Gå til innhold

Nye EU-regler om lading av elbil vil gjelde i Norge


Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (31 minutter siden):

Det er jo helt dødfødt. Hvordan skal det å ha en sånn automat stående vekk fra laderen løse noenting? 

Halvparten av elbilene har problemer med handshake med lader, så man må holde litt ekstra i ladekabelen for å være sikker.... og så skal man gå bort til en sånn en og stå i kø bak andre som skal starte sin lading?

Må tilfelle sette opp 1 pr 5 ladere eller noe, så blir det å finne riktig betalingsstolpe som hører til hvilken ladestolpe....

Det skalerer dårlig når det er mange stolper...

Det løser vel problemet for utenlandske turister og eldre som ikke har peiling på app og brikke. Dvs. maks 5% av kundemassen. Resten bruker nok brikke eller app, så det blir neppe kø ved betalingsstolpen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (1 time siden):

Det er jo helt dødfødt. Hvordan skal det å ha en sånn automat stående vekk fra laderen løse noenting? 

Halvparten av elbilene har problemer med handshake med lader, så man må holde litt ekstra i ladekabelen for å være sikker.... og så skal man gå bort til en sånn en og stå i kø bak andre som skal starte sin lading?

Må tilfelle sette opp 1 pr 5 ladere eller noe, så blir det å finne riktig betalingsstolpe som hører til hvilken ladestolpe....

Det skalerer dårlig når det er mange stolper...

905953875_Screenshot2022-09-29at12_00_28.thumb.png.4f771134f49216333f0b4bed3814c5d0.png

 

Nå er det ikke så mange andre som har så mange ladere per stasjon som Tesla, dessuten kan programvare hente opp hvilke ladere som nylig er koblet til, og presentere disse.

Velg laderen som stemmer over ens med stolpenummeret, trekk kortet og signal sendes til laderen som så starter selve ladingen (handshake er kanskje utført allerede).

Er ikke nødvendig at automaten er låst til en fast gruppe, så lenge man har programvaren i orden. Kanskje er det mer fornuftig å velge betalingsautomaten som er nærmest fasiliteten du er på vei mot, o det finnes flere rundt ladestasjonen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snowleopard said:

Nå er det ikke så mange andre som har så mange ladere per stasjon som Tesla, dessuten kan programvare hente opp hvilke ladere som nylig er koblet til, og presentere disse.

Velg laderen som stemmer over ens med stolpenummeret, trekk kortet og signal sendes til laderen som så starter selve ladingen (handshake er kanskje utført allerede).

Er ikke nødvendig at automaten er låst til en fast gruppe, så lenge man har programvaren i orden. Kanskje er det mer fornuftig å velge betalingsautomaten som er nærmest fasiliteten du er på vei mot, o det finnes flere rundt ladestasjonen.

Nei, men så er bare 16% av personbilparken elbiler da. Og en stor andel av de er ikke hurtigladbare…
Så det må skaleres opp kraftig av antall stolper. På veldig få år, og stasjoner på størrelse med Tesla må bli normalen.

Pr nå så er over 50% av hurtigladestolper (100 kW+) i Norge bygget av Tesla. Det sier sitt, det er jo ingen av de andre som er i nærheten av å skalere fort nok.

Hvorfor det? Og uavhengig av svaret, er det en god ide å gjøre det dyrere å bygge ut, når man ser på hvor mye som skal bygges?

 

Som sagt har mange biler problemer med handshake. Og hvis du kobler til kabelen og står i kø bak noen andre som akkurat har koblet til, men som er våte på henda eller noe,. Så avslutter bilen din mottaksmodus og sovner, og så må du tilbake å ta kabelen ut og inn igjen. 
Mildt sagt spent på hvordan dette vil skalere og fungere i praksis.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (45 minutter siden):

Nei, men så er bare 16% av personbilparken elbiler da. Og en stor andel av de er ikke hurtigladbare…

Hæ? Det er svært få elbiler som ikke kan hurtiglades. Det gjelder vel stort sett eldre Renault Zoe og Ford Focus, Mercedes B250 og de ordentlig gamle (Think,Buddy,Reva osv.). Tipper de utgjør godt under 10% av totalen. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Nei, men så er bare 16% av personbilparken elbiler da. Og en stor andel av de er ikke hurtigladbare…
Så det må skaleres opp kraftig av antall stolper. På veldig få år, og stasjoner på størrelse med Tesla må bli normalen.

Pr nå så er over 50% av hurtigladestolper (100 kW+) i Norge bygget av Tesla. Det sier sitt, det er jo ingen av de andre som er i nærheten av å skalere fort nok.

Hvorfor det? Og uavhengig av svaret, er det en god ide å gjøre det dyrere å bygge ut, når man ser på hvor mye som skal bygges?

 

Som sagt har mange biler problemer med handshake. Og hvis du kobler til kabelen og står i kø bak noen andre som akkurat har koblet til, men som er våte på henda eller noe,. Så avslutter bilen din mottaksmodus og sovner, og så må du tilbake å ta kabelen ut og inn igjen. 
Mildt sagt spent på hvordan dette vil skalere og fungere i praksis.

Dette er under endring. Drastisk endring, siden 80+ % av bilsalget består av hovedsakelig biler som kan hurtig og lynlades. At et stort antall ladere allerede er utplassert, betyr lite når det totale antallet må opp kraftig på kort tid. Og en god del av eksisterende ladere må oppgraderes/skiftes ut. 

Det er allerede slått fast at på en ny lader til fort millionen per stolpe, betyr en ekstrakostnad på 10-30 K lite. Det vil koste litt mere å oppgradere allerede eksisterende ladere, som er såpass raske at de ikke vil måtte skiftes ut eller oppgraderes på en stund. Men vi ser jo at selv ganske nye stasjoner må byttes logo på fordi de har skiftet eiere eller eierne har skiftet navn.

Kostnaden på dette, er ikke spesielt lavere, så om kravet kommer, noe det ser ut til, så vil eksisterende ladesteder oppgraderes løpende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Hæ? Det er svært få elbiler som ikke kan hurtiglades. Det gjelder vel stort sett eldre Renault Zoe og Ford Focus, Mercedes B250 og de ordentlig gamle (Think,Buddy,Reva osv.). Tipper de utgjør godt under 10% av totalen. 

Jeg tenkte egentlig på alle Leafene. Ja de kan «hurtiglades» men siktet til at en stor del av de ikke brukes som langturbilen i familien.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Snowleopard said:

Dette er under endring. Drastisk endring, siden 80+ % av bilsalget består av hovedsakelig biler som kan hurtig og lynlades. At et stort antall ladere allerede er utplassert, betyr lite når det totale antallet må opp kraftig på kort tid. Og en god del av eksisterende ladere må oppgraderes/skiftes ut. 

Det er allerede slått fast at på en ny lader til fort millionen per stolpe, betyr en ekstrakostnad på 10-30 K lite. Det vil koste litt mere å oppgradere allerede eksisterende ladere, som er såpass raske at de ikke vil måtte skiftes ut eller oppgraderes på en stund. Men vi ser jo at selv ganske nye stasjoner må byttes logo på fordi de har skiftet eiere eller eierne har skiftet navn.

Kostnaden på dette, er ikke spesielt lavere, så om kravet kommer, noe det ser ut til, så vil eksisterende ladesteder oppgraderes løpende.

Dette underbygger poenget mitt. Vi kan ikke drive å lage ladestolper til 1 mill pr stykk! Med masse skjermer og programvare som henger og masse points of failure.

Tesla sine koster 1/5 av konkurrentenes, fungerer knallbra. Det eneste man trenger er en app.

Ja de bør regulere slik at alle må følge standard API, så man kan velge app, men ikke noe utover det

https://electrek.co/2022/04/15/tesla-cost-deploy-superchargers-revealed-one-fifth-competition/amp/

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (34 minutter siden):

Dette underbygger poenget mitt. Vi kan ikke drive å lage ladestolper til 1 mill pr stykk! Med masse skjermer og programvare som henger og masse points of failure.

Tesla sine koster 1/5 av konkurrentenes, fungerer knallbra. Det eneste man trenger er en app.

Ja de bør regulere slik at alle må følge standard API, så man kan velge app, men ikke noe utover det

https://electrek.co/2022/04/15/tesla-cost-deploy-superchargers-revealed-one-fifth-competition/amp/

Nå tipper jeg bare, men mistenker at de koster opp mot og over millionen fordi man kjøper deler fra underleverandører som vet å ta seg betalt. Og når disse igjen skal generere inntekter, så må både produsenten av de ferdige laderne og distributørene også ha sin del av kaka.

Tesla derimot, produserer inhouse og med masseproduksjon klarer de å holde kostnadene nede. Selv med skjerm og bankterminal vil disse holde seg langt lavere i pris.

Men uansett, når nå laderne koster en million +/-, så er ikke kostnaden på terminalen større enn at det knapt merkes. Prisforskjellen er større mellom laderne fra forskjellige produsenter, og mellom modellene fra samme leverandør, enn hva tillegget for bankterminalen utgjør.

Selv på Tesla sine SuC-stasjoner til ca 430 K, så utgjør ikke 5-10 K noen signifikant andel av kostnaden. Ja det blir dyrere, men dette vil uansett bakes inn i pris på ladingen, og derved ikke utgjøre allverden om man setter et treårs perspektiv på nedbetalingen.

Om Tesla skal støtte lading av andre elektriske kjøretøy etter samme løsningen som i sine biler (handshake og gjenkjenning av bil via MAC-adressen og andre signaler) og kobler dermed app og betaling til kortet lagt inn der, slik f.eks. den nederlandske ladeoperatøren Fastned gjør, så koster også dette endel kroner i utviklingskostnader.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Jeg tenkte egentlig på alle Leafene. Ja de kan «hurtiglades» men siktet til at en stor del av de ikke brukes som langturbilen i familien.

Finnes vel mange som har Leaf med 40 eller 62 kWh batteri, som fint brukes som familiens eneste bil, også på langturer. Med 100 kW på visse ladere for ihvertfall 62 kWh-modellene i Tekna utstyrsgrad, kan den fint duge på langtur, om man holder seg til 1 eller maks 2 hurtigladinger da den ellers vil bli for varm for å få hurtig nok lading.

Med 435 liter bagasjeplass, 35 kg taklast og "tilhenger" som støtter 75 kg kulevekt til å frakte sykler på, så er mange dekket. Man må riktignok være noe mer nøysom med hva man pakker med seg sammenlignet med større biler. Men ikke alle trenger å ta med seg halve huset på langtur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (42 minutter siden):

Tesla Gigafactory 2 i Buffalo, New York som ligger langs samme elv hvor du finner Niagara Falls (har vært i Buffalo og rett over grensa i 2011), er der de produserer bl.a. SuperCharger-stolpene for USA, og sikkert de aller fleste som hittil er plassert ut i Europa og world wide.

https://www.tesla.com/gigafactory2

Fabrikken i Shanghai, åpnet høsten 21, så hvor mange av disse som er sendt til Europa, aner jeg ikke. Men vil tro de først og fremst vil produsere for Asia Australia. Men blir ikke overrasket om de og vil dekke Europa, frem til de bygger en slik fabrikk ved Berlin, som og kan supplere Afrikanske land når Tesla setter inn støtet mot det koninentet.

Så vil Buffalofabrikken sannsynligvis konsentrere seg om de amerikanske kontinentene. Burde være nok marked for ihvertfall tre slike fabrikker i lang tid fremover. Om de ikke bygger en i Texas også, for Østkysten og Syd-Amerika. Det er ihvertfall mine spekulasjoner på dette.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvordan de som ønsker kredittkortbetaling ser for seg brukeropplevelsen.

Men her er altså fasiten på brukeropplevelsen for å betale med kort. 

Jeg stiller gjerne opp til kappløp, tipper jeg gjennomfører ladeøkten raskere med å laste ned appen. Dette er en løsning for de få, som ikke er noe mer brukervennlig enn eksisterende app løsning, og det koster operatørene å drifte, og det legger del til points of failure på ladestolper.

 

Esso Grålum (fra uke 38)

På denne lokasjonen vil du finne betalingsterminaler på selve laderen. Betalingsterminalen befinner seg rett til høyre for laderens skjerm. Det kreves ingen registrering for lading ved bruk av betalingskort, og du kan betale med både Google Pay og Apple Pay.

Slik bruker du betalingsterminalen:

Starte lading:
  1. Trykk på knappen for «Credit Card»
  2. Autentisér kortet på betalingsterminalen
  3. Velg uttak
  4. Koble ladepluggen til bilen
  5. Lading starter
Stoppe lading:
  1. Velg ladeøkt på skjermen
  2. Autentisér betalingskortet på terminalen
  3. Trykk på Stopp-knappen
  4. Ta ut ladepluggen fra bilen
Skaffe kvittering:
  1. Trykk på knappen for «Receipt»
  2. Autentisér kortet
  3. Kvittering blir synlig på skjermen. Ta et bilde av kvitteringen med telefonen.

 

Esso Vestby (fra uke 39)

På denne lokasjonen vil du finne en betalingskiosk for kortbetaling. Det kreves ingen registrering for lading, og du kan bruke betalingskort, Google Pay og Apple Pay.

Slik bruker du betalingskiosken:

Starte lading:
  1. Velg ladepunktet der bilen din er plassert
  2. Godkjenn reservasjonen (50 Euro)
  3. (Valgfritt: Be om kvittering per epost)
Stoppe lading:
  1. Velg «Stopp lading» i betalingskiosken
  2. Autentisér med kortet du brukte for å starte lading
  3. (Valgfritt: Hvis du ba om en kvittering da du startet lading, vil du motta en kvittering på epost innen 24-48 timer)

 

http://rechargeinfra.com/no/betalingslosninger/

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at de reserverer 50 EUR ved start av lading, noe sier meg at de kommer til å øke den etterhvert. 

For her kan de med stort batteri stikke av fra noe av regningen. Siden de tar kr 8,80 pr kWh

Eller kanskje bare laderen stopper når du har nådd 50EUR, som også er relativt irriterende 

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

For de som er vante med hurtigladere er dette en løsning på et problem som ikke finnes. Sikkert fint for den eldre delen av befolkningen, men problemet på hurtigladere er at folk lader altfor lenge. Lading til 90-95% er ganske vanlig å se, veldig irriterende når man bare trenger 5 eller 10 minutter å stå og vente.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (11 timer siden):

Jeg tenkte egentlig på alle Leafene. Ja de kan «hurtiglades» men siktet til at en stor del av de ikke brukes som langturbilen i familien.

Jeg kjenner mange med Leaf som bruker den som langturbil. Den nyere utgaven har 40kW eller 62kW batteri og klarer ganske lange turer med én hurtiglading underveis. 

Den gamle utgaven (fra før 2018) hadde bare 24kWh eller 30kWh batteri og var ikke like egnet, men kan brukes. Vi kjørte vår på hytta mange ganger, ca. 30 mil. En 24kWh fra 2011.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Jeg kjenner mange med Leaf som bruker den som langturbil. Den nyere utgaven har 40kW eller 62kW batteri og klarer ganske lange turer med én hurtiglading underveis. 

Den gamle utgaven (fra før 2018) hadde bare 24kWh eller 30kWh batteri og var ikke like egnet, men kan brukes. Vi kjørte vår på hytta mange ganger, ca. 30 mil. En 24kWh fra 2011.

Ok, så utifra din anekdote så bør vi planlegge med at 

50 000 stk id4 vil ha det samme ladestolpebehovet som 50 000 Leaf

Jeg tror ikke helt på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 29.9.2022 den 0.10):

Er ikke den nye teknologien bedre enn den som skal erstattes, så er den ikke liv laga. Og brikken er sånn sett bare en liten del av hva vi nå bruker et betalingskort til.

Jeg mistenker at på det tidspunktet hvor ladeaktørene skulle bestemme hvordan de skulle ordne betaling så var RFID-brikker bedre enn bankkort på et vesentlig punkt, de var billigere. For et prosjekt som kunne vente å gå i minus i *mange* år fremover er pris viktig. Om du først skal blø penger i mange år fremover er det et poeng å blø minst mulig.

RFID-kort er svært allsidig, vi bruker det bare til andre ting enn betalingskort. ;) 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Ok, så utifra din anekdote så bør vi planlegge med at 

50 000 stk id4 vil ha det samme ladestolpebehovet som 50 000 Leaf

Jeg tror ikke helt på det.

Hvordan klarte du å få til denne påstanden din? Mega kortslutning? Poenget var utsagnet ditt ovenfor om at Leaf ikke egnet seg for langtur for familier, noe som du nå har fått svar på fra flere, meg inkludert. Påstanden din holdt altså ikke mål i det hele tatt.

Selvsagt ee ladebehovet noe forskjellig, både pga støtte for ladefart, størrelse på batteri og andelen som faktisk benytter den som langturbil. Det er sannsynlig at flere bruker en ID.4 til langtursbil, enn en Leaf 40 f.eks. Menat den er uegnet og ikke brukse til det, er altså den feilaktige påstanden vi svarte på.

bzzlink skrev (3 timer siden):

Vet ikke helt hvordan de som ønsker kredittkortbetaling ser for seg brukeropplevelsen.

Men her er altså fasiten på brukeropplevelsen for å betale med kort. 

Jeg stiller gjerne opp til kappløp, tipper jeg gjennomfører ladeøkten raskere med å laste ned appen. Dette er en løsning for de få, som ikke er noe mer brukervennlig enn eksisterende app løsning, og det koster operatørene å drifte, og det legger del til points of failure på ladestolper.

 

Esso Grålum (fra uke 38)

På denne lokasjonen vil du finne betalingsterminaler på selve laderen. Betalingsterminalen befinner seg rett til høyre for laderens skjerm. Det kreves ingen registrering for lading ved bruk av betalingskort, og du kan betale med både Google Pay og Apple Pay.

Slik bruker du betalingsterminalen:

Starte lading:
  1. Trykk på knappen for «Credit Card»
  2. Autentisér kortet på betalingsterminalen
  3. Velg uttak
  4. Koble ladepluggen til bilen
  5. Lading starter
Stoppe lading:
  1. Velg ladeøkt på skjermen
  2. Autentisér betalingskortet på terminalen
  3. Trykk på Stopp-knappen
  4. Ta ut ladepluggen fra bilen
Skaffe kvittering:
  1. Trykk på knappen for «Receipt»
  2. Autentisér kortet
  3. Kvittering blir synlig på skjermen. Ta et bilde av kvitteringen med telefonen.

 

Esso Vestby (fra uke 39)

På denne lokasjonen vil du finne en betalingskiosk for kortbetaling. Det kreves ingen registrering for lading, og du kan bruke betalingskort, Google Pay og Apple Pay.

Slik bruker du betalingskiosken:

Starte lading:
  1. Velg ladepunktet der bilen din er plassert
  2. Godkjenn reservasjonen (50 Euro)
  3. (Valgfritt: Be om kvittering per epost)
Stoppe lading:
  1. Velg «Stopp lading» i betalingskiosken
  2. Autentisér med kortet du brukte for å starte lading
  3. (Valgfritt: Hvis du ba om en kvittering da du startet lading, vil du motta en kvittering på epost innen 24-48 timer)

 

http://rechargeinfra.com/no/betalingslosninger/

Hva som var poenget ditt med denne, skjønner jeg ikke. Ja, du må dra kortet mer eller mindre som med en brikke, men med ett steg eller to for verifisering og valg om kvittering. Men du slipper problemer med at kortet ditt er utgått eller det henger igjen en betaling som ikke er gått gjennom, og appen klarer ikke gjennomføre trekket selv om du korrigerer dataene. Eller at du må kontakte support fordi den ikke godtar koden din til appen, eller du står der med nett som ikke fungerer. 

Du slipper å bli stående på en ladestasjon f.eks. i Sverige, Danmark eller Tyskland, fordi brikken din ikke støttes, og du får ikke registrert deg pga at du ikke har svensk/dansk/tysk adresse, personnummer og/eller adresse (stryk det som ikke passer det landet du er i).

Kort, uansett om det er visa eller mastercard, fungerer på tvers av landegrensene, med mindre man har glemt å endre regionssperra, så det er en kjapp tur innom nettbanken i tilfelle, som du uansett må gjøre for å bruke på andre steder du vil bruke kortet.Norden/Skandinavia er som standard ikke sperret, så det er vel først i Tyskland man kan oppleve dette.

Tilsvarende vil det være for turister som kommer fra andre Europeiske land, og som har avtale med ladeselskap som ikke har internasjonale roamingavtaler med denne ladeoperatøren de stopper hos.

Jeg har selv opplevd akkurat slike problemer i Sverige, i Danmark hadde jeg stort sett flaks ved at jeg hadde plugsurfing som gikk med Ionityladerne, når de hadde intro-kampanjetilbudet sitt, med fat pris per sesjon. Forskjellen var at det var NOK i Norge, SEK i Sverige, DKK i i Danmark og Euro i Tyskland. Men andre operatører hadde jeg antagelig vært stuck på, eller måtte betale dyre turistpriser på ved å kjøpe en pakke der og da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...