Gå til innhold

Hva er Ogg Vorbis?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ogg Vorbis er et brilliant, og ikke minst fritt og åpent, lossy (MP3 og co er også lossy) lydkodek. Kvaliteten er på linje med nyere standarder av WMA og VBR-MP3. Begge disse to er imidlertid proprietære løsninger, og ved å bruke den første støtter du oppunder stygge slemme Microsoft. Ikke selg sjelen din.

Jeg vil ikke gå så langt som å si at Ogg Vorbis knuser de andre i kvalitet, men det gir heller ikke dårligere kvalitet.

Jeg bruker Ogg Vorbis til all min CD-ripping, og vil absolutt anbefale det!

Lenke til kommentar
Er det noen Mp3 spillere som støtter det, og hvor får jeg tak i et program som kan kode til Ogg Vorbis?

En god del bærbare musikkspillere (hvis det er det du mener når du sier "MP3-spillere") støtter Ogg Vorbis. Man har for eksempel iRiver sine. Det kan være verd å merke seg at iPod ikke støtter Vorbis, for øyeblikket.

Hvis du mente MP3-avspillerprogrammer, er svaret "omtrent alle". Winamp støtter det, for eksempel.

CDex, som for øvrig er den helt klart beste ripperen for Windows, støtter encoding til Ogg Vorbis.

Lenke til kommentar
Hor høy er bitraten på Ogg Vorbis i samme kvalitet som 128kbps MP3?

Alle codec har sterke og svake sider. Det er også veldig avhengig av musikktype hvilken bitrate som trengs for å oppnå ønsket kvalitet. Det varierer også innad i hver enkelt sang hvor høy bitrate som må brukes for å oppnå en gitt kvalitet. Det gir derfor liten mening å teste med et par sanger og så trekke en generell konklusjon ut fra det.

 

Noen ser ut til å tro at konstant bitrate gir konstant kvalitet. Det er ikke riktig, det gir varierende kvalitet, men konstant bitrate. Variable bitrate derimot har større sjanse for å gi konstant kvalitet siden bitraten gjennom hele sangen kan varieres for å tilpasses innholdet som kodes. Variabel bitrate er derfor å foretrekke med mindre du har en hardwarespiller fra steinalderen.

 

Til dere som uten grunn fremdelses sverger til CBR (konstant bitrate):

Hvis du drev et busselskap og kunne kjøre 48 avganger i døgnet, ville du da kjørt to busser i timen hele døgnet (CBR), eller tilpasset avgangene til når folk faktisk tok bussen (VBR)? Kort sagt, større tetthet av avganger når folk skal til og fra jobb.

Lenke til kommentar
Ville gjette på 110-130 kbps. Encoder aldri i så dårlig kvalitet, tar alltid rundt 192 kbps (både i Vorbis og MP3).

Da er jo WMA bedre en Ogg Vorbis :wow:

det er spekulering fra hans side...dessuten...hører noen forskjell ved høyere bitrates som 192-> ? ikke jeg...

 

dessuten er jo WMA microsoft lisensiert...urk det er jo hele grunnen til å bruke ogg...

Lenke til kommentar

Jeg tok og lastet ned en Ogg-enkoder for litt siden for å teste det ut. Trengte små filer til avspilling på Nokiaen. Ble faktisk mektig imponert når jeg ikke greide å høre forskjell på en 192kbit/s mp3 og en 64kbit/s ogg. Så fant jeg ut at jeg heller ikke hørte forskjell på dem og en 64kbit/s mp3 :ermm:

 

Så jeg fant ut at jeg bare holder meg til det jeg får tak i og riupper jeg selv så blir dt vel på 192 siden jeg ar mye plass. Er vist ikke særlig kravstor til lydkvalitet fant jeg ut :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...