Krokan Skrevet 29. september 2022 Del Skrevet 29. september 2022 Spørsmålet gjelder bedrift, men fant ikke noen bedre gruppe 🙂 Har Bredbånd Fiber fra Telenor Bedrift, er fremdeles innenfor bindingstid, og har mottatt varsel om prisøkning. Kan de gjøre det? I betingelsene står det følgende: Quote Telenor kan foreta årlig indeksregulering av alle priser uten å varsle kunden. Videre kan Telenor gjennomføre prisendringer med kortere varsel enn en måned og innenfor avtalt bindingstid, dersom endringene skyldes forhold utenfor Telenors kontroll, herunder endringer i offentlige avgifter, vedtak eller prisøkninger fra underleverandører. Prisendringer som følge av indeksregulering eller forhold utenfor Telenors kontroll, gir ikke kunden adgang til fritt å si opp eventuelle bindingsavtaler. https://www.telenor.no/binaries/bedrift/vilkar/Alminnelige vilkår for bedrifter 2018 v2.pdf Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 29. september 2022 Del Skrevet 29. september 2022 Ja, det kan de, så lenge endringene nettopp følger indeksregulering og dermed ikke f.eks. øker med 10000%. Du står fritt til å bruke slik oppførsel til å finne deg bedre alternativer etter bindingstiden er over, men du har godtatt vilkårene og har ingen sak. 1 Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 29. september 2022 Forfatter Del Skrevet 29. september 2022 Jeg tolker den andre setningen slik at prisøkning i bindingstid kun kan foretas "dersom endringene skyldes forhold utenfor Telenors kontroll, herunder endringer i offentlige avgifter, vedtak eller prisøkninger fra underleverandører." I følge brevet jeg fikk er årsaken "høyere kostnader knyttet til din bredbåndstjeneste". Lenke til kommentar
grenness Skrevet 29. september 2022 Del Skrevet 29. september 2022 51 minutes ago, Krokan said: Jeg tolker den andre setningen slik at prisøkning i bindingstid kun kan foretas "dersom endringene skyldes forhold utenfor Telenors kontroll, herunder endringer i offentlige avgifter, vedtak eller prisøkninger fra underleverandører." I følge brevet jeg fikk er årsaken "høyere kostnader knyttet til din bredbåndstjeneste". Ja, du kan alltids be om en utdypning av hva de mener med "høyere kostnader", men kjenner jeg Telenor rett så klarer de nok å peke på noe de mener er utenfor Telenor sin kontroll. Men jeg synes de burde ha utdypet dette uoppfordret sammen med varselet om prisøkningen. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 29. september 2022 Forfatter Del Skrevet 29. september 2022 26 minutes ago, grenness said: Ja, du kan alltids be om en utdypning av hva de mener med "høyere kostnader", men kjenner jeg Telenor rett så klarer de nok å peke på noe de mener er utenfor Telenor sin kontroll. Men jeg synes de burde ha utdypet dette uoppfordret sammen med varselet om prisøkningen. Har sendt inn klage. Det optimale for meg har egentlig vært å kunne tre ut av avtalen vederlagsfritt. "Måtte" ha fiber i boligen, og eneste løsningen var å opprette et enkeltpersonforetak og bestille bedriftsabonnement. Blodpris fra før av (1790 + mva pr mnd for 100/100 linje), prisøkningen nå er 100 + mva. Nå har derimot det lokale e-verket bygd ut fiber her jeg bor. Godt det bare er litt over et halvår igjen av bindingstiden hos Telenor. Lenke til kommentar
coldball Skrevet 29. september 2022 Del Skrevet 29. september 2022 Skal vel ikke veldig mye til av problemer utenfor demarc før kostnadene til Telenor ikke er verdt å ha deg som kunde og de lar deg fratre? Fiberkabler er ganske så sårbare.. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 Krokan skrev (17 timer siden): Spørsmålet gjelder bedrift, men fant ikke noen bedre gruppe 🙂 Har Bredbånd Fiber fra Telenor Bedrift, er fremdeles innenfor bindingstid, og har mottatt varsel om prisøkning. Kan de gjøre det? I betingelsene står det følgende: https://www.telenor.no/binaries/bedrift/vilkar/Alminnelige vilkår for bedrifter 2018 v2.pdf Ja, når de har dette punktet i avtalen, og så lenge det reelt sett er det som er grunnen til prisøkningen, så kan de det. Det aller, aller meste er lovlig i bedriftsavtaler så lenge du faktisk har avtalt det. Og dette ville nok vært lovlig i en forbrukeravtale også, men der er nok i praksis rammene for urimelige vilkår litt snevrere. Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 30. september 2022 Del Skrevet 30. september 2022 Herr Brun skrev (11 timer siden): Ja, når de har dette punktet i avtalen, og så lenge det reelt sett er det som er grunnen til prisøkningen, så kan de det. Det aller, aller meste er lovlig i bedriftsavtaler så lenge du faktisk har avtalt det. Og dette ville nok vært lovlig i en forbrukeravtale også, men der er nok i praksis rammene for urimelige vilkår litt snevrere. Er ikke ett viktig punkt her at dette gjelder ting som er utenfor Telenors kontroll, sånn som f.eks en avgiftsøkning eller lignende. Jeg mener at det er Telenor som må dokumentere at dette er en kostnadsvekst utenfor Telenors kontroll, Sånn jeg leser eposten så er dette helt vanlig kostnadsvekst. Noe annet hadde kanskje vært hvis f.eks Bank id på mobil hadde bestemt at de skulle ha 3 kr per signering og at dette skal betales over telefonregningen, da er jeg enig i at dette er en endring utenfor Telenors kontroll. Lenke til kommentar
ali q Skrevet 1. oktober 2022 Del Skrevet 1. oktober 2022 Prisøkning på usle 5,5% faller lett inn under konsumindeksregulering som er nevnt som eget punkt i vilkårene 1 Lenke til kommentar
V-by Skrevet 1. oktober 2022 Del Skrevet 1. oktober 2022 I Telenor Privat har de nettopp økt priser grunnet gøy inflasjon og store kostnader knyttet til høye strømpriser. Regner med det er samme begrunnelse her. Med de prisøkningene og energipriser vi ser i samfunnet i dag kan vi ikke regne med at alle tjenester skal holde seg til samme pris. Kjipt du har bedriftsabo med dette i vilkårene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå