Mathias Klingenberg Skrevet 21. september 2022 Del Skrevet 21. september 2022 Havarikommisjonen undersøker bolter på Tretten bru: Gikk i 90 graders skjærbrudd etter overbelastning 1 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 21. september 2022 Del Skrevet 21. september 2022 Problemet er tror jeg måten symmetrien på innsetting av boltene er utført inn i treverket. Boltene er satt gjennom treverket i en rett linje diagonalt og det har ført til at ved forskjellig utvidelser/sammentrekninger av tre/stål pga temperatur,så har treverket sprekt opp mellom hver bolt og tilslutt har boltene blitt revet ut fra treverket i en linje. Hvis boltene hadde blitt satt inn i ett mønster som ikke hadde gitt rett linje tror jeg det hadde holdt bedre. Det beste hadde vært å bruke stålnagler på en stålplate rundt treverket som hadde blitt blitt presset og klemt fast mot treverket ved hjelp av en permanent skruklemme med meget stor kraft. Da hadde treverket beholdt sine egenskaper. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 21. september 2022 Del Skrevet 21. september 2022 (endret) Jeg tolker dette slik at "klippingen" av disse boltene ikke var det første som skjedde, men en følgeskade. Overbelastning under selve kollapsen. Det letes fortsatt etter "første hendelse" i forb. med brukollapsen. Forstår deg slik at du mener flere bolter kan være revet ut langs samme sprekk i treverket(?) Det kan godt hende, men hadde de da blitt "klippet"? Da hadde jeg ventet at noen var hele, men evt. noe krokete...? Endret 21. september 2022 av KjeRogJør Lenke til kommentar
Ether Skrevet 21. september 2022 Del Skrevet 21. september 2022 Det må benyttes rustfrie eller syrefaste bolter. Bolter av 'karbonstål' svekkes når det er kulde. 1 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 21. september 2022 Del Skrevet 21. september 2022 Ether skrev (12 minutter siden): Det må benyttes rustfrie eller syrefaste bolter. Bolter av 'karbonstål' svekkes når det er kulde. Og kulde er noe det er plenty av på Tretten. 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 21. september 2022 Del Skrevet 21. september 2022 (endret) 1 hour ago, ACYBN18O said: Problemet er tror jeg måten symmetrien på innsetting av boltene er utført inn i treverket. De omtalte M24 boltene sto ikke i treverket, men holdt sammen to ståldeler (tverrbærere og fagverksknuter). Hvor M27 boltene sto nevnes ikke, men de holdt muligens fagverket til fundamentbæreren.. At disse har røket på en annen måte er interessant, og kan vel foreløpig ikke utelukkes som primærårsak. Merk at M27 boltene med skråbrudd har mye mer rust i bruddflatene enn M24 bolten med tverrbrudd til venstre i bildet. Endret 21. september 2022 av J-Å 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 21. september 2022 Del Skrevet 21. september 2022 J-Å skrev (11 timer siden): . Merk at M27 boltene med skråbrudd har mye mer rust i bruddflatene enn M24 bolten med tverrbrudd til venstre i bildet. Vet vi hvem av boltene som har vert mest utsatt for vann og luft etter at brua falt i elven? Ikke sikkert alle har hatt samme forhold. Har de vert nede i vannet lå de vel i flere dager før det ble mulig å få dem opp. Da blir det stor forskjell i påvirkning fra miljøet. Lenke til kommentar
Kun-skaper Skrevet 22. september 2022 Del Skrevet 22. september 2022 22 hours ago, Mathias Klingenberg said: Havarikommisjonen undersøker bolter på Tretten bru: Gikk i 90 graders skjærbrudd etter overbelastning Uavhengig av når boltene har røket ser det ut for at her brukt feil for korte bolter. Gjengepartiet synes utsatt for skjerkrefter. Det er å betrakte som en "dødssynd". Bolter i skjerbelastninger skal gjengepertiet være avsluttet utenfor område for skjerbelastninger.. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 22. september 2022 Del Skrevet 22. september 2022 (endret) 1 hour ago, Kun-skaper said: Uavhengig av når boltene har røket ser det ut for at her brukt feil for korte bolter. Gjengepartiet synes utsatt for skjerkrefter. Det er å betrakte som en "dødssynd". Bolter i skjerbelastninger skal gjengepertiet være avsluttet utenfor område for skjerbelastninger.. Jeg tror de boltene med brudd i gjengepartiet er de M27 boltene som ble angitt å ha røket pga strekk/bøy. Men ja, det er de interessante, hvis det er fundamentboltene. Det er en bolt i bakgrunnen som har et tvers brudd. Antar den er M24. De boltene holdt vel bare kjørebanen. Endret 22. september 2022 av J-Å Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. september 2022 Del Skrevet 22. september 2022 ACYBN18O skrev (På 21.9.2022 den 13.37): Og kulde er noe det er plenty av på Tretten. Om sommeren ? 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. september 2022 Del Skrevet 22. september 2022 (endret) Er det 8.8 kvalitet boltene er laget av "fasthetsklasse" ? Endret 22. september 2022 av Nautica Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 22. september 2022 Del Skrevet 22. september 2022 Nautica skrev (10 minutter siden): Om sommeren ? Om sommeren er det varmt. En slik plassering ved ei elv er typisk en plass med store temp svingninger som arbeider med materialene både tre og jern (utvidelser og sammentrekninger) Det er 20 minus og så kommer sola opp og varmer opp stål til mange plussgrader pga at stål tar hurtig temperatur litt saktere på treverk,sola går bak skyer og alt kjøles hurtig ned igjen for så å varmes opp når sola dukker opp. Kan foregå hele dagen på vinteren. Motsatt på sommeren. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. september 2022 Del Skrevet 22. september 2022 ACYBN18O skrev (3 minutter siden): Om sommeren er det varmt. En slik plassering ved ei elv er typisk en plass med store temp svingninger som arbeider med materialene både tre og jern (utvidelser og sammentrekninger) Det er 20 minus og så kommer sola opp og varmer opp stål til mange plussgrader pga at stål tar hurtig temperatur litt saktere på treverk,sola går bak skyer og alt kjøles hurtig ned igjen for så å varmes opp når sola dukker opp. Kan foregå hele dagen på vinteren. Motsatt på sommeren. Trodde dere snakket og brudd grunnet kulde. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 22. september 2022 Del Skrevet 22. september 2022 1 hour ago, Nautica said: Er det 8.8 kvalitet boltene er laget av "fasthetsklasse" ? Det går på bruddstyrke og flytgrense ja: https://static1.squarespace.com/static/5e1c7960ca124e6013aa0ff3/t/5eeaa514630d927e466e5c8b/1592435991663/Stålkvaliteter.pdf Vi ser at for noen av boltene har de gått opp til M27 og kvalitet 10.9. Disse boltene er 80% sterkere enn M24 8.8. Dessuten har de mye rust og er røket på en annen måte. Så det er veldig relevant å få vite hvor disse boltene sto. 1 Lenke til kommentar
Kun-skaper Skrevet 23. september 2022 Del Skrevet 23. september 2022 18 hours ago, J-Å said: Jeg tror de boltene med brudd i gjengepartiet er de M27 boltene som ble angitt å ha røket pga strekk/bøy. Men ja, det er de interessante, hvis det er fundamentboltene. Det er en bolt i bakgrunnen som har et tvers brudd. Antar den er M24. De boltene holdt vel bare kjørebanen. Bolten i bakgrunnen ser mer ut til å være klipt av som i en "saks". Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 23. september 2022 Del Skrevet 23. september 2022 2 hours ago, Kun-skaper said: Bolten i bakgrunnen ser mer ut til å være klipt av som i en "saks". Ja rapporten bruker jo betegnelsen "klippet over" for M24 boltene. "Saksen" er når de to delene som er koblet sammen roteres eller forskyves i forhold til hverandre. Quote ...har trolig blitt klippet over av relativ bevegelse i planet mellom tverrbæreren og knuten i fagverket som de bant sammen, skriver Havarikommisjonen. Mens de mye sterkere M27 boltene: Quote ... har brudd forårsaket av strekk/bøy-bevegelse i boltenes lengdeakse, skriver de videre. Lenke til kommentar
Samms Skrevet 23. september 2022 Del Skrevet 23. september 2022 On 9/21/2022 at 1:22 PM, Ether said: Det må benyttes rustfrie eller syrefaste bolter. Bolter av 'karbonstål' svekkes når det er kulde. Heilt avhengig av stålkvalitet. Det er utfordringar med "Rustfrie" og "syrefaste" stålkvalitetar også. For styrke er ikkje rustfritt eller syrefast nødvendig vis det beste. Å gå opp i fastheitsklasse på skruer er ikkje alltid den beste ideen for auka styrke i skrueforband heller. 1 Lenke til kommentar
Ether Skrevet 23. september 2022 Del Skrevet 23. september 2022 (endret) Å benytte tre i bærekonstruksjoner hvor mange bolter sammen skal motstå varierende krefter er en utfordring, spesielt 'utendørs'. I utgangspunktet er boltene dradd til med samme moment, men med tid og stunder vil noen av boltene kunne 'løsne' litt slik at det er bare noen få av boltene som skal motstå store påkjenninger. Disse boltene vil lett overbelastes og 'slites', og de andre boltene må motstå alt for store krefter som også vil 'slites'. Endret 23. september 2022 av Ether 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå