Gå til innhold

Wow Classic - kan noen forklare meg greia?


Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke helt dette med WoW Classic. Slik jeg har forstått det så ble WoW Classic lansert som grunnspillet slik det så ut og fungerte da WoW ble utgitt i sin tid, helt uten oppdateringer og DLCs. En nostalgisk ting for de som har spilt siden begynnelsen. Den ser jeg.

Men nå relanserer WoW alle expansions/DLCs igjen? Folk spiller de samme utvidelsene som kom forrige gang? Dvs at spillet nå blir mer og mer likt WoW hovedspillet slik det er i dag? Så egentlig spiller de hele greia på ny? 

Jeg forstår ikke helt? Kan man utgi et MMO to ganger parallelt med akkurat samme innhold og folk spiller det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er så enkelt som at voksne gamere vil føle seg som tenåringer igjen ved å spille det samme spillet de elsket da. Bortsett fra private servere som kan være tricky å komme inn i så var jo WoW fra den tid helt utelukket, man måtte spille den nyeste versjonen. Det er mange som heller ville spille originalen eller TBC, Wrath-versjonene.

Dessverre får man ikke den samme følelsen tilbake om ikke man fortsatt har akkurat de samme vennene/guildene men livet går jo videre, og det er ikke nødvendigvis så ille.

Lenke til kommentar
Tabris skrev (7 minutter siden):

Men hva er planen når WoW Classic har tatt igjen hovedspillet? Da sitter de med to like spill? Skal de da fortsette med fremtidige utgivelser på to duplikater?

Tviler at de går videre til utgivelser som den eldre fansen hater. Det er ganske bred konsensus blant de som har vært med WoW fra starten at Wrath var toppen og at Cataclysm og alt etter er dårlig.

Endret av AvgAug
Lenke til kommentar

Håper virkelig de stopper etter Wrath.

Jeg spilte wow i 2005, og spiller nå Classic etter mange års pause. Koser meg veldig! Spilte frem til Burning Crusade den gangen, så prøver Wrath for første gang i disse dager. 

Man kan si det er kynisk av Blizzard å tjene de samme pengene om igjen med samme content (for ikke å snakke om pengene de tjener på char transfer osv), men man må erkjenne at dette er business hvor målet er å tjene penger.

Men koser meg som sagt i classic jeg :) spiller det nå og da, har ingen rush med å komme meg til max lvl. Så håper og tror jeg har content lenge! 

Lenke til kommentar
Tabris skrev (25 minutter siden):

Men hva er planen når WoW Classic har tatt igjen hovedspillet? Da sitter de med to like spill? Skal de da fortsette med fremtidige utgivelser på to duplikater?

Jeg tviler på de vil fortsette etter cata. Mange ønsker seg classic+, hvor de patcher og utvider classic spillene i samme stil. 

Lenke til kommentar

Jeg både forstår og ikke forstår dette. 

Jeg har ingen problem med å skjønne nostalgi og det å spille samme spill flere ganger. Det er noe jeg gjør selv ofte. 

Men så tenker jeg på meg selv og MMOs. Jeg har spilt ESO siden launch (egentlig siden beta) og har spilt alle utvidelsene. Jeg lager gjerne nye karakterer og begynner på ny i startområdene i spillet, men jeg har ingen som helst behov eller ønske for at spillet skal relanseres og spille gjennom alle utvidelsene på ny.

Men det er kanskje ikke gammelt nok enda. Kan også være jeg er såpass gammel at 2008, da Wrath kom ut, ikke er SÅ lenge siden i mitt hode. 

Det virker bare litt rart for meg å ha to versjoner av samme spill ute samtidig. Hva er egentlig de store forskjellene mellom dem?

 

Lenke til kommentar

Enig, skjønner ikke jeg heller, men alt etter Wotlk er crap, så tvilsomt at de fortsetter etter det.

Synes Wotlk ødela spillet når det kom jeg, men skjønner det var mest populært så.. 

Lyst på classic/vanilla med nye patcher, fiks bugs, rebalanser alt og endre på bossene, legge til nye bosser, dungeons osv. Kanskje drop levlinga, eller gjør det vanskeligere så det blir artig igjen. Legge til nye klasser, endre på eksisterende med nye skills osv. Slik at ting føles nytt, men med samme gameplay. 

Gadd ikke classic mer etter Ragnaros var ned, ble for kjedelig når alle viste hva man skal gjøre. 

Lenke til kommentar

Alle mmos har godt av en reset innimellom (typ det som skjer når en expansion kommer med ny levelcap osv). Kort fortalt en reset av grinden, slik at nye spillere gis mulighet til å catche opp.

Wow er og har alltid vært så populært at de kan kjøre gammelt content om igjen. Andre må gjerne pusse opp grafikk osv for å blåse nytt liv i et spill, men wow spiller folk uansett :)

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, AvgAug said:

Det er så enkelt som at voksne gamere vil føle seg som tenåringer igjen ved å spille det samme spillet de elsket da. Bortsett fra private servere som kan være tricky å komme inn i så var jo WoW fra den tid helt utelukket, man måtte spille den nyeste versjonen. Det er mange som heller ville spille originalen eller TBC, Wrath-versjonene.

Dessverre får man ikke den samme følelsen tilbake om ikke man fortsatt har akkurat de samme vennene/guildene men livet går jo videre, og det er ikke nødvendigvis så ille.

Eg har spilt siden launch, og vet godt at wow ikke er det samme nå på grunn av gamere er ikke de samme lenger. Wow var et sted man kunne bare være i for 15 år siden, en  møteplass med fokus på eventyr og bekjentskap, en verden i seg selv. Hvem har tid til sånt i dag når man er 30-40 og full jobb osv? Mesteparten av gamere er ikke i dag 15-25, de er ganske spredd. 

I dag er wow for meg en arena eg gjør m+ med venner på disc med. En m+ tar gjerne bare 40min inkludert å samle gruppe, noe alle i min alder har tid til. En hel kveld med 3-4 timer raiding går ikke for meg lenger, for eg er for kveldstrøtt og må være 100% opplagt og kvikk i hodet neste dag i jobben. 

Er veldig glad for at wow har utviklet seg, til tross for alle de gode minnene. Nåtidens lore og shadowlands synes eg ikke noe særlig om, det er en møkkeexpansion, men eg er mer interresert i gameplay, så Dragonflight ser lovende ut med så mye talenter som de tar fra gamle legendaries og sets. 

Lenke til kommentar

For meg var det slutt på WoW da de lanserte dynamiske NPC nivåer. Plutselig var hele poenget med å ha nivåer på karakterene borte. Hva er egentlig poenget med et spill som baserer seg på karakternivåer da? Og da de reduserte utstyr til bare itemlevel. Selv la jeg mye krefter i å velge rett utstyr og tilpasse til spillestil, men det falt jo mer eller mindre bort også. Og for hver oppgradering av spillet ble dungeons kortere og innholdet i all hovedsak redusert til "kun" bossfights.

Så for WoW var en relansering av det originale innholdet i all hovedsak en lansering av nytt innhold og ny spillestil for alle som ikke hadde vært med på de første variantene, og for de som var med fra begynnelsen og fikk se at alt innhold de likte ble faset ut så var det en velkommen innrømmelse av at de gikk for langt i å fjerne elementer fra spillet.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Tabris said:

Jeg både forstår og ikke forstår dette. 

Jeg har ingen problem med å skjønne nostalgi og det å spille samme spill flere ganger. Det er noe jeg gjør selv ofte. 

Men så tenker jeg på meg selv og MMOs. Jeg har spilt ESO siden launch (egentlig siden beta) og har spilt alle utvidelsene. Jeg lager gjerne nye karakterer og begynner på ny i startområdene i spillet, men jeg har ingen som helst behov eller ønske for at spillet skal relanseres og spille gjennom alle utvidelsene på ny.

Men det er kanskje ikke gammelt nok enda. Kan også være jeg er såpass gammel at 2008, da Wrath kom ut, ikke er SÅ lenge siden i mitt hode. 

Det virker bare litt rart for meg å ha to versjoner av samme spill ute samtidig. Hva er egentlig de store forskjellene mellom dem?

 

Det er enkelt. De greier ikke lenger å tjene nok penger på status quo, derfor må de selge flere produkter i håp om å få pisket hesten litt til. Hvis du kun vil spille classic, må du likevel ha abonnement for retail og det er det som blir stående i regnskapet. Du må betale for noe du ikke vil ha for å få noe du vil ha. I tillegg får du betale 800 kr for mount og boost som er mer eller like mye som et tripple-A-spill. Hvorfor bruke 5 år på å utvikle et helt spill når man kan få like mye eller mer betalt for boost og noen få nye piksler på skjermen.

 

Quote

The Northrend Heroic Upgrade costs $49.99 and comes with a level 70 character boost, expert riding,  Pebble's Pebble pet, and the  Fishspeaker's Lucky Lure toy.

The Northrend Epic Upgrade costs $79.99 and comes with all the items mentioned above, as well as the  Kalu'ak Whalebone Glider mount to use on Wrath servers, Tuskarr Shoreglider to use on Retail servers, and 30 days of game time.



9XXNHDDV2VOT1661551793114.jpg

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
5 hours ago, hatredFan911 said:

Wow var et sted man kunne bare være i for 15 år siden, en  møteplass med fokus på eventyr og bekjentskap, en verden i seg selv. Hvem har tid til sånt i dag når man er 30-40 og full jobb osv?

Godt poeng, føler også folk stiller mye mer krav idag, må lese opp på taktikker osv før raids, failer du så blir du sparka ut av raidet. Mister morroa med spillet for min del da, det er å finne ut ting sammen som er artig, som vi gjorde i starten av vanilla. Men mulig det er bare jeg som havna på litt for hardcore guilds for hver gang jeg prøvde på nytt også.

800kr for å få med mount og boost ja.. sykt, burde holde med kun måneds abb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...