DIYDari Skrevet 3. oktober 2022 Del Skrevet 3. oktober 2022 Var helt vilkårlig innom å leste på lovdata som jeg til tider gjør når jeg kjeder meg ( yes i know, rar hobby) Men kom over denne. Betyr dette i praksis at Drosjen MÅ kunne gi en fastpris når man har nøyaktig posisjon man skal til? Også skal de i tillegg kjøre taksameter.. Og hva enn som er billigst, er hva man som forbruker skal betale? For dette skjer jo aldri..Med en gang de gir fastpris setter de taksameteret på en sånn "fastpris" greie som bare står stille. § 25d.Pristilbud for drosjetjenester Dersom forbrukeren oppgir et tilstrekkelig avgrenset bestemmelsessted for en ønsket drosjetjeneste, skal tilbyderen uoppfordret gi forbrukeren et pristilbud før de inngår en avtale om transport. Pristilbudet skal angi totalprisen for drosjetjenesten. Tilbyderen skal opplyse forbrukeren om at forbrukeren skal betale den laveste totalprisen av pristilbudet, en fastpris som eventuelt tilbys på strekningen og parallelltaksten med eventuelle tillegg, jf. forskrift 30. september 2010 nr. 1307 om takstberegning og maksimalpriser for løyvepliktig drosjetransport med motorvogn § 3 andre ledd, jf. § 2 andre punktum. 0 Tilføyd ved forskrift 20 juni 2018 nr. 934 (i kraft 1 juli 2018). Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 3. oktober 2022 Del Skrevet 3. oktober 2022 (endret) Dette var da veldig interessant. Pleier aldri å ta drosje i Norge selv på grunn av muligheten til å bli lurt trill rundt. Tar gjerne drosje i utlandet, der man kan ha en noe større grad av tillit til drosjenæringen. Når jeg tar drosje i utlandet, så spør jeg alltid etter en fastpris. Det ser da faktisk ut som at man har muligheten til å kreve fastpris i Norge også. Ukjent for meg, og det er i så fall meget bra. Da kan man jo ta drosje i dette landet også. https://www.taxiforbundetoslo.no/wp-content/uploads/2020/08/Orienteringsbrev-plikten-til-a-uoppfordret-gi-forbrukerne-et-pristilbud-mm..pdf https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-11-14-1066/KAPITTEL_9#§25d Slik som regelverket er utformet, så har kunden i praksis krav på å få vite en maksimal pris for turen. Viser taxameteret mindre, så er det den prisen som gjelder. Når man får oppgitt en maksimal pris, så har man også muligheten til å gå videre til neste taxi. Kjøp av taxi tjenester baserer seg jo ellers på avtalerett, og det ligger jo sånn sett i avtalerettens natur og grunnprinsipp at begge parter skal være kjent med avtalens innhold før avtale inngås. De lovparagrafene som vi her har funnet fram til stadfester jo egentlig bare dette prinsippet. Så vet man det - Man har jo heller ikke flere rettigheter en de man vet om at man har. Meget bra oppdagelse i Lovdatas arkiver! Endret 3. oktober 2022 av arne22 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. oktober 2022 Del Skrevet 3. oktober 2022 Da vil sjåføren si at turen koster 900 kroner, og takstameteret vil vise 500 kroner. Du har da fått en fastpris, og betaler laveste pris. Er nok derfor systemet/loven ikke brukes. 1 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 3. oktober 2022 Del Skrevet 3. oktober 2022 (endret) Dubious skrev (17 minutter siden): Da vil sjåføren si at turen koster 900 kroner, og takstameteret vil vise 500 kroner. Du har da fått en fastpris, og betaler laveste pris. Er nok derfor systemet/loven ikke brukes. Hadde man fått tilbud om 900 kr på en tur man vet bør koste rundt 500 burde man fint bare kunne valgt enn annen taxi, da vet man at taxisjåføren er en slu jævel. Var vel nettopp artikkel i Nettavisen om Mytaxi som tok 570 kr for å kjøre 1,5 km tur pga takstameter. Takstameter taxiselskaper er de mest useriøse, det er mye svindel - selv med "seriøse" aktører. Jeg benytter kun Uber og Yango i Oslo, fastpris før avreise og fungerer helt utmerket hver gang. Ironisk nok er det mye motstand mot disse lavprisselskapene som er blant de aller beste, da man ønsker jo blodpris på taxier slik at man kan finansiere at taxisjaførene kan gå på tomkjøring 70% resten av dagen. Endret 3. oktober 2022 av MrL 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. oktober 2022 Del Skrevet 3. oktober 2022 Fastpris kan føre til svart arbeid, så på en måte er det rart at en slik lov er lov.. Er nok mange som gjerne betaler en lavere pris kontant, så lenge de vet hva turen vanligvis koster, og sjåføren er enig om en fastpris. Lenke til kommentar
Gjest 655e0...a1e Skrevet 3. oktober 2022 Del Skrevet 3. oktober 2022 Dubious skrev (4 minutter siden): Fastpris kan føre til svart arbeid, så på en måte er det rart at en slik lov er lov.. Er nok mange som gjerne betaler en lavere pris kontant, så lenge de vet hva turen vanligvis koster, og sjåføren er enig om en fastpris. Ja det er derfor det er så mye svart kjøring til flyplassene. Anonymous poster hash: 655e0...a1e Lenke til kommentar
MrL Skrevet 3. oktober 2022 Del Skrevet 3. oktober 2022 Dubious skrev (11 minutter siden): Fastpris kan føre til svart arbeid, så på en måte er det rart at en slik lov er lov.. Er nok mange som gjerne betaler en lavere pris kontant, så lenge de vet hva turen vanligvis koster, og sjåføren er enig om en fastpris. Det er sikkert bedre for staten at de får skattepengene sine enn at kunder lures med takstameterpriser. Jeg har fått tilbud om svart betaling lenge før den nye loven kom, samt taxisjafører som sier de kan avbryte taksameter for kontantbetaling. Så svart arbeid er mulig uansett. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 3. oktober 2022 Del Skrevet 3. oktober 2022 (endret) 6 hours ago, Dubious said: Er nok derfor systemet/loven ikke brukes. Den eneste grunnen til at en lov eventuelt ikke brukes, det er jo at det ikke er noen, eller tilstrekkelig mange nok, som stiller et krav om at loven skal brukes. Selvfølgelig bør man stille krav om at kundens rettigheter blir ivaretatt ut i fra de lovgitte regler som gjelder. Man kan vel politianmelde drosjesjåføren/drosjeselskapet uten at det nødvendigvis fører til så mye. Man kan også klage inn sjåfør/drosjeselskap for Forbrukertilsynet. Dette står å lese brevet fra Forbrukertilsynet: Quote Forbrukertilsynet vil fremover følge opp klager fra forbrukere og gjennomføre tilsynsaksjoner. Prisopplysningsforskriften §25d og §25e er gitt i medhold av markedsføringsloven § 10. Ved brudd kan det dermed fattes vedtak om forbud, påbud, tvangsmulkt og i visse tilfeller overtredelsesgebyr, jf. markedsføringsloven §§39 – 43. For kunden så handler det om å skaffe seg transport til en overkommelig pris og å ikke bli lurt. For sjøfør/drosjeselskap så handler det om å følge reglene eller muligheten for bot eller å miste retten til å tjene penger på å drive drosjetransport. Det er vel sånn sett bare å ta loven i bruk og å be om pristilbud. Endret 3. oktober 2022 av arne22 Lenke til kommentar
MKap Skrevet 8. oktober 2022 Del Skrevet 8. oktober 2022 Taxifix-appen, som mange drosjesentralar nyttar, gjer dette. Summen som blir trukke frå kortet er den som står på taksameteret på slutten av turen. Taksameteret stoppar om/når det når summen som sto i appen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå