Gå til innhold

Hva er Ogg Vorbis?


Anbefalte innlegg

Ville gjette på 110-130 kbps. Encoder aldri i så dårlig kvalitet, tar alltid rundt 192 kbps (både i Vorbis og MP3).

Da er jo WMA bedre en Ogg Vorbis :wow:

det er spekulering fra hans side...dessuten...hører noen forskjell ved høyere bitrates som 192-> ? ikke jeg...

 

dessuten er jo WMA microsoft lisensiert...urk det er jo hele grunnen til å bruke ogg...

Nope, jeg hører heller ingen forskjell med høyere bitrate enn 192.

Dette har jeg kommet fram til etter å ha testet i lang lang tid nå med forskjellig musikk og brukt lang tid på høre etter forskjell.

 

Men men man må vel ha ett pro lydkort å et High end anlegg for å høre forskjell :roll:

 

Å det har i hvertfall ikke jeg :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis tror MP3-JTH at 110-130 kbps er maks bitrate. Videre var det utrolig dumt å komme med en fast bitrate - Ogg Vorbis kan encode rundt alle ønskelige bitrates, på lik linje med MP3.

 

Videre finnes det mange lyttetester rundt på nettet og den generelle oppfatningen er at Ogg Vorbis gir mindre filer med høyere kvalitet, spesielt på lavere bitrates (under 128 kbps). Hva med å bare ta lyttetesten?

 

Jeg ønsker også å legge til at det finnes en del lyttetester på nettet som er gjort før Ogg Vorbis-formatet ble låst i 1.0-versjonen og disse bør tas med en klype salt. Her finner du en rimelig ny test som sammenligner Ogg Vorbis-encoderen og LAME MP3-encoderen. Her kan du lese resultatene fra den største lyttetesten hittil, foretatt av det presisjetunge tyske teknologibladet c't.

 

So there - make up your own mind. :) Jeg, for min del, elsker Ogg Vorbis fordi; a) Bedre encoding/ivaretaelse av lyddata enn med MP3, og b) Det er gratis!

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...