Gå til innhold

Hvorfor skal kundene lide for at Tibber ikke har laget en bærekraftig forretningsstrategi?


Fnugle

Anbefalte innlegg

1 hour ago, logaritmemannen said:

Hva er det beste alternativet til Tibber? 

Jeg har hørt bra om gudbrandsdal energi, og tipper motkraft også oppfører seg bra? 

Du vil ligge langt unna norgesenergi og fjordkraft ihvertfall. De har/hadde gode lokkepriser, men flytter deg over på svindyre abb etterhvert, uten å informere om det. Og de er ikke alene. Se f.eks bytt.no, og unngå alle som ikke har "grønne" tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
logaritmemannen skrev (2 timer siden):

Hva er det beste alternativet til Tibber? 

Jeg gikk over til Elekt. De har samme påslag (1 øre), men ingen månedspris. De har også høyest omtale på Bytt.no

Valgte dem egentlig kun fordi de var først ute med å garantere å ikke gå over til forskuddsbetaling. De har også en brukbar app, men ikke like smooth som Tibber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Den er elendig, de har tapt 300 millioner over 3-4 år. Siste år er omsetning på 2950 mill, underskudd på 182 mill. Selskapet holdes i live gjennom stadige innsprøytninger av kapital. Jeg tror de håper å bli så store at de blir "Too big to fail" og blir reddet hvis det skulle skje noe med selskapet.

Jepp, at de satser på vekststrategi er ganske klart, det sa også gründer Aksnes i mai at de ikke er så opptatt av omsetning nå da er målet er å ekspandere og lønnsomheten ligger i få flest mulig kunder...

I dag har avisa Firda laget en sak om at Tibber styret har sikret seg ansvarsforsikring for 50 millioner visst det skulle gå galt, dette kommer frem fra årsmeldingen for 2021:

Sitat

I Tibber AS sitt årsrekneskap for 2021 står det nemnt at styret har ansvarsforsikra seg for 50 millionar kroner. Ein styreleiar har ifølge aksjelova eit personleg ansvar for forsvarleg drift. Straumtenesta hadde nær tre milliardar kroner i omsetnad i året som gjekk, og leverte ei botnlinje på minus 182 millionar kroner.

Det kan nemleg bli kostbart for styremedlemene og dagleg leiar om eit selskap gjer feil.


Står ellers dette:

Sitat

– Tydelege veksesmerter

Denne veka fekk Tibber sine abonnentar melding om at selskapet held fast på modellen med delvis forskotsbetaling trass kritikk og kundeflukt. Leiinga vedgår at det er likviditetsproblem og eit behov for større økonomisk handlingsfridom som er årsaka til avgjerda.

– Tibber er eit selskap med tydelege veksesmerter, og grepet med å endre til forskotsfakturering er oppsiktsvekkande, påpeikar Ole Kvelstad.

https://www.firda.no/tibber-styret-har-ansvarsforsikra-seg-for-50-millionar-kroner/s/5-15-1460829 - Denne ser ut til å være åpen for alle. 

Vet ikke med dere, men når lokalavisa der Tibber holder til lager et sak om dette, så skaper det jo litt spekulasjon om eventuell konkurs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Axefjord said:

Jeg har hørt bra om gudbrandsdal energi, og tipper motkraft også oppfører seg bra? 

Du vil ligge langt unna norgesenergi og fjordkraft ihvertfall. De har/hadde gode lokkepriser, men flytter deg over på svindyre abb etterhvert, uten å informere om det. Og de er ikke alene. Se f.eks bytt.no, og unngå alle som ikke har "grønne" tilbakemeldinger.

GE har jeg bare dårlig erfaring med, som nevnt før, forvirrende spotavtaler og nå lokketilbud i håp om at kundene glemmer å bytte etter 12 måneder med ukjent pris og avtale etterpå (men en ting er sikkert, det blir dyrere!).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emsal skrev (På 3.10.2022 den 21.51):

Jupp. Selskaper som tilbyr gjennomfakturering (legger ut for nettleie slik at du får alt på en faktura) taper stort sett penger på dette. De taper mye mer nå. Derfor er det noen som har sluttet å tilby dette da det har kommet veldig mange mer inkassosaker nå enn før.

Norgesenergi kuttet ut gjennomfaktuering for litt siden, men har nå gjeninnført det, trolig grunnet mange klager. Jeg klagde ihvertfall.
De er nok redd for kundeflukt og ende opp som Tibber.

En venn av en venn jobber i Tibber, og han sa at de mistet omtrent halvparten av kundene sine. Men ta dette med en klype salt, dette er uverifisert informasjon og kan være feil.
Men jeg tror det er grunn til å tro at frafallet har vært stort.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (15 minutter siden):

Norgesenergi kuttet ut gjennomfaktuering for litt siden, men har nå gjeninnført det, trolig grunnet mange klager. Jeg klagde ihvertfall.
De er nok redd for kundeflukt og ende opp som Tibber.

En venn av en venn jobber i Tibber, og han sa at de mistet omtrent halvparten av kundene sine. Men ta dette med en klype salt, dette er uverifisert informasjon og kan være feil.
Men jeg tror det er grunn til å tro at frafallet har vært stort.

Oi, det er faktisk mer enn jeg trodde og ganske så dramatisk å antyde såpass mye visst det viser seg å være korrekt eller nærmere korrekt. Men spørsmålet er om de mener norske kunder eller total antall kunder? Ser når jeg har lest på Tibbers totale kundevekst som de har snakket så varmt om i mediene, så inkluderer det også kundene i utlandet, men det er grunn til å tro at Tibber er størst på det norske markedet. Eller var. Om de virkelig har mistet halvparten av kundene sine, så hadde de sist jeg sjekket iallfall passert 400 000, så halvparten vil kanskje utgjøre så mange som 200 000....Trodde egentlig ikke det var så mange da det oftes er de som klager høyest som blir mest synlige, og de som blir er kanskje ikke så synlige, blant annet har jeg fortsatt familiemedlemmer som er kunder.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 minutt siden):

Oi, det er faktisk mer enn jeg trodde og ganske så dramatisk å antyde såpass mye visst det viser seg å være korrekt eller nærmere korrekt. Men spørsmålet er om de mener norske kunder eller total antall kunder? Ser når jeg har lest på Tibbers totale kundevekst som de har snakket så varmt om i mediene, så inkluderer det også kundene i utlandet, men det er grunn til å tro at Tibber er størst på det norske markedet. Eller var. Om de virkelig har mistet halvparten av kundene sine, så hadde de sist jeg sjekket iallfall passert 400 000, så halvparten vil kanskje utgjøre så mange som 200 000....Trodde egentlig ikke det var så mange da det oftes er de som klager høyest som blir mest synlige, og de som blir er kanskje ikke så synlige, blant annet har jeg fortsatt familiemedlemmer som er kunder.

Jeg vil tro at det er snakk om norske kunder. Men dette er informasjon som jeg har fått høre via en tredjeperson, så ha det i mente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Herr Brun skrev (10 minutter siden):

At det står i årsregnskapet for 2021 at de har tegnet styreforsikring betyr ikke at de ikke også gjorde det i 2020. 

Det er sant, har muligens bare misforstått det litt. 

 

Uderzo skrev (11 minutter siden):

Jeg vil tro at det er snakk om norske kunder. Men dette er informasjon som jeg har fått høre via en tredjeperson, så ha det i mente.

Absolutt, men tror det kan være noe i det da Tibber er veldig tause om hvor mange kunder de har mistet selv om mange har spurt dem. Men om det begynner å gå rykter om at de har mistet halvparten av kundene, noe som høres mye ut, så burde de kanskje gå ut og gi et konkret tall om dette ikke stemmer, da disse ryktene kan skremme resterende kunder fra å skifte..

Lenke til kommentar

Er Tibber kunde sjølv, og har ingen problem med korleis dette blei gjennomført. Syntest det er rart kor mange som tenkjer dette er verdens ende (ut frå å kjapt lese kommentarane på første side).... Ser at det kan vere problematisk for folk som lever fra lønning til lønning, og med fare for å tråkke på nokon sine tær her, vil eg seie at dei fleste i den kategorien har satt seg i den posisjonen sjølv, og har seg sjølv å takke. Bevist eller ubevist. So har du sjølvsagt ei meir sårbar gruppe som ikkje har personleg kapasitet til å ta vare på seg sjølv, men kor mange gjelder dette? Uansett, Tibber er fortsatt betre en alt det andre på markedet etter mi meining. 

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 minutter siden):

 

Det er sant, har muligens bare misforstått det litt. 

 

Absolutt, men tror det kan være noe i det da Tibber er veldig tause om hvor mange kunder de har mistet selv om mange har spurt dem. Men om det begynner å gå rykter om at de har mistet halvparten av kundene, noe som høres mye ut, så burde de kanskje gå ut og gi et konkret tall om dette ikke stemmer, da disse ryktene kan skremme resterende kunder fra å skifte..

Jeg tror nok ikke Tibber kommer til å komme med konkret tall på antall kunder som har flyktet. Det vil skape mye negativitet rundt selskapet i tillegg til den som allerede er, og kombinert vil nok enda flere flykte. Alt dette vil jo gjøre den mistenkt svake økonomien enda svakere, og enda større risiko for konkurs.

Men at det er overraskende mange tror jeg nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
smthellan skrev (10 minutter siden):

Er Tibber kunde sjølv, og har ingen problem med korleis dette blei gjennomført. Syntest det er rart kor mange som tenkjer dette er verdens ende (ut frå å kjapt lese kommentarane på første side).... Ser at det kan vere problematisk for folk som lever fra lønning til lønning, og med fare for å tråkke på nokon sine tær her, vil eg seie at dei fleste i den kategorien har satt seg i den posisjonen sjølv, og har seg sjølv å takke. Bevist eller ubevist. So har du sjølvsagt ei meir sårbar gruppe som ikkje har personleg kapasitet til å ta vare på seg sjølv, men kor mange gjelder dette? Uansett, Tibber er fortsatt betre en alt det andre på markedet etter mi meining. 

De regelrett brøt loven når de gjorde det. Bare det i seg selv et et problem med hvordan dette ble gjennomført. I tillegg er det et "tillitsbrudd" ovenfor kundene, og gjør tjenesten "ubrukelig" for min del. Tibber hadde én fordel; live-oppdatering av strømforbruk og kostnad. Det har de ikke lenger når de har innført forhåndsbetaling basert på estimater.

Dessuten, i dag har nesten alle strømleverandørene avtaler tilsvarende det Tibber har. Tibber var lenge alene om dette, men "alle" strømleverandører har dette i dag. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

uten å lese meg skakk; Beste alternativet til tibber? Jeg bruker strengt talt ingen av funksjonene til Tibber. Jeg likte appen.

Nå er strømprisen type 20øre. Jeg må forhånsbetale 1500-2000kr for et estimert forbruk (som baserer seg på snittpris på 300-400øre?). Vil dette bli avregnet opp mot strømprisen som er 1-15.okt?

 

Jeg har byttet til Elekt nå. Ingen bindings,etterdskuddsvis, 1øre påslag, ingen fastledd.

Ja, så det var en tanke rundt at jeg ikke kunne betalt en halv mnd frem i tid; Jeg kunne nok betalt 6mnd frem i tid. Boligen bruker ca 10.000kwt i året. Ikke akkurat mye.

Endret av Sommer2022
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
smthellan skrev (17 minutter siden):

Er Tibber kunde sjølv, og har ingen problem med korleis dette blei gjennomført. Syntest det er rart kor mange som tenkjer dette er verdens ende (ut frå å kjapt lese kommentarane på første side).... Ser at det kan vere problematisk for folk som lever fra lønning til lønning, og med fare for å tråkke på nokon sine tær her, vil eg seie at dei fleste i den kategorien har satt seg i den posisjonen sjølv, og har seg sjølv å takke. Bevist eller ubevist. So har du sjølvsagt ei meir sårbar gruppe som ikkje har personleg kapasitet til å ta vare på seg sjølv, men kor mange gjelder dette? Uansett, Tibber er fortsatt betre en alt det andre på markedet etter mi meining. 

Her bommer du ganske mye ved å prøve å legge skylden på kunder med dårlig råd. Visst du leser litt på tilbakemeldinger fra forskjellige kunder så vil du fort oppdage at det er mange som ikke har problem med å betale for en halv måned ekstra og som likevel har byttet. Rett og slett fordi det handler om måten Tibber har gjort dette på med bare 2 dagers varsel, dårlig kommunikasjon og unnskyldninger i etterkant. Mange hadde nok ikke meldt seg ut om Tibber hadde gjort dette på en ryddig måte og varslet god tid i forveien. Det at de gjorde det så brått kan også tyde på at akutte pengeproblemer som nok også skremmer en del kunder, men først og fremst er det måten de har gått frem på som provoserer ekstra mange.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Fnugle said:

Her bommer du ganske mye ved å prøve å legge skylden på kunder med dårlig råd. Visst du leser litt på tilbakemeldinger fra forskjellige kunder så vil du fort oppdage at det er mange som ikke har problem med å betale for en halv måned ekstra og som likevel har byttet. Rett og slett fordi det handler om måten Tibber har gjort dette på med bare 2 dagers varsel, dårlig kommunikasjon og unnskyldninger i etterkant. Mange hadde nok ikke meldt seg ut om Tibber hadde gjort dette på en ryddig måte og varslet god tid i forveien. Det at de gjorde det så brått kan også tyde på at akutte pengeproblemer som nok også skremmer en del kunder, men først og fremst er det måten de har gått frem på som provoserer ekstra mange.

At straumselskapa må ordne seg med tanke på finansiering på dette tidspunktet er ikkje nytt? Med tanke på kva som har utspelt seg i Sverige m.m. der staten måtte inn å garantere lån for å sikre straumselskapa, samt at det har vore nemnt i norske media at likande kan bli nødvending her i Noreg. Greitt nok at du syntest dei skulle vere tidlegare ute med å varsle, men om dei ikkje greidde å ta beslutninga tidlegare en dette, skulle dei då venta til november med endringa, og måtte nytte ei naudløysing? Då tar eg heller denne på kort varsel, og håpar det bidrar til låge driftskostnadar og låge prisar framover.

Og om det er slik at dei har begått lovbrudd, som nemnt over, so har dei uansett ikkje hatt nok tid til å kvalitetsikre beslutninga si, som er uheldig for begge partar. 

Legge skuld på kunder? Eg legger ikkje skuld på nokon som helst. Eg syntest berre at folk klagar for mykje over en eingongs ekstrakostnad. Å klage på handteringa frå Tibber si side har eg ingen innvendigar mot, men den første veggen av kommentarar var hovudsakaleg angånde ekstrakostnad.

Lenke til kommentar
smthellan skrev (1 minutt siden):

At straumselskapa må ordne seg med tanke på finansiering på dette tidspunktet er ikkje nytt? Med tanke på kva som har utspelt seg i Sverige m.m. der staten måtte inn å garantere lån for å sikre straumselskapa, samt at det har vore nemnt i norske media at likande kan bli nødvending her i Noreg. Greitt nok at du syntest dei skulle vere tidlegare ute med å varsle, men om dei ikkje greidde å ta beslutninga tidlegare en dette, skulle dei då venta til november med endringa, og måtte nytte ei naudløysing? Då tar eg heller denne på kort varsel, og håpar det bidrar til låge driftskostnadar og låge prisar framover.

Og om det er slik at dei har begått lovbrudd, som nemnt over, so har dei uansett ikkje hatt nok tid til å kvalitetsikre beslutninga si, som er uheldig for begge partar. 

Legge skuld på kunder? Eg legger ikkje skuld på nokon som helst. Eg syntest berre at folk klagar for mykje over en eingongs ekstrakostnad. Å klage på handteringa frå Tibber si side har eg ingen innvendigar mot, men den første veggen av kommentarar var hovudsakaleg angånde ekstrakostnad.

Her er vi nok uenige, for jeg oppfatter det annerledes, at det er håndteringa som gjør til at folk har byttet, ikke ekstrakostnaden i seg selv. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...