Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Å kjøre med 9 år gamle vinterdekk!?


dan83

Anbefalte innlegg

Hei, punkterte og møtte kjøpe nytt vinterdekk. Han som ordnet det så at det gamle var 9 år gammelt og anbefalte at jeg byttet alle dekkene, naturlig nok. Men jeg har egentlig ikke råd til en ekstra utgift på 11000kr+ nå(hvert dekke koster 3000kr) så usikker på hva jeg skal gjøre.

Brukte samme dekka i fjor vinter og merket kanskje at feste ikke var så bra som det burde være, men gikk jo helt greit. Er det veldig uansvarlig for meg å bruke disse dekkene en vinter til? Og hvor mye forskjell er det egentlig fra nye dekk og gamle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er vel helst at gummien blir stiv over tid og får dårligere egenskaper. Regner med dette er piggfrie dekk siden vedkommende sikkert hadde nevnt det hvis mesteparten var nedslitt/forsvunnet.

Du burde få tak i helt kurant dekkbytte på hele bilen din for rundt 5000 så lenge du slipper spesialgreier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
dan83 skrev (27 minutter siden):

Men jeg har egentlig ikke råd til en ekstra utgift på 11000kr+ nå(hvert dekke koster 3000kr) så usikker på hva jeg skal gjøre.

Ingen ting å lure på. Har du ikke råd til dette har du rett og slett ikke råd til å ha bil, og lar den stå til du får den i forsvarlig stand!

Å kjøre på 9 år gamle vinterdekk er i seg selv livsfarlig. Men å skulle bytte ut bare ett av disse med et nytt er galskap! Du ber jo om at denne bilen skal skrense og snurre rundt ved nedbremsing. Så du må uansett bytte minst to dekk, slik at du har like dekk på hver aksel. Men bytt nå alle fire når du først er i gang!

Endret av ITtraktor
  • Liker 6
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (15 minutter siden):

Ingen ting å lure på. Har du ikke råd til dette har du rett og slett ikke råd til å ha bil, og lar den stå til du får den i forsvarlig stand!

Å kjøre på 9 år gamle vinterdekk er i seg selv livsfarlig. Men å skulle bytte ut bare ett av disse med et nytt er galskap! Du ber jo om at denne bilen skal skrense og snurre rundt ved nedbremsing. Så du må uansett bytte minst to dekk, slik at du har like dekk på hver aksel. Men bytt nå alle fire når du først er i gang!

ok, da må jeg bare bytte dekk da. Men hva slags pris er normalt her? Han ene tok 3000 kr bare for å bytte ett dekk. Kjapp jobb også, så antar meste av prisen var selve dekket

Lenke til kommentar
dan83 skrev (1 minutt siden):

ok, da må jeg bare bytte dekk da. Men hva slags pris er normalt her? Han ene tok 3000 kr bare for å bytte ett dekk. Kjapp jobb også, så antar meste av prisen var selve dekket

Det kommer helt an på dimensjon. Prisene har nok økt mye grunnet inflasjon. Men med en ganske standard dimensjon, tenker jeg mellom 6000-10 000 for fire dekk ferdig montert. Du burde unngå de aller billigste dekkene. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
dan83 skrev (2 minutter siden):

ok, da må jeg bare bytte dekk da. Men hva slags pris er normalt her?

Umulig å si så lenge du ikke oppgir biltype/dimensjon. En annen ting er at du bør unngå de dårligste dekkene på markedet. Dersom du ikke har råd til å kjøpe OK dekk, sjekk på finn.no om noen selger greie dekk/hjul som passer til din bil.

Lenke til kommentar

Er det pigg eller piggfri. Hvilken dekkdimensjon. Dekk kan vare opp til 10 år ved riktig lagring og lite bruk.

Priser varierer fra butikk til butikk, og dekkmerke. Ser f.eks på byttdekk.no for priser (men husk en må ha noen å legge på dekket og balansere det også. Om ikke byttdekk har et samarbeidsverksted der du bor er det bedre å kjøpe på en lokal dekkforhandler).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Har kjørt både med helt nye premiumdekk, slitte billigdekk og nye billigdekk på vinter. Kan egentlig ikke si at det er noe definitivt svar her. Dekkets kvalitet i utgangspunktet, hvordan dekkene er oppbevart, hvor mye mønster som er igjen og hvordan, samt hvor man kjører vil spille inn. 9 år gammelt er neppe det mest optimale, men å si at det er direkte farlig blir å dra det litt vel langt. Mine 9 år gamle dekk fungerte såpass bra sist vinter at de får lov til å sitte på en vinter til. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg kjørte fattn sin kassebil en gang, ut av en rundkjøring punkterer jeg på ene hjulet, finner ikke noe spiker eller slikt i dekket. Det hadde rett og slett revnet på innsiden av dekket, altså ikke den siden som er ut mot veibanen (venstresiden av et hjul som er montert på høyre side av bil) 

Viste seg at dekket var 10 år gammelt, men var ikke unormalt eller synlig slitt, bare lite kjørt over 10 år

Endret av Hr Kotelett
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm 3000,- pr dekk? Det hørtes dyrt ut. Hva er dimensjonene på dekka? Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt noen fint brukte på finn.no isteden. Da kan du fort få 4 dekk, inkl felg for 3-5k totalt. Selger 4 piggfrie vinterdekk(Continental Viking Contact 7 på Trinity 16" felger, 205/55/R16 XL) til under 4000, kun brukt 2 vintre og kjøpt i 2019. Så let litt der :)

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
dan83 skrev (1 time siden):

ok, da må jeg bare bytte dekk da. Men hva slags pris er normalt her? Han ene tok 3000 kr bare for å bytte ett dekk. Kjapp jobb også, så antar meste av prisen var selve dekket

Hvor holder du til? Dekklåven har greie dekk og bra tilbud nå. 4000 ish kroner for 4 dekk ferdig på felg. 16 tommer. 

Lenke til kommentar

9 år gamle vinterdekk er ikke nødvendigvis farlig. Kjenner en som kjørte med 15 år gamle avpiggede piggdekk, som da de ble byttet var bedre enn de nye piggfrie dekk på taxien hans. 

Har også selv opplevd vinterdekk som vare var et par år gamle bli ubrukelig. Så dette er det absolutt ingen fasit på. 

Dersom du ikke har råd til å ta alle dekkene, bør du kanskje bytte de to fremste først. Uansett, så bør/må du ha like dekk på samme aksel. Om et dekk ikke lar seg lappe og er gammelt, så bytter du på begge dekkene på samme aksel.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sant nok kommer an på hvor mye man har kjørt og kjøremønster blant annet. Men er uansett viktig med gode dekk om vinteren, ikke minst nok mønsterdybde. De fleste bytter vanligvis dekk etter en 5-6 sesonger, men det varierer så klart. Gummien blir uansett hard etter noen år og med vanlig kjøremønster vil jeg tro de dekka er ganske så slitte!

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (42 minutter siden):

Hvor holder du til? Dekklåven har greie dekk og bra tilbud nå. 4000 ish kroner for 4 dekk ferdig på felg. 16 tommer. 

Jeg holder til i Tønsberg. Må undersøke litt priser i tidlig morgen. Håper å finne noen så billig som mulig. Vurderer å bare ta andre forhjulet og vente med bakhjulene.

Bilen er en rav4 2013 modell, forhjulstrekk. 

Han karen som ordnet det ene dekket hørtes i hvert fall veldig sikkert ut i sin sak om at dekkene burde byttes. Han mente dekk bare holdt 5-6 år og han er jo fagmann.

Men mønster dybden på dekkene er fortsatt god, det sjekket jeg i fjor vinter.

Jeg har andre uforutsette utgifter for tiden, så dette passet meget dårlig!!!

En annen ting er reservedekket mitt er bare sånn tynt "pingle" dekk som kan kjøres med i maks 80km. Men det fikk jeg ikke satt på, siden det virket som at mutterene ikke var mulig å skru langt nok inn? Noe jeg har misforstått her? Også meget skuffet over at reservedekket var sånn dype dekk. Trodde en SUV ville ha ett normalt dekk som reserve!? 

Det var jo lissom litt poenget med en SUV tenkte jeg da, en bil som kanskje hadde mindre sjanse for å punktere og med bra reservedekk. Har visst misforstått jeg da!

Lenke til kommentar

Reservehjulet er vel stål felg. Det er ofte forskjellig muttere på stålfelg i forhold til aluminiumsfelg. Ellers så kjenner jeg ikke til hvordan det er på den bilen. Mini-reservehjul eller ingen reservehjul er vel blitt mer vanlig enn et i full størrelse.

Går fint å bytte bare to hjul når det ikke er firehjulstrekk.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 minutt siden):

Reservehjulet er vel stål felg. Det er ofte forskjellig muttere på stålfelg i forhold til aluminiumsfelg. Ellers så kjenner jeg ikke til hvordan det er på den bilen. Mini-reservehjul eller ingen reservehjul er vel blitt mer vanlig enn et i full størrelse.

Ok, men trodde en SUV lissom var litt annerledes her da. Jeg er mye ute på tur på litt avsidesliggende steder og har visst hatt en falsk trygghet ved å ha trodd at jeg har hatt ett sikkerlig reservedekk. Veldig skuffende!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...