Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva ville du gjort - når kostnadene til reparasjon baller seg på...


Anbefalte innlegg

Vi har en Qashqai 2009 1,5 dCi som nå har gått 160.000. Den har blitt tatt godt vare på både teknisk og estetisk og vi har mye glede av den. Vi valgte helt nylig å bytte en del komponenter i forstillingen (fjær/lager, bremseklosser og -skiver, bærebru og litt annet, til en kostnad på drøyt 14.000. Bilen er rustbehandlet med lanolin (sauefett).  Målet med disse siste servicene/reparasjonene, har vært å ha bilen i to år til.

Vi har også planlagt skifte av registerreim, nåværende har gått 120' km (8 år), men ser helt fin ut, og det er ingen slark eller ulyd. 

Men nå, de siste dagene, opplever vi at styringen oppleves tyngre enn vanlig. Bilen har elektrisk servo. Og når registerreim/kamreim/vannpumpe og servoen må byttes, blir kostnadene raskt store, jeg tenker fort 18-20'. 
Vi bor på Vestlandet, kjøring er på hovedveinettet og bilen er aldri tungt lastet (som regel kun fører). Det er ingen ulyder eller vibrasjoner, og motor går fint på alle vis. Det elektriske fungerer også helt fint.

Så nå ønsker jeg å høre hva dere andre tenker. Ville dere brukt nye 20.000 på register og servo? Ville dere tenkt at disse pengene ville jeg spart, og heller kjørt til bilen "knela" (i verste fall at regreim ryker og motor i tusen knas)? Er veldig åpen for alle innspill! Og ikke minst egne erfaringer!

Jeg er absolutt ikke mekaniker selv, dere er advart!!! Takk for at dere tok dere tid til å lese dette, og ha en riktig så fin aften!

Beste hilsner
Tord

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må jo fort regne på at det blir en del når bilen har blitt 10+ år gammel. Alt i alt må man vurdere hva alternativet er, kjøper man en nyere bil er jo verdifallet trolig større pr år enn hva det koster å fikse bilen dere har. Selv om det kanskje føles veldig feil å bruke totalt nærmere 40K på en bil som har en verdi på ca 60K i god stand.. Så om du fikser bilen for 20K nå, så tror jeg sånn prismessig det er litt hipp som happ fremfor å kjøpe en nyere bil.. I tillegg kommer jo omregistrerings avgift, tid og penger på salg og kjøp av ny bil også..

Kanskje ikke noen god fasit svar fra meg, men har vel brukt nærmere 40K på en 1994 modell Audi 80 de siste 5årene, som har en listepris på 20K :D

Lenke til kommentar

Takk for innspillene, helt klart et dilemma andre også har... Men da har vi bestemt oss og bestilt deler, så da blir det enda litt mer oppgradering, og mange nye mil på bilen :) Føles veldig greit å ha lufta det og fått tilbakemeldinger, vi kjente på magefølelsen og så tilbake på veldig god driftssikkerhet så langt. Vi får nok ikke igjen for oppgraderingene hvis vi selger, men vi har en trygg og god bil i to år til, og da bør en ny EL-bil være avklart og leveringsklar. Tut-bært! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...