Svein-Erik Hole Skrevet 5. oktober 2022 Del Skrevet 5. oktober 2022 Nytt system for artikkelkommentarer i TU Media Lenke til kommentar
Populært innlegg chrisbt Skrevet 5. oktober 2022 Populært innlegg Del Skrevet 5. oktober 2022 Ha, klarte å finne fram til tråden for artikkelen på diskusjon.no likevel. If it ain't broke, don't fix it. Det døgnåpne, forholdsvis aktive kommentarfeltet med lavt innslag av hva som i andre mediers kommentarfelt fremstår som rene hederstroll, har den siste tiden vært det største trekkplasteret for å lese TU for min del. 17 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 5. oktober 2022 Del Skrevet 5. oktober 2022 (endret) Først ber den om personnr. Når man legger inn norsk personnr. så ber den om å få det i formen ÅÅÅÅMMDDNNNN, og det harmonerer IKKE med norsk personnr, så der strandet det for min del. Endret 5. oktober 2022 av Hanhijnn 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Zepticon Skrevet 5. oktober 2022 Populært innlegg Del Skrevet 5. oktober 2022 BankID på et kommentarfelt? 10 Lenke til kommentar
Populært innlegg Hansien Skrevet 5. oktober 2022 Populært innlegg Del Skrevet 5. oktober 2022 Sitat Innføringen av Ifrågasätts system er for oss et første ledd i arbeidet med å skape et enda sunnere debattklima, der kravene til identifikasjon er strengere enn før, slik at alle må stå for det de poster og signere med sitt fulle navn. Jeg mener vi for lengst har fått bevist via mange nok steder, som sosiale medier, andre aviser og annet at å signere med sitt ekte navn ikke nødvendigvis skaper et bedre miljø for god debatt. 29 7 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg Ekspertkommentator Skrevet 5. oktober 2022 Populært innlegg Del Skrevet 5. oktober 2022 (endret) I Norge har vi paragraf 185 hvor det er umulig på forhånd å vite hvor grensen går. Noen bruker sunn fornuft mens andre blir dømt til fengsel fordi de i sinne sa eller skrev noe ufint. Andre risikerer jobb og karriere hvis de kommer med ytringer som ikke 100% samsvarer med maktaparatet eller hovedmedia f.eks ang. klima eller innvandring. Og nå skal TU jaggu ha navn, bankID med personnummer som (så langt) ikke er påkrevd her i landet for å komme med en ytring på nettet. Hva slags problem skal dette nye systemet løse? Dette er snikinnføring av et system som er 100% som Kina benytter for å overvåke og holder nede sine innbyggere. Dette er ikke verdig et Norsk nettsted for teknisk innhold. Nei takk! Endret 5. oktober 2022 av Ekspertkommentator 18 5 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Nizzen Skrevet 5. oktober 2022 Populært innlegg Del Skrevet 5. oktober 2022 Identifisering skjer ved bruk av BankID..... Vi vil (IKKE) ha debatt...... 22 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg uname -i Skrevet 5. oktober 2022 Populært innlegg Del Skrevet 5. oktober 2022 Diskusjonen vil domineres av folk som allerede er en del av offentlig debatt, de få som synes det er greit å diskutere under fullt navn og gærninger med null kredibilitet å tape. Men det blir interessant å følge med på dette eksperimentet. Jeg mistenker at det fort kan bli ganske tamme greier. 16 2 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 5. oktober 2022 Del Skrevet 5. oktober 2022 Nizzen skrev (27 minutter siden): Identifisering skjer ved bruk av BankID..... Vi vil (IKKE) ha debatt...... * troll fra fabrikker, uten mer enn ett statsborgerskap, slik at de ikke kan ha 5+ brukere via VPN eller skrive fra et annet land. Fullt navn er vel ikke nødvendig -- bare man har kontroll på at de er én virkelig person per profil. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg elysium74 Skrevet 5. oktober 2022 Populært innlegg Del Skrevet 5. oktober 2022 Med denne 'modellen' vil man sitte igjen med et diskusjonsforum dominert av mainstream folk og ditto meninger. Det er et betydelig antall kompetente mennesker med interessante meninger som av hensyn til egen arbeidsgiver og ønske om en lav profil, ikke KAN debattere de svært politisk betente temaer som energi og klimafritt under fullt navn. Det er tydelig at man ønsker å legge lokk på debatten, og med slike grep vil man oppnå det. Mainstream gjengen vil endelig få sitt ekkokammer med perfekt lydemping, annonsører unngår uheldige faktaopplysninger i kommentarfelt, etc. Det vil i det hele tatt bli mindre kritiske bemerkninger om sakene TU pusher, noe som er helt etter oppskriften for dagens journalister. Målet er ikke meningsmangfold, målet er ensretting av meninger. Forøvrig vil det ikke være noe stort tap for meg personlig. Lykke til 17 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg NULL Skrevet 5. oktober 2022 Populært innlegg Del Skrevet 5. oktober 2022 Her vil jeg tro det å poste under fullt navn gjør at mengden kommentarer egentlig går ned. Og kanskje spesielt relevante kommentarer fra en del "folk i bransjene". Kommentarfeltene for TU og Digi har vel ikke vært et "problemområde", og nå tror jeg fort at det bare blir irrelevant. 12 4 1 Lenke til kommentar
Ekspertkommentator Skrevet 5. oktober 2022 Del Skrevet 5. oktober 2022 Just now, NULL said: Her vil jeg tro det å poste under fullt navn gjør at mengden kommentarer egentlig går ned. Det gjør ingenting. Det som er viktig er å identifisere de som kommenterer slik at arbeidsgivere (annonsørene) har kontroll på hva ansatte sier og om de poster i arbeidstiden. 5 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg neglesprett Skrevet 5. oktober 2022 Populært innlegg Del Skrevet 5. oktober 2022 Jeg vet hvorfor dette har kommet. Det er enkelte ganske langt opp i systemet som har følt seg svært avkledd av endel av diskusjonene. Det er mange i media (journalister) som følger med kommentarfeltene for å fange opp interessante saker da endel av kommentarene har kommet fra folk med mye innsikt. Det vil nå forsvinne fordi de fleste ønsker ikke å risikere jobben og/eller represalier. Føkk TU. 18 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 5. oktober 2022 Del Skrevet 5. oktober 2022 (endret) 25 minutes ago, neglesprett said: Jeg vet hvorfor dette har kommet. Det er enkelte ganske langt opp i systemet som har følt seg svært avkledd av endel av diskusjonene. Det er mange i media (journalister) som følger med kommentarfeltene for å fange opp interessante saker da endel av kommentarene har kommet fra folk med mye innsikt. Det vil nå forsvinne fordi de fleste ønsker ikke å risikere jobben og/eller represalier. Føkk TU. Edit: Jeg støtter tanken om å bruke alias, men at man verifiserer konto med f.eks. BankID eller tilsvarende. Som de selv skriver blir de ofte irettesatt og må korrigere basert på tilbakemelding fra brukere, noe de ønsker velkommen og faktisk har vist i en del eksempler. Det er også slik at det i hovedsak er de mest høylytte som kupper diskusjonene, gjerne under fiktive navn og profiler, slik at de moderate stemmene forsvinner. Et annet moment som kan trekkes frem er redaktøransvar, hvor man er ansvarlig for innhold som publiseres - også fra besøkende. For å håndheve dette (moderering) er det gode grunner for å kunne identifisere brukere og utelukke åpenbare troll. Men dette igjen kan håndheves mellom TU og brukerne, mens mellom brukerne er det alias som gjelder. Endret 5. oktober 2022 av The Very End 4 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Red Frostraven Skrevet 5. oktober 2022 Populært innlegg Del Skrevet 5. oktober 2022 Alias er essensielt for å kunne fortelle sannheten om hva man mener. Fullt navn og personnummer, og bekreftelse gjennom Bank-ID, sikrer nettsamfunnet mot troll og at folk har flere kontoer -- selv om det legges et Alias på toppen. Som andre påpeker, så risikerer folk jobben ved å kommentere under fullt navn, og de får ikke mulighet til å varsle eller fortelle om kritikkverdige forhold hos tidligere arbeidsgivere eller eksisterende, og må også passe seg for fremtidige arbeidsgivere. Til og med ekstremisme og agentvirksomhet, selv om det vil forekomme i liten grad, kan påvirke livene til de som deltar i debatter under fullt navn. 8 3 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg chrisbt Skrevet 5. oktober 2022 Populært innlegg Del Skrevet 5. oktober 2022 19 minutes ago, Red Frostraven said: * troll fra fabrikker, uten mer enn ett statsborgerskap, slik at de ikke kan ha 5+ brukere via VPN eller skrive fra et annet land. Fullt navn er vel ikke nødvendig -- bare man har kontroll på at de er én virkelig person per profil. Hvor mange opplever troll som et vesentlig problem her på TU-trådene på diskusjon.no? Jeg opplever i hverfall langt mer troll-aktige brukere i andre medier som har krav om fullt navn, men som ser ut til ikke å bry seg. Selv har jeg en navnekombinasjon som er såpass utbredt at matnat ved UiO ikke klarer å gi meg riktig karakterutskrift selv med studentnummer. Jeg kan derfor relativt trygt skrive hva jeg mener om enkelte regimer her i verden (og at deres propaganda får kjøpe spalteplass i norske medier) uten at jeg risikerer at det får følger for de vennene jeg har kontakt med som lever under disse regimene. Det hadde jeg ikke gjort om jeg hadde et mer unikt navn. Bare for å nevne et annet eksempel utover konsekvenser for arbeidstakere som ytrer seg. 10 1 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 5. oktober 2022 Del Skrevet 5. oktober 2022 Synes innholdet bør tåle å stå for seg. Ikke interessert i at noen som er uenige i det jeg mener skal sverte karriere kundeforhold etc. Hva angår TU og Digi, takk for meg.. 9 Lenke til kommentar
neglesprett Skrevet 5. oktober 2022 Del Skrevet 5. oktober 2022 chrisbt skrev (2 minutter siden): Hvor mange opplever troll som et vesentlig problem her på TU-trådene på diskusjon.no? De driver bare å konstruerer opp problemer for å forsvare kontrollregimet. De som skriver i kommentarfeltene på tu fremover vil stort være de som har noe å tjene på å ettergå andre folk for hva de har skrevet. 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. oktober 2022 Del Skrevet 5. oktober 2022 Red Frostraven skrev (9 minutter siden): Fullt navn og personnummer, og bekreftelse gjennom Bank-ID, sikrer nettsamfunnet mot troll og at folk har flere kontoer -- selv om det legges et Alias på toppen. Kanskje til en viss grad, men de som vil trolle, finner løsninger, som å svindle folk, og/eller bruke venner som ikke har interesse av forum. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 5. oktober 2022 Del Skrevet 5. oktober 2022 ...krev Bank-ID en gang i måneden. Så må disse vennene være ekstremt dumme eller selvdestruktive for å holde live i troll. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå