Henrik.H Skrevet 17. september 2022 Del Skrevet 17. september 2022 Ser at strømprisene stuper i natt/i morgen her på Østlandet. Hva er egentlig grunnen til dette? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. september 2022 Del Skrevet 17. september 2022 Mye vind og lite forbruk? 1 Lenke til kommentar
Henrik.H Skrevet 17. september 2022 Forfatter Del Skrevet 17. september 2022 sedsberg skrev (1 minutt siden): Mye vind og lite forbruk? Mulig! Er så lenge siden jeg har sett en pris på rundt 30 øre at jeg umiddelbart tenkte at dette måtte skyldes noe helt spesielt Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. september 2022 Del Skrevet 17. september 2022 Ser jo at prisen stiger kraftig i de periodene hvor det sansynligvis brukes en del strøm. 09-13 er jo typisk middags-tid og på kvelden trengs det fort litt varme. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. september 2022 Del Skrevet 17. september 2022 Det har regnet døgnet rundt i flere dager i Trøndelag og Møre. Kanskje de har fått igang kjernekraftverkene igjen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. september 2022 Del Skrevet 17. september 2022 Tror nok vi er tilbake på "normalen" til mandag igjen. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 17. september 2022 Del Skrevet 17. september 2022 sedsberg skrev (2 minutter siden): Tror nok vi er tilbake på "normalen" til mandag igjen. Normalen ja. Jeg husker at det var normalt at det var stabil strømpris nesten hele året, rundt 10 øre om sommeren og så 30-50 øre om vinteren. Nå er det enten stabilt dyrt hele tiden (4-7 kr) eller som i morgen, totalt kaos med strømpriser mellom 30 øre og 5 kr (Vestlandet). Men så lenge vi kan late som vi støtter Ukraina... 🙄 1 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. september 2022 Del Skrevet 17. september 2022 36 minutes ago, Dubious said: Det har regnet døgnet rundt i flere dager i Trøndelag og Møre. Kanskje de har fått igang kjernekraftverkene igjen. 100 mm på 3 dager enkelte plasser her nå Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 17. september 2022 Del Skrevet 17. september 2022 (endret) Dubious skrev (1 time siden): Det har regnet døgnet rundt i flere dager i Trøndelag Er vel å overdrive litt Har regnet mye verre i Trøndelag en hva det gjør nå Kan ikke uttale meg for hele Trøndelag, men har vært mye oppholdsvær her ihvertfall Endret 17. september 2022 av Mechablast Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. september 2022 Del Skrevet 17. september 2022 Mechablast skrev (25 minutter siden): Er vel å overdrive litt Har regnet mye verre i Trøndelag en hva det gjør nå Kan ikke uttale meg for hele Trøndelag, men har vært mye oppholdsvær her ihvertfall Lenge siden jeg har sett det så ille, med oversvømte veier og fylte underganger. Flere kommuner har gått i krise-beredskap. 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 17. september 2022 Del Skrevet 17. september 2022 Her er det bare å tømme varmtvannsberederen før man legger seg. Har regnet meg frem til at jeg tjener ca. 100 kr på dette. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 18. september 2022 Del Skrevet 18. september 2022 Jeg har prøv å grave litt i dette, og basert på disse punktene under, så tror jeg prisen var lav grunnet mye vind og trolig lavere forbruk, men jeg tror og den kunne vært mye lavere. De lave prisene strakk seg langt, og startet i Europa Det var til og med lavere priser i Tyskland og Danmark tidligere på dagen i går (Lørdag) (7 eur/MWh, Norge hadde 27 eur/MWh) på det billigste i natt Billigst på dagen når Tyskland også hadde mye solkraft Vindannleggene til Tyskland og Danmark gikk på rundt 50% av installert kapasitet (ganske mye) I Sør/Øst-Norge (NO2, NO1) importerte vi masse fra Danmark og fra Sverige I Sør/Øst-Norge var også vannproduksjonen minimal (4% av installert effekt), og vind opp mot 80% av innstallert effekt. Rett og slett prissmitte fra Tyskland og Danmark grunnet mye vind. Men var det så unormalt mye vind at vi ikke har sett så mye vind på fler månder? Det har jeg ikke klart å bekrefte eller avkrefte. 1 Lenke til kommentar
fwj__ Skrevet 18. september 2022 Del Skrevet 18. september 2022 Her i Midt-Norge begynte strømprisene å smitte over fra Sør-Norge når det var 2 uker med skyfri himmel og sol etter å ha hatt rekordlave priser i hele sommer p.g.a regn og vind. Nå er det tilbake med regn og vind (som vanlig) og prisene går ned. Jeg ser at i enkelte timer har dere i Sør-Norge samme timepriser som her i Midt-Norge. Her veksler vi strøm med Midt-Sverige og Nord-Sverige. Ser ut som når Sør-Norge ikke importerer fra "Europa" blir det "svenske" priser. Lenke til kommentar
Subara Skrevet 18. september 2022 Del Skrevet 18. september 2022 Her på Østlandet i nærheten av Oslo, har det nesten bare vært pent vær. Det regnet litt i begynnelsen av denne uken, og mye vind i et par dager for ca. 2-3 uker siden. Derfor er det rart at prisen på strøm er så billig i dag og i går. Den kan ikke være påvirket av været i region NO1? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå