Gå til innhold

Hvorfor skal kundene lide for at Tibber ikke har laget en bærekraftig forretningsstrategi?


Fnugle

Anbefalte innlegg

Axefjord skrev (21 minutter siden):

Men i dette tilfellet er det sannsynlig at andre leverandører også må ta grep for å bedre likviditeten, så jeg tviler på at ting hadde blitt bedre etter noen måneder, selv om jeg skiftet.

Så lenge vi ikke får et statlig sikringsfond som Sverige og Finland, vil jeg tro at flere strømselskap følger etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Axefjord skrev (49 minutter siden):

Uten at jeg er den du quotet, så vil jeg svare at en godt begrunnet, men fortsatt ulovlig endring av vilkårene, med minimal innvirkning på meg, er ikke nok til å sende meg tilbake til strømulvene i andre selskaper. Men hadde de prøvd seg på en full måned forskudd, så hadde dette vært en stor nok risiko til at jeg hadde vurdert en annen leverandør.

Men i dette tilfellet er det sannsynlig at andre leverandører også må ta grep for å bedre likviditeten, så jeg tviler på at ting hadde blitt bedre etter noen måneder, selv om jeg skiftet.

 

Jeg skal like å se andre selskap gjøre det på 2 dagers varsel. Jeg har fortsatt ikke sett noen god begrunnelse på hvorfor de ikke kunne feks. vente med å innføre til neste måned og gi kundene tid til forberede seg, og ikke la det komme som et bakholdsangrep på kundene. De har mest sannsynlig visst om dette en stund, så de burde ha informert om tidligere eller innført det senere. Det høres veldig tynt ut at man MÅ innføre det på 2 dager med mindre man driter i kundene sine (eller faktisk planla å gi det kortest mulig frist for at kunder ikke skal rekke å bytte), eller fordi de er en i veldig alvorlig likviditetskrise som ikke en gang Schibsted ville ta risikoen ved.

Lenke til kommentar

Kanskje spurt om før, men er det noen som vet hvor mange kunder Tibber har mistet etter dette "stuntet"? Ingen av de andre små strøm-startup'ene har behøvd å gjøre et slikt grep, så synes det er rart at Tibber, med sine store eiere, må gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (37 minutter siden):

Kanskje spurt om før, men er det noen som vet hvor mange kunder Tibber har mistet etter dette "stuntet"? Ingen av de andre små strøm-startup'ene har behøvd å gjøre et slikt grep, så synes det er rart at Tibber, med sine store eiere, må gjøre det.

Sist jeg sjekket ville ikke Tibber svare på dette, selvsagt. De har tidligere vært veldig åpne om vekst og hvor mange kunder de har opparbeidet seg. Tror de snakket om at målet var 400 000 kunder i 2021 eller noe, og det tror jeg de oppnådde. Eneste jeg har fått med meg er at en av konkurrentene har fått noen tusen nye kunder. Tviler på at Tibber kommer til å gå ut med konkrete tall med det første, det er ikke sikkert det helt har oversikt enda uansett, jeg ser det stadig er kunder som skifter fortsatt pga. stipuleringen av forbruk var mer enn de trodde. Visst man skal prøve å finne en ca. antall så er det nok letteste å prøve å se på hvor mange nye kunder de andre strømselskapene har fått de siste dagene.

Blir interessant å følge med på Tibber fremover, de er jo fortsatt egentlig i en vekstfase og har ganske nylig lyst ut mange stillinger både i Norge og i utlandet. Blir spennende å se om om dette nå stopper opp, det kan være en indikator på om krisen er større enn de gir inntrykk av på overflaten.

Her fant jeg en interessant artikkel fra mai i år om veksten til Tibber:

https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/pWRjrX/tibber-omsatte-for-to-milliarder-i-foerste-kvartal

Her er noen interessante aspekter:

 

Sitat

Tøffe tider for vekstselskaper

De siste årene har mange grønne vekstselskaper gått på børs, men Tibber har sverget til privat kapital.

Nå sliter vekstselskapene på børsene, og verdsettelsene har falt kraftig.

– Er dere glade for Tibber ikke er på børs akkurat nå?

– Ja, helt soleklart. Og vi er veldig glade for at vi hentet en milliard i første kvartal, sier Aksnes med henvisning til siste kapitalhenting.

– Tror du man måtte hentet penger til en lavere verdsettelse i dagens marked?

– Jeg aner ikke, men vi fikk signaler fra våre rådgivere om at vi burde lukke forrige investeringsrunde i første kvartal, sier Tibber-toppen.

En av Tibbers eiere, Schibsted og konsernsjef Kristin Skogen Lund, sa til E24 tidligere i år at man må prioritere hardere fremover grunnet investorpress, men bedyrer også at man vil fortsette å satse på investeringer i vekstselskaper.

– Hva tenker dere om at man har børsnoterte eiere, som for eksempel Schibsted, som er under press grunnet fallende aksjekurs?

– Vi har jobbet ganske målrettet for å få tak i ulike kapitalkilder og kompetanse, slik at ikke alle er i samme situasjon, sier Aksnes.

Dette er veldig interessant og at det ble påpekt av journalist i mai at Schibsted er under press og om dette kan ha betydning for Tibber, det kan jo forklare ganske mye hvorfor Schibsted ikke hjelper. Da virker det heller ikke som de har klart å skaffe alternative kapitalkilder.

Her sies det også litt om målene til Tibber for 2022, og hva som må til for at Tibber skal være lønnsomt:
 

Sitat

Kan nå ti milliarder i 2022

Omsetningen i første kvartal betyr at det ikke er lenge til Tibber passerer hele fjorårets omsetning som landet på 2,95 milliarder kroner i 2021.

Aksnes sier til E24 at han tror selskapets omsetning i 2022 vil ende et sted mellom 7–10 milliarder kroner, og at det ustabile markedet gjør at det er vanskelig å være mer konkret.

Det Førde-baserte selskapet baserer seg på en forretningsmodell som skiller seg fra de tradisjonelle strømselskapene. Selskapet kjøper strømmen digitalt, selger den videre uten fortjeneste, og tjener hovedsakelig penger på en fast månedsavgift.

Inntjeningen svinger altså ikke i takt med kraftprisen, men avhenger av antall kunder.

Driftsresultatet var også positivt i første kvartal, 41,6 millioner kroner, opp fra 26,7 millioner i 2021. Selskapet har så langt til gode å tjene penger, men fokuserer i stedet på vokse hurtig.

Da får vi se om de når målet om å skaffe seg 7-10 milliarder i 2022 da. Litt skremmende å lese svart på hvitt at inntjeningen deres avhenger av antall kunder, som de nå har mistet mange av og at de fokuserer på å "vokse hurtig", noe det ikke er vanskelig å se, men trodde ikke at de kommuniserer det så eksplisitt at det er målet deres. Skumle ambisjoner.


Her er også noen fakta fra lokalavisa Firda, man trenger abo. for å lese, men jeg deler det mest sentrale her om at de planlegger å doble staben sin innen utgangen av 2023:

https://www.firda.no/tibber-har-tilsett-over-50-etter-ferien-sigrid-er-tilsett-for-a-tilsette-enda-fleire/s/5-15-1446846

Sitat

Straumselskapet Tibber, med hovudbase i Førde, er i rask vekst. Berre etter sommarferien har dei tilsett over 50 nye globalt, 10 av desse i Førde.

Det som starta med to visjonære menn i 2016, er no eit internasjonalt selskap med rundt 300 tilsette. Målet er å doble dette talet innan neste år er omme.

Dette ble publisert 13.september, altså for knappe 3 uker siden. Tror også de kommer til å slite enda mer med rekrutteringen nå i Norge pga. stuntet deres. Mange vil nok ikke tørre å starte i en bedrift som på en dag har veltet omdømmet sitt og som mange spekulerer i kan gå konkurs. Men det er jo mange positive fans her inne, så kanskje noen av de vil søke ;)

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (18 minutter siden):

Denne får jeg ikke tilgang til, men som overskriften sier så har Tibber ambisjoner om å omsette 100 milliarder om 3 år...

https://www.finansavisen.no/nyheter/energi/2022/08/14/7912631/om-tre-ar-omsetter-vi-100-milliarder

 

 

Ren omsetning i dette markedet sier fint lite egentlig. Om strømprisen går fra 1 kr/kWt til 10 kr er plutselig omsetningen 10 ganger så stor, uten at dette påvirker bunnlinjen positivt, heller tvert i mot. Hva omsetningen deres blir om 3 år avhenger helt av strømprisen. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
nomore skrev (9 timer siden):

Hvor grovt må avtalebruddet være før det gjør deg noe?

Når man verken har bindingstid eller oppsigelsestid, og forfallsdatoen er mer enn to uker frem i tid, så er det i mitt hode verken brudd på 2 ukers varslingsfrist eller noe jeg orker å bruke energi på.. Hvis du virkelig syns det er graverende å endre avtalen så stod du fritt til å skifte før selv fakturadatoen, og lenge før forfallsdatoen..

Lenke til kommentar

GE ble nevnt og ble nysgjerrig på hva de holdt på med nå.

https://www.ge.no/stromavtale/spotpris-

Og joda, det er noe nytt lureri på gang. Billig pris i minst 12 måneder (tenker de mener maks 12 måneder). Og etter det? Prisen er ikke ferdig utregnet enda, så de som venter får se. Tar sikkert en stund å regne seg frem til et så høyt tall. Virker som de henger etter med app og slikt men noe de planlegger i fremtiden. Alle lurespotavtalene er i det minste borte.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (13 minutter siden):

GE ble nevnt og ble nysgjerrig på hva de holdt på med nå.

https://www.ge.no/stromavtale/spotpris-

Og joda, det er noe nytt lureri på gang. Billig pris i minst 12 måneder (tenker de mener maks 12 måneder). Og etter det? Prisen er ikke ferdig utregnet enda, så de som venter får se. Tar sikkert en stund å regne seg frem til et så høyt tall. Virker som de henger etter med app og slikt men noe de planlegger i fremtiden. Alle lurespotavtalene er i det minste borte.

Voldsomt så negativ du er til GE.

Så at de garantere maks 1 øre påslag i 12 mnd er lureri? 

Lenke til kommentar

Ser flere skriver at Tibber har forhåndsstipulert oktober med 466 øre. Visst strømprisene fortsetter som nå utover oktober, så blir det mange som har betalt inn for mye (Jada, blir avregnet neste måned, men).

Her i NO3 så er snittprisen i morgen på 6 øre...

 

Lenke til kommentar
Abigor skrev (1 time siden):

GE ble nevnt og ble nysgjerrig på hva de holdt på med nå.

https://www.ge.no/stromavtale/spotpris-

Og joda, det er noe nytt lureri på gang. Billig pris i minst 12 måneder (tenker de mener maks 12 måneder). Og etter det? Prisen er ikke ferdig utregnet enda, så de som venter får se. Tar sikkert en stund å regne seg frem til et så høyt tall. Virker som de henger etter med app og slikt men noe de planlegger i fremtiden. Alle lurespotavtalene er i det minste borte.

De eneste som blir lurt er vel de som betaler mer en nødvendig det neste året. 

12 mnd med det som må være Norges billigste spotprisavtale, ja takk! Har tegnet meg opp selv. Gidder ikke å være bank for Tibber og betale mer i mnd pris. 

GE har vært blant de beste i mange år og var allerede marginalt dyrere enn Tibber før denne avtalen. Ikke et selskap jeg er skeptisk til.

 

 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (17 minutter siden):

Ser flere skriver at Tibber har forhåndsstipulert oktober med 466 øre. Visst strømprisene fortsetter som nå utover oktober, så blir det mange som har betalt inn for mye (Jada, blir avregnet neste måned, men).

Her i NO3 så er snittprisen i morgen på 6 øre...

 

De har åpenbart bare tatt den timevekta snittprisen i september og brukt den på oktober. Estimatet på forbruk er jeg imidlertid usikker på hvor kommer fra. Det er ikke halvparten av september og heller ikke halvparten av oktober 21. Sikkert mange rimelige måter å gjøre det på, men jeg hadde satt pris på om de var mer åpne om hvordan de estimerte. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (5 minutter siden):

De har åpenbart bare tatt den timevekta snittprisen i september og brukt den på oktober. Estimatet på forbruk er jeg imidlertid usikker på hvor kommer fra. Det er ikke halvparten av september og heller ikke halvparten av oktober 21. Sikkert mange rimelige måter å gjøre det på, men jeg hadde satt pris på om de var mer åpne om hvordan de estimerte. 

Virker helt ærlig ikke som den forhåndsstipuleringa kommer til å fungere visst de bommer så mye allerede første måneden. Og la oss si at vi havner på en snittpris i oktober på 100-øre, i gjennomsnitt, om de tar utgangspunkt for det i november så kan det bli helt galt igjen visst det kommer en kuldeperiode med lite vind og plutselig er strømprisen opp på 500-600 øre i gjennomsnitt (grøss). Det er jo i følge forsker varslet en tørr og kald vinter. Så ja, skulle likt å visst logikken bak stipuleringa...

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar
1 hour ago, ITtraktor said:

Hjelper ikke når de opptrer uredelig! 

Fullstendig enig. Derfor trist. Jeg gikk vekk fra AGVA da de prøvde seg på en ennå verre variant. Jeg betalte ikke ett øre og byttet.

Etter smartmålere kom på plass i alle hjem er det ingen grunn til å drive med forhåndsestimering og forskuddsbetaling.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...