born_yesterday Skrevet 3. oktober 2022 Del Skrevet 3. oktober 2022 Vi har en Qashqai 2009 1,5 dCi som nå har gått 160.000. Den har blitt tatt godt vare på både teknisk og estetisk og vi har mye glede av den. Vi valgte helt nylig å bytte en del komponenter i forstillingen (fjær/lager, bremseklosser og -skiver, bærebru og litt annet, til en kostnad på drøyt 14.000. Bilen er rustbehandlet med lanolin (sauefett). Målet med disse siste servicene/reparasjonene, har vært å ha bilen i to år til. Vi har også planlagt skifte av registerreim, nåværende har gått 120' km (8 år), men ser helt fin ut, og det er ingen slark eller ulyd. Men nå, de siste dagene, opplever vi at styringen oppleves tyngre enn vanlig. Bilen har elektrisk servo. Og når registerreim/kamreim/vannpumpe og servoen må byttes, blir kostnadene raskt store, jeg tenker fort 18-20'. Vi bor på Vestlandet, kjøring er på hovedveinettet og bilen er aldri tungt lastet (som regel kun fører). Det er ingen ulyder eller vibrasjoner, og motor går fint på alle vis. Det elektriske fungerer også helt fint. Så nå ønsker jeg å høre hva dere andre tenker. Ville dere brukt nye 20.000 på register og servo? Ville dere tenkt at disse pengene ville jeg spart, og heller kjørt til bilen "knela" (i verste fall at regreim ryker og motor i tusen knas)? Er veldig åpen for alle innspill! Og ikke minst egne erfaringer! Jeg er absolutt ikke mekaniker selv, dere er advart!!! Takk for at dere tok dere tid til å lese dette, og ha en riktig så fin aften! Beste hilsner Tord Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 3. oktober 2022 Del Skrevet 3. oktober 2022 Hva tenker du bilen er verdt om du selger den etter utbedringene du nevner? 1 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 3. oktober 2022 Del Skrevet 3. oktober 2022 Man må jo fort regne på at det blir en del når bilen har blitt 10+ år gammel. Alt i alt må man vurdere hva alternativet er, kjøper man en nyere bil er jo verdifallet trolig større pr år enn hva det koster å fikse bilen dere har. Selv om det kanskje føles veldig feil å bruke totalt nærmere 40K på en bil som har en verdi på ca 60K i god stand.. Så om du fikser bilen for 20K nå, så tror jeg sånn prismessig det er litt hipp som happ fremfor å kjøpe en nyere bil.. I tillegg kommer jo omregistrerings avgift, tid og penger på salg og kjøp av ny bil også.. Kanskje ikke noen god fasit svar fra meg, men har vel brukt nærmere 40K på en 1994 modell Audi 80 de siste 5årene, som har en listepris på 20K Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 3. oktober 2022 Del Skrevet 3. oktober 2022 Har selv reparert det ene kostbare etter det andre, men har også ordnet mye selv Ca 70k i reparasjon siste årene på 2012 golf 4 motion kjørt snart 300k Regreim, olje og annet vedlikehold kommer en ikke utenom Hadde vurdert å reparere den, men sjekket ut pris på rep først 1 Lenke til kommentar
born_yesterday Skrevet 10. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2022 Takk for innspillene, helt klart et dilemma andre også har... Men da har vi bestemt oss og bestilt deler, så da blir det enda litt mer oppgradering, og mange nye mil på bilen Føles veldig greit å ha lufta det og fått tilbakemeldinger, vi kjente på magefølelsen og så tilbake på veldig god driftssikkerhet så langt. Vi får nok ikke igjen for oppgraderingene hvis vi selger, men vi har en trygg og god bil i to år til, og da bør en ny EL-bil være avklart og leveringsklar. Tut-bært! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå