Gå til innhold

Litauere er vinningskriminelle. Hvorfor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ikke noe nytt nå. Litauen er et land med store bånd til mafia og kriminell virksomhet. Innbyggere derfra scorer høyt i hele Europa på grov organisert mafia og kriminalitet. 

Norge er kommer mer på kartet siste 20 år med økt multikultur og økt fokus på godtroende innbyggere, høy velstand og høy score på rusmisbruk. Så kriminaliteten er alt fra vold, ran, russalg og tyveri av motorer (båt), bildeler og verktøy fra byggeplasser. 

Litauen har vært et friland for å "importere" tyvegods fra Europa. Det har manglet samarbeid med politi og myndigheter i landet. Men de siste årene mener jeg man har begynt å få mer samarbeid. 

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Først - langt fra alle litauere er vinningskriminelle, som trådtittelen indikerer.

Jeg tror de store sosioøkonomiske forskjellene mellom landene er en viktig årsak til at bl.a. litauere er overrepresentert. Det er svært attraktivt å komme til rike Norge for å begå vinningskriminalitet, og relativt kort avstand til hjemlandet som også er i Schengen. Dette gjør det mulig å være ganske mobil. I Litauen har det også vært stor arbeidsledighet og mange i fattigdom. De har etter sigende en ganske betydelig mafiavirksomhet, og heleri muliggjøres i større grad med grense til både Russland og Belarus.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Mye vinnings-kriminalitet krever et utvikla marked/mottak av tyvgods. Dersom jeg stjal f.eks. en motor/verktøy/TV så ville jeg ikke være i stand til å få penger ut av det 🙂

Det er forøvrig ikke bare litauere som har effektive mottak av tyvgods. Nede i Vest-Europa - hvor det også er mange fattigfolk -  har man f.eks. organisert mottak/nettverk for ulovlig utført fisk fra Norge (restauranter etc). En har enda ikke giddet ta tak i dette problemet som kan påvirke mange lokalsamfunn langs kysten i Norge.  F.eks. blir lokaltorsk systematisk utfisket av "turister" mange steder. Den ulovlige utførselen foregår bl.a. via fryserier i Sverige og som fungerer som "hubs" for slikt tyvgods.

 

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, plankeby said:

Etikk og moral er ikke faktorer i alle land. Noen land har ordtak om at den som lar seg lure må skylde seg selv. Altså at å svindle og lure er helt ok... 

Noen steder gir det *status* å ha lurt noen. Det er noe en kan skryte av, for da har man vist at en er "smart". 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå må man ikke glemme at litauere også er den neste største innvandrergruppen til Norge etter polakker (det er flere litauere i Norge enn det er svensker, syrere, somaliere osv). Litauere begår mindre kriminalitet (eller blir ikke tatt så ofte) som for eksempel folk fra Somalia, Afghanistan eller Kosovo. Det "kriminelle nivået" til litauere kan sammenlignes med nivået til eritreere. Nordmenn begår i snitt ganske mye mindre kriminalitet enn gruppene nevnt ovenfor. Så ja i snitt bedriver litauere mer kriminalitet enn nordmenn, men sammenlignet med innvandrere generelt så er de midt på treet. 

Kilde: https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/_attachment/332143?_ts=16035d6f0d8

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har noen her prøvd å selge/kjøpe noe via finn.no? Noen fortalte med at når en gjør en handel med en nordmann så tar operasjonen å levere varen gjerne 1/2-2 min. For f.eks. en øst-europeer kan det gjerne ta 30 minutter. Amerikanere kan noen ganger også kreve tid. Utganspunktet deres er at du prøver å lure dem 🙂

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
lada1 skrev (6 minutter siden):

Har noen her prøvd å selge/kjøpe noe via finn.no? Noen fortalte med at når en gjør en handel med en nordmann så tar operasjonen å levere varen gjerne 1/2-2 min. For f.eks. en øst-europeer kan det gjerne ta 30 minutter. Amerikanere kan noen ganger også kreve tid. Utganspunktet deres er at du prøver å lure dem 🙂

Har solgt litt på ebay til amerikanere. Småtteri som elektronikk osv. Virker som  de klager nesten systematisk  på varen eller transaksjonen i håp om å få avslag på pris.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Regenburg said:

Har solgt litt på ebay til amerikanere. Småtteri som elektronikk osv. Virker som  de klager nesten systematisk  på varen eller transaksjonen i håp om å få avslag på pris.

 

 

Jeg har hørt om en kommentarer fra en amerikaner (bosatt i Norge) som solgte noe elektronikk (småtteri):

"Jeg kan jo ikke kontrollere at du lyver!" - som om å lyve var et aktuelt alternativ 🙂

I Japan, derimot, har jeg erfaring med at man ikke teller penger som utveksles. Det var da kontanter ble brukt 🙂 Og jeg kom en gang i vanvare å gi 10 ganger for mye til en japansk taxi-sjåfør (rota med vekslekurs). Da retta han meg omgående. Slik effektiv oppførsel opplever du ikke mange steder i verden. Du kunne bare gi dem en håndfull kontanter og anta at du fikk riktig beløp i retur.

Endret av lada1
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ser at traadstyrer henviser til  statetikker, som bekrefter at Litauere, er de mest kriminelle.

Har to naboer, som er i fra Litauen. Har jobbet sammen med to ogsaa.

Saa positive og aerlige, som man kan bli.

Du kan naermest, tatovere Ja, i pannen paa dem.

Er virkelig med paa, aa skape, det trivelige bomiljoeet, vi har her.

De andre oest europerene ogsaa, for den saks skyld.

Endret av Karltorbj
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (23 minutter siden):

De Litauere vi prater om er mer eller mindre organiserte kriminelle, de er sjeldent bosatt i Norge med familie og arbeid. 

Korona perioden med påfølgende strengere grensekontroll hadde en svært positiv effekt på kriminelle fra Vest Europa. 

Litauen ligger vel i Øst-Europa?

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (12 timer siden):

Nå må man ikke glemme at litauere også er den neste største innvandrergruppen til Norge etter polakker (det er flere litauere i Norge enn det er svensker, syrere, somaliere osv). Litauere begår mindre kriminalitet (eller blir ikke tatt så ofte) som for eksempel folk fra Somalia, Afghanistan eller Kosovo. Det "kriminelle nivået" til litauere kan sammenlignes med nivået til eritreere. Nordmenn begår i snitt ganske mye mindre kriminalitet enn gruppene nevnt ovenfor. Så ja i snitt bedriver litauere mer kriminalitet enn nordmenn, men sammenlignet med innvandrere generelt så er de midt på treet. 

Kilde: https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/_attachment/332143?_ts=16035d6f0d8

Den rapporten behandler såvidt jeg forstår bare folk permanent bosatt i Norge/statsborgere og ikke evt besøkende gjenger?

Det må være vanskelig å få et presist estimat på hvor «kriminelle» et folkeslag er. De som har kommet til Norge fra Litauen er vel i stor grad arbeidsinnvandrere. Som er et annet utsnitt av befolkningen (og en annen bakgrunn) enn de som flykter fra et krigsherjet land. Å importere 1000 15 år gamle gutter fra ett land gir nok en annen grobunn for kriminalitet enn å importere 1000 unge og voksne familie-medlemmer fra et annet. Å hente inn noen fra en radikalt forskjellig kultur/etnisitet kan gi større problemer med integrasjon og rasisme som kan tenkes å påvirke sannsynligheten for at vedkommende blir kriminell.

Hvis vi heller ser på drapsraten i Litauen så får vi et inntrykk av hvor kriminelle befolkningen er under ett (og ikke bare det utvalget som reiser til Norge). Ved å se på mord så får vi et tall som det er vanskeligere å klusse til for evt udugelig eller korrupt politi. Googler hevder at Litauen har 3.7 drap per 100.000 per år. Ned fra 8 i 2009.

https://knoema.com/atlas/Lithuania/Homicide-rate

Norge har til sammenligning ca 0.5 per 100.000 per år.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Norway
 

Ut fra dette så vil jeg si at Litauere later til å være mer kriminelle enn Nordmenn. Enten fordi de har økonomi og samfunnsstruktur som legger opp til det og/eller fordi de har en kultur som i større grad aksepterer det.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (23 timer siden):

Ser at traadstyrer henviser til  statetikker, som bekrefter at Litauere, er de mest kriminelle.

Har to naboer, som er i fra Litauen. Har jobbet sammen med to ogsaa.

Saa positive og aerlige, som man kan bli.

Du kan naermest, tatovere Ja, i pannen paa dem.

Er virkelig med paa, aa skape, det trivelig bomiljoeet, vi har her.

De andre oest europerene ogsaa, for den saks skyld.

Naboer og annet kan selvsagt være hyggelige osv. Noen folkegrupper er  særdeles negativt representert innen familievold, kriminalitet, vold osv. Da peker jeg ikke bare på en folkegruppe.. 

Forøvrig vil det jo være toppen av idioti å ødelegge eget nabolag der man bor. De som gjør det er oftere tung psykiatri eller tyngre rus. 

Dårlig sammenligning, men selv mishandler i nære relasjoner er ofte verdens hyggeligste i nabolaget. Dette har jeg jobbet mye med. Husker jeg så en i lokalavisen som ble fremhevet som superkollega i en bedrift. Hjemme var det grov familievold bak husets vegger.... 

Mange klarer å leve "dobbeltliv" særlig vanlig i en del innvandrermiljø. 

Er heller ikke lett å være fra en folkegruppe som dominerer mye negativt i Norge, der man selv følger norske normer og regler. De blir sett skjevt på av egne landsmenn fra hjemlandet (blitt for norske) og noen nordmenn (skeptiske). 

I denne tråden om en gruppe som skiller seg negativt ut på noe, så sier ingen at det gjelder alle. Akkurat som at naboen en kjenner ikke representerer alle fra sin kultur. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (4 minutter siden):

Naboer og annet kan selvsagt være hyggelige osv. Noen folkegrupper er  særdeles negativt representert innen familievold, kriminalitet, vold osv.

Forøvrig vil det jo være toppen av idioti å ødelegge eget nabolag der man bor.

Selvfoelgelig. Det som oest europererene ,vel er mest kjent for, er vodkakulturen.

Men aa tolke mye positivt og bra, som at de har en agenda, later som, den er for droey, synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (9 minutter siden):

Men aa tolke mye positivt og bra, som at de har en agenda, later som, den er for droey, synes jeg.

Ja, da bør man også søke hjelp. Å gå rundt å være paranoid å tro at andre hyggelige har negativ agenda, blir veldig belastende for eget liv. 

Men, å forstå at vold, overgrep, kriminalitet, hvitvasking og annet foregår i noen avde mest perfekte familier utad, bør flere forstå og innse. Den hele tiden skumle forbryteren hører til i barnebøker og fantasiverden.

Tema her er Litauere, de som er tilreisende utmerker seg negativt i mer grove tyverier. En andel er blitt veldig proffe med å kartlegge, intervjue og slå til på riktig tid. Det krever en del sosial og geografisk kompetanse. Risikovurdering osv. Selv ved ran av person på gata, har en observert/kartlagt suksessraten for utbytte.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 timer siden):

Dårlig sammenligning men selv mishandler i nære relasjoner er ofte verdens hyggeligste i nabolaget. Dette har jeg jobbet mye med. Husker jeg så en i lokalavisen som ble fremhevet som superkollega i en bedrift. Hjemme var det grov familievold bak husets vegger.... 

Mange klarer å leve "dobbeltliv" særlig vanlig i en del innvandrermiljø. 

Er heller ikke lett å være fra en folkegruppe som dominerer mye negativt i Norge, der man selv følger norske normer og regler. De blir sett skjevt på av egne landsmenn fra hjemlandet (blitt for norske) og noen nordmenn (skeptiske). 

Hvem er det, du sikter til her?

Innvandrere

Mennesker?

Litauere? 

Endret av Karltorbj
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...