Emilieh Skrevet 1. oktober 2022 Del Skrevet 1. oktober 2022 Hei! Jeg fikk for noen dager siden influensa symptomer, men ikke feber. Har også veldig hovne og store mandler med mye hvitt belegg på den høgre mandelen. Føler meg slapp og har kroppsmerter, men ikke sår hals og feber. Bør jeg dra til legen? jeg har vært mye plaget med mandlene, er ofte store og har ofte mandelsteiner. Er det en god grunn til å fjerne dem eller vil jeg ha det sånn uansett om mandlene ikke er der? Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 1. oktober 2022 Del Skrevet 1. oktober 2022 Det er svært sjelden grunn til å dra til legen for en halsbetennelse de første dagene, hvis allmenntilstanden er ok. Hvis du føler deg dårligere på dag fire, er det grunn til å dra til legen. Men har du fra tidligere noen tilleggslidelser som kan bli alvorlige(re), ved halsbetennelse, bør du oppsøke lege så fort som mulig. Be legen å vurdere å sende en henvisning til øre-nese-hals på sykehuset. Der vil du bli vurdert. Typiske kriterier for fjerning av mandler er: Hyppige halsbetennelser, sovevansker som følge av pustevansker, konstante plager og ubehag som vond lukt og mye propper. God bedring Lenke til kommentar
Nepa Skrevet 1. oktober 2022 Del Skrevet 1. oktober 2022 Kan gurgle noe bakteriedrepende, f.eks. fluorvann så det kommer dypt ned på hver side. Etter at jeg gjorde dette har halsbetennelse blitt mye mer sjeldent. Lenke til kommentar
Soles Skrevet 1. oktober 2022 Del Skrevet 1. oktober 2022 (endret) Nepa skrev (9 minutter siden): Kan gurgle noe bakteriedrepende, f.eks. fluorvann så det kommer dypt ned på hver side. Etter at jeg gjorde dette har halsbetennelse blitt mye mer sjeldent. Fluorvann er ikke bakteriedrepende, du tenker sikkert på Corsodyl. Det brukes ved infeksjoner i munnhulen. Endret 1. oktober 2022 av Soles 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. oktober 2022 Del Skrevet 1. oktober 2022 Det heter tonsillitt. Det er ikke uvanlig ved halsinfeksjon, men om du er varig plaget med det så ville jeg konsultert med fastlegen din. Jeg vil tippe at du får tilbud om å fjerne dem, noe som vil fikse problemet. Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 1. oktober 2022 Del Skrevet 1. oktober 2022 helt sikkert streptokokker, kan behandles med antibiotika hvis du vil, men går over av seg selv oftest Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. oktober 2022 Del Skrevet 1. oktober 2022 https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/bakteriesykdommer/streptokokkhalsinfeksjon/ Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. oktober 2022 Del Skrevet 1. oktober 2022 Streptokokker pleier ikke å være kronisk. Uansett så vil fastlegen din kunne ta prøver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå