:utakt Skrevet 3. oktober 2022 Del Skrevet 3. oktober 2022 1) Bakepapir i toastjernet. Så enkelt. Så genialt. 2 Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 4. oktober 2022 Del Skrevet 4. oktober 2022 Prøvd det og det funker. Sparer 2 min med rengjøring i bytte mot litt innpakking og bruk av bakepapir. 2) Eddik. F.eks bruk litt i salat eller posen med ost til å øke holdbarheten. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. oktober 2022 Del Skrevet 4. oktober 2022 Uføretrygd. Gratis medisiner og halv pris på bussen. Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 4. oktober 2022 Del Skrevet 4. oktober 2022 Sjokolade. Hjelper på 80-90% av alle damer. Litt sjokolade strategisk plassert rundt i huset/bilen og man kan komme seg ut av mye rare situasjoner Høres kanskje useriøst ut men det er faktisk seriøst ment. På andreplass Salt. (type grovt, hav-salt er enklest å få tak på) Genialt om noe sitter fast i en stekepanne eller kasserolle. Salt bittelitt vann og skrubb i veg. Like effektivt som stålull (neste) uten å skade like mye. Funker til og med på slippbelegg Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 28. oktober 2022 Del Skrevet 28. oktober 2022 (endret) Mine har et par forbehold med ting som trengs på forhånd: Magnetverktøy som har mistet magnetismen: Hold tuppen på verktøyet i 90º mot en kraftig magnet og gni gjentatte ganger i samme retning. Samme bevegelse som ved knipsliping. Kan ta et par minutter før man får tilbake full magneteffekt i verktøyet. Effekten spørs også på styrken på magneten man bruker. https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/gadgets/neodymmagnet-8-mm-10-pack-p50070 Ekstra gli på plastikkmusematter: Gi matten først en god vask så den er helt ren og tørr, og spray på litt silikonspray (jeg bruker Kema SC-4). Gni utover med lofritt(!) papir så hele matten dekkes. OBS: er kun ment for plastikkmatter, som Steelseries QcK Hard. Fungerer kanskje også på glassmatter, men har ikke testet. https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/smoremiddel/silikonspray-004560/ Bruk låsespray på knirkende dørhengsler: Løsne / fjerne den øverste justeringsskruen i hvert hengsel og dynk godt oppi med låsespray. Åpne og lukk døren helt noen ganger så oljen kommer inn i alle gjengene. https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/lasolje-ptfe-2000021463 Innerdører hvor håndtaket lager merker i veggen etter gjentatte sammenstøt: Dette er mest aktuelt hvor døren er i hjørnet av et rom og kan kun åpnes 90° før håndtaket på innsiden støter i mot veggen. Sett på en filtknott for møbelføtter på veggen der hvor håndtaket treffer. Både beskytter veggen / malingen og demper lyden av evt. sammenstøt. https://www.biltema.no/hjem/innredning/mobelknotter/mobelknotter-selvklebende-25-stk-2000041325 Filtknotter kan også brukes på dørkarmen for å dempe støy hvis døren står litt skjevt i rammen og treverk møter treverk før dørlåsen går igjen. Silikonduk for å beskytte trebord mot søl: Ved å legge en enkel silikonduk over trebord beskyttes det må både kaffesøl og mot riper når vaskekluten dras over. OBS: beskytter begrenset mot varme kopper. Duken vil også misfarges / gulne av solen over tid. Har dette på et hjemmesnekret oljet valnøtt spisebord og det ser fortsatt strøkent ut selv etter mange års bruk. Finner overraskende ingen enkel kjøpslink (mulig bare feil søkeord) for dette så legger ved et eksempelbilde fra Google. Endret 28. oktober 2022 av PaladinNO 2 Lenke til kommentar
Nepa Skrevet 28. oktober 2022 Del Skrevet 28. oktober 2022 Parahatten, eller umbrella hat. Spesielt nyttig på Vestlandet og i Nord-Norge. Bland matolje med parfyme, og smør dette rundt på undersida av toalettet, inne i toalettrullen.. før gjestene kommer. Dine gjester vil få følelsen av å bevege seg inn i et parfymeri. Pass på at de ikke er allergiske mot parfyme. Kan også blandes med vaskemiddel, urter eller krydder. Hva med nellikspiker før jul? Topper du dette med toalettpapir-origami, vil de takke deg. (Som serviettbretting). 1 Lenke til kommentar
Stimann Skrevet 28. oktober 2022 Del Skrevet 28. oktober 2022 Bretting av plastposer 👍 1 Lenke til kommentar
kote Skrevet 28. oktober 2022 Del Skrevet 28. oktober 2022 31 minutes ago, Nepa said: Bland matolje med parfyme, og smør dette rundt på undersida av toalettet, inne i toalettrullen.. før gjestene kommer. Dine gjester vil få følelsen av å bevege seg inn i et parfymeri. Pass på at de ikke er allergiske mot parfyme. Bruker av og til noen dråper lavendelolje i dassen etter jeg har dritt og en gang til etterpå. Det demper lukten og (tror jeg) legger seg som en luktsperrende hinne oppå vannet. Og så er den ikke så røpende (eller kvelende) som luktfjerningsspray. Lar den stå fremme i tilfelle noen skulle være like glupe som meg. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 (endret) Om du, som jeg, liker lime-varianten av Pepsi Max, kan du spare penger ved å kjøpe vanlig Pepsi Max på tilbud når det er priskrig, og tilsette saft fra lime selv. Funker også på restaurant. De har lime for kunder som kjøper Corona øl. Lime-varianten er aldri på supertilbud slik som den vanlige er. Endret 20. januar 2023 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 Stimann skrev (På 29.10.2022 den 0.12): Bretting av plastposer 👍 Livet er for kort for dette. Den ekte lifehack'en om du vil redusere bruken av plastposer er sekk. Lenke til kommentar
Stimann Skrevet 22. januar 2023 Del Skrevet 22. januar 2023 Sampson skrev (På 20.1.2023 den 17.11): Livet er for kort for dette. Den ekte lifehack'en om du vil redusere bruken av plastposer er sekk. Eller handlenett. Bruker det aktivt selv. Samboeren ikke like flink 😅 Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 27. februar 2023 Del Skrevet 27. februar 2023 Kontra-lifehack til de to over. Kjøp med en plastpose fra butikken når du trenger det til søppelpose eller annet. Ellers bruk handlenett etc, eller ta med og gjenbruk gamle plastposer. Da slipper man å kjøpe ekstra plastposer til søppelposer. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 27. februar 2023 Del Skrevet 27. februar 2023 Pliscin skrev (2 minutter siden): Kontra-lifehack til de to over. Kjøp med en plastpose fra butikken når du trenger det til søppelpose eller annet. Ellers bruk handlenett etc, eller ta med og gjenbruk gamle plastposer. Da slipper man å kjøpe ekstra plastposer til søppelposer. En handlepose i plast koster vel 2-3 kroner nå, en rull med søpleposer koster under 1 krone pr stykk Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 27. februar 2023 Del Skrevet 27. februar 2023 Håvard skrev (16 minutter siden): En handlepose i plast koster vel 2-3 kroner nå, en rull med søpleposer koster under 1 krone pr stykk Isolert sett er det billigere - til tross for at de på rull som regel er tynnere. Helhetlig sett så sparer man miljø ved at man benytter seg av mindre plast😉 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 27. februar 2023 Del Skrevet 27. februar 2023 36 minutes ago, Håvard said: En handlepose i plast koster vel 2-3 kroner nå, en rull med søpleposer koster under 1 krone pr stykk Men du trenger minst 2 rulleposer inni hverandre for å få søpla ut døren og til dunken uten at posen sprekker underveis. Jeg har ca 100 m mellom husdøren og søppeldunken og ofte tar jeg med søpla når jeg uansett skal dra et sted med bil. Bruker selv begge deler: har en rull liggende som reserve i tilfelle jeg oppdager at jeg burde ha kjøpt pose sist jeg handlet men ikke gjort det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå