgavene av TM3. TM3 Performance 3000 kr dyrere enn Polestar 2. 

Alle 2022-modeller. 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Sjørøver said:

Det stemmer nok ikke. Synes ikke de oppgraderingene er verdt det på de bilene. Dårligere kjørekomfort og litt bedre ytelse i en begrenset periode. 

Isåfall burde du sjekke avtalene dine om de er dyrere enn tilsvarende fossil. For de fleste er det langt billigere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (8 timer siden):

Fordi? Om opplevd komfort og nytte er like stor, er det vell det samme når bilen er produsert? 

Med den logikken kan man slutte å produsere biler helt. 

Ingen sier man ikke kan fortsette å kjøre gammel bil, det er bare ikke relevant for diskusjonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 6.10.2022 den 21.59):

Hva får dere til å tro at de ikke kommer til å øke avgiftene på fossilbiler hvis elbilsalget går ned? Og uansett så blir det jo forbudt å selge nye fossilbiler fra 2025.

Regjeringen har ikke myndighet til forby salg av biler med forbrenningsmotor i 2025 da det er regulert av eøs avtalen, de kan godt muligens gjøre det så dyrt at ingen kjøper det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (8 timer siden):

Bilen en luksus? I verdens rikeste land? Jeg kan være enig i at bil var luksus i Norge før 1970-tallet men etter det har den virkelig vært å anse som allemannseie. Jeg hadde selv ikke råd til å eie bil før jeg var nærmere 27, men likevel ser jeg ikke på det som en luksus i dagens Norge. Å kalle avgifter på bil en luksusskatt i 2022 viser hvor langt bak i fortiden tankegodset til våre politikere befinner seg, når de bestemmer nåtidens skatter og avgifter.

Joda, er luksus. I Norge kan du nyte godt av det meget velutviklede kollektivtilbudet både med buss og buss for tog. Det er også fullt mulig å sykle. I verste fall kan man ta bena fatt, siden alt er i rimelig umiddelbar nærhet (hilsen MdG). 

Neida, det kalles ikke luksusskatt nå, men det var det vel før, og så fant man ut at det var greit å dra inn alle pengene på noe veldig, veldig mange har behov for å bruke. Skal de finne på å ikke sope inn grovt med penger på bilister fremover, så må vi ta penger fra andre steder hen. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (29 minutter siden):

Joda, er luksus. I Norge kan du nyte godt av det meget velutviklede kollektivtilbudet både med buss og buss for tog. Det er også fullt mulig å sykle. I verste fall kan man ta bena fatt, siden alt er i rimelig umiddelbar nærhet (hilsen MdG). 

Neida, det kalles ikke luksusskatt nå, men det var det vel før, og så fant man ut at det var greit å dra inn alle pengene på noe veldig, veldig mange har behov for å bruke. Skal de finne på å ikke sope inn grovt med penger på bilister fremover, så må vi ta penger fra andre steder hen. 

Den gamle avgiftene på bil var genial, spesielt når vi hadde råd til det.

Store biler med tilhørende stor motor fikk høye avgifter, dette fungerte omfordelende.
Men hvis dem hadde innført de samme avgiften igjen så hadde vel ingen i norge hatt råd til å kjøpe bil overhode med den svake krona.

Mye bedre å skattlegge luksus forbruk enn å ha f.eks formueskatt som utlendinger ikke betaler.  Det hemmer økonomisk vekst, man får også kapitalflukt og utenlandsk eierskap.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Duriello said:

Er en 2011 rett fra fabrikk? 🤔

Nei den heter vel 2022/23 nå kansje men det er samme bil som de har laget siden 2011. Fikk en facelift i 2018 eller så hvor den ble vesentlig penere men er ellers samme bilen.

Man kan faktisk ta batteriet ut av en 2022 modell og det passer fysisk rett inn i en 2011 modell. 

Hvis man også ser på spesifikasjonene (Chademo f.eks..) så viser den tegn til å være veldig utdatert. 

Så jeg ser ikke helt hvorfor folk enda kjøper dem.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (6 timer siden):

Den gamle avgiftene på bil var genial, spesielt når vi hadde råd til det.

Genial var kanskje en overdrivelse? Vi har lenge hatt en veldig gammel bilpark. 

 

Musefella skrev (6 timer siden):

Mye bedre å skattlegge luksus forbruk enn å ha f.eks formueskatt som utlendinger ikke betaler.  Det hemmer økonomisk vekst, man får også kapitalflukt og utenlandsk eierskap.

Enig. Men vi må kutte i statens forbruk, det må være prioritering nummer 1.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (19 timer siden):

Du kan sjølvsagt ikkje samanlikne ein 12 år gamal bil med ein ny elbil på den måten. Då kan du like godt samanlikne ein eldre Leaf med ein ny drivstoffbil.

Hvis en 12 år gammel bil er et reelt alternativ til en ny bil så kan man vel sammenligne dem?

Jeg sammenligner det å beholde min 7 år gamle dieselbil, med det å kjøpe enda en elbil. Sammenligningen går helt fint.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Hvis en 12 år gammel bil er et reelt alternativ til en ny bil så kan man vel sammenligne dem?

Jeg sammenligner det å beholde min 7 år gamle dieselbil, med det å kjøpe enda en elbil. Sammenligningen går helt fint.

-k

For mange er beina, sykkel og toget alternativ til ny bil. Men er det en god sammenligning?

Lenke til kommentar
3 hours ago, Complexity said:

Hvis man også ser på spesifikasjonene (Chademo f.eks..) så viser den tegn til å være veldig utdatert. 

Så jeg ser ikke helt hvorfor folk enda kjøper dem.

Mange kjører aldri veldig lange turer >30 mil. Jeg skjønner godt hvorfor folk kjøper, de er greit priset og passer til hverdagen for svært mange. De er heller ikke overdrevet kompliserte og ser ut til å ha god levetid med lite dyre reparasjoner.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Hvis en 12 år gammel bil er et reelt alternativ til en ny bil så kan man vel sammenligne dem?

Jeg sammenligner det å beholde min 7 år gamle dieselbil, med det å kjøpe enda en elbil. Sammenligningen går helt fint.

-k

Sjølvsagt, men her er det snakk det prinsipielle og overordna mtp. faste utgifter over tid. Du må gjerne samanlikne epler og bananer, men eg ser ikkje kva poenget er.

Elbil er billegare i drift enn drivstoffbil. Innkjøpsprisar, alder og verditap er der uansett kva bil du har.

Eg er ikkje ute etter enkelteksempel, men på generelt grunnlag.

Endret av Zeph
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

For mange er beina, sykkel og toget alternativ til ny bil. Men er det en god sammenligning?

Absolutt. Jeg sammenligner bil #2 med sykkel og teller på fingrene om det er veien å gå.

Det er dog en langt mer komplisert sammenligning enn det å vurdere en 2022 Peugot opp mot en 2022 Citroen.

Det kommet vel litt an på hvorfor han sammenligner en eldre bensinbil opp mot en ny elbil. Hvis kravet er «kan dra tilhenger» så er det vel ganske rimelig sammenligning? Hvis han fokuserer på driftsutgifter så synes det som et rart par alternativ - med mindre han kjører lite og vil skru selv.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (49 minutter siden):

Absolutt. Jeg sammenligner bil #2 med sykkel og teller på fingrene om det er veien å gå.

Det er dog en langt mer komplisert sammenligning enn det å vurdere en 2022 Peugot opp mot en 2022 Citroen.

Det kommet vel litt an på hvorfor han sammenligner en eldre bensinbil opp mot en ny elbil. Hvis kravet er «kan dra tilhenger» så er det vel ganske rimelig sammenligning? Hvis han fokuserer på driftsutgifter så synes det som et rart par alternativ - med mindre han kjører lite og vil skru selv.

-k

Om du sammenligner slikt uten å vekte ting så vill beina alltid vinne. Billigst, bra helsemessig, bra for miljø osv osv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...