chrishan Skrevet 19. september 2022 Del Skrevet 19. september 2022 Min far og jeg skal kjøpe bil til lillesøster, som akkurat har fått barn nr 2. Budsjett rundt 100-150k. Vi er en VW-familie og tenkte på Passat STV. Ser ut til at budsjettet fint skal rekke til en ca 10 år gammel bil eller så. Har noen innspill på hva disse bilene plages med? Hva bør vi se etter og være obs på ved prøvekjøring og visning? * rust, i så fall hvor? * kjente motor- eller girkasseproblemer? Andre erfaringer med disse bilene? Eksempel Eksempel Eksempel Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 19. september 2022 Del Skrevet 19. september 2022 VW fra 2012 årgangen har problemer med egr ventil Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 20. september 2022 Del Skrevet 20. september 2022 chrishan skrev (14 timer siden): bil til lillesøster, som akkurat har fått barn nr 2. Tipper at det blir mye småkjøring(?) som ikke er heldig for biler med dieselmotor (bl.a. en årsak til at EGR-ventil tetter seg). ~2012 er jo også innenfor VW’s Dieselgate. Har sett enkelte som har ment at de offisielle utbedringene til VW gjorde vondt verre (forbruk, motorgange etc.) men har ikke noen linker. Sikkert andre som mener det motsatte 😆 Ville ha vurdert bensinutgavene hvis det er/blir mye småkjøring. Bare ikke de minste motorene, de er undermotorisert på en såpass tung bil (min mening). 1 Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 20. september 2022 Del Skrevet 20. september 2022 Vet ikke om det gjelder på B7/B8 utgavene, men B6 hadde i hvert fall mye feil med dørhåndtakene. På vår fra 2007 måtte tre av fire dørlåsmekanismer repareres da det ikke lengre gikk an å åpne bilen innenfra. Førerdøren måtte repareres to ganger + en gang ta ledningsbunten fra dashbord til døra ble ødelagt (og verken vindusheiser eller sentrallås virket). Svigers sin 2010 modell har reparert førerdør og ene døra bak fordi de ikke kunne åpne dem innenfra. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 20. september 2022 Del Skrevet 20. september 2022 (endret) NoBo skrev (1 time siden): Tipper at det blir mye småkjøring(?) som ikke er heldig for biler med dieselmotor (bl.a. en årsak til at EGR-ventil tetter seg). ~2012 er jo også innenfor VW’s Dieselgate. Har langkjørt den jeg har for det meste, allikevel har egr vært byttet 3-4 ganger (mistet tellingen) Har kjørt ca 200k på 5 år Endret 20. september 2022 av Mechablast Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. september 2022 Del Skrevet 20. september 2022 Mitt råd er å ikke kjøpe Passat fra denne perioden med diesel. Jeg har hatt en. Problemer med girkasse (automat), partikkelfiltre, egr ventil, dieselpumpe, fjører, bremser, calipere og enorme mengder rust. Og min ble langkjørt. Kjøpt på ca 180k og gikk til de evige jaktmarker på ca 290k. Fantastisk kjørekomfort. God plass. Satt godt på veien. Godt utstyrt. Sparket fra seg. Helt til jeg hadde ca 30-40k med verkstedutgifter i året. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 20. september 2022 Del Skrevet 20. september 2022 nomore skrev (3 minutter siden): Mitt råd er å ikke kjøpe Passat fra denne perioden med diesel. Jeg har hatt en. Har selv brukt rundt 100k på å reparere golfen, selv om den går greit nå så kunne en kjøpt nyere/annen bil Lenke til kommentar
chrishan Skrevet 20. september 2022 Forfatter Del Skrevet 20. september 2022 Småkjøring er ikke noe stort problem her. Hun har vel rundt 40-50 min hver vei til jobben, så jeg tror den kommer til å bli god og varm hver dag. Slik de bor (og jobber) nå er det vanskelig å få på plass noen gode lademuligheter, ellers hadde vel dette vært et supert elbil-case. En gjerrig diesel som dette er derfor supert i denne runde, er tanken her. Men takk for gode svar alle sammen, er i kontakt med flere selgere nå, og satser på litt titting og prøvekjøring i dag og i morgen. Vet i alle fall litt mer om hva jeg skal se etter og spørre om:) Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 20. september 2022 Del Skrevet 20. september 2022 (endret) Tror jeg enda ikke har sett en passatt fra rundt den tiden som ikke har rust på bakluka, kanal skjørt eller på hjulbuene. kan og være at jeg bor midt i saltlaka i Oslo 😛 Endret 20. september 2022 av onkel_jon 1 Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 20. september 2022 Del Skrevet 20. september 2022 (endret) nomore skrev (42 minutter siden): Mitt råd er å ikke kjøpe Passat fra denne perioden med diesel. Jeg har hatt en. Problemer med girkasse (automat), partikkelfiltre, egr ventil, dieselpumpe, fjører, bremser, calipere og enorme mengder rust. Og min ble langkjørt. Kjøpt på ca 180k og gikk til de evige jaktmarker på ca 290k. Fantastisk kjørekomfort. God plass. Satt godt på veien. Godt utstyrt. Sparket fra seg. Helt til jeg hadde ca 30-40k med verkstedutgifter i året. Fjærer, bremser og calipere (med mer...) anser jeg som slitedeler, og mellom 180K og 290K ville jeg forventet å måtte bytte eller overhale mye av det dersom det ikke allerede var gjort. Uavhengig av merke og modell. Endret 20. september 2022 av Hollabaloo Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. september 2022 Del Skrevet 20. september 2022 (endret) 10 minutes ago, Hollabaloo said: Fjærer, bremser og calipere (med mer...) anser jeg som slitedeler, og mellom 180K og 290K ville jeg forventet å måtte bytte eller overhale mye av det dersom det ikke allerede var gjort. Uavhengig av merke og modell. Er mye variasjoner der ute. Hadde to firmabiler før som begge ble brukt til akkurat samme bruken. En Toyota og en Subaru. Subaruen måtte inn å bytte bremser å slitedeler hele tiden, mens Toyotan bikket 200k med orginale bremser. Toyotan var fortsatt tight å fin å kjøre etter 200k også, mens Subaruen som ikke hadde nådd 200k var klar for huggern. Ang Stasjonsvogn så er vel Mondeo også verdt å titte på kansje? Mondeo Mk4 (2007-2014) er laget i sammarbeid med Volvo og bruker samme plattform som Volvo V70. Solide greier. Ikke så godt kjent med Mk5 men de har ganske røft utsende om det betyr nå. Endret 20. september 2022 av Complexity Lenke til kommentar
chrishan Skrevet 20. september 2022 Forfatter Del Skrevet 20. september 2022 onkel_jon skrev (14 minutter siden): Tror jeg enda ikke har sett en passatt fra rundt den tiden som ikke har rust på bakluka, kanal skjørt eller på hjulbuene. kan og være at jeg bor midt i saltlaka i Oslo 😛 Fra den ene annonsen (skal se bilen i dag): Er dette troverdig? Skal ta med lykt og legge meg godt innunder og se, tenkte jeg. Ellers er vi som sagt en VW-familie, og jeg anser vel Mondeo for å være en bil for omreisende selgere:) Fra spøk til alvor, om vi ikke lander en bil vi er fornøyde med ganske kjapt, kan det nok hende vi begynner å sondere terrenget litt for alternativer. Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 20. september 2022 Del Skrevet 20. september 2022 (endret) chrishan skrev (18 minutter siden): Er dette troverdig? Skal ta med lykt og legge meg godt innunder og se, tenkte jeg. Ville også fokusert på kantene (innside) av dører og bakluke (brett gummipakning til side og se under der det er mulig), rustbobler rundt dørhåndtak (mulig det er den andre dørhåndtakpatenten som f.eks. Tiguan fra samme årgang har som er mest utsatt for dette) og ytre hjulbuer. Ville egentlig vært mer bekymret for kosmetisk karosseri-rust enn alvorlig rustangrep på det strukturelle i understellet (av typen som medfører rustsveising etc. for å få eu-godkjent). Endret 20. september 2022 av Hollabaloo Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 20. september 2022 Del Skrevet 20. september 2022 Dieselskandalens «far» konsernsjef Winterkorn ødela VWs omdømme med juks og redusert kvalitet. Min nåværende dieselpassat (2014) «spiser» fjærer. Har reparert dieselvarmer, AC, tankmåler, bakluke og byttet clutch, foringer i forstilling + diverse. Kommer ikke til å kjøpe VW igjen…… Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. september 2022 Del Skrevet 20. september 2022 Hollabaloo skrev (1 time siden): Fjærer, bremser og calipere (med mer...) anser jeg som slitedeler, og mellom 180K og 290K ville jeg forventet å måtte bytte eller overhale mye av det dersom det ikke allerede var gjort. Uavhengig av merke og modell. Ja åpenbart. Men vi snakker ikke om normalt forbruk. Nå har jeg prøvd å fortrenge servicehistorikken på den bilen men i mitt eie byttet jeg samtlige fjærer minst 1 gang (og venstre bak 2 ganger - nei jeg er ikke så tung!). Calipere og bremser vekselvis to ganger i året ca. Begge calipere bak hadde en tendens til å ryke ca 1 gang i året. Partikkelfilteret var tett ca hver 15k kilometer (selv med langkjøring) og på slutten røyk temperatursensoren så den klarte ikke lenger å kjøre regenerering eller hva det heter selv lenger. EGR ventiler måtte renses minst en gang i året med spesialkjemikalier på verksted (kostnad på ca 8k pr gang). Jeg var fristet til å få fjernet partikkelfilter og kodet bort EGR ventiler men jeg gjorde det aldri av frykt for EU kontroll mangel. Til sammenligning så har bilen jeg har nå (Volvo XC60) kjørt ca 20% av total kjørelengde i mitt eie på Passaten, og jeg har enda ikke byttet en eneste slitedel på bilen. På samme tid hadde jeg vært innom verkstedet minst en gang for bremseproblemer (skiver, klosser eller calipere). Den skal inn på service om ca 5k km og verkstedet sa etter en overflatisk kikk forrige uke (inne for å bytte rattlås på garanti) at det meste såg ok ut og at det sannsynligvis bare ble væskebytte og noen filter. Til sammenligning hadde jeg på Passaten det som kostet meg rundt 30k hver gang. Men dette er kun min erfaring. Og jeg er sikker på at noen har positiv erfaring og. Man hører bare ikke til de etter nybilgarantien er gått ut på bilen. En kompis av meg sverger til Passat men han skrur og selv. Han bytter de ut når rusten blir for ille. Frem til da fikser han alt av slitedeler, rens av filter etc selv. Men bilen ser ræva ut i lang tid med overflaterust og bobler i lakken, knirker i absolutt alt av bevegelige deler og på de to siste bilene har han hatt utfordringer med motoren til bakluke og lukeåpner. Han er aldri sikker på om han får ut barnevogna lenger men kona kjører stort sett den andre bilen så det går fint sier han.. Min overordnede erfaring og tanke om Passat er at det er gode biler så lenge de er relativt nye og ikke kjørt for langt. Komfort og utstyrsnivå er etter min erfaring veldig god. Men når den passerer 5-6 år så merkes byggekvaliteten og materialvalg veldig fort i at mye går galt ofte. Det virker ganske enkelt ikke som om den er laget for å vare. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 20. september 2022 Del Skrevet 20. september 2022 Er det bare jeg som synes 150K for 10 år gammel passat virker drøyt? 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. september 2022 Del Skrevet 20. september 2022 ITtraktor skrev (36 minutter siden): Er det bare jeg som synes 150K for 10 år gammel passat virker drøyt? 115-140k - men ja, enig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. september 2022 Del Skrevet 20. september 2022 (endret) Jeg har hatt en del VAG-biler, og min erfaring er at VAG-biler som er laget fra slutten av 1990-tallet til ca 2010 har dårligere kvalitet enn de som er produsert både før og etter. Min dårligste VAG-bil var en 2006 Audi A4 Avant. Mulig dette gjelder alle tyske merker fra denne tiden, min dårligste bil uavhengig av merke var en 2008 MB B-klasse. Av nyere VAG har jeg hatt en 2011 Golf og en 2012 Audi A3, begge var så godt som feilfrie, og Golfen var kjørt ca 160 kkm da jeg solgte den. Endret 20. september 2022 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
chrishan Skrevet 20. september 2022 Forfatter Del Skrevet 20. september 2022 nomore skrev (1 time siden): 115-140k - men ja, enig. Jepp, vi har regnet med innkjøp på ca 100-120 nå, og evt tenkt at hvis vi må bytte ett eller begge hjulpar så går det fint. Lenke til kommentar
liehen Skrevet 20. september 2022 Del Skrevet 20. september 2022 2 hours ago, Slettet-fsaSP0zV said: min dårligste bil uavhengig av merke var en 2008 MB B-klasse Mens modellene etter stort sett har kommet best ut både blant eldre og nyere bruktbiler i Dekra sine undersøkelser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå