sebbN Skrevet 27. september 2022 Del Skrevet 27. september 2022 Hei jeg har en opel signum 1.9 150hk 2006 modell alle lysene blinker når jeg gasser, er det noen som vet hva problemet kan være dynamo og batteri måler bra, dynamo lader greit ved gass også. batteri er 100% utelukket. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. september 2022 Del Skrevet 27. september 2022 Spenningsregulator? Symptomer: http://www.bilindustrien.com/biler/auto-repair/diagnosing-car-problems/63684.html Lenke til kommentar
sebbN Skrevet 28. september 2022 Forfatter Del Skrevet 28. september 2022 Har du link til evt den spenningsregulatoren jeg trenger? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. september 2022 Del Skrevet 28. september 2022 Nei, det har jeg ikke greie på. Var bare en tanke om årsaken. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. september 2022 Del Skrevet 28. september 2022 (endret) sebbN skrev (19 timer siden): Hei jeg har en opel signum 1.9 150hk 2006 modell alle lysene blinker når jeg gasser, er det noen som vet hva problemet kan være Blinker som helt av/på, eller blinker som varierende spenning? Gjelder det alle lys, eller kun hovedlysene? Blinker det uansett lysbryterens posisjon? Har denne bilen halogen- eller xenonpærer? Endret 28. september 2022 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. september 2022 Del Skrevet 28. september 2022 Hvordan målte du batteri og dynamo og hvilke verdier fikk du? Og har du testet diodebroene i dynamoen? Lenke til kommentar
sebbN Skrevet 28. september 2022 Forfatter Del Skrevet 28. september 2022 Slettet-fsaSP0zV skrev (2 timer siden): Blinker som helt av/på, eller blinker som varierende spenning? Gjelder det alle lys, eller kun hovedlysene? Blinker det uansett lysbryterens posisjon? Har denne bilen halogen- eller xenonpærer? Blinker pulserende, og blinkere kjappere / dypere ved gass. Gjelder alle lys inni bil og ihvertfall kjørelysene, gjelder ikke langlys da dette er noen LED-lys som er montert senere. Blinker uansett hvilke posisjon. Lenke til kommentar
sebbN Skrevet 28. september 2022 Forfatter Del Skrevet 28. september 2022 sedsberg skrev (1 time siden): Hvordan målte du batteri og dynamo og hvilke verdier fikk du? Og har du testet diodebroene i dynamoen? Litt usikker på hvordan det ble utført da det ikke var jeg som gjorde det. Ett sted rundt 14? Var stabilt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. september 2022 Del Skrevet 28. september 2022 (endret) Rundt 14V skal være bra. Da skal du kunne utelukke spenningsregulatoren. Hvis blinkinga følger turtallet _kan_ det være dynamoen. Det kan også være dårlig jording et sted. Sjekk evt. jordkabel mellom motor og chassis, og minuskabel fra batteri til chassis og/eller motor. Det hender disse korroderer på gamle biler og da kan man få ganske kraftig spenningsfall. En video hadde vært gull verdt. Endret 28. september 2022 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
sebbN Skrevet 28. september 2022 Forfatter Del Skrevet 28. september 2022 FullSizeRender.MOV Lenke til kommentar
sebbN Skrevet 28. september 2022 Forfatter Del Skrevet 28. september 2022 IMG_6772.MOV Lenke til kommentar
sebbN Skrevet 28. september 2022 Forfatter Del Skrevet 28. september 2022 IMG_6773.MOV Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. september 2022 Del Skrevet 28. september 2022 (endret) Jeg mistenker jording eller dynamo. Dynamoen er vekselstrøm. Problemer med fasene eller diodene kan skape flimring/blinking. Endret 28. september 2022 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
sebbN Skrevet 28. september 2022 Forfatter Del Skrevet 28. september 2022 Hvordan lokaliserer du evt jordingsfeil? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. september 2022 Del Skrevet 28. september 2022 (endret) Første man kan sjekke er som nevnt forbindelsene mellom motor, chassis og batteri. Ved å starte bilen, skru på så mye som mulig som bruker strøm (setevarmere, fjernlys, kupévifte, varmetråder etc) og så måle følgende spenninger. Mellom minus på batteriet og motorgods. Mellom minus på batteriet og chassis (et sted med rent metall) Mellom motorgods og chassis (igjen, et sted med rent metall) Du skal ha så godt som null volt. Måler du noe særlig spenning her så har du dårlig jording. Kan også være andre steder men det blir fort veldig komplisert. Spesielt uten kretsskjema. Lignende problem på YT. Spoiler Endret 28. september 2022 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
sebbN Skrevet 28. september 2022 Forfatter Del Skrevet 28. september 2022 Tusentakk😊skal se på det iløpet av helga Lenke til kommentar
sebbN Skrevet 1. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2022 Har ett tileggs spørsmål. Det har blitt ettermontert en radio i bilen som har lysstriper på deg. Lyden i bilen er også over gjennomsnittet bra. stusser litt over at det ikke er noe lydproblemer, og lysene på radioen er klare (blinker/pulserer ikke) så vis det hadde vært dynamo ville ikke det nevnt ovenfor vært ett pulserende da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. oktober 2022 Del Skrevet 1. oktober 2022 sebbN skrev (22 minutter siden): Har ett tileggs spørsmål. Det har blitt ettermontert en radio i bilen som har lysstriper på deg. Lyden i bilen er også over gjennomsnittet bra. stusser litt over at det ikke er noe lydproblemer, og lysene på radioen er klare (blinker/pulserer ikke) så vis det hadde vært dynamo ville ikke det nevnt ovenfor vært ett pulserende da? Ikke nødvendigvis, kan være at anlegget har kondensatorer på inntaket som glatter ut raske spenningsvariasjoner. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. oktober 2022 Del Skrevet 2. oktober 2022 sebbN skrev (12 timer siden): stusser litt over at det ikke er noe lydproblemer, og lysene på radioen er klare (blinker/pulserer ikke) Elektronikken trenger lavere spenninger enn 12V, og forsterkeren trenger mye mer. Den har sin egen strømforsyning, som takler variasjoner i innspenning. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå