Gå til innhold

Verdens tyngste el-lastebil i drift i Sverige: Kjører 12 mil før den må lades i én time


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Ekspertkommentator said:

Allerede i drift på Svalbard, laddet med strøm fra kullkraft (I fremtiden strøm fra dieselgeneratorer).

https://www.tu.no/artikler/posten-blir-helelektrisk-pa-svalbard-setter-inn-verdens-nordligste-el-lastebil/518935

I det minste kortreist brensel med nær 100% energiutnyttelse

https://www.lokalstyre.no/energi-stroem-og-fjernvarme.545698.no.html

Lenke til kommentar
Sitat

El-lastebilen lastes med malm fra Renströmsgruvan, der i hovedsak kobber, bly og sink brytes. Deretter går ferden til anrikningsanlegget i tettstedet Boliden, en strekning på 15 kilometer. Doningen returnerer så uten last.

To slike runder på til sammen seks mil, er hva batteriet tillater før det må lades. Da kobles den til en hurtiglader med makseffekt på 130 kW og lades i om lag en time.

 

Sitat

Verdens tyngste el-lastebil i drift i Sverige: Kjører 12 mil før den må lades i én time

 

Kan dere bestemme dere? Klarer den å kjøre ~60 km eller ~120 km på én lading? xD 

Ikke at rekkevidden er veldig viktig å henge seg opp i, egentlig. Denne bilen er spesialkonstruert for et konkret formål. Den skal kjøre frem og tilbake mellom A og B, og kun her. Denne strekningen er på 15 km ... 

Hvor stort batteri (og hvor mye penger) gir det da egentlig mening å dytte inn? Selv om batteriet var dobbelt så stort, er det ikke gitt at den kunne kjørt non-stop hele dagen. Ladepauser hadde det sikkert uansett blitt. Som en første forsøksbil, designet for dette konkrete formål, gir det perfekt mening å spare inn litt penger på batteriet.

Dersom lastebilen kan lades litt under av- og/eller pålossing, vil jeg jo tro det hjelper littegranne på også..?!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (22 minutter siden):

Til sitt bruksområde er da denne bilen perfekt. Den skal neppe brukes til langtransport, men feks som her iTrondheim der man kjører gods fra togterminalen til Posten/Bring sin terminal som er ca 20km hver vei er jo denne perfekt. Da lader den mens den losser og laster begge plasser.

Ladeplass i begge ender og flere slike biler på veien blir = kø med venting.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Ladeplass i begge ender og flere slike biler på veien blir = kø med venting.

Hvorfor det? Bilen må jo uansett stå i ro mens den losser, så om den da hurtiglader de 5-10 minuttene det losses eller lastes så vil det være veldig bærekraftig på lokalturer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (2 timer siden):

Hvorfor det? Bilen må jo uansett stå i ro mens den losser, så om den da hurtiglader de 5-10 minuttene det losses eller lastes så vil det være veldig bærekraftig på lokalturer.

Ikke mye man får lastet/losset og ladet på 5-10 minutter. Oppetiden er heller ikke 100% for ladere.

Mvh

ABECEDE +++

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (12 minutter siden):

Ikke mye man får lastet/losset og ladet på 5-10 minutter. Oppetiden er ikke heller 100% for ladere.

Mvh

ABECEDE +++

Men lenger tid ved lasterampa er jo bedre for denne situasjonen, er det ikke? Da kan man ha ladepunkter med lavere effekt (=billigere) ved lasterampene. Og ingen køproblematikk rundt disse laderne (utover den køen som allerede eventuelt måtte være for lasterampene i dag).

Oppetid for ladeinfrastruktur ved laste/losseplasser vil nok være enormt mye bedre enn ved offentlige ladeplasser siden disse vil være kritiske for bedriften som har dem installert, og de har ansvaret for dem selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (1 minutt siden):

Men lenger tid ved lasterampa er jo bedre for denne situasjonen, er det ikke? Da kan man ha ladepunkter med lavere effekt (=billigere) ved lasterampene. Og ingen køproblematikk rundt disse laderne (utover den køen som allerede eventuelt måtte være for lasterampene i dag).

Oppetid for ladeinfrastruktur ved laste/losseplasser vil nok være enormt mye bedre enn ved offentlige ladeplasser siden disse vil være kritiske for bedriften som har dem installert, og de har ansvaret for dem selv.

Joda, man må jo ha en hele rekke med ladepunkter og lasteramper, samt lasting og lossing må gå samtidig ved alle plasser. Hele infrastuktur må tilpasser på nytt ved bruk av mange biler samtidig. Blir nesten som F1 pitstopp da, hver sin rampe med mannskap og truck og tralle ;) Ventetid er lastebilenes største fiende, logistikk er så viktig brikke i dette gamet.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (5 minutter siden):

Joda, man må jo ha en hele rekke med ladepunkter og lasteramper, samt lasting og lossing må gå samtidig ved alle plasser. Hele infrastuktur må tilpasser på nytt ved bruk av mange biler samtidig. Blir nesten som F1 pitstopp da, hver sin rampe med mannskap og truck og tralle ;) Ventetid er lastebilenes største fiende, logistikk er så viktig brikke i dette gamet.

Jeg tror kanskje vi snakker litt forbi hverandre her. Hvorfor skulle logistikken rundt lasting og lossing bli annerledes ved at man har ladepunkter ved rampene?

For ordens skyld, jeg snakker om å tilpasse lading til eksisterende logistikk for lasting/lossing, ikke å tilpasse lasting og lossing til nødvendig lading. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (13 minutter siden):

Joda, man må jo ha en hele rekke med ladepunkter og lasteramper, samt lasting og lossing må gå samtidig ved alle plasser. Hele infrastuktur må tilpasser på nytt ved bruk av mange biler samtidig. Blir nesten som F1 pitstopp da, hver sin rampe med mannskap og truck og tralle ;) Ventetid er lastebilenes største fiende, logistikk er så viktig brikke i dette gamet.

Det krever ingen endring fra i dag, annet enn at det er ett lite steg før lossing og lassing starter, nemlig å koble bilen til lader. Så gjør man alt som det gjøres på fossilbiler, og så kobler man fra lading når man er ferdig. Da har bilen stått minst 10 minutter på hurtiglading, og det skal være nok til å betjene de fleste lokale distribusjonsbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (27 minutter siden):

Jeg tror kanskje vi snakker litt forbi hverandre her. Hvorfor skulle logistikken rundt lasting og lossing bli annerledes ved at man har ladepunkter ved rampene?

For ordens skyld, jeg snakker om å tilpasse lading til eksisterende logistikk for lasting/lossing, ikke å tilpasse lasting og lossing til nødvendig lading. 

Ladepunkter krever også plass i infrastuktur, lasting og lossing foregår ikke bare ved rampene men ørten forskjellige andre plasser, på bakken, under bakken, over bakken, ja alle mulige plasser det er mulig å komma til med lastebil. Alt dette må sys sammen til en totalpakke. Sikkert mye annet jeg ikke har tenkt over nå. Der kommer logistikken inn igjen siden ladeplassene må ligge det er behov. Man kan ikke avbryte kjøring og dra til ladeplass pga. lav batterinivå.(må man så må man) Den dagen vi har titusenvis av batteri(laste)biler på veier så må alt være på plass.

Sitat

Kjøre-og hviletidene bør nok justeres for el-lastebiler, ser jeg.

 

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (14 minutter siden):

Det krever ingen endring fra i dag, annet enn at det er ett lite steg før lossing og lassing starter, nemlig å koble bilen til lader. Så gjør man alt som det gjøres på fossilbiler, og så kobler man fra lading når man er ferdig. Da har bilen stått minst 10 minutter på hurtiglading, og det skal være nok til å betjene de fleste lokale distribusjonsbiler.

Går fint med et par biler, hva med flere titals biler samtidig. Ta en titt på ASKO/BAMA/Norgesgruppen osv. sine lagerplasser. Full rulle døgnet rundt, mer eller mindre.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (16 minutter siden):

Ladepunkter krever også plass i infrastuktur, lasting og lossing foregår ikke bare ved rampene men ørten forskjellige andre plasser, på bakken, under bakken, over bakken, ja alle mulige plasser det er mulig å komma til med lastebil. Alt dette må sys sammen til en totalpakke. Sikkert mye annet jeg ikke har tenkt over nå. Der kommer logistikken inn igjen siden ladeplassene må ligge det er behov. Man kan ikke avbryte kjøring og dra til ladeplass pga. lav batterinivå.(må man så må man) Den dagen vi har titusenvis av batteri(laste)biler på veier så må alt være på plass.

Vi snakker nok forbi hverandre ja. Jeg har ikke snakket om å lade ved enhver lasting og lossing, ei heller at lading ved lasterampe er eneste lademulighet. Men for biler som regelmessig er ved samme rampe, f.eks. en eller to ganger om dagen, og som har begrenset kjørelenge, burde det være tilstrekkelig i normalsituasjonen (så må unntakstilfeller naturligvis håndteres pragmatisk, som f.eks. uvær, ulykker, stengte veier...).
 

Du nevner selv ASKO/BAMA/Norgesgruppen,  lokaldistribusjon for disse må jo være perfekte kandidater.

Endret av mr. papp
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (12 timer siden):

Ikke mye man får lastet/losset og ladet på 5-10 minutter. Oppetiden er ikke heller 100% for ladere.

Mvh

ABECEDE +++

Med nye batterier som lader ca 0-80 % på 8 minutter, blir det fort "vei i vellinga"...

Disse nye batteriene skal tåle 6C, og blir dette standard, forsvinner vel siste store ankepunktet mot elbiler og el-lastebiler.

Også en forbedring for fly (kortere ståtid mellom flyvninger), men der og med store skip, er det fremdeles et problem med vekt og plass til nok batterier.

 

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...