Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Å kjøre med 9 år gamle vinterdekk!?


dan83

Anbefalte innlegg

Zeph skrev (7 minutter siden):

Skum for å fylle dekket, punkteringsfrie dekk, eller så må du få hjelp. Det er vel mest nærliggande at dei tar med seg bilen til ein stad der du kan få dekket reparert eller skifta.

Hva hvis dette skjer  på kvelden og alle dekksenter er stengt eller en lørdag og de er stengt neste dag? Eller har viking egne døgnåpne verksted med reservedekk?

Sorry at jeg spør, men jeg er mye på tur og selv om jeg har ett sånn maks 80 km/h reservedekk så liker jeg helt tanken på å bruke det på lengere strekninger hvis dette skulle skje igjen langt ute i ingenmannsland.

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Zeph skrev (21 minutter siden):

Reservehjul er vel snart historie i dei fleste bilar, i alle fall med elbilane sitt inntog.

Mangel på reservehjul kom nok lenge før elbilene tok av. Min første bil uten reservehjul var en 2008 MB.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, dan83 said:

Hva hvis dette skjer  på kvelden og alle dekksenter er stengt eller en lørdag og de er stengt neste dag? Eller har viking egne døgnåpne verksted med reservedekk?

Du får samme problem som ved f.eks. motorhavari. De kan frakte deg til nermeste verksted men så må du vente til de åpner og har tid til å fikse. For dekk pleier det heldigvis å være kort ventetid.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 minutter siden):

Du får samme problem som ved f.eks. motorhavari. De kan frakte deg til nermeste verksted men så må du vente til de åpner og har tid til å fikse. For dekk pleier det heldigvis å være kort ventetid.

Høres ut som mye styr. Eller er kanskje punkteringer såpass sjeldent at det som regel ikke blir noe problem?

Jeg har aldri punktert før og kjører mye bil. Men denne gangen skjedde det på e 18 med ett smell og det tok ikke lange tiden før dekke var nesten flatt. Hull på siden, så ikke mulig å lappe. Ingen anelse hvordan det kan ha skjedd,

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Er du firma så får du 24 timers døgnhjelp, de bytter dekket så du slipper å bytte det dagen etterpå.

Billig er det nok ikke, men det er ikke billig å vente heller. 

Men noen som har en anelse om hva som kan ha skjedd? lite hull på siden, rett ved mønsteret. Kunne ikke se noe i veibanen jeg traff, så stusser veldig på årsaken. Helst lyst å slippe dette styret igjen, selv om det så klart er umulig å garantere seg for slikt. 

Vill feks nye dekk være mer motstandsdyktig mot punktering? Finnes det dekk som er bedre her en andre osv?

Feks faren min har kjørt bil i eks antall år og har jo aldri opplevd slik punktering, så lurer bare på om jeg hatt ekstremt uflaks

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Jeg kjenner en som hadde Rav 4 2004-modell. Der var femte hjul på vogna i samme størrelse og med samme felg som resten av hjulene. Jeg kjenner en annen med Subaru Forester 2006 som også har full størrelse på reservehjulet. Min Honda CR-V 2005 har også et i full størrelse. Alle er SUVer i omtrent samme størrelse som din.

På nyere varianter har de ofte byttet de ut med enten pinglehjul eller batteridrevet nød-dekkpumpe.

Lenke til kommentar
dan83 skrev (4 timer siden):

Er det veldig uansvarlig for meg å bruke disse dekkene en vinter til?

Ja, det synes jeg. Om de har stått på bil i 9 sesonger så er de nok veldig dårlige. 

 

dan83 skrev (1 time siden):

Vurderer å bare ta andre forhjulet og vente med bakhjulene

Du vil få godt utbytte av det. 

 

dan83 skrev (1 time siden):

Trodde en SUV ville ha ett normalt dekk som reserve!? 

Det var jo lissom litt poenget med en SUV tenkte jeg da, en bil som kanskje hadde mindre sjanse for å punktere og med bra reservedekk.

Jeg forstår ikke helt logikken her? Hva er så spesielt med en suv? 

