Yessmann Skrevet 2. oktober 2022 Del Skrevet 2. oktober 2022 Tenkte jeg skulle aktivere smartlading for min hybridbil. Men så leser jeg at batterinivået må være minst 20% for at smartlading skal starte. OK. Med min hybridbil med sommerrekkevidde 25 km og vinterrekkevidde ned mot 14-15 km, er batteriet så godt som alltid helt tomt når jeg setter ladepluggen i. Men vil bilen da lade opp til 20% på ettermiddagene til skyhøy strømpris for så å lade smart de siste 80%? Da forsvinner vel mye av poenget - uten at jeg har regnet på det. Idag er bilen innstilt til å lade fra kl. 02 på natten - vil da tro dette i lengden blir billigst. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. oktober 2022 Del Skrevet 2. oktober 2022 Jeg gjorde en rask og uvitenskapelig utregning tidligere som viste at så lenge vi er under 16-17 kr pr kwt så lønner det seg med min hybrid (Volvo XC60) å alltid lade når jeg kan. Så jeg slo av smartlading 1 Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 2. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2022 nomore skrev (34 minutter siden): Jeg gjorde en rask og uvitenskapelig utregning tidligere som viste at så lenge vi er under 16-17 kr pr kwt så lønner det seg med min hybrid (Volvo XC60) å alltid lade når jeg kan. Så jeg slo av smartlading Det hørtes litt rart ut. Det betyr vel at du i mange tilfeller tar deg en tur på ettermiddagen/kvelden og slik vil kjøre på bensin med mye høyere kr/km-forhold uansett strømpris? Men 16-17 kr/kWh - det kan da uansett ikke stemme? Hvordan ser regnestykket ut? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2. oktober 2022 Del Skrevet 2. oktober 2022 (endret) Hvilken type "smartlading" er det du har? På min elbil er det ingen krav om at batteriet må være 20% for å smartlade. Man kan aktivere slik funksjon om ønskelig men er bare å slå av. Jeg bruker Tibber. Endret 2. oktober 2022 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 2. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2022 Complexity skrev (25 minutter siden): Hvilken type "smartlading" er det du har? På min elbil er det ingen krav om at batteriet må være 20% for å smartlade. Man kan aktivere slik funksjon om ønskelig men er bare å slå av. Jeg bruker Tibber. Dette er litt flaut. Jeg mener *bestemt* jeg leste det, men kan ikke finne det igjen. Jeg bruker Haugaland Kraft. OK - da er det kanskje ikke en problemstilling....(?) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå