torest Skrevet 26. september 2022 Del Skrevet 26. september 2022 Norske verft tapte hydrogenskip-kontrakt Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 26. september 2022 Del Skrevet 26. september 2022 Den eneste formen for hydrogenlagring som bør tillates for passasjerskip er LOHC. https://www.tecnoveritas.net/media/news/2021/hydrogen-the-future-marine-fuel-shipping-circular-economy-operational-considerations/ Men på sikt vil det antagelig være bedre å satse på atomereaktorer for cruiseskip, for å unngå at produksjon av hydrogendrivstoff belaster kraftnettet. Ulstein er i gang med det: https://edition.cnn.com/travel/article/ulstein-thor-nuclear-powered-ship/index.html 1 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 26. september 2022 Del Skrevet 26. september 2022 J-Å skrev (5 timer siden): Den eneste formen for hydrogenlagring som bør tillates for passasjerskip er LOHC. https://www.tecnoveritas.net/media/news/2021/hydrogen-the-future-marine-fuel-shipping-circular-economy-operational-considerations/ Men på sikt vil det antagelig være bedre å satse på atomereaktorer for cruiseskip, for å unngå at produksjon av hydrogendrivstoff belaster kraftnettet. Ulstein er i gang med det: https://edition.cnn.com/travel/article/ulstein-thor-nuclear-powered-ship/index.html Tror det er et feilspor å brenne Hydrogen i inneffektive forbrenningsmotorer i stedet for å gå for el-drift Even the Trump Administration’s Department of Energy “Hydrogen Program Plan” identifies H2 combustion as a significant problem. It states that additional research is needed on a host of emissions control issues around H2 combustion. The point DOE makes is that at very low levels of H2 blending, the NOx emissions levels might be controllable. But at higher levels, it is not only difficult to control NOx emissions, but the technologies that have been developed to attempt to control those higher NOx levels remain unproven.[21] That research is years off. This emissions problem is not a secret but a longstanding industry problem. A recent industry report from the European Turbine Network regarding H2 combustion states: “The higher adiabatic flame temperature of H2 will result in higher NOx emissions if no additional measures are undertaken…It will be particularly a challenge to achieve even stricter NOx-limits foreseen in the future.”[22] 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 27. september 2022 Del Skrevet 27. september 2022 (endret) 12 hours ago, NERVI said: Tror det er et feilspor å brenne Hydrogen i inneffektive forbrenningsmotorer i stedet for å gå for el-drift Hvis en kan få tilstrekkelig stabil kapasitet med brenselceller så er nok det bedre, men hovedpoenget var at når batteridrift ikke holder, og hydrogen er nødvendig, så bør den lagres som LOHC. Endret 27. september 2022 av J-Å Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå