tdipower Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 vurderer å sette opp en linux server for å teste litt. det jeg kan tenke meg å bruke den til er filtjener, kjøre DC++, kanskje dhcp og dns og kanskje teste mailserver og webserver biten. en desktop linux har vel de fleste av disse funksjonene? men er det noen som har erfaring med "proffe" servere? som suse sin 8.0 server f.eks? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 SuSE 9.0 i text mode only (velge under installasjon), er et fint system. Skal serveren være tungt belasted og skikkelig krav på sikkerhet mener vel mange at man skal gå for f.eks Slackware... I grunn kan man få SuSE slik også. Liker installasjonen til SuSE... Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 er det noen vesentlig forskjell på å kjøre i text mode eller grafisk? synes det er bedre å jobbe i grafisk miljø, kan gjøre flere ting samtidig... kan du vel i text også i linux da, men ikke like oversiktelig synes jeg... liker også suse godt, den beste distroen jeg har prøvd Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Kjører selv Suse 8.2 på den ene server'n. Syns Suse er veldig grei å ha med å gjøre, spesielt til en serverdistro siden man der er mer ute etter at ting funker greit og stabilt fremfor masse "leking". Software-utvalget som kan installeres via yast er jo enormt. De støtter også distroene med sikkerhetsoppdateringer og slikt i lang tid, så man slipper reinstallasjoner eller komplette distro-updates i hytt og pine. Dette gjelder vel forsåvidt også andre distroer som Debian. I textmode bruker den ikke mer enn ca 15 MB RAM heller (runlevel 3 med et par essensielle daemons), så gevinsten på å bytte til en mer hardcore-distro er ikke all verdens. Lenke til kommentar
moesen Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 er det noen vesentlig forskjell på å kjøre i text mode eller grafisk? synes det er bedre å jobbe i grafisk miljø, kan gjøre flere ting samtidig... kan du vel i text også i linux da, men ikke like oversiktelig synes jeg... liker også suse godt, den beste distroen jeg har prøvd Jeg synes det er stor forsjell på grafisk og textmodus. Vanlig textmodus blir litt kjedelig og man kan ikke surfe med Opera. Ingenting pek og klikk der nei Greit nok til shell da... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 er det noen vesentlig forskjell på å kjøre i text mode eller grafisk? synes det er bedre å jobbe i grafisk miljø, kan gjøre flere ting samtidig... kan du vel i text også i linux da, men ikke like oversiktelig synes jeg... liker også suse godt, den beste distroen jeg har prøvd Ja, du kan multitaske i textmode - dette er ikke DOS (Faktisk gikk det an å multitaske litt i dos også med noen tredjepartsprogrammer) Poenget er at vi snakker om en server. Har du tenkt til å sitte og jobbe masse direkte på serveren? Personlig gjør jeg aldri det - jeg styrer den gjennom SSH. Det er derfor ihvertfall ingen grunn til å ha X gående. Men man jo installere X da slik at det går an å kjøre GUI-programmer via SSH. Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 4dos ja.... knallprogram! men... jeg er jo en windows fanatiker og der er det point and click som er livet. mange av windowsfunksjonene kan du å kjøre i ledetekst, men synes det er mere oversiktelig i windows. oppsett av dhcp og dns. som screenshot'ene av suse server 8 viser... så hvis det bare er for å spare litt maskinresurser så er ikke det noe problem. men hvis maskina blir mer ustabil etc. er d jo mer interesangt med text mode. hva med grafiske fjernstyringer i linux? VNC? den har vel ikke kryptering på passordsending? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 (endret) Herregud hvem bruker X på en server??? Nesten ingen serverprogramvare kan styres via GUI uansett. Bare en enkel WM som WindowMaker tok nesten alt minne mitt (256 MB RAM) på ene serveren min. Nå har jeg init 3 på den (tekstmodus), og den tar rundt 50-100. Styrer ALT via SSH. Fikk ikke gjort noe med WMen uansett så jeg redigerte /etc/inittab til init 3. Det å kjøre en server i GUI er en Windows-ting (husk de fleste servere har ikke skjerm tilkoblet og VNC tar jo alt av prosessorhastighet). BTW, hvem surfer med Opera på en server??? Har forresten SuSE 8.2 på to servere og disse funker utmerket. Endret 12. januar 2004 av objorkum Lenke til kommentar
xeon Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Herregud hvem bruker X på en server??? Nesten ingen serverprogramvare kan styres via GUI uansett. Bare en enkel WM som WindowMaker tok nesten alt minne mitt (256 MB RAM) på ene serveren min. Nå har jeg init 3 på den (tekstmodus), og den tar rundt 50-100. Styrer ALT via SSH. Fikk ikke gjort noe med WMen uansett så jeg redigerte /etc/inittab til init 3. Det å kjøre en server i GUI er en Windows-ting (husk de fleste servere har ikke skjerm tilkoblet og VNC tar jo alt av prosessorhastighet). BTW, hvem surfer med Opera på en server??? Jeg kjører GUI på serveren min. Kjører Opera også. Hadde inntil nylig også 256MB RAM og det gikk greit det. Når det er nevnt så skal det også nevnes at jeg ikke har brukt GUI til å konfigurere noe av serverprogrammvaren (rent bortsett fra aterm med vim ) Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 hva med grafiske fjernstyringer i linux? VNC? den har vel ikke kryptering på passordsending? VNC har kryptering av passord, men ikke resten. Altså, alt du overfører etter autentiseringen skjer i klartekst. Skal man styre en linux-server fra en *nix maskin er det jo bare å bruke SSH, da kan man kjøre GUI-programmer også hvis man måtte ønske det. Til Windows må man isåfall legge inn en tredjeparts X Server pluss evt. SSH for å kunne kjøre grafiske programmer. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 hva med grafiske fjernstyringer i linux? VNC? den har vel ikke kryptering på passordsending? VNC har kryptering av passord, men ikke resten. Altså, alt du overfører etter autentiseringen skjer i klartekst. Skal man styre en linux-server fra en *nix maskin er det jo bare å bruke SSH, da kan man kjøre GUI-programmer også hvis man måtte ønske det. Til Windows må man isåfall legge inn en tredjeparts X Server pluss evt. SSH for å kunne kjøre grafiske programmer. Cygwin + XFree86 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå