Gå til innhold

Statsbudsjettet


Anbefalte innlegg

kremt skrev (27 minutter siden):

Hvis man nå snart får pristak på gass er det jo i realiteten en voldsom subsidiering av EU. Hva får landet tilbake av det, helt konkret?

Norge er totalt avhengig av europeisk industri, så å bidra til at gassprisene ikke spinner helt ut av kontroll tjener oss. Tysk industridød vil ha mye større konsekvenser for nordmenn enn høye strømpriser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Du har rett. Jeg blander med det norske målet, som er 1%.

Til tross for økonomisk vekst i fjor, og til tross for at Norge ga mer penger til humanitær innsats enn noensinne, klarte ikke regjeringen å opprettholde målet om å gi én prosent av bruttonasjonalinntekt til bistand, ifølge Development Today.

https://www.bistandsaktuelt.no/bistandspolitikk-okonomi/regjeringen-nadde-ikke-norsk-bistands-1-prosentmal-i-fjor/309715 (i fjor)

Jeg mener dette er utrolig trist. Norge bør gi mye mer i bistand, spesielt i årets budsjett.

Vet ikke hvor lett det er å beregne slikt? Nå som inntekten har skutt voldsomt i været relativt uforutsett, så er det kanskje vanskelig å bare pøse ut penger i tråd med inntekten? Jeg antar at summen ikke er flytende i takt med inntekta, men settes i statbudsjettet (?) 

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (3 timer siden):

Jeg stemmer for at vi begrenser asyl og annen typer innvandring,

Det tror jeg ikke hadde vært veldig bra for den norske økonomien. Vi bør få til mer innvandring, men stille strengere krav.

 

Snikpellik skrev (38 minutter siden):

eg mener dette er utrolig trist. Norge bør gi mye mer i bistand, spesielt i årets budsjett.

Hvorfor det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Fordi vi er steinrike og bør gå foran med å bidra mer, spesielt nå som vi har en så vanvittig inntjening på høye olje- og gasspriser.

Men nå vi vet at veldig mye av det vi gir i bistand ikke går til formålet, bør en ikke ta noen skritt tilbake og revurdere litt?

Det hadde vært bedre om vi hadde bidratt med investeringer(Via statlige selskap?) i land som trenger det, en at vi bare gir en masse penger. Penger til å hjelpe ved hungersnød og andre katastrofer skal vi selvfølgelig fortsette med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (21 minutter siden):

Men nå vi vet at veldig mye av det vi gir i bistand ikke går til formålet, bør en ikke ta noen skritt tilbake og revurdere litt?

Det hadde vært bedre om vi hadde bidratt med investeringer(Via statlige selskap?) i land som trenger det, en at vi bare gir en masse penger. Penger til å hjelpe ved hungersnød og andre katastrofer skal vi selvfølgelig fortsette med.

For de som jobber med bistand er nettopp dette hele tiden en problemstilling man er fullt klar over, og det å sikre at hjelpen kommer dit den er tiltenkt er 90% av jobben - og den vanskeligste. Mindre penger er ikke løsningen på det.

Det er plenty av eksempler på bistand som misbrukes, som ikke fungerer som tiltenkt, eller som er kritikkverdig. Disse løftes rettmessig frem i mediene, men gir kanskje et litt skjevt inntrykk av at det er det som er normalen.

Mesteparten gis i investeringer, helsebistand, til verdens matvareprogram, og til annen nødhjelp. Det meste går via internasjonale organisasjoner eller statlige fond.

Sjørøver skrev (21 minutter siden):

Det hadde vært bedre om vi hadde bidratt med investeringer(Via statlige selskap?) i land som trenger det, en at vi bare gir en masse penger. Penger til å hjelpe ved hungersnød og andre katastrofer skal vi selvfølgelig fortsette med.

Akkurat dette du nevner gjør vi i bistandsprogrammet gjennom Norfund (Norsk investeringsfond for utviklingsland), som investerer i privat næringsliv. Totalt er man nå oppe i over 450.000 arbeidsplasser skapt i selskapene Norfund er investert i.

https://www.norfund.no/annualreport-2020/portfolio-results/impact-results/

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Fordi vi er steinrike og bør gå foran med å bidra mer, spesielt nå som vi har en så vanvittig inntjening på høye olje- og gasspriser.

Selvom vi har hatt en voldsom inntjening på olje og gass, rundt 1200milliarder ( kan bli oppimot 1900 milliarder neste år) så tapte oljefondet 1680 milliarder i første halvår. 

Prisene varierer mye

Flere ganger i år har Nordea endret sine regnestykker i takt med fremtidsprisene for olje og gass, for å anslå hvor mye staten vil få inn.

I mars lå det an til at staten ville få 1.750 milliarder kroner i økte olje- og gassinntekter i år, ifølge Nordeas kalkulatorer

Siden falt fremtidsprisene noe, og i april sa Nordea at staten trolig ville få inn rundt 1.200 milliarder kroner i år

Siden har prisene steget igjen, og særlig gassprisen har skutt i været. Nå sier Nordea at staten kan vente seg 1.500 milliarder i olje- og gassinntekter i år og hele 1.900 milliarder i tilsvarende inntekter neste

https://e24.no/boers-og-finans/i/1Ogj0X/oljefondet-tapte-1680-mrd-i-foerste-halvaar

Det er greit at vi er rike, men vi er ikke så rike at vi bare kan "splash the cash". 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Snikpellik said:

Fordi vi er steinrike og bør gå foran med å bidra mer, spesielt nå som vi har en så vanvittig inntjening på høye olje- og gasspriser.

Jeg sjekket opp med min mor (80) som er enke og bor alene ute på bygda.
- Mye av dagligvarer hun kjøper inn koster nå 20% mere enn i fjor.
- Diesel til bilen er opp kansje 40% til 50% sammenlignet med i fjor.
- Strømprisen er opp.
- Pensjonen er omtrent uendret.

Hun sier at hun ikke føler seg "steinrik". Tvertimot hun føler seg mye fattigere.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (4 timer siden):

Jeg sjekket opp med min mor (80) som er enke og bor alene ute på bygda.
- Mye av dagligvarer hun kjøper inn koster nå 20% mere enn i fjor.
- Diesel til bilen er opp kansje 40% til 50% sammenlignet med i fjor.
- Strømprisen er opp.
- Pensjonen er omtrent uendret.

Hun sier at hun ikke føler seg "steinrik". Tvertimot hun føler seg mye fattigere.

Godt eksempel på utviklingen det, mange har det sånn nå - veldig mange merker det også enda mer enn din mor. Matkøene vokser, og forskjellene har økt de siste årene. Eldre går og fryser hjemme. Man kan også nevne renteeøkning, for eksempel. 

Men jeg forstår bare ikke poenget ditt opp mot mitt, og ser ikke relevansen. Jeg regner jo med at du egentlig forstod at jeg snakket om Norge som nasjon og ikke hver enkelt en av oss.

Når jeg får svar som ditt svar, og @Jarmo sitt barnslige svar blir jeg litt oppgitt. Måten dere svarer på virker nesten å implisere at siden jeg ønsker økt bistandsbudsjett betyr det at jeg mener vi ikke skal bruke penger på å gjøre det bedre i Norge, eller ikke ser hva som er utfordringene her hjemme. Bistand er bare én av haugevis av poster i statsbudsjettet. Jeg mener det er masse omfordeling vi både kan og bør gjøre, og fint kan klare det selv om vi bruker mye mer på bistand, Forsvaret, klima, velferd og næringsliv. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (4 timer siden):

Diesel til bilen er opp kansje 40% til 50% sammenlignet med i fjor.

Jeg har leid inn entreprenør med stor gravemaskin. Han bruker 12l/t. Dieselen er opp 10kr/l. Han øker timeprisen med 120kr/t. Inflasjon? 

 

Jeg har også tidligere spist mye toro risgrøt på reisejobb. Den kostet 18kr I 2018, billig frokost. Nå koster den 38kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (53 minutter siden):

Godt eksempel på utviklingen det, mange har det sånn nå - veldig mange merker det også enda mer enn din mor. Matkøene vokser, og forskjellene har økt de siste årene. Eldre går og fryser hjemme. Man kan også nevne renteeøkning, for eksempel. 

Men jeg forstår bare ikke poenget ditt opp mot mitt, og ser ikke relevansen. Jeg regner jo med at du egentlig forstod at jeg snakket om Norge som nasjon og ikke hver enkelt en av oss.

Når jeg får svar som ditt svar, og @Jarmo sitt barnslige svar blir jeg litt oppgitt. Måten dere svarer på virker nesten å implisere at siden jeg ønsker økt bistandsbudsjett betyr det at jeg mener vi ikke skal bruke penger på å gjøre det bedre i Norge, eller ikke ser hva som er utfordringene her hjemme. Bistand er bare én av haugevis av poster i statsbudsjettet. Jeg mener det er masse omfordeling vi både kan og bør gjøre, og fint kan klare det selv om vi bruker mye mer på bistand, Forsvaret, klima, velferd og næringsliv. 

Hva mener du med omfordeling? Man kan ikke ha kaken og spise den også, så hvis man skal gi mer til bistand, så må man kutte andre steder, der det i en tid er konsensus om at budsjettet er meget stramt og penger må spares inn. Det er mange prosjekter rundt feks viktig infrastruktur som rett og slett er satt på vent, i tillegg går økonomien en høyst usikker tid i møte. Statens pensjonsfond feks, som vel egentlig allerede er i minus, er i en utsatt posisjon. Skal vi tappe mer av dette, eller hvem skal betale for økte utgifter i statbudsjettet? 

 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Snikpellik said:

Norge har på ingen måte en liberal innvandringspolitikk.

Vi tar knapt mot asylsøkere og flyktninger utover de fra Ukraina. Regjeringen har senket ned til 2000 (!). I samme år vi har rekordinntekter som følge av krig og elendighet.

Norge når ikke en gang FN-målet om 1% på bistand i dette statsbudsjettet, mens det er sultkatastrofer i en hel rekke land og verre enn på mange år. Det er så utrolig pinlig.

Det virker å være viktigere for mange nordmenn med billig strøm på hytta enn å bidra til verdenssamfunnet.

Utenlandsk perspektiv:

‘Selfish’ Norway accused of Ukraine war-profiteering
https://www.politico.eu/article/short-sighted-selfish-norway-accused-profiting-war-ukraine-putin-gas-gazprom-nord-stream-energy-emergency/

Forsøk på shaming av de som ikke får hverdagen til å gå rundt mens vi gjør og har gjort en enorm innsats i alle år, blir bare latterlig smakløst. Men det foregår vel også en del sosial dumping blant bønder og innvandrere. At bønder gjerne vil ha mer billig arbeidskraft forundrer meg ikke.

image.thumb.png.66e9d2b910dc4f53892afc76b1c94f89.png
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/bondene-vil-ha-milliarder-i-statsstotte-og-fortsette-med-sosial-dumping/o/5-95-226493

Litt faktisk statistikk på innvandring i Norge.

Spoiler

image.png.a4cc29191bf904cb9b576f9f104261b8.png


image.thumb.png.676c91f625f71ea03737fae0c34d4351.png
 

image.png.c528bf104820abe2669fa9c1a7edfeb3.png

Hvor mange % mener du vi skal være før det er godt nok? Man må gjerne sammenligne dette med andre land. Og veldig gjerne med de landene som ligger nær mange av opphavslandene.

 

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
13 hours ago, Snikpellik said:

Du har rett. Jeg blander med det norske målet, som er 1%.

Til tross for økonomisk vekst i fjor, og til tross for at Norge ga mer penger til humanitær innsats enn noensinne, klarte ikke regjeringen å opprettholde målet om å gi én prosent av bruttonasjonalinntekt til bistand, ifølge Development Today.

https://www.bistandsaktuelt.no/bistandspolitikk-okonomi/regjeringen-nadde-ikke-norsk-bistands-1-prosentmal-i-fjor/309715 (i fjor)

Jeg mener dette er utrolig trist. Norge bør gi mye mer i bistand, spesielt i årets budsjett.

Det er ikke hvor mange kroner vi spytter ut av kassa og mye ut av landet hvert år som er viktig men hvordan pengene faktisk blir brukt. At det er "trist" at vi gir 40 milliarder kontra 41-42 milliarder blir bare rart. Hva tenker du vi skulle brukt den ekstra milliarden eller to til? Er du klar over hvor pengene blir av og hva de går til?

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (21 minutter siden):

Hva mener du med omfordeling? Man kan ikke ha kaken og spise den også, så hvis man skal gi mer til bistand, så må man kutte andre steder, der det i en tid er konsensus om at budsjettet er meget stramt og penger må spares inn. Det er mange prosjekter rundt feks viktig infrastruktur som rett og slett er satt på vent, i tillegg går økonomien en høyst usikker tid i møte. Statens pensjonsfond feks, som vel egentlig allerede er i minus, er i en utsatt posisjon. Skal vi tappe mer av dette, eller hvem skal betale for økte utgifter i statbudsjettet? 

Ja, at det må spares inn forstår jeg - og jeg er helt enig i at vi ikke har uendelig med penger. Vi skal ikke kaste mer oljepenger inn i egen økonomi naturligvis, med inflasjonen. Med omfordeling mener jeg og har alltid ment at de aller rikeste betaler for altfor lite skatt i Norge, og vil ha en mer omfordelende skattepolitikk. Jeg er en kapitalist, men mener at det er et fryktelig dårlig tegn at antallet milliardærer øker samtidig som de med minst sliter mer og mer. Jeg mener og har alltid ment at vi bør ha en tilpasset arveavgift, slik som er vanlig i andre land. Jeg mener at oljeskattepakka er penger ut av vinduet, og forstår ikke hvorfor vi skal gi oljebransjen krisehjelp nå. Bare sistnevnte post er nok til å dekke inn all oljepengebruken i årets statsbudsjett (18,3mrd) og gi bedrifter en mer omfattende strømstøtte, eksempelvis. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...