Mathias Klingenberg Skrevet 20. september 2022 Del Skrevet 20. september 2022 De stengte trebruene: Har funnet mulige overbelastninger i knutepunkter og staver Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 21. september 2022 Del Skrevet 21. september 2022 Dette er selvsagt en veldig vanskelig sak. Spesielt fordi det ikke eksisterer noen forhistorie på problematikken. (Sarkasme varsel) https://journalisten.no/oyvind-engan-vg-sondre-nilsen/en-lite-kjent-database-90000-pdf-dokumenter-og-to-ar-med-graving-skapte-vg-saken-norges-farligste-broer/272693 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 21. september 2022 Del Skrevet 21. september 2022 (endret) Plan arkitekter står som arkitekter for disse bruene også. Og det som går igjen derfra er spesielle løsninger med kunstneriske fagverkspenn som har mer enn to fundamenter i samme stive konstruksjon. Flisa bru har riktignok separate fagverk, men de møtes "i løse luften", og ikke ved fundamentene. " Gudskjelov begynte NN å tegne trebruer" skrev GD i 2015. Det er det vel ikke alle som mener lenger. https://www.gd.no/magasiner/portretter/anbefalt/en-ekte-brubygger/f/5-18-183758 https://arkitektur-n.no/artikler/veien-som-verk Quote –______ fra Plan arkitekter er like mye arkitekt for broene som meg. Og sammen med Senioringeniør i Vegvesenet, _______, var ______ den viktigste premissleverandøren for det generelle nivået på veien, gjennom den estetiske formingsveilederen for strekningen. Men viktigst av alle i den kreative fasen var prosjektlederen, den nå avdøde ______ fra Hamar vegkontor. Han var en ganske autonom personlighet, som hadde et avslappet forhold til håndbøker og regler fra sentralt hold i Vegdirektoratet. Og det var suksesskriteriet. Endret 21. september 2022 av J-Å 2 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 21. september 2022 Del Skrevet 21. september 2022 (endret) Det ser jo ut til at platene som har vært boltet sammen er vridd fra hverandre- mutterne er vrengt av som capselen på en flaske. Og ryker naturlig nok i gjengetverrsnittet.. Under kollapsen ja.. Fagverk og "modellering" av bæresystem, en digresjon..https://publicdomainreview.org/essay/the-forth-bridge-building-an-icon Endret 21. september 2022 av NERVI Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 21. september 2022 Del Skrevet 21. september 2022 59 minutes ago, NERVI said: Fagverk og "modellering" av bæresystem, en digresjon Ja her ser man hvordan det skal gjøres. Den korte fagverksbroen på midten, med bevegelige oppheng, gjør at man har kontroll på kreftene. Landfestene er antagelig bevegelige også. Det benyttes gjerne motvekter i stedet for forankring. Riktignok bygges mange "fritt frembygg" betongbroer nå uten denne midtdelen, men de har likevel bra kontroll på kreftene der de to halvdelene møtes. (Boltene er kommentert i en annen tråd) 1 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 21. september 2022 Del Skrevet 21. september 2022 J-Å skrev (43 minutter siden): Ja her ser man hvordan det skal gjøres. Den korte fagverksbroen på midten, med bevegelige oppheng, gjør at man har kontroll på kreftene. Landfestene er antagelig bevegelige også. Det benyttes gjerne motvekter i stedet for forankring. Riktignok bygges mange "fritt frembygg" betongbroer nå uten denne midtdelen, men de har likevel bra kontroll på kreftene der de to halvdelene møtes. (Boltene er kommentert i en annen tråd) Jo, jeg sliter også med å se tanken bak både Flisa og Tretten. Enig i at det er vanskelig å se for seg hvor kreftene skal gå ved stor belastning/deformasjoner, annet enn at et knutepunkt vil ryke først, og da blir det jo lett domino.. Ville heller ikke tatt sjansen på å dimensjonere knutepunktene analytisk.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå