Gå til innhold

De stengte trebruene: Har funnet mulige overbelastninger i knutepunkter og staver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Plan arkitekter står som arkitekter for disse bruene også. Og det som går igjen derfra er spesielle løsninger med kunstneriske fagverkspenn som har mer enn to fundamenter i samme stive konstruksjon. Flisa bru har riktignok separate fagverk, men de møtes "i løse luften", og ikke ved fundamentene. 

" Gudskjelov begynte NN å tegne trebruer" skrev GD i 2015. Det er det vel ikke alle som mener lenger.

https://www.gd.no/magasiner/portretter/anbefalt/en-ekte-brubygger/f/5-18-183758

https://arkitektur-n.no/artikler/veien-som-verk

Quote

–______ fra Plan arkitekter er like mye arkitekt for broene som meg. Og sammen med Senioringeniør i Vegvesenet, _______, var ______ den viktigste premissleverandøren for det generelle nivået på veien, gjennom den estetiske formingsveilederen for strekningen. Men viktigst av alle i den kreative fasen var prosjektlederen, den nå avdøde ______ fra Hamar vegkontor. Han var en ganske autonom personlighet, som hadde et avslappet forhold til håndbøker og regler fra sentralt hold i Vegdirektoratet.  Og det var suksesskriteriet.

 

Endret av J-Å
  • Liker 2
Lenke til kommentar
59 minutes ago, NERVI said:

Fagverk og "modellering" av bæresystem, en digresjon

Ja her ser man hvordan det skal gjøres. Den korte fagverksbroen på midten, med bevegelige oppheng, gjør at man har kontroll på kreftene. Landfestene er antagelig bevegelige også. Det benyttes gjerne motvekter i stedet for forankring.  Riktignok bygges mange "fritt frembygg" betongbroer nå uten denne midtdelen, men de har likevel bra kontroll på kreftene der de to halvdelene møtes. 

(Boltene er kommentert i en annen tråd)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (43 minutter siden):

Ja her ser man hvordan det skal gjøres. Den korte fagverksbroen på midten, med bevegelige oppheng, gjør at man har kontroll på kreftene. Landfestene er antagelig bevegelige også. Det benyttes gjerne motvekter i stedet for forankring.  Riktignok bygges mange "fritt frembygg" betongbroer nå uten denne midtdelen, men de har likevel bra kontroll på kreftene der de to halvdelene møtes. 

(Boltene er kommentert i en annen tråd)

 

Jo, jeg sliter også med å se tanken bak både Flisa og Tretten. Enig i at det er vanskelig å se for seg hvor kreftene skal gå ved stor belastning/deformasjoner, annet enn at et knutepunkt vil ryke først, og da blir det jo lett domino.. Ville heller ikke tatt sjansen på å dimensjonere knutepunktene analytisk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...