Gå til innhold

Selge sikkerhetsutstyr nært utgått på dato uten å opplyse

plankeby

Selge utgåtte sikkerhetsprodukter til redusert pris.   

11 stemmer

1. 1. Europris kan fint selge sikkerhetsutstyr som straks er ferdig med sin levetid, uten å opplyse.

• Ja. Det er kunden sitt ansvar å kvalitetssjekke.
      3
    • Nei. Dette er ikke greit av Europris
      8

Anbefalte innlegg

Har merket meg tidligere at Europris ikke skiller på sikkerhetsutstyr og andre varer når det selges grunnet over holdbarhetsdato. De setter da en prisreduksjon på varen, uten å opplyse årsak om at varen straks mister sin sikkerhet. 

Tipper noen kunder kjøper brannslokningsutstyr på tilbud i god tro, på å spare litt og samtidig bidra til sikkerhet for liv og helse. Utstyr til brannsikkerhet i hjemmet har en utgått dato. 

Europris velger å selge slukkeutstyr til redusert pris, når levetiden bare er dager igjen til det bør kasseres. Tidligere har jeg ikke giddet å bry meg, men nå tenkte jeg mer over at butikken bør ta litt etisk ansvar. 

Jeg mener Europris bør ha ansvar for å ikke selge sikkerhetsprodukter som bare har dager igjen av levetid. De er sikkert innenfor juridisk, men... 

Europris gjør mye bra for sysselsetting av ansatte og annet, men her syntes jeg dem har mangelfull rutine.

Røykvarslere, slukkeutstyr og lignende har en påtrykket levetid. Det bør ikke selges billig på slutten av levetid. 

Mulig jeg er litt streng her? 🤔 Man selger falsk trygghet. 

IMG_20221001_162903.jpg

IMG_20221001_162908.jpg

Endret av plankeby
Så rask at meningsmåling ikke har noe formål, men får ikke tatt den bort.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ali q skrev (13 minutter siden):

Det er stor forskjell på å selge utgått og "nesten utgått". Teksten din nevner utgått og spørreskjemaet nevner "straks ferdig med sin levetid".

Tja, ikke helt enig. Så du hadde ned god samvittighet solg brannutstyr som er ment å vare i flere år, også når det bare er få dager igjen av levetid, uten å opplyse om det? Bare si "jeg selger nå denne med god rabatt"...?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Rekner med at dei fleste som kjøper til redusert pris ikkje har planar om å bruke opp sløkkemiddelet eller bytte ut til nytt sløkkemiddel før vi kjem til november. 

Dei fleste kjøper nok slikt for lagring og kjøper nytt fyrst når dei plutseleg kjem på at utstyret er gamalt og utgått. 

Det sagt så kjem det litt ann på omstendigheitene. Datostemplinga på slik sløkkespray eller på plaster/bandasje vil ofte være svært konservative og viser eigentleg berre kor lenge produsenten er villig til å garantere for at produktet skal fungere. Så for dei som ikkje har sløkkespray frå før så kan det være ein billeg måte å auke sikkerheitsnivået i heimen. For sløkkespray som med 95% sannsynlegheit vil fungere er tross alt betre enn 0%. 

Faren er om kunden trur at produktet er og vil være 100 % til tross for rabatten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (10 minutter siden):

Faren er om kunden trur at produktet er og vil være 100 % til tross for rabatten. 

Derfor mener jeg Europris bør opplyse om dette. Tipper mye kundekjøp der er litt spontant. Kunden ser rabatt på sikkerhetsvare og blir påmint om at man vil bytte ut det man har, eller utvide sikkerhet.

Man leker ikke med ilden.. Noe jeg mener butikken gjør her. 

Plaster, bandasje o.l. er litt annen kategori. Røykvarsler som ikke virker og slokkemiddel som ikke virker er langt mer kritisk. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Tja, ikke helt enig. Så du hadde ned god samvittighet solg brannutstyr som er ment å vare i flere år, også når det bare er få dager igjen av levetid, uten å opplyse om det? Bare si "jeg selger nå denne med god rabatt"...?

Ja.

For det første; Når man selger millioner av varer årlig så er det umulig å sikre seg 100% at man fanger opp når en vare i en butikk i gokk går ut på dato, eller nærmer seg utløpsdatoen.

For det andre; Personlig ansvar. Du kan fint se dette før du går til kassen og kjøper dette helt blindt.

For det tredje, enormt mange utløpsdatoer, spesielt innen brannsikkerhet og andre sikkerhetsprodukter, er satt med gode sikkerhetsmarginer. De slutter ikke å fungere dagen etter utløpsdatoen, slik de heller ikke slutter å fungere sekundet etter midnatt etter datoen nevnt på pakken.

For det fjerde: Et sikkerhetsprodukt som brannslokker skal aldri alene være et single point of failure. Hvis du er dum nok til å stole 100% på ett eneste apparat, og da med livet ditt og andre av dine kjære, så er du uansett et mehe som egentlig ikke bør viderebringe genene videre.

En kjøpskontrakt, selv der du ikke signerer et fysisk papir, består av to parter, hvor begge parter har ansvar for å gjøre et minimum av research på produktet som skal selges av ene parten og kjøpes av andre parten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Aktøren vil kun nå bunnlinja. Noe av det verste jeg ser er brannvernforretninger som selger fyrverkeri. Det er ikke så farlig med at det henger et stort skilt utenfor med ordet brannvern så lenge man kan spe på bunnlinja med å selge varer som fører til brann og menneskelig lidelse.

Lenke til kommentar
ali q skrev (1 time siden):

Ja.

For det første; Når man selger millioner av varer årlig så er det umulig å sikre seg 100% at man fanger opp når en vare i en butikk i gokk går ut på dato, eller nærmer seg utløpsdatoen.

For det andre; Personlig ansvar. Du kan fint se dette før du går til kassen og kjøper dette helt blindt.

For det tredje, enormt mange utløpsdatoer, spesielt innen brannsikkerhet og andre sikkerhetsprodukter, er satt med gode sikkerhetsmarginer. De slutter ikke å fungere dagen etter utløpsdatoen, slik de heller ikke slutter å fungere sekundet etter midnatt etter datoen nevnt på pakken.

For det fjerde: Et sikkerhetsprodukt som brannslokker skal aldri alene være et single point of failure. Hvis du er dum nok til å stole 100% på ett eneste apparat, og da med livet ditt og andre av dine kjære, så er du uansett et mehe som egentlig ikke bør viderebringe genene videre.

En kjøpskontrakt, selv der du ikke signerer et fysisk papir, består av to parter, hvor begge parter har ansvar for å gjøre et minimum av research på produktet som skal selges av ene parten og kjøpes av andre parten.

Ser dine innspill. Ingen sier det slutter å virke på dagen. Men merking og testing av utstyr er for en grunn.

Ting som skal beskytte andres liv og helse ville jeg aldri ha tullet med. Akkurat som at jeg aldri ville solgt et utgått brannslokningsapparat på Finn.

På sikkerhetsutstyr for liv og helse forventer jeg gode rutiner hos utsalgssteder. At man selger ut slikt med rabatt uten å opplyse at varen har endt sin levetid, nei takk.

Når en vare innen brannvern har brukt opp 95% av sin levetid, bør det ikke selges ut på tilbud, men trekkes tilbake. 

Som nevnt i første innlegg ønsket jeg å fjerne ja/nei spørsmål. 

Interessant å høre innspill på dette tema. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...