Lenke til kommentar

Prisjakt har en egen seksjon for dekk. Dekksøket er riktignok elendig da billigste dimmensjon av et dekk blir det som registreres som laveste pris. Men jeg tror du får en svært god oppgradering selv med et ukjent merke, for under tusenlappen per dekk for Rav4-dimmensjoner. Videre så tar dekksenter gjerne rundt tusenlappen for selve jobben (ta hjulene av bilen, bytte dekkene på felgene, sette de tilbake på bilen.) Hør gjerne på forhånd om dekkvask og balansering følger med på kjøpet og betal eventuelt en hundrelapp eller to ekstra for å få det gjort. Jeg vet ikke om de sjekker dekktrykket nøye, siden du bør kjøre litt før du pumper opp til riktig trykk. Sjekk gjerne med en gang + noen få dager senere. Noter så du kan sjekke at trykket holder seg.

Lenke til kommentar

Mye bombastiske påstander om dekk her basert på lite informasjon. SELVFØLGELIG så PÅSTÅR (dekk)verksteder at dekk er trafikkfarlige så kort tid som mulig etter at de er solgt, de ønsker å selge deg nye dekk så ofte som over hodet mulig! Har tidligere lest på Dekkonline mener jeg å huske, at dekk som er oppbevart riktig ikke er dårligere etter i alle fall fem år sammenlignet med helt nye dekk. Både artikkelen på Dekkonline(?) og artikkelen jeg linker til opplyser at dekkene (knapt) eldes før de tas i bruk hvis de er oppbevart ordentlig før salg. Denne artikkelen som henviser til faktiske tester og ikke bare synsing angir minst tre år som problemfritt:

https://paultan.org/2019/09/26/are-new-tyres-stored-for-2-3-years-expired-goods/

Så ni år gamle dekk KAN være i alle fall greie nok hvis de er lagret riktig en stund før de er solgt og montert på bilen, og/eller har vært oppbevart ordentlig utenom sesongen, og i alle fall hvis de også er lite/pent brukt.

Ikke før etter TI år trenger det å være et problem med alderen på et dekk! Et seriøst dekkfirma burde være i stand til å måle Shore-verdien på dekk og få en FAKTISK tilstand på dekk i stedet for å bare synse. Men det er klart: Da KAN (dekk)verkstedet finne ut at dekket/dekkene ikke er så dårlig, og dermed gå glipp av et salg og inntekten det gir de... 

Endret av Gjest MKII
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser at det gjelder en Rav4 med forhjulstrekk ifølge OP. Hvis det er litt knapt med penger så ville jeg byttet dekk på drivhjul nå og latt de bak stå med forbehold om at det er bra med mønster på de. Det er absolutt ikke nødvendig å bytte alle 4 dekk på en bil som bare har forhjul eller bakhjulstrekk. 

Men som andre har påpekt så er det påbudt med like dekk på samme aksel. 

Også, 3000kr hørtes mye ut for en dekk på en Rav4 hvis det et standard dimensjon. 

 

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke dekkdimensjon, men her noen priser fra byttdekk.no

Piggfri, 215/70R16 Goodyear Ultra Grip Ice SUV Gen 1, kr1609

Piggdekk, 215/70R16 Hankook Winter i*Pike X W429 A, kr 1187

Så er det pluss frakt og montering så det blir en del i tillegg.

Men siden du har byttet et dekk så er det vel greiest å kjøpe av den typen du har kjøpt.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
dan83 skrev (10 timer siden):

Men noen som har en anelse om hva som kan ha skjedd? lite hull på siden, rett ved mønsteret. Kunne ikke se noe i veibanen jeg traff, så stusser veldig på årsaken. Helst lyst å slippe dette styret igjen, selv om det så klart er umulig å garantere seg for slikt. 

Vill feks nye dekk være mer motstandsdyktig mot punktering? Finnes det dekk som er bedre her en andre osv?

Feks faren min har kjørt bil i eks antall år og har jo aldri opplevd slik punktering, så lurer bare på om jeg hatt ekstremt uflaks

Et lite hull tyder vel på at det har vært en spiker eller lignende i vegbanen som har stukket hull. Vil tro at dekkene når de har mye mønster kan være litt mindre utsatt enn når det er lite mønster igjen. Vanskelig å vite forskjeller på dekk på dette, det eneste er spesielle dekk, f.eks flat-run.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...