Ludvig86 Skrevet 22. september 2022 Del Skrevet 22. september 2022 (endret) Hepp! Fruen har en Mazda 5 fra tidlig 2000-tallet. Vi hadde problemer med at lyspæren på førersiden gikk i tide og utide. Byttet pære, så fungerte den en liten stund. Ble noe bytting før jeg fant ut at den kom tilbake ved å rigle på den. Regnet med det var noe med kontakten. Sjekket nærmere så var mellomstykket ( ett slags adapter ) mellom pæren og kontakten fult av irr. Byttet dette, og da var det tipp topp igjen. Etter en stund gikk pæren igjen, men nå virker det som om hele lykten er død. Ingenting lyser, hverken nærlys, langlys eller parklys. Hva kan vere grunnen til dette? Har sjekket sikringer, men alt ok. Jeg har lurt på om det kan vere ett relè? Noen tips til hvor jeg begynner å feilsøke? Vi må jo ha lys i høstmørket. // Takk for innspill! Endret 25. september 2022 av Ludvig86 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 23. september 2022 Del Skrevet 23. september 2022 Har du målt at du faktisk får spenning i pæresoklene? Siden alt er mørkt kan det være en dårlig lokaljording av lykten. Du må nok fram med multimeteret å feilsøke. Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 23. september 2022 Del Skrevet 23. september 2022 Har en mazda 6 2003 modell der jordledningen til sokkelen hang med noen få kordeler og en delvis knekt kabelsko, sikkert oppstått når en må fomle blind nedi der når hånda er for stor. Har du tatt en sjekk på jordingen? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. september 2022 Del Skrevet 23. september 2022 Sjekka om du har spenning på sikringen? Hjelper lite at den ikke er røket hvis det ikke er spenning til den. Har du ikke spenning der så ligger problemet et sted fra og med ECU eller til og med sikringsboks. Har du spenning der så er problemet mellom sikring og lyspære. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 23. september 2022 Forfatter Del Skrevet 23. september 2022 Takk for alle innspill! Men jeg må spørre "dumt" jeg. Jeg har ett multimeter liggende, men er ikke så dreven på bruken av det, da jeg er sjeldent borti elektronikk på bil, da alt somregel har funket. Hvilken innstilling skal det stå på? Er jo ett helt lykkehjul av muligheter. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. september 2022 Del Skrevet 23. september 2022 Ludvig86 skrev (47 minutter siden): Hvilken innstilling skal det stå på? Mer enn 12 volt likespenning. 1 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 23. september 2022 Forfatter Del Skrevet 23. september 2022 Takk! Blir vel da å stille det inn på VDC 20 da? (Multimeter fra Biltema) Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 23. september 2022 Del Skrevet 23. september 2022 (endret) 7 minutes ago, Ludvig86 said: Blir vel da å stille det inn på VDC 20 da? (Multimeter fra Biltema) Det høres riktig ut. Edit: Det verste som skjer er vel at en sikring i multimeteret trigges. Endret 23. september 2022 av Thor. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå