Gå til innhold

Hvorfor skal kundene lide for at Tibber ikke har laget en bærekraftig forretningsstrategi?


Fnugle

Anbefalte innlegg

24 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Ja, altså, er man i kontakt med selgere leid inn av selskapene som betales på provisjon får man selvsagt den avtalen selgeren tjener mest på og ikke den man som kunde burde ha hatt. Det gjelder ikke bare strøm, men mobil, TV, internett og alt mulig annet. Man bør gå inn på nettsiden og velge avtale selv. Ingen selgere involvert. 

Det er INGEN andre selgere som deler ut et annet produkt enn kjøper har spesifikt bedt om. De kan selvsagt foreslå en annen avtale, men når de muntlig selger et produkt og kontrakten man skal signere inneholder et helt annet produkt, så er det ingenting annet enn svindel. Og det er kun i strømbransjen jeg har opplevd noe lignende. 

Selskapet er selvsagt ansvarlig for selgere som leies inn. Uansett om de står på døra med firmalogo på klærne, eller sitter bak selskapets telefonnr, så representerer de selskapet. Om de er innleid eller ikke må være selskapets risiko.

I tilfelle fjordkraft, så ringte jeg faktisk inn til firma for å bestille...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Switters skrev (1 time siden):

For oss som bruker easee med tibber og smartlading til 20% rabatt, er det noe fullgodt alternativ egentlig?

Du har ikke 20% rabatt på elbillading. Men Tibber garanterer at om du bruker smartlading så koster det deg 20% mindre enn alt annet.

Noe du kan få til med andre systemer og som kam styre ladetidspunkt og effekt ut fra pris og annet forbruk.

Lenke til kommentar
nomore skrev (3 minutter siden):

Se innlegget mitt litt over.

På hvilken måte er en garanti om at elbillading skal koste 20% mindre ikke en rabatt? 

Hvis man hypotetisk kun har strømforbruk den billigste timen i døgnet, inkludert lading av elbil, må da Tibber dekke kostnaden ved å gi meg 20% lavere pris på lading?

Det står såvidt jeg vet ingenting i vilkårene hos Tibber at smartlading kun kan skje om natten. Man kan ha et reelt behov for å "smartlade" også på de dyreste timene i døgnet.

Lenke til kommentar
kremt skrev (4 timer siden):

Fantastisk. Håper alle bytter så dette selskapet går konk.

Greit nok at dette er uryddig og håndtert dårlig. Men en har jo ikke lest om giga regninger slik som andre som har betalt faktisk opp til 6 kroner kilowatt'en. Hos Tibber betaler en til syvende og sist for den strømmen en har brukt, til spotpris + 1 øre(?) Eller 5 øre? Så sålenge Tibber ikke finner på å gå konk er jeg fornøyd 😆 

Å håpe på at de går konk er litt dårlig deal. De har kommet med litt nyvinninger som ikke de andre hadde gjort om de ikke hadde blitt utfordret av Tibber.( Skal sies at jeg ikke har mye peiling på hva de andre tilbydde før Tibber kom)

 

Lenke til kommentar
nomore skrev (1 time siden):

Du har ikke 20% rabatt på elbillading. Men Tibber garanterer at om du bruker smartlading så koster det deg 20% mindre enn alt annet.

Noe du kan få til med andre systemer og som kam styre ladetidspunkt og effekt ut fra pris og annet forbruk.

Man trenger ingen "systemer" av betydning engang. En ladetimer som sørger for at lading kan skje mellom 00:00 og 06:00 får med seg stort sett hele den billige perioden. En slik timer kan enkelt opprettes i appen til Easee.

For i morgen ville det gitt en ladepris på 285 øre/kWh eks. mva. om man ladet jevnt hele perioden på 6 timer. Nordpool snitt for i morgen er 444 øre eks. mva så det ville gitt en "rabatt" på 36% i forhold til det. En månedspris på 444 øre ville gitt en strømstøtte på 337 øre så man ville endt opp med å betale kun 19 øre/kWh (285*1,25-337) gitt at månedssnitt ble nettopp 444 øre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Ser ut som du har blitt lurt av  markedsføring......

Var kanskje litt klønete uttrykt av meg. Vet jeg ikke har 20% rabatt, men det jeg har brukt til smartlading er 20% billigere, og det er det kanskje ikke andre som gjør? Eller finnes det reelle andre aktører som er hva Tibber var for litt siden??

Lenke til kommentar
Hr Kotelett skrev (5 timer siden):

Greit nok at dette er uryddig og håndtert dårlig. Men en har jo ikke lest om giga regninger slik som andre som har betalt faktisk opp til 6 kroner kilowatt'en. Hos Tibber betaler en til syvende og sist for den strømmen en har brukt, til spotpris + 1 øre(?) Eller 5 øre? Så sålenge Tibber ikke finner på å gå konk er jeg fornøyd 😆 

Å håpe på at de går konk er litt dårlig deal. De har kommet med litt nyvinninger som ikke de andre hadde gjort om de ikke hadde blitt utfordret av Tibber.( Skal sies at jeg ikke har mye peiling på hva de andre tilbydde før Tibber kom)

 

Jeg har lest mange kommentarer tilsvarende det du skriver her, og det jeg ser er felles er det underdrives omfanget av det Tibber gjort.

La oss ta det første du nevner: Til syvende og sist betaler du kun for den strømmen du har brukt. Andre versjoner jeg har lest: Du betaler ikke strømmen på forskudd, du betaler kun det du har brukt på forfallsdato, utenom det som teoretisk sett er estimert for mye, men det bare snakk om noen hundrelapper. Ja, jeg leste en kommentar som skrev nøyaktig dette...som prøvde å underdrive dette med disse ville estimatene Tibber forholder seg til. For svært mange kunder nå dreier det seg ikke om noen hundrelapper, men at Tibber har estimert flere tusen kroner for mye. Dette er en risiko som er helt unødvendig å skulle ta som kunde dersom selskapet går konkurs, og noe mange ikke har råd til legge ut for heller.

Så ser jeg det andre som går igjen, og det er at vi skal legge godviljen til Tibber fordi de har gjort så mye bra på nyvinninger. Bare fordi de har gjort det, så er det ikke fritt frem til å gjøre hva man vil, og nå har ikke Tibber bare opptrådd ganske uprofesjonelt en gang, men to ganger. Samtidig så er det kommet frem at de ikke en gang betaler strøm på forhånd i to prisområder, i tillegg til at de har valgt å prioritere hurtig vekst for å bli et stort (globalt) selskap, uten å sikre seg først at de kan stå støtt i det norske markedet og tilby det samme produktet som før, til samme vilkår. Når man ser hvordan Tibber ter seg, så har man ikke lyst å legge godviljen til.

Jeg tror de som fortsatt tar Tibber i forsvar og ikke ser noe problem med at fakturaen er så uforutsigbar og variabel,  har en litt annen måte å tenke økonomi på en folk flest. For de er det viktigst at strømmen er billig over tid, uansett hvordan man løser betalingen - og betrakter nok dette som en investering der en ser på gjennomsnittkostnaden over tid, og at det derfor ikke gjør noe å betale inn for mye en måned, og heller mindre neste måned, så lenge det blir billigere totalt til slutt. På samme måte som man investerer i aksjer eller fond. Men det er risiko forbundet med dette, men som denne kundegruppen er villig til å ta fordi de ikke har behov for kortsiktig økonomisk forutsigbarhet. Dette er nok en kundegruppe som er i mindretall, men jeg tror nok Tibber opprinnelig startet for å tiltrekke seg den type kunder.

Men, folk flest har ikke dette perspektivet på økonomien sin, og trenger mest mulig forutsigbarhet fra måned til måned. Sånn som Tibber holder på nå fungerer ikke når man har et budsjett å forholde seg til, skal man sette av 2000 kr eller 12 000 kr for neste måned? Det er vanskelig nok når strømprisene er så variabel som den er, men når man betaler strøm på etterskudd og samtidig kan følge med strømpris fra dag til dag, så har man i det minste en måned å forberede seg på regningen som kommer og har samtidig gjort sitt for å spare på strømmen de dagene den er dyrest. Så da har man noenlunde mer kontroll på hva regningen kommer på neste måned og kan dermed justere den økonomiske situasjonen underveis. Men med Tibber nå, så får man først vite i starten av måneden, hva man skal betale om 14 dager. Man kan ikke lenger regne seg frem til hva kostnaden blir heller, fordi man ikke har peiling på hva Tibber vil estimere for halve måneden. Dette skaper veldig mye økonomisk stress for folk i hverdagen, for å sette det litt på spissen så er det like nervepirrende som å vente på en faktura fra elektrikeren, man vet at det kommer en stor regning, men man aner ikke hvor mange tusen. Når kundene nå må forholde seg til at Tibber bevisst eller ubevisst estimerer noen tusen kroner for mye en måned, så skaper det veldig mye usikkerhet for folk flest. Mange kunne svelge unna dette som et unntak i oktober, men når det skjer for andre gang da skaper veldig stor usikkerhet rundt at dette er noe som kan komme til å skje hver måned.

De fleste betaler nok heller noen kroner mer i året for å ha en avtale som er mer forutsigbar og gir dem bedre kontroll fra måned til måned, så slipper man å gå rundt med en klump i magen.

Endret av Fnugle
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Fnugle said:

La oss ta det første du nevner: Til syvende og sist betaler du kun for den strømmen du har brukt. Andre versjoner jeg har lest: Du betaler ikke strømmen på forskudd, du betaler kun det du har brukt på forfallsdato, utenom det som teoretisk sett er estimert for mye, men det bare snakk om noen hundrelapper. Ja, jeg leste en kommentar som skrev nøyaktig dette...som prøvde å underdrive dette med disse ville estimatene Tibber forholder seg til. For svært mange kunder nå dreier det seg ikke om noen hundrelapper, men at Tibber har estimert flere tusen kroner for mye. Dette er en risiko som er helt unødvendig å skulle ta som kunde dersom selskapet går konkurs, og noe mange ikke har råd til legge ut for heller.

 

Altså, hvis man ikke ønsker å forholde seg til estimatet til Tibber så er det jo bare å ta en titt på "Forbruk->Strømkostnad" i appen på forfallsdato og rette Tibbers estimerte beløp til det. - Det er faktisk ikke verre.....

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (23 minutter siden):

 

Altså, hvis man ikke ønsker å forholde seg til estimatet til Tibber så er det jo bare å ta en titt på "Forbruk->Strømkostnad" i appen på forfallsdato og rette Tibbers estimerte beløp til det. - Det er faktisk ikke verre.....

Altså...da faller jo poenget med faktura nesten helt bort om man skal gå inn på forfallsdato og justere beløpet... Synest du det er en optimal løsning at kundene skal sitte å følge med på beløpet og huske at man må justere beløpet og betale det på forfallsdato? Det er ikke så veldig brukervennlig, og noe som ikke passer til alle.

Det er svært praktisk med e-faktura, at man får den i nettbanken noen dager før forfallsdato, men man kan godkjenne med det samme at den blir trukket på forfallsdato. Da unngår man  å glemme å betale den, og man trenger ikke å betale den før man må heller.

Det er faktisk ikke verre? Vel, det finnes mye bedre løsninger hos andre selskap, enn at man 1) enten må forholde seg til faktura som Tibber sender ut der man potensielt betaler inn noen tusen for mye pga. feil estimat 2) Må selv passe på å justere beløpet ved forfallsdato.

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...