Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Partikkelfilterfeil 2015 Sharan 2.0 TDI.


PolarD

Anbefalte innlegg

Har en Sharan som får partikkelfilterfeil etter 1-1,5 timers kjøring. Er ikke det veldig uvanlig? Sånt oppstår jo vanligvis med mye småkjøring. Forsvinner hvis man slår av bilen i ca 10 minutter. Ingen feilkoder. Verkstedet har testa regenerering, får ut mye sot, men det løser ikke problemet. Har en OBDeleven. Kan man lese av feilkoder "live" med den mens man kjører? 

 

Endret av PolarD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (1 time siden):

Hvordan vet du at den får "partikkelfilterfeil" når det ikke er feilkoder?

Er vanlig med egen lampe for partikkefilter på nyere biler.

Men for å komme med noe konstruktivt.
Kjør bilen ordentlig.
det skal mye trykk å varme til for å rense et partikkelfilter som er "tett"
Her hvor jeg bor bruker vi en lang oppoverbakke på 3km med 80sone.
Kjør med høyt turtall opp hele bakken. Har du en henger du kan koble på bilen gjør dette så motoren må jobbe hardere.
Da får du opp temperaturen i motoren og mye volum på avgassene.

Så mitt råd er å prøve hard belastning på høyt turtall 2-3 km.

Det har hjulpet flere jeg kjenner med å bli kvitt partikkelfilterfeil på dieselbiler i alle fall.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (21 timer siden):

Kjøp en rens av DPF og EGR. Det er billigere enn å erstatte det. Eventuelt få et verksted til å fjerne hele renseanlegget.

Fikk det på garantien etter at jeg kjøpte bilen. Feilen forsvant ikke, men jeg oppdaget ikke det før garantitiden på tre måneder hadde gått ut. Det merkelige er måten feilen oppstår på, det er jo helt atypisk for denne typen feil. Oppstår aldri ved småkjøring, det er fruen som bruker bilen og hun kjører ganske forsiktig.

Lenke til kommentar
PolarD skrev (3 minutter siden):

 hun kjører ganske forsiktig.

Om hun kjører forsiktig så er det ikke atypisk.
Man kan kjøre så langt man vil om man holder seg på lave turtall eller har annen hard belastning.
Man må ha en kombinasjon av Varm eksos og kraftig trykk for å blåse ut et partikkelfilter.
nytter ikke med bare forsiktig kjøring da, ja du får varm eksos men ikke nok gjennomstrømning når man aldri kommer over 2000 RPM i mer en 1-2 sekunder.

Av og til må slike biler kjøre aktivt.
Varm motor å 2-4 kilometer med aktiv kjøring og høyt turtall (min 3000 RPM) så blåser man ut mye dritt.

Lenke til kommentar

Du har disse alternativene:

*Rens systemet (EGR, DPF og turbo)

*Få et verksted til å fjerne innmaten i DPF og EGR. ECU trenger en re-map etterpå for å fjerne feilmeldinger.

*Kvitt deg med bilen og kjøp en bensinbil, hybrid eller elbil.

Eskove skrev (3 timer siden):

Man må ha en kombinasjon av Varm eksos og kraftig trykk for å blåse ut et partikkelfilter

Dette hjelper bare om man gjør det hyppig etter at bilen er ny. Har man aldri gjort det før og bare putret rundt på 1100 omdr. i mange år, er mest sannsynlig soten i systemet så hardt og forkalket at det er som betong. Da vil ikke endret kjøremønster hjelpe særlig.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
PolarD skrev (På 25.9.2022 den 9.28):

Har en Sharan som får partikkelfilterfeil etter 1-1,5 timers kjøring. Er ikke det veldig uvanlig? Sånt oppstår jo vanligvis med mye småkjøring. Forsvinner hvis man slår av bilen i ca 10 minutter. Ingen feilkoder. Verkstedet har testa regenerering, får ut mye sot, men det løser ikke problemet. Har en OBDeleven. Kan man lese av feilkoder "live" med den mens man kjører? 

 

Det gule dpf lyset betyr at nå er et godt tidspunkt for å kjøre 15 minutter med noe belastning og turtall, så vil bilen kjøre sin dpf rensesyklus.

Ved å slå av bilen avbrytes syklusen/rensen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...