hegga Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Noen som vet om det går å mounte et directory over ssh uten å ha root på den andre maskinen ? ..Hegga Lenke til kommentar
moesen Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Må vel være root for å mounte? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Skjønner ikke helt hva du vil oppnå, men er det slik at du vil mounte en remote katalog slik at du kan bruke den transparent på din egen maskin (akkurat som en vanlig katalog)? Tror ikke noe slikt funker via SSH. Du må nok isåfall bruke NFS, Samba eller liknende. Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Er vel ikke verre enn at du prøver? Forøvrig tror jeg det går fint å mounte uten root , så lenge du har tilgang til enhetene og plassene som skal mountes, men merk at jeg er usikker på dette. Har ikke prøvd det i praksis selv. Lenke til kommentar
moesen Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Skjønner ikke helt hva du vil oppnå, men er det slik at du vil mounte en remote katalog slik at du kan bruke den transparent på din egen maskin (akkurat som en vanlig katalog)? Tror ikke noe slikt funker via SSH. Du må nok isåfall bruke NFS, Samba eller liknende. Man kan vel gjøre alt man vil hvis man er root via ssh? Fungerer vel på samme måte som Debian uten X f.eks.. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Ja. Det skal fungere, men du må patche kernelen med sshfs eller.no Fungerer slik at du mounter en remote mappe på din egen maskin så vidt jeg har fått med meg Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Er vel ikke verre enn at du prøver? Forøvrig tror jeg det går fint å mounte uten root , så lenge du har tilgang til enhetene og plassene som skal mountes, men merk at jeg er usikker på dette. Har ikke prøvd det i praksis selv. Man må ha med 'user' i /etc/fstab (mount er setuid root, men heldigvis vet den hvordan den skal håndtere rettigheter) Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Ta en titt her. Interessant! Kanskje litt sikrere enn NFS (Ihvertfall hvis man ikke har gjort noe spesielt for å sikre NFS) Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Litt avhengig av kva du skal bruka dette til, så kan det jo henda at fish:// eller sftp:// i KDE gjer nytten? Eg har i alle fall enormt stor nytte av den slags URL-ar, som kan brukast i Konqueror og i fildialogen i alle KDE-program: fish://brukar@maskin/katalog Andre nyttige (og unyttige) protokollar som KDE skjønar er ftp://, http://, pop3://, imap://, audiocd://, floppy://, smb:// og sikkert mange fleire. Lenke til kommentar
hegga Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 Ta en titt her. Thnx! Det var akkurat noe slikt som jeg var ute etter. ..Hegga Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 du kan bruke fish i konqerror mot enhver maksin med perl og sshd inne Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Ta en titt her. Den hadde jeg ikke sett. Stor sjans for at den kommer i bruk her om den er stabil. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Litt avhengig av kva du skal bruka dette til, så kan det jo henda at fish:// eller sftp:// i KDE gjer nytten? Eg har i alle fall enormt stor nytte av den slags URL-ar, som kan brukast i Konqueror og i fildialogen i alle KDE-program: fish://brukar@maskin/katalog Andre nyttige (og unyttige) protokollar som KDE skjønar er ftp://, http://, pop3://, imap://, audiocd://, floppy://, smb:// og sikkert mange fleire. Og snart kan man også mounte alle KIO-slaver rett inn på filsystemet, slik at man kan bruke KIO også utenfor KDE-applikasjoner. Fra KDE CVS Digest: Alexander Neundorf committed a change to kdenonbeta/fuse_kio/fuse_kio *** IT WORKS !!! *** fuse_kio --gateway /home/alex/gateway (or whereever you want to mount it :-) figure out some remote file, e.g. fish://alex@marathon/home/htdocs/alex.html turn the "://" into ":__" and prepend the mount dir: /home/alex/gateway/fish:__alex@marathon/home/htdocs/alex.html open it with *ANY LINUX APP*: swriter /home/alex/gateway/fish:__alex@marathon/home/htdocs/alex.html and see what happens :-) Alex Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 eh.. bare så det er sagt: det går fint å kopiere filer via ssh, bruk kommandoen scp. </diskresjon> Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 eh.. bare så det er sagt: det går fint å kopiere filer via ssh, bruk kommandoen scp.</diskresjon> Er fullstendig klar over det (har gjort det i flere år), men det er jo ikke like praktisk i lengden som å mounte katalogen direkte inn i ditt eget filsytem. For da kan man åpne og lagre filer direkte fra alle applikasjoner Akkurat som med NFS og Samba. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 over lan går det nok greit, men over adsl ser jeg for meg at det kan henge, uten at jeg har satt meg inn i hvordan shfs casher filsystem informasjon. jeg ville heller scp-kopiert bulkvis over en treg forbindelse. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Folk tenker litt firkantet. Det er ikke bare snakk om å «kopiere filer». Det å kunne åpne en fil i emacs, jobbe på den, lagre osv, når denne filen egentlig ligger på en helt annen server, er en stor fordel. Her har man uante muligheter. Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 </diskresjon> Sikker på at du ikke mener digresjon? Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Folk tenker litt firkantet. Det er ikke bare snakk om å «kopiere filer». Det å kunne åpne en fil i emacs, jobbe på den, lagre osv, når denne filen egentlig ligger på en helt annen server, er en stor fordel. Her har man uante muligheter. Er helt enig - men akkurat for emacs er jo tramp genialt da. </digresjon> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå