Henrik.H Skrevet 27. september 2022 Del Skrevet 27. september 2022 Jeg er totalt grønn når det kommer til smarthus og styring av diverse komponenter. Det fremstår for meg som en skikkelig jungel der ute, med forskjellige type signaler, huber, switcher og andre duppedingser. Det jeg kanskje sliter mest med å forstå, er disse tingene som ikke bruker Wifi-signaler. Sånn som feks utvendige screens, garasjeport mm. Disse har egne fjernkontroller, som jeg antar bruker radiofrekvenser istedenfor Wifi. Men så har jeg skjønt at nesten alle disse også KAN styres fra telefonen (noe som i mitt hode betyr at signalene kan gjøres om til wifi-signaler), men at det da kreves en komponent som oversetter signalene. Er det sånn at hver enkelt ting jeg ønsker å kunne styre fra telefonen, må ha sin egen boks/komponent? Eller kan jeg kjøpe én boks som oversetter absolutt alt av signaler i huset, og som gjør at alt kan styres fra mobilen? Jeg må trolig ha svaret inn med teskje! På forhånd tusen takk for svar. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. september 2022 Del Skrevet 27. september 2022 En del produsenter gjør det slik at du må ha deres boks ja, og det er fryktelig irriterende. Men ellers så støtter mange ting standarer ala Z-Wave og Zigbee, så er man litt lur når man handler slipper man unne med bare en boks. Futurehome og Homey er vel de mest populære universelle boksene for å styre ting. Har selv Futurehome og er veldig fornøyd med den. Styrer varmekablene på badene mine og lys i stuen ved hjelp av bevegelsessensor. Elektroimportøren er en fin leverandør av ting til begge disse boksene, og har du en slik butikk i nærheten skader det ikke å stikke innom for en lærerik prat. Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 7. november 2022 Del Skrevet 7. november 2022 Fordelen med Homey er vel at den støtter flere standarder enn Futurehome? Med Homey kan du jo styre 433MHz dingser og. https://homey.app/en-us/wiki/homey-vs-futurehome/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå