Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Passat STV bruktbil


chrishan

Anbefalte innlegg

Min far og jeg skal kjøpe bil til lillesøster, som akkurat har fått barn nr 2. Budsjett rundt 100-150k. Vi er en VW-familie og tenkte på Passat STV. Ser ut til at budsjettet fint skal rekke til en ca 10 år gammel bil eller så. Har noen innspill på hva disse bilene plages med? Hva bør vi se etter og være obs på ved prøvekjøring og visning?

* rust, i så fall hvor?

* kjente motor- eller girkasseproblemer?

Andre erfaringer med disse bilene?

Eksempel

Eksempel

Eksempel

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
chrishan skrev (14 timer siden):

bil til lillesøster, som akkurat har fått barn nr 2.

Tipper at det blir mye småkjøring(?) som ikke er heldig for biler med dieselmotor (bl.a. en årsak til at EGR-ventil tetter seg). ~2012 er jo også innenfor VW’s Dieselgate. Har sett enkelte som har ment at de offisielle utbedringene til VW gjorde vondt verre (forbruk, motorgange etc.) men har ikke noen linker. Sikkert andre som mener det motsatte 😆

Ville ha vurdert bensinutgavene hvis det er/blir mye småkjøring. Bare ikke de minste motorene, de er undermotorisert på en såpass tung bil (min mening).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om det gjelder på B7/B8 utgavene, men B6 hadde i hvert fall mye feil med dørhåndtakene. På vår fra 2007 måtte tre av fire dørlåsmekanismer repareres da det ikke lengre gikk an å åpne bilen innenfra. Førerdøren måtte repareres to ganger + en gang ta ledningsbunten fra dashbord til døra ble ødelagt (og verken vindusheiser eller sentrallås virket).

Svigers sin 2010 modell har reparert førerdør og ene døra bak fordi de ikke kunne åpne dem innenfra.

Lenke til kommentar
NoBo skrev (1 time siden):

Tipper at det blir mye småkjøring(?) som ikke er heldig for biler med dieselmotor (bl.a. en årsak til at EGR-ventil tetter seg). ~2012 er jo også innenfor VW’s Dieselgate.

Har langkjørt den jeg har for det meste, allikevel har egr vært byttet 3-4 ganger (mistet tellingen)

Har kjørt ca 200k på 5 år

Endret av Mechablast
Lenke til kommentar

Mitt råd er å ikke kjøpe Passat fra denne perioden med diesel. Jeg har hatt en.

Problemer med girkasse (automat), partikkelfiltre, egr ventil, dieselpumpe, fjører, bremser, calipere og enorme mengder rust. Og min ble langkjørt. Kjøpt på ca 180k og gikk til de evige jaktmarker på ca 290k.

Fantastisk kjørekomfort. God plass. Satt godt på veien. Godt utstyrt. Sparket fra seg. Helt til jeg hadde ca 30-40k med verkstedutgifter i året.

Lenke til kommentar

Småkjøring er ikke noe stort problem her. Hun har vel rundt 40-50 min hver vei til jobben, så jeg tror den kommer til å bli god og varm hver dag. Slik de bor (og jobber) nå er det vanskelig å få på plass noen gode lademuligheter, ellers hadde vel dette vært et supert elbil-case. En gjerrig diesel som dette er derfor supert i denne runde, er tanken her.

Men takk for gode svar alle sammen, er i kontakt med flere selgere nå, og satser på litt titting og prøvekjøring i dag og i morgen. Vet i alle fall litt mer om hva jeg skal se etter og spørre om:)

Lenke til kommentar
nomore skrev (42 minutter siden):

Mitt råd er å ikke kjøpe Passat fra denne perioden med diesel. Jeg har hatt en.

Problemer med girkasse (automat), partikkelfiltre, egr ventil, dieselpumpe, fjører, bremser, calipere og enorme mengder rust. Og min ble langkjørt. Kjøpt på ca 180k og gikk til de evige jaktmarker på ca 290k.

Fantastisk kjørekomfort. God plass. Satt godt på veien. Godt utstyrt. Sparket fra seg. Helt til jeg hadde ca 30-40k med verkstedutgifter i året.

Fjærer, bremser og calipere (med mer...) anser jeg som slitedeler, og mellom 180K og 290K ville jeg forventet å måtte bytte eller overhale mye av det dersom det ikke allerede var gjort. Uavhengig av merke og modell. 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Hollabaloo said:

Fjærer, bremser og calipere (med mer...) anser jeg som slitedeler, og mellom 180K og 290K ville jeg forventet å måtte bytte eller overhale mye av det dersom det ikke allerede var gjort. Uavhengig av merke og modell. 

Er mye variasjoner der ute. Hadde to firmabiler før som begge ble brukt til akkurat samme bruken. En Toyota og en Subaru.

Subaruen måtte inn å bytte bremser å slitedeler hele tiden, mens Toyotan bikket 200k med orginale bremser. 

Toyotan var fortsatt tight å fin å kjøre etter 200k også, mens Subaruen som ikke hadde nådd 200k var klar for huggern.

Ang Stasjonsvogn så er vel Mondeo også verdt å titte på kansje?

Mondeo Mk4 (2007-2014) er laget i sammarbeid med Volvo og bruker samme plattform som Volvo V70. Solide greier.
Ikke så godt kjent med Mk5 men de har ganske røft utsende om det betyr nå.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (14 minutter siden):

Tror jeg enda ikke har sett en passatt fra rundt den tiden som ikke har rust på bakluka, kanal skjørt eller på hjulbuene.

kan og være at jeg bor midt i saltlaka i Oslo 😛

Fra den ene annonsen (skal se bilen i dag):

image.png.5486ee0b63dfb9f69f4b34863901866e.png

Er dette troverdig? Skal ta med lykt og legge meg godt innunder og se, tenkte jeg.

 

Ellers er vi som sagt en VW-familie, og jeg anser vel Mondeo for å være en bil for omreisende selgere:) Fra spøk til alvor, om vi ikke lander en bil vi er fornøyde med ganske kjapt, kan det nok hende vi begynner å sondere terrenget litt for alternativer.

 

Lenke til kommentar
chrishan skrev (18 minutter siden):

Er dette troverdig? Skal ta med lykt og legge meg godt innunder og se, tenkte jeg.

Ville også fokusert på kantene (innside) av dører og bakluke (brett gummipakning til side og se under der det er mulig), rustbobler rundt dørhåndtak (mulig det er den andre dørhåndtakpatenten som f.eks. Tiguan fra samme årgang har som er mest utsatt for dette) og ytre hjulbuer. Ville egentlig vært mer bekymret for kosmetisk karosseri-rust enn alvorlig rustangrep på det strukturelle i understellet (av typen som medfører rustsveising etc. for å få eu-godkjent).

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Dieselskandalens «far» konsernsjef Winterkorn ødela VWs omdømme med juks og redusert kvalitet. Min nåværende dieselpassat  (2014) «spiser» fjærer. Har reparert dieselvarmer, AC, tankmåler, bakluke og byttet clutch, foringer i forstilling + diverse.

Kommer ikke til å kjøpe VW igjen……

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (1 time siden):

Fjærer, bremser og calipere (med mer...) anser jeg som slitedeler, og mellom 180K og 290K ville jeg forventet å måtte bytte eller overhale mye av det dersom det ikke allerede var gjort. Uavhengig av merke og modell. 

Ja åpenbart. Men vi snakker ikke om normalt forbruk. Nå har jeg prøvd å fortrenge servicehistorikken på den bilen men i mitt eie byttet jeg samtlige fjærer minst 1 gang (og venstre bak 2 ganger - nei jeg er ikke så tung!). Calipere og bremser vekselvis to ganger i året ca. Begge calipere bak hadde en tendens til å ryke ca 1 gang i året. Partikkelfilteret var tett ca hver 15k kilometer (selv med langkjøring) og på slutten røyk temperatursensoren så den klarte ikke lenger å kjøre regenerering eller hva det heter selv lenger. EGR ventiler måtte renses minst en gang i året med spesialkjemikalier på verksted (kostnad på ca 8k pr gang). Jeg var fristet til å få fjernet partikkelfilter og kodet bort EGR ventiler men jeg gjorde det aldri av frykt for EU kontroll mangel.

Til sammenligning så har bilen jeg har nå (Volvo XC60) kjørt ca 20% av total kjørelengde i mitt eie på Passaten, og jeg har enda ikke byttet en eneste slitedel på bilen. På samme tid hadde jeg vært innom verkstedet minst en gang for bremseproblemer (skiver, klosser eller calipere). Den skal inn på service om ca 5k km og verkstedet sa etter en overflatisk kikk forrige uke (inne for å bytte rattlås på garanti) at det meste såg ok ut og at det sannsynligvis bare ble væskebytte og noen filter. Til sammenligning hadde jeg på Passaten det som kostet meg rundt 30k hver gang.

Men dette er kun min erfaring. Og jeg er sikker på at noen har positiv erfaring og. Man hører bare ikke til de etter nybilgarantien er gått ut på bilen. En kompis av meg sverger til Passat men han skrur og selv. Han bytter de ut når rusten blir for ille. Frem til da fikser han alt av slitedeler, rens av filter etc selv. Men bilen ser ræva ut i lang tid med overflaterust og bobler i lakken, knirker i absolutt alt av bevegelige deler og på de to siste bilene har han hatt utfordringer med motoren til bakluke og lukeåpner. Han er aldri sikker på om han får ut barnevogna lenger men kona kjører stort sett den andre bilen så det går fint sier han..

Min overordnede erfaring og tanke om Passat er at det er gode biler så lenge de er relativt nye og ikke kjørt for langt. Komfort og utstyrsnivå er etter min erfaring veldig god. Men når den passerer 5-6 år så merkes byggekvaliteten og materialvalg veldig fort i at mye går galt ofte. Det virker ganske enkelt ikke som om den er laget for å vare.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har hatt en del VAG-biler, og min erfaring er at VAG-biler som er laget fra slutten av 1990-tallet til ca 2010 har dårligere kvalitet enn de som er produsert både før og etter. Min dårligste VAG-bil var en 2006 Audi A4 Avant. Mulig dette gjelder alle tyske merker fra denne tiden, min dårligste bil uavhengig av merke var en 2008 MB B-klasse. Av nyere VAG har jeg hatt en 2011 Golf og en 2012 Audi A3, begge var så godt som feilfrie, og Golfen var kjørt ca 160 kkm da jeg solgte den.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...